Als de schijf groter wordt heb je simpelweg meer hefboom om te remmen, dat is basis natuurkunde. Dat is dan nog afgezien dat een grotere schijf beter in staat is warmte te absorberen en af te staan aan de omgeving. Dat verschil ga je zeker merken met remmen als je verder niets aanpast.
Remschijven
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Het staat of valt een beetje met het verschil in diameter. Van 300 naar 316 remt iets beter maar niet overweldigend ondanks dezelfde blokken en klauwen, maar als je van 300 gelijk naar 350 gaat moet het wel als een anker voelen. Dat is 16% tegenover een krappe 5% verbetering.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Van de V90 zijn ze 345mm maar de XC90 schijnen ze ook van 366mm, dat gaat vast verschil maken.
Ik ben net overgegaan van OEM Volvo blokken naar Brembo remblokken en die geven net wat meer bite, ook op AP waarbij ik inloop op langzamer verkeer gooit hij een redelijk anker uit.
Ik ben net overgegaan van OEM Volvo blokken naar Brembo remblokken en die geven net wat meer bite, ook op AP waarbij ik inloop op langzamer verkeer gooit hij een redelijk anker uit.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
- Locatie: Zandvoort
Bewust testen. Als je de remmen voluit benut door de remkracht rustig op te bouwen, vanaf hoge snelheid, zodat de krachten en gewichtsverdeling goed verdeeld worden. Als je dan nog hard kan doorremmen zodat het abs aanspreekt is de remkracht voldoende, meer kunnen de banden niet aan.
Wel op een droog een stroef wegdek uitproberen.
Eenmaal doen, want je sloopt de gehele installatie, maar dan weet je hoe het ervoor staat.
Wel op een droog een stroef wegdek uitproberen.
Eenmaal doen, want je sloopt de gehele installatie, maar dan weet je hoe het ervoor staat.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
Je sloopt de gehele installatie als je het meer dan 1 maal doet? ik doe het 100x direct achter elkaar op het circuit, niks aan de hand..Kees Jan schreef: ↑08.05.2020 - 20:54 Bewust testen. Als je de remmen voluit benut door de remkracht rustig op te bouwen, vanaf hoge snelheid, zodat de krachten en gewichtsverdeling goed verdeeld worden. Als je dan nog hard kan doorremmen zodat het abs aanspreekt is de remkracht voldoende, meer kunnen de banden niet aan.
Wel op een droog een stroef wegdek uitproberen.
Eenmaal doen, want je sloopt de gehele installatie, maar dan weet je hoe het ervoor staat.
En hoezo, meer kunnen de banden niet aan?
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Hier staat dan ook geen vergelijk met de standaard remblokken, want daar staan dan weer geen waardes bij.Rinootje schreef: ↑08.05.2020 - 08:30Als je mijn link goed bekeken had en naar de bovenste balkjes (stopping power) had gekeken, en dan vergeleken had met de gewone remblokken, lager op de pagina, zie je dat de ceramische gemiddeld een blokje minder scoren dan de gewone.edraket schreef: ↑07.05.2020 - 23:06 Waarop baseer je dat ze minder goed zouden remmen? Ja als je naar het aantal blokjes kijkt op die site en vergelijkt met circuit blokken leveren ze remkracht in, maar dat doen standaard blokken ook tov circuit blokken. De ATE keramische blokken remmen even goed als de normale.
Dus wel even een eerlijke vergelijking doen.
Alleen de stopping power zegt niet zoveel, ook de cold bite, fade resistent, control e.d. zijn belangrijk.
Een track blok heeft nog meer stopping power, maar zeker koud niet echt geschikt voor dagelijks gebruik.
De ATE ceramic en ECB Redstuff (ceramic) doen zeker niet onder voor de oem blokken.

2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Dit is alleen de percentage in diameter of arm, maar het oppervlak wordt een stuk groter dan deze percentages, wat de warmteafvoer ook een stuk beter maakt.Jelmer de Jong schreef: ↑08.05.2020 - 13:10 Het staat of valt een beetje met het verschil in diameter. Van 300 naar 316 remt iets beter maar niet overweldigend ondanks dezelfde blokken en klauwen, maar als je van 300 gelijk naar 350 gaat moet het wel als een anker voelen. Dat is 16% tegenover een krappe 5% verbetering.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ik heb mn Volvo nooit een "bijtertje" gevonden met remmen.
Remmen doen hun werk wel maar het is nooit dat ik denk aan 'Ankers"
Kortom zou wel wat beter mogen....voor het gevoel dan.. en dat is geen objectieve parameter
Remmen doen hun werk wel maar het is nooit dat ik denk aan 'Ankers"
Kortom zou wel wat beter mogen....voor het gevoel dan.. en dat is geen objectieve parameter
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....