Lekkage pasagierskant volvo 460

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
MartijnC
1st Gear member

Beste mensen,

Tijdens het stofzuigen van mijn Volvo 460 1.8 uit 95, haalde ik de vloermatten eruit en zag toen dat er bij de passagierskant een natte plek in de bekleding zat.

Na het verwijderen van het stuk plastic bij de deurpost en rechtsonder nog een kap bij het voetengedeelte kon ik de bekleding aan de kant trekken. Onder de bekleding zit nog een soort laag isolatie deze was drijfnat.

Op de bijgevoegde foto heb ik even simpel proberen aan te geven welk gedeelte er precies nat is.
Blauwe vak = natte gedeelte
Groene vlakken = droge stukken
Rode arcering = hier lijkt de lekkage te beginnen

Afbeelding

Nu zit ik met een paar vraagjes:

Bij het verwijderen van het stuk plastic bij de deurpost zijn de pinnetjes afgebroken, ik wist namelijk niet dat je het stuk kon schuiven om hem los te maken. Zijn deze pinnetjes gewoon bij de dealer te halen?

Hoe krijg ik de laag isolatie droog?, ik heb er nu kranten onder geschoven in de hoop dat deze het meeste vocht opnemen. Het enige probleem is dat die isolatie laag aan de onderzijde bestaat uit foam en het water dus vasthoud.

De belangrijkste vraag, waar komt het water vandaan? Ik ben al in de auto gaan zitten en heb iemand met een tuinslang op de auto laten spuiten in de hoop zo achter de oorzaak van de lekkage te komen, alleen ik kon op dat moment niks merken.
Het moet haast wel bij het rood gearceerde gedeelte beginnen omdat dit het hoogste punt is wat nat is. De rest van het natte gedeelte is het laagste stuk.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want vind het nogal vervelend, hopelijk is het iets simpels.

Alvast bedankt voor de reacties,
Martijn
johanrobben
2nd Gear member
Contacteer:

mischien auto eens op de brug zetten en kijken of je aan de onderkant roetige plekken zien want daar zou het doorheen kunnen komen
volvo 460 1,8 i metallic zwart

herkenbaar aan c.v. nooit meer nuchter op de achter ruit

mijn 460 >>> http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13585
mathijs
1st Gear member

Hoi,

ik heb mogelijk hetzelfde probleem gehad.
Bij mij was de ventilator van de kachel vol met water gelopen doordat het water niet meer weg kwam in de goot onder de voorruit,

dus toen was ook de passagiers kan zeik nat,

dus kijk eens een keer onder je interieurfilter of het daar mischien nat is.
Als dat het geval is moet je is kijken of de rubber slangetjes niet verstopt zitten die moeten zorgen dat er geen water in die goot blijft staan,
en zorgen dat je heel het luchtsysteem droog maakt!

sucses Groetjes Mathijs
ArnOS
Starter

Hallo MartijnC

Heb je inmiddels een oplossing gevonden voor dit probleem? Zou je die willen posten? Ik heb het zelfde probleem, maar dan aan de bestuurderskant. Zie niets aan de onderkant van de wagen.

Groeten,
ArnOS
roever
4th Gear member

Als je de oorzaak hebt gevonden kun je je auto het makkelijkst helemaal droog maken door hem een nacht in een verwarmde garage te parkeren met alle ramen open. Natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe nat de auto daadwerkelijk is of 1 nacht voldoende is.

Als je die mogelijkheid niet hebt zul je met een raam op een kier en de kachel maximaal moeten gaan rijden. Het valt in ieder geval niet mee om je auto droog te krijgen...

Heb je trouwens al gekeken of je koelvoeistofpeil nog in orde is? Als de radiator van je kachel lekt krijg je ook water in je interieur.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
YannickvanRooyen
4th Gear member

Vochtvreter erin, auto afsluiten :) Dat hielp bij mij, wel twee kilo vochtvreter, misschien een beetje overkill, maar toch :P
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
ArnOS
Starter

Tnx roever voor de snelle reactie. Koelvloeistof is in orde. Ik ga het interieurfilter even na. Ben bang voor gat/roest aan de onderkant, heb geen brug om het goed te bekijken helaas.
MartijnC
1st Gear member

Hey alvast bedankt voor alle reacties,

Door het weer en tijdsgebrek heb ik er niet echt meer nagekeken.
Ik heb daardoor ook nog niet gekeken naar de ventilator van de kachel, klopt het dat de kachel dan wel gewoon werkt?
Verder vroeg ik me af waar het interieurfilter zich bevind en komen die rubberen slangetjes onder de motorkap uit?

Ik ben al wel onder de auto gaan liggen en zag toen geen gat(en) zitten waar het door naar binnen gekomen kon zijn. Hij moet binnen een paar weken weer weg voor de apk en zal dan wel even goed naar de onderkant laten kijken. Koelvloeistof was niks mis mee,

Ik ga de auto dit weekend in de garage zetten om te kijken of ik hem droog kan krijgen en ga vrijdag even kijken of het aan een verstopte goot bij de voorruit ligt, zou fijn zijn als dat het was.

En Arnos, mocht je eracter zijn waar bij jou de oorzaak was wil je dat dan ook even melden... alvast bedankt en hopelijk valt het bij jou ook mee.

Martijn
ArnOS
Starter

Zal ik doen, hij staat momenteel bij de garage...
mathijs
1st Gear member

Ik heb daardoor ook nog niet gekeken naar de ventilator van de kachel, klopt het dat de kachel dan wel gewoon werkt?
Verder vroeg ik me af waar het interieurfilter zich bevind en komen die rubberen slangetjes onder de motorkap uit?
als je de motorkap open doet zie je onder de voorruit een soort goot zitten.
in de bodem van die goot zitten 2 afvoerslangetjes, daar moet je is kijken of die niet verstopt zitten, want als het hard regent kan die goot vol met water lopen en kan het dus ook in de aanjager komen,

Het filter bevind zich als je voor de auto staat aan de linkerkant(in diezelfde goot) als je daar het filter uithaalt moet je door de schoepen van de ventilator kijken of je vocht ziet,
Als dat het geval is moet je je dashboard kastje eruit halen want daar achter zit de aanjager. het is niet zo'n moeilijk klusje :)

Sucses
Groetjes Mathijs
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Ik zou idd kijken of de aanjager vol gelopen is. Het is vaak ook te merken door kletterend geluid uit je ventilatie.
Wat ook nog kan is dat het water via je kabelboomdoorvoergat van je motormanagement naar binnen loopt die zit naar het ventilatorgat in een hoek verstopt (naast je motorkap schanier)

suc6 water in je auto is nooit fijn :?
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
johanrobben
2nd Gear member
Contacteer:

martijnc als je wil kun je eind maar wel een keer bij mij boven de smeerput zetten dan kun je aan de onderkant goed kijken

johanrobben
2nd Gear member
Contacteer:

eind maart bedoel ik

MartijnC
1st Gear member

He mensen,

Ik heb afgelopen vrijdag even gekeken of de afvoerpijpjes van die goot onder de voorruit verstopt waren en of mijn interieurfilter nat was.
De afvoerpijpjes waren niet verstopt, en er zit geen interieurfilter in want ik kon direct de schoepen van de ventilator zien.

De mogelijke oorzaken die overblijven zijn nu nog de afwatering van de airco (moet alleen even kijken waar deze zit, hangt deze gewoon onder de airco onder de motorruimte of...?). of het zit hem bij het kabelboomdoorvoergat hier ga ik morgen even naar kijken.
De auto is ondertussen gelukkig al wel droog.

@johanrobben: Bedankt voor het aanbod maar hij gaat over 2 weken toch naar mijn monteur om hem klaar te maken voor de apk. Er moeten rondom de remschijven+blokken vervangen worden en de draagarmrubbers voor. Mocht ik de oorzaak nog niet gevonden hebben ga ik dan even meekijken als hij op de brug staat.

Ik kwam er gisteren alleen achter dat er volgens mij nog iets meer moet worden vervangen, omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met sleutelen aan auto`s weet ik niet was het is. Ik heb eventjes een foto`tje bijgevoegd, hij is bij het linkervoorwiel gemaakt en de hoes om het "ding" lekt olie. Ik neem aan dat dit niet mag met de apk.
Ik heb een foto`tje bijgevoegd, ik neem aan dat een van jullie wel kan vertellen wat het is en of het vervangen moet worden. Dit omdat ik zelf de onderdelen aanlever.

Afbeelding

Groeten,
Martijn
johanrobben
2nd Gear member
Contacteer:

ja rubber lek heb ik ook laten vervangen door een maat van mij

kun je het beste zo snel mogelijk doen anders komt er vuil in en gaat er wellicht meer kapot

Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”