Volvo S80 T6 of S60 2.4i

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Pandabjörn
2nd Gear member

Hoi, ik ben nieuw hier. Ik post al jaren op Gummen.org, een algemene auto-enthousiast site. Ik ben nu op zoek naar een gebruikte Volvo, dus ik denk, ik zal de vraag eens aan de echte experts stellen.

Ik heb proefgereden in 2 auto's. Korte rij-impressie om de situatie te schetsen.

Het gaat om een Volvo S80 T6 en een Volvo S60 2.4i.
Verschil is 100pk. De T6 heeft een dwarsgeplaatste 2.8 liter 6 in lijn twin-turbo (!) met 272pk en een 4-traps Geartronic automaat.
De S60 2.4i heeft een dwarsgeplaatste 5-cilinder 170pk motor en een handgeschakelde (spaceball) 5-bak.

De S80 T6 is groot. De stoelen zijn super, niet te zacht, perfect gevormd en geschikt om lang te cruisen. De S80 had 2 soorten stoelen, de classic en de dynamic (oid). De classic zijn vlakker, de dynamic zijn wat dieper. Deze auto heeft de dynamic stoelen met stof-leer. Goed voor de grip in bochten.

Nadat ik de auto warm heb gereden is het tijd om em echt uit te proberen. Als je er gewoon in rijdt vergeet je al snel dat hij zo groot is. Het zicht rondom is erg goed, je zit vrij hoog en je rijdt als een koning over de weg. De motor is niet te horen, bij cruisen maakt hij iets van 2200 toeren oid. De auto is gezien zijn comfort en grootte verbazenwekkend goed te plaatsen. Afrit op op het halve klaverblad A4 kom ik tot 80-90 in de bocht met het gevoel dat er iets meer in zit. Maar het is een koude, vochtige dag dus ik heb geen zin om te pushen, vooral niet als ik de auto nog potentieel 4 jaar wil berijden ;-)

Afrit af weer de snelweg op weinig kans om het acceleratievermogen te testen, want ander verkeer houdt me op. Ze zijn ver weg genoeg om de bocht goed te nemen, en ik voel de auto wat over zijn voorwielen glijden. Een beetje gas lossen en de voorkant komt weer wat naar binnen. De auto is voorzien van DSTC, wat een prettig vangnet geeft.

Ik wil toch wel eens proberen hoe snel de auto nou is, dus bij de volgende afrit er af. Bij het stoplicht de remmen eens uitgeprobeerd en het ding stopt goed. Geen trillingen niks, wel een enorme vertraging.
Daarna het klaverblad weer en eindelijk heb ik de kans om echt gas te geven. De auto geeft een bescheiden brul(letje) en gaat steeds sneller. De kilometerteller maakt grote stappen, maar een gevoel van groots drama ontbreekt. De auto is echt heel snel, maar niet spectaculair. Het zal ook wel komen omdat de exit-snelheid van de bocht zo tegen de 100km/u ligt en dat daar de Vmax is, dus ik niet echt veel sneller wil gaan.

Tijd om te cruisen. Muziekje op en de audio-installatie is erg goed. De auto is stil op cruisesnelheid, maar het windgeruis lijkt harder te zijn dan bij de Legacy. Cruisen gaat perfect, de auto is rustig, glijdt majesteus over de weg, de motor maakt slechts iets van 2200 toeren. Ook na langere tijd geen last van mijn rug, wat ik in de Legacy al na 5 minuten heb.
Ik ga er af en keer weer om, dit keer heb ik wel de kans om echt gas te geven. Ik trap het gas diep in, de automaat schakelt een paar versnellingen terug en de auto schiet vooruit. De versnelling is echt super. Maar het blijft een heer van stand, geen overtogen woord wordt gesproken en het motorgeluid blijft binnen de perken.

Weer op de weg speel ik even met de handmatige versnelling. Het leukst is om zelf terug te schakelen naar II, dan staan de turbo's op scherp en schiet de auto echt vooruit. Je voelt het stuur trekken in je handen als je een bliksemsnelle inhaalmaneuvre maakt.
Al met al een geweldige cruiser, waarmee je redelijk kan sturen, met vermogen te over. Een groot gevaar voor je rijbewijs. Ik dacht niet dat ik dat ooit zou zeggen, maar de combinatie van veel vermogen en superieure rust maakt dat je al gauw te snel rijdt. Aan de andere kant, de auto zweept je niet op, dus je voelt de aandrang niet om hard te rijden. En voor de kicks heb je dan nog op- en afritten.

En dan de S60 2.4i. Mijn vriendin heeft/had bezwaren tegen de automaat in de T6. Ze vind het wel lekker rijden, maar ze is bang dat ze verleert hoe ze moet schakelen. Ik heb haar verteld dat dat niet gebeurt, maar we besloten om toch even verder te kijken naar alternatieven. Een bijkomende reden is dat de eerste S80s wel eens kuren kunnen vertonen met potentieel dure reparaties tot gevolg. Ok, op de S80 krijgen we 6 maanden garantie en ik wil een aankoopkeuring laten doen, dus dat risico valt te beperken, maar misschien is een wat jongere auto met minder kilometers een veiliger keuze.

Zo vond ik een S60 die 2 jaar nieuwer is dan de S80 en met 50.000km minder op de klok. En met 102pk minder, maar wel met een handbak. Maar helaas ook enkele duizenden euro's duurder.
De auto ziet er strak uit. De buitenkant is netjes (die van de S80 heeft wat lichte krasjes) en het interieur ziet er goed uit, op wat gebruikssporen bij de middenarmsteun en achterin na. Het dashboard en de half-lederen sportstoelen zien er goed uit en de sportstoelen zitten fantastisch. Ik heb het wel vaker gezegd, maar de sportstoelen in de S60 zijn voor mij alleen al een reden om een S60 te kopen.

De koppeling is lekker licht. Als je uit de Legacy stapt, dan trap je de koppeling van de S60 door de bodem. En dan te bedenken dat de Legacy een lichte koppeling heeft in vergelijking met die in de 325ti. Beide overigens krampveroorzakend in lange files, dus een lichte koppeling is welkom.

Je merkt direct dat de S60 veel agieler en compacter is dan de S80. Niet alleen aan de beenruimte achterin, waar alleen niet al te grote volwassenen kunnen zitten, maar je zit lager dan in de S80 en de auto voelt compacter aan. Ooit vond ik eens dat je als bestuurder en bijrijder in de S60 wel erg ver uit elkaar zat, maar dat valt wel mee :-)

De spaceball schakelt lekker en precies, en de auto heeft een mooie rollende roffel. Hij moet even warm worden, dus ik draai de snelweg op. Ook deze auto is heerlijk stil en comfortabel als je op de snelweg rijdt. En als je terugschakelt en gasgeeft, dan hoor je een heerlijke brul en gaat de auto er vandoor. Het zal wel minder snel zijn dan de S80, maar omdat je de motor beter hoort is de snelheids*sensatie* even groot.
De S60 stuurt strak en precies en het acceleratievermogen is top. Een betere mix van sportiviteit en comfort dan de S80, die primair op comfort gericht is. En beter dan de Legacy, die stugger is, zwaarder stuurt en veel minder goede stoelen en zitpositie heeft.

Dus nu de afweging.

Ga ik voor een supercomfortabele cruiser met genoeg vermogen om irritante Golf GTI'tjes ver achter zich te laten? Ga ik voor de wolf in schaapskleren waar ik zo van hou? Maar wel met het risico dat de auto te log is om lekker over landweggetjes te scheuren en het risico dat ik een paar fikse boetes oploop omdat de auto sneller is dan ik dacht.

Of hou ik het veilig met een jongere auto die langer meegaat, die in absolute termen minder snel is, maar qua rijbeleving prima is. Maar waar ik wel het risico loop dat ik over een paar jaar toch iets met meer vermogen zoek, omdat die 170pk me vervelen. Aan de andere kant, de 165pk in de Legacy die ik nu heb vallen me enorm mee.

De S60 is 30cm kleiner dan de S80. Dat maakt de S60 een praktischer auto qua parkeren. Ook de draaicirkel van de S80 is enorm: 12,6m. Het is gewoon in dat opzicht een minder praktische auto. Wel weer praktisch qua interieurruimte en qua kofferbak, want die zijn beide enorm. Maar voor een wat compactere auto is veel te zeggen.

Het is niet 'veilige keus' tegenover 'emotionele keus'. De S80 T6 is echt een bijzondere wagen, een wolf in schaapskleren. Maar hij is niet *spectaculair*. Hij is moeiteloos snel zonder er hard voor te werken. Hij stuurt dan wel precies, maar is geen bochtenridder. Klaverbladen geen probleem, maar landweggetjes zullen niet zijn terrein zijn.

