Hmm, uit dit plaatje wordt me nog niet duidelijk hoe het kan dat bij linksom draaien de ene leiding geopend wordt, bij rechtsom de andere leiding. Het geheim zit kennelijk in de "rotary valve"menjo schreef:Nee stuur zit gewoon star aan de stuuras, op dit plaatje zie je het duidelijk:
Blijkbaar wordt de druk niet op de stuuras gezet, maar op de staaf die naar de wielen loopt.
Het 'hoe werkt dat' topic
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Ok, hier dan de hele uitleg: http://www.howstuffworks.com/steering4.htm
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14848
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Vraag 6
Hoe werkt nu die automaat? Wat maakt dat die de juiste vesnelling kiest en steeds weer z.g. zich aanpast?
bob
Hoe werkt nu die automaat? Wat maakt dat die de juiste vesnelling kiest en steeds weer z.g. zich aanpast?
bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
ANTWOORD 5
Zag ik laatst op TV, de injectoren zijn piezo-elektrische actuators (voor je schoonmoeder: een plaatje wat vervormd als je er stroom op zet) die de brandstof door een ontzettend klein gaatje met ontzettend hoge druk naar buiten persen.
Waarom ze kapot gaan, tja, alles wat mechanisch is kan en gaat een keer kapot. Ik denk dat bijna ieder automerk de injectoren bij Bosch afneemt. Ze beweren wel voor ieder merk speciale injectoren te maken, dus de ene kan wel betrouwbaarder zijn dan de andere. Misschien dat toen Volvo met de D5 begon deze injectoren cutting edge waren (hoogste druk injectoren tot dan toe bijvoorbeeld) en daardoor nog niet echt betrouwbaar waren.
Zag ik laatst op TV, de injectoren zijn piezo-elektrische actuators (voor je schoonmoeder: een plaatje wat vervormd als je er stroom op zet) die de brandstof door een ontzettend klein gaatje met ontzettend hoge druk naar buiten persen.
Waarom ze kapot gaan, tja, alles wat mechanisch is kan en gaat een keer kapot. Ik denk dat bijna ieder automerk de injectoren bij Bosch afneemt. Ze beweren wel voor ieder merk speciale injectoren te maken, dus de ene kan wel betrouwbaarder zijn dan de andere. Misschien dat toen Volvo met de D5 begon deze injectoren cutting edge waren (hoogste druk injectoren tot dan toe bijvoorbeeld) en daardoor nog niet echt betrouwbaar waren.
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
vraag 8
Wie kan (aan mij) uitleggen hoe die waanzinnig handige Automatisch dimmende binnenspiegel werkt ?
(en probeer automatisch dimmende binnenspiegel maar eens 10x snel achter elkaar uit te spreken)
Wie kan (aan mij) uitleggen hoe die waanzinnig handige Automatisch dimmende binnenspiegel werkt ?
(en probeer automatisch dimmende binnenspiegel maar eens 10x snel achter elkaar uit te spreken)
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Gezien de foto enige tijd geleden van een kapotte automatisch dimmende binnenspiegel denk ik zomaar dat er een lcd scherm in zit dat mbv van een lichtsensor de spiegel verduistert.plim schreef:vraag 8
Wie kan (aan mij) uitleggen hoe die waanzinnig handige Automatisch dimmende binnenspiegel werkt ?
(en probeer automatisch dimmende binnenspiegel maar eens 10x snel achter elkaar uit te spreken)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14848
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Nog een keertje proberen...Bover schreef:Vraag 6
bob

Hoe werkt nu die automaat? Wat maakt dat die de juiste vesnelling kiest en steeds weer z.g. zich aanpast?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic