Tja, nu hoor ik van iedereen dat je je auto nooit op de handrem moet zetten als het vriest. Mijn vorige 440 had nooit ergens last van, mijn huidige 440 uit 95 dus wel.
Heeft iemand een idee of er iets aan te doen is? Een paar dagen zonder auto red ik wel, maar dit weekend heb ik hem toch echt nodig. Help!
Bevroren handrem
-
- 1st Gear member
Zie mijn bericht, deze tip ken ik onderhand wel maar daar heb ik nu niets aan. Er zit wel vlakbij mijn huis een beunhaas. Kan die iets doen?bu swier schreef:Voortaan gewoon in de versnelling zetten en dat jezelf aanleren. Wel op letten dat je hem start met koppeling in :thumbright:
-
- 3rd Gear member
Ik neem aan dat die beunhaas het wel kan... de wegenwacht trouwens ook. Klusje van nog geen minuut... ze tikken met een hamer tegen een specifieke plaats op de rem en hij schiet los. Je moet alleen even weten waar precies...Hoeksel schreef:Tja, nu hoor ik van iedereen dat je je auto nooit op de handrem moet zetten als het vriest. Mijn vorige 440 had nooit ergens last van, mijn huidige 440 uit 95 dus wel.
Heeft iemand een idee of er iets aan te doen is? Een paar dagen zonder auto red ik wel, maar dit weekend heb ik hem toch echt nodig. Help!
- Fat Rat
- 5th Gear member
Misschien flink dik invetten 
Maar even serieus wenig aan te doen denk ik.
Misschien is er iets mogelijk met dezelfde rommel om je sloten te behandelen tegen bevriezen...
Maar even serieus wenig aan te doen denk ik.
Misschien is er iets mogelijk met dezelfde rommel om je sloten te behandelen tegen bevriezen...
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Paul
- Geartronic member
Nooit last van gehad, maar moet ook zeggen dat ik dat ding nooit gebruik.
Zet de auto altijd in zijn versnelling en op een rechte weg. Als ik hem op een heuvel zet natuurlijk wel! Maar ja die heb ik hier in Rotterdam niet!
Zet de auto altijd in zijn versnelling en op een rechte weg. Als ik hem op een heuvel zet natuurlijk wel! Maar ja die heb ik hier in Rotterdam niet!

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Paul
- Geartronic member
Dat starten met koppeling in leer je toch bij je eerste les?bu swier schreef:Voortaan gewoon in de versnelling zetten en dat jezelf aanleren. Wel op letten dat je hem start met koppeling in :thumbright:
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
-
- 1st Gear member
Wat een onzin. Dit is niet eens een probleem... De hele wereld zet gewoon z'n auto in de eerste versnelling. Denk in oplossingen, niet in problemen!
- IkeV70
- 5th Gear member
Waarom ik mijn auto altijd op de handrem zet ipv in de versnelling:
Ik heb een diesel. Als mijn auto langer dan een paar uur stilgestaan heeft is het vacuum van de rembekrachtiging weggelekt (ben er nog niet van overtuigd dat dit normaal is, maar dat terzijde). Mijn auto staat altijd op een parkeerplaats die iets afloopt. Als ik 's morgens voor het starten de koppeling intrap rolt de auto de weg op. Het rempedaal heeft op dat moment geen bekrachtiging meer en daarom is het behoorlijk lastig om het rollen te stoppen.
In de winter zet ik de auto noodgedwongen in de versnelling ipv op de handrem, maar dat doe ik echt niet van harte.
@ o.a. paul, met een automaat heb je dit probleem uiteraard niet.
Ik heb een diesel. Als mijn auto langer dan een paar uur stilgestaan heeft is het vacuum van de rembekrachtiging weggelekt (ben er nog niet van overtuigd dat dit normaal is, maar dat terzijde). Mijn auto staat altijd op een parkeerplaats die iets afloopt. Als ik 's morgens voor het starten de koppeling intrap rolt de auto de weg op. Het rempedaal heeft op dat moment geen bekrachtiging meer en daarom is het behoorlijk lastig om het rollen te stoppen.
In de winter zet ik de auto noodgedwongen in de versnelling ipv op de handrem, maar dat doe ik echt niet van harte.
@ o.a. paul, met een automaat heb je dit probleem uiteraard niet.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 4th Gear member
@Ike, ik begrjip wat je bedoelt met de rembrachtiging. Echter denk ik dat dit te verhelpen is om niet als een gek de rem in te trappen maar rustig aan de rem in te trappen. Ikzelf zet hem altijd in de versnelling en dat de rem moeilijk doet overkomt me denk ik zeer zelden.
