Remschijven

Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

fredhead schreef: 08.05.2020 - 07:24 Als jij puur een grotere schijf neemt en verder niets aanpast is mijn praktijkervaring dat je niet meer remvermogen hebt.
Je zal dan ook iets met de klauw of het remblok moeten doen.
Als de schijf groter wordt heb je simpelweg meer hefboom om te remmen, dat is basis natuurkunde. Dat is dan nog afgezien dat een grotere schijf beter in staat is warmte te absorberen en af te staan aan de omgeving. Dat verschil ga je zeker merken met remmen als je verder niets aanpast.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het staat of valt een beetje met het verschil in diameter. Van 300 naar 316 remt iets beter maar niet overweldigend ondanks dezelfde blokken en klauwen, maar als je van 300 gelijk naar 350 gaat moet het wel als een anker voelen. Dat is 16% tegenover een krappe 5% verbetering.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Van de V90 zijn ze 345mm maar de XC90 schijnen ze ook van 366mm, dat gaat vast verschil maken.
Ik ben net overgegaan van OEM Volvo blokken naar Brembo remblokken en die geven net wat meer bite, ook op AP waarbij ik inloop op langzamer verkeer gooit hij een redelijk anker uit.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Bewust testen. Als je de remmen voluit benut door de remkracht rustig op te bouwen, vanaf hoge snelheid, zodat de krachten en gewichtsverdeling goed verdeeld worden. Als je dan nog hard kan doorremmen zodat het abs aanspreekt is de remkracht voldoende, meer kunnen de banden niet aan.
Wel op een droog een stroef wegdek uitproberen.

Eenmaal doen, want je sloopt de gehele installatie, maar dan weet je hoe het ervoor staat.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Kees Jan schreef: 08.05.2020 - 20:54 Bewust testen. Als je de remmen voluit benut door de remkracht rustig op te bouwen, vanaf hoge snelheid, zodat de krachten en gewichtsverdeling goed verdeeld worden. Als je dan nog hard kan doorremmen zodat het abs aanspreekt is de remkracht voldoende, meer kunnen de banden niet aan.
Wel op een droog een stroef wegdek uitproberen.

Eenmaal doen, want je sloopt de gehele installatie, maar dan weet je hoe het ervoor staat.
Je sloopt de gehele installatie als je het meer dan 1 maal doet? ik doe het 100x direct achter elkaar op het circuit, niks aan de hand..

En hoezo, meer kunnen de banden niet aan?
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 752
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Rinootje schreef: 08.05.2020 - 08:30
edraket schreef: 07.05.2020 - 23:06 Waarop baseer je dat ze minder goed zouden remmen? Ja als je naar het aantal blokjes kijkt op die site en vergelijkt met circuit blokken leveren ze remkracht in, maar dat doen standaard blokken ook tov circuit blokken. De ATE keramische blokken remmen even goed als de normale.
Als je mijn link goed bekeken had en naar de bovenste balkjes (stopping power) had gekeken, en dan vergeleken had met de gewone remblokken, lager op de pagina, zie je dat de ceramische gemiddeld een blokje minder scoren dan de gewone.
Hier staat dan ook geen vergelijk met de standaard remblokken, want daar staan dan weer geen waardes bij.
Dus wel even een eerlijke vergelijking doen.
Alleen de stopping power zegt niet zoveel, ook de cold bite, fade resistent, control e.d. zijn belangrijk.
Een track blok heeft nog meer stopping power, maar zeker koud niet echt geschikt voor dagelijks gebruik.
De ATE ceramic en ECB Redstuff (ceramic) doen zeker niet onder voor de oem blokken.
Afbeelding
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 752
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Jelmer de Jong schreef: 08.05.2020 - 13:10 Het staat of valt een beetje met het verschil in diameter. Van 300 naar 316 remt iets beter maar niet overweldigend ondanks dezelfde blokken en klauwen, maar als je van 300 gelijk naar 350 gaat moet het wel als een anker voelen. Dat is 16% tegenover een krappe 5% verbetering.
Dit is alleen de percentage in diameter of arm, maar het oppervlak wordt een stuk groter dan deze percentages, wat de warmteafvoer ook een stuk beter maakt.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik heb mn Volvo nooit een "bijtertje" gevonden met remmen.
Remmen doen hun werk wel maar het is nooit dat ik denk aan 'Ankers"
Kortom zou wel wat beter mogen....voor het gevoel dan.. en dat is geen objectieve parameter
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

DS2500 eronder, en een maatje groter.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”