Ervaring chippen V60 D3 (136pk)?

Plaats reactie
Bramv
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 19.04.2020 - 07:38

Beste Volvoliefhebbers,

Sinds kort zijn wij trotse eigenaar van een Volvo V60 D3 (2L 5 cilinder 136pk) r-design uitgevoerd.

De Volvo komt uit Belgie. Bj 2012 Km stand 144000

Nu overwegen we om deze te laten chippen.
Ik heb echter gehoord dat dit op termijn tot meer (motor)slijtage leidt.

Wat is jullie ervaring hiermee met vergelijkbare motoren?
Verbruik, slijtage/problemen, vermogen, extra onderhoud?

Maakt het nog verschil uit of je kiest voor de veel duurdere officiële polestar tuning of de tuner op de hoek.
Ik heb contact gehad met Van Roosmalen in Helmond maar zij konden niet aangeven wat t verschil is. Qua prestaties (vooruitgang) is t zelfde mogelijk.

Is t aan te raden om tot 163 pk te gaan of is de 185 pk ook prima te doen?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Mvg

Bram
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De 136 is speciaal voor de Belgische markt, in Nederland gewoon verkocht met 163 paarden. Als je er 163 van maakt val je gewoon binnen de fabrieksspecificaties.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13741
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat is niet waar, de 136pk D3 werd ook in NL geleverd, de eerder als D3 bekend staande 163pk werd toen 'n D4
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Maar is toch wel hetzelfde blok? Naar ik heb begrepen was de ‘originele’ uitvoering 163pk, en is deze in omliggende landen ‘ge-downtuned’ naar 136pk vanwege uitstootnormen welke vertaald werden (worden) in belastingen welke geheven worden.
Zou dus mi geen enkel technisch probleem moeten opleveren, omdat volgens mij alles berekend is op de ‘originele’ 163pk.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Als blok in potentie een 163PK blok is dan even naar een instituut die motormanagement aanpast...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1535
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik zou naar Obbe gaan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Obbe is Volvotune Elst bij Arnhem.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Hierrr: https://volvotune.nl/modeltype/volvo-v6 ... 6-pk-2010/

bijna 50 pk erbij en 100 Nm

Heb je handbak? Of Automaat. Bij automaat zou ik altijd even checken wat de fabrieksopgave is qua max Nm. Je kunt bij Obbe vast wel lager max opgeven, dat kan hij vast wel voor je programmeren.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27343
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat Obbe ook nog kan doen is zorgen dat het koppel wat later vrij komt.
Hebben we bij mijn S60 ook gedaan en ondanks de 500nm heeft de bak door de juiste aanpassing nooit een slag verkeerd gedaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bedoel je met max koppel later vrij laten komen dat het bij hogere toerentallen is? Daar zie ik het voordeel niet echt van in.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27343
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat bedoel ik inderdaad.
Voordeel is dat je bij lagere toeren sowieso al meer koppel voor handen hebt dan af fabriek en de motor bij meer toeren ook nog wat meer adem heeft.

Ik had er een ontzettend soepele motor aan qua karakteristiek. En daarnaast kon de bak het op die manier ook goed aan.
Gebruikte ik de auto ook veel met een aanhanger, dus dan zit je sowieso al in de wat hogere toerentallen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bram:
als je naar Obbe Volvotune toe gaat om je motor te laten optimaliseren weet je zeker dat jein goede handen bent. Je kunt hem vragen voor jouw te schrijven wat je graag wilt.
Bedenk hoe je wilt rijden, rustig, vlot, type eerste weg bij stoplicht (geen aanrader) .
In feite bepaalt je voet ( drivers wish) hoe jouw Volvo reageert mwt de mogelijkheden die technisch mogelijk gemaakt worden bij Volvotune.
Ik weet zeker dat je geen spijt krijgt want je krijgt er meestal een fijn prettige "aan het gaspedaal" hangende Volvo voor terug.
Mijn Volvo heeft al meer dan 300.000KM een pittige 'volvotune' er in zitten en ik draai nog als een zonnetje.
Obbe levert gewoon goed vakwerk die voor je werkt.

Einde lofzang maar ik ben ook een super fan van mijn tuning met al die jaren en vooral veel kilometers...
Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Bramv
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 19.04.2020 - 07:38

Dank allemaal voor de reacties. Heb voor aanstaande donderdag afspraak staan bij Obbe! 👍🏻
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bram doe Obbe maar de groeten:)
Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bover schreef: 20.04.2020 - 18:29 Bram we zijn benieuwd naar je ervaringen en doe Obbe maar de groeten:)
Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1535
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Bramv schreef: 20.04.2020 - 17:45 Dank allemaal voor de reacties. Heb voor aanstaande donderdag afspraak staan bij Obbe! 👍🏻
Goed bezig! Groeten aan Obbe.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2311
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

vorige v60 was ook eentje met een geobbetimaliseerde d3 136pk naar 185pk/480Nm
zonder problemen 231.000km mee gereden en dan ingeruild op de huidige d3,150pk, ik mis de vorige qua motorkarakter nog altijd(de huidige kan ik niet laten tunen wegens leasing :()
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Henk Mesman
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 17.01.2019 - 18:11

Ben benieuwd wat je ervaring is na het Chippen qua rijgedrag.
Kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼

Henk Mesman
Bramv
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 19.04.2020 - 07:38

Gisteren bij Obbe geweest.

Na een kort testritje had twijfelde ik een beetje of het nou wel zo veel verschil uitmaakt. ik heb na aanschaf van de auto tot op heden nog niet veel gereden ivm de crisis.

De langere route naar huis kwam ik er achter dat het toch wel een heel verschil uit maakt. De auto trekt een stuk vlotter op en ik kan ook wat langer in de toeren door trekken.

Ook het gaspedaal reageert wat vlotter en de motor klinkt wat rustiger. aan de verbruiksmeter te zien ga ik het ook wel merken in het brandstof verbruik!!

Al met al geen spijt van! Obbe legt ook alles precies uit. aangezien ik een leek ben is het af en toe lastig te volgen maar het geeft wel vertrouwen!

Zeker een aanrader!

Heb wel weer een nieuw topic geopend want na gisteren is er ineens wel een probleempje ontstaan met mijn stadsverlichting..
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ha die Bram, mooi dat je tevreden bent. de tuning maakt je motor wat gebruiks vriendelijk en je zultonderin dus de lagere toeren wat sterker aanvoelen en ook zijn. Veel plezier ermee!

En Bram de stadverlichting en tuning kan echt helemaal niets met elkaar te maken hebben....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”