@Paul, starten in de versnelling word volgens mij niet geleerd tijdens de rijlessen. Kan dat ik het vergeten ben en omdat mijn vader altijd zegt, geen handrem maar versnelling. Maar meen me toch te herinneren dat ik in de vrij moest starten. Neemt niet weg dat ik het nooit gedaan heb sedertdien.
@Hoeksel, waarom zet je hem niet gewoon in versnelling? Mocht je bang zijn dat hij wegrolt dan kun je toch een steen achter de band leggen. Zo heel vaak vriest het ook were niet in NL gedurende het jaar. Voor de zomer kun je de baksteen binnen leggen...
@Paul, starten in de versnelling word volgens mij niet geleerd tijdens de rijlessen. Kan dat ik het vergeten ben en omdat mijn vader altijd zegt, geen handrem maar versnelling. Maar meen me toch te herinneren dat ik in de vrij moest starten. Neemt niet weg dat ik het nooit gedaan heb sedertdien.
@Hoeksel, waarom zet je hem niet gewoon in versnelling? Mocht je bang zijn dat hij wegrolt dan kun je toch een steen achter de band leggen. Zo heel vaak vriest het ook were niet in NL gedurende het jaar. Voor de zomer kun je de baksteen binnen leggen...
Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
- arjen-440
- 3rd Gear member
mogelijke oplossing?
volvootje op de krik
wieltje dr vanaf..
en proberen de remtrommel dr af te halen...
en hopen dat ze terug schieten
of met een flink stuk hout
een paar rammen dr op geven...
je hoort ze waarschijnlijk vanzelf wel terug schieten
is toch niet zo heel veel werk?
volvootje op de krik
wieltje dr vanaf..
en proberen de remtrommel dr af te halen...
en hopen dat ze terug schieten
of met een flink stuk hout
een paar rammen dr op geven...
je hoort ze waarschijnlijk vanzelf wel terug schieten
is toch niet zo heel veel werk?
-
- 1st Gear member
Ik ben echt nutteloos als het om auto's gaat, maar ik zal morgen eens een handige vriend erbij halen. Morgen zijn we beiden vrij ivm een feestje, dus hopelijk komt het dan goed. Allen alvast bedankt om de tips!
Als het aan mij had gelegen zou ik de remmen te lijf gaan met een fohn, dat zou dan toch ook moeten werken?
Als het aan mij had gelegen zou ik de remmen te lijf gaan met een fohn, dat zou dan toch ook moeten werken?
-
- 2nd Gear member
Paul schreef:Heeft iemand een idee welke schade (afgezien van blikschade) aan de motor en aandrijving kan ontstaan op het moment dat een auto welke in de versnelling geparkeerd staat van achter aangereden wordt?bu swier schreef:Voortaan gewoon in de versnelling zetten en dat jezelf aanleren. Wel op letten dat je hem start met koppeling in :thumbright:
Kan me voorstellen dat motor en aandrijving een flinke opduvel krijgen omdat ze met geweld via de wielen "in beweging" worden gebracht en dat hierdoor de totaalschade wel eens een flink stuk groter zou kunnen zijn dan bij een auto die op de handrem staat.
Hoe denken jullie hierover?
Groeten,
Vosje
- Oceanracer
- Geartronic member
Klopt. En om te voorkomen dat een leerling aan het begin van de les vergeet de koppeling in te trappen tijdens het starten, moet ie dan ook in z'n vrij staan. Als tijdens de rit de motor eens afslaat, hoeft niet eerst naar de neutraal te worden teruggeschakeld, omdat dan het starten en weer wegrijden onnodig meer tijd kost.Paul schreef:
Dat starten met koppeling in leer je toch bij je eerste les?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- arjen-440
- 3rd Gear member
Vosje schreef:En als je een auto aan duwd of sleept dan?Paul schreef:Heeft iemand een idee welke schade (afgezien van blikschade) aan de motor en aandrijving kan ontstaan op het moment dat een auto welke in de versnelling geparkeerd staat van achter aangereden wordt?bu swier schreef:Voortaan gewoon in de versnelling zetten en dat jezelf aanleren. Wel op letten dat je hem start met koppeling in :thumbright:
Kan me voorstellen dat motor en aandrijving een flinke opduvel krijgen omdat ze met geweld via de wielen "in beweging" worden gebracht en dat hierdoor de totaalschade wel eens een flink stuk groter zou kunnen zijn dan bij een auto die op de handrem staat.
Hoe denken jullie hierover?
Groeten,
Vosje
lijkt me alleen geen geweldig plan als ie in de achteruit staat
en hij word van achter aangereden
of andersom