De S60 2.4i maakt meer geluid, is agieler, dynamischer. Je moet harder werken om het maximale er uit te halen. Terugschakelen, het gas intrappen, de motor horen brullen en dan inhalen. Tegenover je voet tegen het tapijt duwen, de bak een paar versnellingen voelen terugschakelen en dan die duw in je rug en het trekken in je handen.

De S80 T6 is een bijzondere auto met bijzondere techniek. Echt iets speciaals.
De S60 2.4i is een normale auto. Meer vermogen dan men hier ten lande gewend is, maar niets speciaals in dat opzicht.

Als ik de S60 kies, dan heb ik misschien spijt dat ik niet voor die bijzonder T6 met z'n power heb gekozen.
Als ik de S80 kies, dan heb ik misschien spijt dat de auto minder een stuurmansauto is en ook wel erg groot is.

En dan is daar nog het leeftijds-, kilometrage-, garantie en prijsverschil. De S60 is 2 jaar en 50.000km jonger en heeft langer garantie, maar wel duurder. Maar het prijsverschil van een paar duizend euro is ook een soort garantie.

Het is een moeilijke keuze. Wat is jullie mening en advies?
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij aanschaf? Bekende problemen? Jaargangen die ik moet vermijden?

Alvast bedankt!
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik heb de poll even weggehaald want die doet het niet.

en als antwoord op jouw vraag: in welke auto voel je je het beste thuis, welke van de 2 past het best bij jou en je levensstijl en wat zegt jouw gevoel?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
NOS
7th Gear member

Pas op bij aanschaf dat de rubbers en kogels in de ophanging van de voorwielen niet op het punt van vervanging staan.

Ik zou de S80 kiezen, want die is comfortabeler en de T6 natuurlijk......
Pandabjörn
2nd Gear member

Ben, tnx.

Over mijn levensstijl: ik zit in de IT, ben gedetacheerd, dus rij potentieel veel km. Medio dit jaar verwacht ik gezinsuitbreiding, dus veiligheid is voor mij nu prioriteit.
Mijn vorige auto was een BMW 325ti, mijn huidige een Subaru Legacy 2.0R, dus ik hou van scherp sturende auto's én van vermogen. De 325ti had dat genoeg, maar de Legacy viel in het begin tegen. Maar nu is de auto goed ingereden en heeft-ie vermogen genoeg. Of ik ben er aan gewend natuurlijk :-)

En dat is nu ook het dilemma. De S60 is veel meer een stuurmanswagen (voor een Volvo ;-p) dan de S80. Maar de S80 is qua power zooooo lekker. En het is een veel bijzonderder wagen.

NOS, bedankt voor de tip, ik zal het navragen. Wil wel een aankoopkeuring laten doen.
s80t6
3rd Gear member

Hoi, welkom op het volvo forum!

ik zou voor de t6 gaan, maaruh, heb je wel eens een carriere als schrijver overwogen?

Afbeelding

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij

> > > better safe then sorry < < <
Pandabjörn
2nd Gear member

Dank je, S80T6!

Ik ben op zich helemaal weg van de S80, maar ben een beetje benauwd voor bouwjaar 1999 als ik zo de info op internet lees. En de S80 is voor mij misschien wel erg comfy.
Ideaal zou een S60 T5 zijn, maar die valt buiten mijn budget.

Kan jij vertellen wat jouw ervaringen met de auto zijn? Welk bouwjaar en kilometrage?
s80t6
3rd Gear member

d'r zijn bij een s80t6 eigelijk maar twee zaken waar je op moet letten;

1. de etm (electronisch gasklephuis) is niet volvo's sterkste onderdeel. Je zou even kunnen controleren of je een oud of reeds nieuw model/uitvoering etm hebt, dat kun je zien aan de kleur sticker die erop zit. www.deelveel.nl/images/etm.jpg hier staat een foto van waar je de etm kunt vinden.

