Beste Volvoliefhebbers,
Sinds kort zijn wij trotse eigenaar van een Volvo V60 D3 (2L 5 cilinder 136pk) r-design uitgevoerd.
De Volvo komt uit Belgie. Bj 2012 Km stand 144000
Nu overwegen we om deze te laten chippen.
Ik heb echter gehoord dat dit op termijn tot meer (motor)slijtage leidt.
Wat is jullie ervaring hiermee met vergelijkbare motoren?
Verbruik, slijtage/problemen, vermogen, extra onderhoud?
Maakt het nog verschil uit of je kiest voor de veel duurdere officiële polestar tuning of de tuner op de hoek.
Ik heb contact gehad met Van Roosmalen in Helmond maar zij konden niet aangeven wat t verschil is. Qua prestaties (vooruitgang) is t zelfde mogelijk.
Is t aan te raden om tot 163 pk te gaan of is de 185 pk ook prima te doen?
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Mvg
Bram
Ervaring chippen V60 D3 (136pk)?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De 136 is speciaal voor de Belgische markt, in Nederland gewoon verkocht met 163 paarden. Als je er 163 van maakt val je gewoon binnen de fabrieksspecificaties.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Maar is toch wel hetzelfde blok? Naar ik heb begrepen was de ‘originele’ uitvoering 163pk, en is deze in omliggende landen ‘ge-downtuned’ naar 136pk vanwege uitstootnormen welke vertaald werden (worden) in belastingen welke geheven worden.
Zou dus mi geen enkel technisch probleem moeten opleveren, omdat volgens mij alles berekend is op de ‘originele’ 163pk.
Zou dus mi geen enkel technisch probleem moeten opleveren, omdat volgens mij alles berekend is op de ‘originele’ 163pk.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Als blok in potentie een 163PK blok is dan even naar een instituut die motormanagement aanpast...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Obbe is Volvotune Elst bij Arnhem.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Hierrr: https://volvotune.nl/modeltype/volvo-v6 ... 6-pk-2010/
bijna 50 pk erbij en 100 Nm
Heb je handbak? Of Automaat. Bij automaat zou ik altijd even checken wat de fabrieksopgave is qua max Nm. Je kunt bij Obbe vast wel lager max opgeven, dat kan hij vast wel voor je programmeren.
bijna 50 pk erbij en 100 Nm
Heb je handbak? Of Automaat. Bij automaat zou ik altijd even checken wat de fabrieksopgave is qua max Nm. Je kunt bij Obbe vast wel lager max opgeven, dat kan hij vast wel voor je programmeren.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27343
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wat Obbe ook nog kan doen is zorgen dat het koppel wat later vrij komt.
Hebben we bij mijn S60 ook gedaan en ondanks de 500nm heeft de bak door de juiste aanpassing nooit een slag verkeerd gedaan.
Hebben we bij mijn S60 ook gedaan en ondanks de 500nm heeft de bak door de juiste aanpassing nooit een slag verkeerd gedaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Bedoel je met max koppel later vrij laten komen dat het bij hogere toerentallen is? Daar zie ik het voordeel niet echt van in.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27343
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat bedoel ik inderdaad.
Voordeel is dat je bij lagere toeren sowieso al meer koppel voor handen hebt dan af fabriek en de motor bij meer toeren ook nog wat meer adem heeft.
Ik had er een ontzettend soepele motor aan qua karakteristiek. En daarnaast kon de bak het op die manier ook goed aan.
Gebruikte ik de auto ook veel met een aanhanger, dus dan zit je sowieso al in de wat hogere toerentallen.
Voordeel is dat je bij lagere toeren sowieso al meer koppel voor handen hebt dan af fabriek en de motor bij meer toeren ook nog wat meer adem heeft.
Ik had er een ontzettend soepele motor aan qua karakteristiek. En daarnaast kon de bak het op die manier ook goed aan.
Gebruikte ik de auto ook veel met een aanhanger, dus dan zit je sowieso al in de wat hogere toerentallen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Bram:
als je naar Obbe Volvotune toe gaat om je motor te laten optimaliseren weet je zeker dat jein goede handen bent. Je kunt hem vragen voor jouw te schrijven wat je graag wilt.
Bedenk hoe je wilt rijden, rustig, vlot, type eerste weg bij stoplicht (geen aanrader) .
In feite bepaalt je voet ( drivers wish) hoe jouw Volvo reageert mwt de mogelijkheden die technisch mogelijk gemaakt worden bij Volvotune.
