Volvo monteert kosteloos roetfilters

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Bover
8th Gear member

Een paar duizend kilometer verder blijkt dat het verbruik ietsje gestegen is met filter eronder..0.3 ongeveer.

Ben benieuwd als ik half jaartje verder ben en de filter dichtslibt naar ik aanneem.
Maar goed 30% minder fijnstof....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
nordicman
2nd Gear member

FF wat duidelijkheid over orginele en Retrofit:

Onderstaand van VROM:

Voor bestaande diesels (retro-fit) zijn er nu half-open filters op de markt. Deze filters laten altijd een deel van de uitlaatgassen door, zodat het filter niet verstopt kan raken. . Deze filters hebben een rendement van 30 tot 50 procent en zijn net zo betrouwbaar als de roetfilters die af - fabriek in nieuwe auto’s worden gemonteerd.

En nog wat vrije info:

Roetfilters kunnen worden onderscheiden in gesloten "wall flow" filters en in (half) open filters. Het is verleidelijk een roetfilter te zien als een soort zeef waar de uitlaatgassen door heen kunnen en de roetdeeltjes op blijven liggen. Deze voorstelling is echter onjuist. Met name de kleinere deeltjes worden afgevangen doordat zij vastkleven aan de wanden van de porieën van het filtermateriaal. Roetfilters zijn daardoor ook voor de allerkleinste deeltjes effectief. Een roetfilter kan worden gemaakt van keramisch materiaal, bijvoorbeeld Citroën maakt het uit silicium carbide. Een roetfilter wordt zo dicht mogelijk bij de motor in het uitlaatsysteem gemonteerd. De deeltjes verzamelen zich in het filter. In het roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die verbranding is een temperatuur van ca. 600 graden C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen wordt of kunstmatig de temperatuur van het uitlaatgas opgevoerd, of door verhoging van het aandeel stikstofdioxide in het uitlaatgas met een oxidatiekatalysator en/of toevoeging van een additief aan de brandstof, zoals ceriumoxide cerine, de ontstekingstemperatuur van het roet verlaagd. Brandstofadditieven hebben als nadeel dat zij tot asvorming leiden waardoor de standtijd van het filter wordt beperkt. Sensoren in het filter signaleren wanneer deze verbranding, die een aantal minuten duurt, moet gebeuren. Andere mogelijke filtermaterialen zijn sintermetaal of gestapelde laagjes metaalgaas en metaalplaat, in alle gevallen voorzien van een katalytische coating. Keramische wall flow filters worden op dit moment vooral toegepast bij nieuwe dieselauto's. Voor het achteraf uitrusten van bestaande dieselauto's met een roetfilter komen de (half) open filters meer in aanmerking. Hierbij is immers geen ingreep vanuit het motormanagement mogelijk om de uitlaatgastemperatuur te verhogen, waardoor een gesloten filter verstopt zou kunnen raken. Gesloten filters hebben een rendement van bijna 100 %. Half open filters zijn, afhankelijk van de rijomstandigheden, 30 tot 70 % effectief.

Bij het toevoegen van een roetfilter is het streven dat het motorvermogen niet wordt verminderd, maar het kan voorkomen dat de motor 2-4 % meer brandstof verbruikt.

Conclusie voor de Retrofit, om het milieu te sparen:

Max snelheid omhoog, om het roetfilter te cleanen.
Bover
8th Gear member

Dag Nordicman,

Goede en duidelijke info.
Kunnen ze bij de volvo ophangen bij de balie :lol:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
ajbv40
2nd Gear member

Wat zou dit kosten voor een V40 van 02-2000?
V40/1.9D/01-2000/Pioneer DEH7400MP/Caliber CA70
NOS
7th Gear member

V40'es doen ze niet helaas
nordicman
2nd Gear member

NU 1000km gereden, geen veranderingen tov, voor het filter, loopt gewoon weer in zijn maximaal begrenzing.
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
NOS
7th Gear member

Nou nee dus, het filter zou er vandaag onder komen maar ze worden niet geleverd. Het zou nu wel eens februari kunnen worden......
Rolf-01
5th Gear member

Bij mij is het ook op de lange baan geschoven. Zelfde probleem.
V40 D4 my2015
XC 60 T5 my 2017
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

mijn v50 word gelevert in febrauri :D 2.0D

maar waar zit het roetfilter eigenlijk ?
ik heb al gezien dat er helemaal achter aan de uitlaat nog een klein potje zit ? zit hij hier in ofzo ? of voor wat dient het laatste potje ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
NOS
7th Gear member

potje weet ik niet, wel weet ik daar (in NL) standaard een RPF in zit
IkeV70
5th Gear member

Volgens mij zit het roetfilter vlak na de motor, waar de uitlaatgassen nog heet genoeg zijn om het filter zo nu en dan schoon te branden (hoewel dat laatste niet geldt voor retrofit).
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Keesjan36
2nd Gear member

NOS schreef:Nou nee dus, het filter zou er vandaag onder komen maar ze worden niet geleverd. Het zou nu wel eens februari kunnen worden......
De mijne zou er de 24-ste a.s. onder komen. Dealer belde dat eerst België en Frankrijk uitgeleverd zouden worden. Daarna komt weer een voorraad naar Nederland, maar beslist niet voor 27 februari.

Overigens het gerucht dat de subsidie op korte termijn zou stoppen is volgens de dealer "de grootste lariekoek".
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Ben
Executive Member
Contacteer:

Zo ziet zo'n ding er uit
Afbeelding
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Ben
Executive Member
Contacteer:

Keesjan36 schreef: Overigens het gerucht dat de subsidie op korte termijn zou stoppen is volgens de dealer "de grootste lariekoek".
Klopt. Zie Volvo persbericht op de portal.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Keesjan36 schreef:
NOS schreef:Nou nee dus, het filter zou er vandaag onder komen maar ze worden niet geleverd. Het zou nu wel eens februari kunnen worden......
De mijne zou er de 24-ste a.s. onder komen. Dealer belde dat eerst België en Frankrijk uitgeleverd zouden worden. Daarna komt weer een voorraad naar Nederland, maar beslist niet voor 27 februari.

Overigens het gerucht dat de subsidie op korte termijn zou stoppen is volgens de dealer "de grootste lariekoek".
Tot vandaag was de stopdatum 1 februari 2007, pas vanaf vandaag is het 31 december 2007...
Keesjan36
2nd Gear member

Niet dus !! Ik heb die dealer aanmerkelijk eerder dan vandaag gesproken.

Affijn, kennelijk was jij degene die het gerucht had verspreid, haha
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Keesjan36 schreef:Niet dus !! Ik heb die dealer aanmerkelijk eerder dan vandaag gesproken.

Affijn, kennelijk was jij degene die het gerucht had verspreid, haha
Dat e.e.a. tot eind van dit jaar loopt is ALLE Volvodealers gisteren pas kenbaar gemaakt, ik las het vanmorgen en heb deze info vanmorgen geplaatst:

Hier even als update een stukje uit een schrijven van Volvo :

Onderwerp Roetfilter-subsidieregeling
Inmiddels heeft u gezamenlijk al ruim 6200 roetfilters onder Volvo's gemonteerd en dat is een
uitzonderlijke prestatie, omdat er landelijk door de branche nog geen 7000 filters geleverd zijn. Zowel
Senternovem alsook het ministerie van VROM spreken dan ook hun waardering uit voor de wijze
waarop de totale Volvo-organisatie dit heeft opgepakt en daarmee een positieve bijdrage levert aan het
milieu.
Vandaag hebben wij van het ministerie van VROM vernomen dat de subsidieregeling ongewijzigd zal
doorlopen tot en met 31 december 2007, waardoor ook wij de aanbieding aan de Volvo-rijders
gedurende het gehele jaar zullen handhaven. Het ministerie van VROM en ook Volvo Cars Nederland
zullen deze week, ieder afzonderlijk, een bericht uitsturen aan de pers.

Volvo heeft van de retrofit filters toch een goede prestatie geleverd, jammer dat niet het hele rijdende dieselvloot gedaan wordtHier even als update een stukje uit een schrijven van Volvo :

Onderwerp Roetfilter-subsidieregeling
Inmiddels heeft u gezamenlijk al ruim 6200 roetfilters onder Volvo's gemonteerd en dat is een
uitzonderlijke prestatie, omdat er landelijk door de branche nog geen 7000 filters geleverd zijn. Zowel
Senternovem alsook het ministerie van VROM spreken dan ook hun waardering uit voor de wijze
waarop de totale Volvo-organisatie dit heeft opgepakt en daarmee een positieve bijdrage levert aan het
milieu.
Vandaag hebben wij van het ministerie van VROM vernomen dat de subsidieregeling ongewijzigd zal
doorlopen tot en met 31 december 2007, waardoor ook wij de aanbieding aan de Volvo-rijders
gedurende het gehele jaar zullen handhaven. Het ministerie van VROM en ook Volvo Cars Nederland
zullen deze week, ieder afzonderlijk, een bericht uitsturen aan de pers.

Met alle respect, maar dat kan jouw dealer onmogelijk veel eerder geweten hebben daar VROM dat pas deze week aan de autoimporteurs uitgedragen heeft, ben eerder bang dat hij niet eens wist dat deze actie gelimiteerd was.
paQ
4th Gear member

de mijne wordt vandaag geplaats.
Ik ben benieuwd straks of het gedrag van de auto lijkt te zijn veranderd.
Gast

bart simpson schreef:Met alle respect, maar dat kan jouw dealer onmogelijk veel eerder geweten hebben daar VROM dat pas deze week aan de autoimporteurs uitgedragen heeft, ben eerder bang dat hij niet eens wist dat deze actie gelimiteerd was.
Tussen weten (hier op Forum) en feitelijk door VROM uitdragen zit een groot verschil.
Volvo kan het niet eerder uitdragen dan dat ze dit zwart op wit hebben gekregen van VROM.

Ze waren al langer voornemens tot............ Nu is zwart op wit! :P
edraket
7th Gear member

Nou die van mij zit er ook onder. Het eerste wat me opvalt: niets. Nadat de auto is warmgereden en het gas wat verder open kan valt me op dat de auto wat nadrukkelijker gromt :) . Niet vervelend, maar alleen bij flink gas. Kennelijk is het RPF iets opener van structuur. Bijna alle retrofit filters hebben een half open karakter. dwz dat een deel van de uitlaatgassen ongehinderd wordt doorgelaten. Misschien dat dit het extra uitlaat geluid veroorzaakt. Ik vind het wel mooi, en storend is het nooit. Verder valt op dat de auto echt niet meer roet. Geweldig wat het resultaat is. De mijn rookte behoorlijk in de lichten van mijn achterliggers. Dat is nu weg.
Verder nog wat acceleratie metingen gedaan. De auto lijkt een fractie langzamer, maar dat kan ook andere oorzaken hebben (wind, temperatuur enz). Tot nu toe erg tevreden. Nu nog even het verbruik afwachten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”