2. De geatronic versnellingsbak. De versnellingsbak kan tijdens een revisatie op een bepaald punt verbeterd worden, het fijne weet ik er niet van, maar het heeft met een extra uitsparing of een ander te gebruiken materiaal te maken. Het feit dat die verbetering bedacht is zegt wel dat de bak, zoals ie van de fabriek af komt, voor verbetering vatbaar is. heb toch al enkele malen verhalen gelezen van mensen die hebben moeten laten reviseren. Verhoudingsgewijs kan ik er niks van zeggen want ik heb geen idee hoeveel t6'en er rond rijden. er is wel veel over te vinden op het internet. in Amerika rijden veel meer t6'en rond dus hebben ze daar meer met de problematiek te maken. wil je daar alles van weten verwijs ik je naar; http://www.matthewsvolvosite.com/

Mijn auto, 1998 met 250.000 op de teller en redelijk bedenkelijke historie heeft de eigenschap na een lange onafgebroken tocht (+200/250km) wat ruwer te gaan schakelen. een tijdje rust gunnen doet dan wonderen. Maar ik heb veel vertrouwen in de bak nu ik denk te weten hoe ik er om mee moet gaan. heb de auto nu ook al zo'n 35.000km Het is voor mij zeker geen reden om vast om me heen te gaan kijken. ik ben zeer tevreden met de auto, ken 'm goed, en hij blijft nog een hele lange tijd.

Voor de rest zijn alle problemen rond de t6 incidenteel/triviaal

Afbeelding

Pandabjörn
2nd Gear member

S80T6, bedankt voor de info. Ik had al op de Matthews site gekeken (eerst het S80 deel van dit forum gelezen voor ik mijn vraag stelde :-) ) en vandaar dat ik de indruk kreeg dat de bouwjaren 1998, 1999 en 2000 van de S80 T6 problematisch waren.
De auto die ik gereden heb voelde iig strak aan, geen rammeltjes, bak schakelde soepel, geen gekke geluiden, dus ik denk wel dat het een goede auto is.
Ik wil in beide gevallen een aankoopkeuring laten doen.

Het gaat meer om de volgende keuzes:
- Strak sturen of veel vermogen
- Een wat compactere auto, of een comfortabele, ruime, maar wel erg grote auto.
- Een auto waar ik altijd al een zwak voor heb gehad (S60) of een heel bijzondere auto (T6).

Waar ik ook bang voor ben, en zoals ik al zei had ik nooit gedacht dat ik het zou zeggen, is een bonnenregen bij de S80. Hij is zo snel en zo comfortabel, dat het me lijkt dat je al snel harder rijdt dan de maximumsnelheid. Bij de 2.4i moet je daar veel meer je best voor doen.
Hoe ervaar jij dat?
Fat Rat
5th Gear member

Hmm misschien ook nadenken over de benodigde ruimte ivm de gezins uitbreiding.
Hoe lang wil je de auto blijven rijden...
Bij ons thuis heeft de grote van de kinderen (m'n broertje en ik dus) in het verleden nog weleens een rol gespeelt in de auto keuze, en dat is iets wat ik meer om me heen hoor...
En voor de mogelijke bonnenregen van de T6 hebben ze een cruise controll uitgevonden.
Ook iets om over na te denken lijkt mij het verbruik van de auto, lees: draaikolk tegenover een standaard brandstof slurper.

Maar als ik jou verhaal lees zou ik het wel weten. Neem de S60 want dat komt naar voren als de beste keus.
Jou model van eerste keuze omdat je em erg mooi vind en fijn vind rijden.
De vrouw gelukkig omdat het een schakelbak is.
Praktischer auto wat betreft stadsgebruik.
Minder vermogen waardoor je minder bonnen verwacht, aan de andere kant nog duidelijk niet onderbemeten.
En ik lees ook ergens tussen de regels door dat je die S60 veel fijner vind om te rijden, de sensatie het gevoel alles is er beter.
Dan kom je nog bij het kosten plaatje. Een jongere iets duurdere auto met lagere vaste lasten en naar wat ik begrepen heb een fors lager gebruik.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
s80t6
3rd Gear member

Pandabjörn schreef: Het gaat meer om de volgende keuzes:
- Strak sturen of veel vermogen
- Een wat compactere auto, of een comfortabele, ruime, maar wel erg grote auto.
- Een auto waar ik altijd al een zwak voor heb gehad (S60) of een heel bijzondere auto (T6).