Ik weet zeker dat je geen spijt krijgt want je krijgt er meestal een fijn prettige "aan het gaspedaal" hangende Volvo voor terug.
Mijn Volvo heeft al meer dan 300.000KM een pittige 'volvotune' er in zitten en ik draai nog als een zonnetje.
Obbe levert gewoon goed vakwerk die voor je werkt.
Einde lofzang maar ik ben ook een super fan van mijn tuning met al die jaren en vooral veel kilometers...
Bob
als je naar Obbe Volvotune toe gaat om je motor te laten optimaliseren weet je zeker dat jein goede handen bent. Je kunt hem vragen voor jouw te schrijven wat je graag wilt.
Bedenk hoe je wilt rijden, rustig, vlot, type eerste weg bij stoplicht (geen aanrader) .
In feite bepaalt je voet ( drivers wish) hoe jouw Volvo reageert mwt de mogelijkheden die technisch mogelijk gemaakt worden bij Volvotune.
Ik weet zeker dat je geen spijt krijgt want je krijgt er meestal een fijn prettige "aan het gaspedaal" hangende Volvo voor terug.
Mijn Volvo heeft al meer dan 300.000KM een pittige 'volvotune' er in zitten en ik draai nog als een zonnetje.
Obbe levert gewoon goed vakwerk die voor je werkt.
Einde lofzang maar ik ben ook een super fan van mijn tuning met al die jaren en vooral veel kilometers...
Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Bram doe Obbe maar de groeten:)
Bob
Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Goed bezig! Groeten aan Obbe.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2311
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
vorige v60 was ook eentje met een geobbetimaliseerde d3 136pk naar 185pk/480Nm
zonder problemen 231.000km mee gereden en dan ingeruild op de huidige d3,150pk, ik mis de vorige qua motorkarakter nog altijd(de huidige kan ik niet laten tunen wegens leasing
)
zonder problemen 231.000km mee gereden en dan ingeruild op de huidige d3,150pk, ik mis de vorige qua motorkarakter nog altijd(de huidige kan ik niet laten tunen wegens leasing

the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- Henk Mesman
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 17.01.2019 - 18:11
Ben benieuwd wat je ervaring is na het Chippen qua rijgedrag.
Kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼
Henk Mesman
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼
Henk Mesman
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19.04.2020 - 07:38
Gisteren bij Obbe geweest.
Na een kort testritje had twijfelde ik een beetje of het nou wel zo veel verschil uitmaakt. ik heb na aanschaf van de auto tot op heden nog niet veel gereden ivm de crisis.
De langere route naar huis kwam ik er achter dat het toch wel een heel verschil uit maakt. De auto trekt een stuk vlotter op en ik kan ook wat langer in de toeren door trekken.
Ook het gaspedaal reageert wat vlotter en de motor klinkt wat rustiger. aan de verbruiksmeter te zien ga ik het ook wel merken in het brandstof verbruik!!
Al met al geen spijt van! Obbe legt ook alles precies uit. aangezien ik een leek ben is het af en toe lastig te volgen maar het geeft wel vertrouwen!
Zeker een aanrader!
Heb wel weer een nieuw topic geopend want na gisteren is er ineens wel een probleempje ontstaan met mijn stadsverlichting..
Na een kort testritje had twijfelde ik een beetje of het nou wel zo veel verschil uitmaakt. ik heb na aanschaf van de auto tot op heden nog niet veel gereden ivm de crisis.
De langere route naar huis kwam ik er achter dat het toch wel een heel verschil uit maakt. De auto trekt een stuk vlotter op en ik kan ook wat langer in de toeren door trekken.
Ook het gaspedaal reageert wat vlotter en de motor klinkt wat rustiger. aan de verbruiksmeter te zien ga ik het ook wel merken in het brandstof verbruik!!
Al met al geen spijt van! Obbe legt ook alles precies uit. aangezien ik een leek ben is het af en toe lastig te volgen maar het geeft wel vertrouwen!
Zeker een aanrader!
Heb wel weer een nieuw topic geopend want na gisteren is er ineens wel een probleempje ontstaan met mijn stadsverlichting..
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ha die Bram, mooi dat je tevreden bent. de tuning maakt je motor wat gebruiks vriendelijk en je zultonderin dus de lagere toeren wat sterker aanvoelen en ook zijn. Veel plezier ermee!
En Bram de stadverlichting en tuning kan echt helemaal niets met elkaar te maken hebben....
En Bram de stadverlichting en tuning kan echt helemaal niets met elkaar te maken hebben....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....