Waar ik ook bang voor ben, en zoals ik al zei had ik nooit gedacht dat ik het zou zeggen, is een bonnenregen bij de S80. Hij is zo snel en zo comfortabel, dat het me lijkt dat je al snel harder rijdt dan de maximumsnelheid. Bij de 2.4i moet je daar veel meer je best voor doen.
Hoe ervaar jij dat?
Ik heb nog nooit een s60 gereden, dus vergelijkend gesproken kan ik weinig zinvols zeggen.

wel kan ik je vertellen dat ik speciaal voor de s80 heb gekozen door zijn hoge comfort niveau in combinatie met de veiligheid die de auto te bieden heeft. Dat heeft mijn absolute prioriteit. Daarna komt het vermogen om de hoek kijken. daar kan ik eigelijk alleen maar over zeggen dat je beter wat vermogen teveel kan hebben dan te weinig. je zult gelezen hebben dat de prestaties van de t6 de gemiddelde middenklasser met dikke motor ver achter zich laat. En dat vermogen komt vaak goed van pas, elke keer als je de bocht om gaat moet je weer een beetje op 50 uitkomen, dat is met de t6 even een gedoseerd drukje op het gas geven en je kunt de cruise control alweer aan drukken om geruisloos verder te zoeven. dat is het idee ongeveer. en dat is op de snelweg hetzelfde als je even van 120 naar 150 wilt om het één en ander in te halen.

maar je hoeft helemaal niet automatisch te snel te rijden met een t6, in tegendeel zelfs, de auto laat zich zeer goed doseren. Je wilt immers ook wel een beetje genieten.

Ik denk wel dat Fat Rat een punt heeft wanneer ie wijst op alle bijkomende kosten. denk aan het verbruik van een t6, maar ook het std. onderhoud wat allemaal wat meer kost, duurdere remblokjes, duurdere bandjes e.d. Maar dat is allemaal wel wat te overzien. Vooral als je van shoppen houdt.

Nogmaals; Ik zou voor de t6 gaan, primair voor de veiligheid, comfort en prestaties...

Zitten d'r wel wat leuke accessoires op beide auto's? orginele telefoon, RTI, parkeersensoren e.d.? Zou sneu zijn als je een kale auto kocht je je later bedacht dat je dat er nog bij zou willen hebben want dat zou je meteen 1000'en euro's gaan kosten. dan zou je beter even kunnen kijken als er nog niet een t6 of s60 is met alles erop en eraan.

Afbeelding

arnoud
8th Gear member

Ik weet niet wat een S80T6 zo verstookt per 100km, maar de 2.4 170pk S60 lust de litertjes ook wel hoor, ben ik ondertussen zelf achter :D

Ik had misschien ook wel een S80 kunnen kopen voor hetzelfde geld, maar ik vind de S60 zo ontzettend veel mooier qua lijnenwerk en verhoudingen dat voor mij de S80 toch echt teveel een ouwe lullenbak zou zijn geweest... (Nouja, sommige collega's denken hetzelfde over de S60 tot ze er in zitten en dan toch wel onder de indruk zijn :) )

Ik moet het ook doen met 170pk, maar ik ben blij dat ik niet voor een krachtigere motor ben gegaan, dit is al erg genoeg... De roffel vraagt gewoon om veel te hard de voet naar beneden te zetten :)

Oh, en een 2001/02 S60 heeft potentieel dezelfde problemen met de ETM als een S80 uit die leeftijdscategorie.

Nog geen moment spijt gehad van de aankoop van mijn S60. (Ehm, behalve toen ik in die nauwe donkere parkeergarage terechtkwam in de binnenstad van Luxemburg....)
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
s80t6
3rd Gear member

arnoudh schreef:Ik weet niet wat een S80T6 zo verstookt per 100km, maar de 2.4 170pk S60 lust de litertjes ook wel hoor, ben ik ondertussen zelf achter :D
:P

mijn auto zegt altijd zo 13ltr voor 100km
arnoudh schreef: dat voor mij de S80 toch echt teveel een ouwe lullenbak zou zijn geweest...
Auw, dank je arnoudh, ik wou zo gaan slapen maar nu ben ik overstuur! :p
arnoudh schreef:(Nouja, sommige collega's denken hetzelfde over de S60 tot ze er in zitten en dan toch wel onder de indruk zijn :) )
Kijk, dat heb ik ook altijd, mensen weten niet wat ze beleven, en je ziet het er niet aan af... altijd weer lol

Afbeelding

arnoud
8th Gear member

s80t6 schreef:
arnoudh schreef:Ik weet niet wat een S80T6 zo verstookt per 100km, maar de 2.4 170pk S60 lust de litertjes ook wel hoor, ben ik ondertussen zelf achter :D
mijn auto zegt altijd zo 13ltr voor 100km
Ik hang in de winterperiode tot nu toe steeds toch weer rond de 10l/100km... Dat is voor redelijk gevarieerd stad/snelweg werk.
arnoudh schreef: dat voor mij de S80 toch echt teveel een ouwe lullenbak zou zijn geweest...
Auw, dank je arnoudh, ik wou zo gaan slapen maar nu ben ik overstuur! :p
Tsja, sorry.. :P Ik vind de nieuwe S80 wel een stuk mooier, maar de oude is toch voor mij teveel sloep en te weinig... spannend? Maar ja, ik ben volgens mij een beetje vreemd, ik vind de XC70 ook verre van een mooie auto (oeps, nu maar hopen dat Ben niet alle posts leest :splat: )
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
the fonz
4th Gear member

Als je zelf al zegt dat je altijd al verknocht was aan de S60, zou ik zeggen, pak die. Ikzelf heb nog nooit in een T6 gereden, doch wel in een S60 2.4i en deze vond ik zeer fijn rijden. Lekker pittig met zijn 170 pk en daarbij heeft men toch een iets nieuwere (iets anders/beter uitgelijnd) auto met wellicht een hogere inruilwaarde. Maar dat laatste is slechts een gedachtegang.

Sterkte ermee!
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
s80t6
3rd Gear member

hogere inruilwaarde wil ik ook wel geloven. maar wat dat betreft zit ik op één lijn met collega Volvo rijder Youp van het Hek die ooit eens zoiets zei als; Ik koop geen auto om mee te gaan ruilen maar om in te gaan rijden...
arnoudh schreef: (oeps, nu maar hopen dat Ben niet alle posts leest :splat: )
neem van mij aan, ben leest alle posts :D

Afbeelding

Pandabjörn
2nd Gear member

Bedankt voor alle adviezen :-)
Ik koop ook geen auto om in te ruilen, maar om in te rijden. Als je daar continu rekening mee houdt, dan heb je een groot probleem als je auto doet wat een Volvo het beste kan: botsen ;-)

En ik vind het ook leuk om verschillende auto's te rijden, dus ik was eigenlijk niet van plan om 4 à 5 jaar in dezelfde auto te gaan rijden. Vier jaar gaat nog wel als het gewoon een erg lekkere auto is, maar het hoeft niet. De vraag is dan of op die termijn de lagere maandlasten wel opwegen tegen de hogere aanschafprijs. Maar goed, daar valt toch weinig peil op te trekken, omdat ik van te voren niet weet hoeveel ik zal rijden de komende jaren.

Dus het wordt toch primair een gevoelskwestie.
Ik denk dat ik voor de S80 T6 ga. Het is een heerlijke, comfortabele auto met een motor die een glimlach op je gezicht tovert. Deze is wat kaal, dus misschien heb je een goed punt en zou ik even verder moeten kijken. Aan de andere kant is dit een strakke auto die goed rijdt tegen een ok prijs. Als daar nog wat van af gaat, en de aankoopkeuring is positief, dan lijkt het me een prima keuze.
Dan komt die S60 R wel over een paar jaar :-D
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

Moet het per sé een van deze twee worden?
Er zit ook nog iets tussen den 2.4i en T5 in, toch?
(2.4t, kan je desnoods nog laten "kietelen".......?)

trouwens, als ik geen V70 kon kiezen, zou ik voor een S60 gaan. :P
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Pandabjörn
2nd Gear member

Een S60 2.4T lijkt me ook geweldig. Wel een redelijk compacte auto, toch de power.
Waar moet ik op letten bij aanschaf van een S60?
buddo
3rd Gear member

Pandabjörn schreef:Een S60 2.4T lijkt me ook geweldig. Wel een redelijk compacte auto, toch de power.
Waar moet ik op letten bij aanschaf van een S60?
Als die budgettair haalbaar is moet een T5 met wat zoeken ook wel te doen zijn… dus dan zou ik nog maar even zoeken!

Waar je op moet letten; kijk eens in dit topic.
Pandabjörn
2nd Gear member

Ik heb vanmiddag een stukje in een 2.4T gereden. Geweldig, lekkere motor, lekker veel power, lekker en precies sturen. Alleen jammer dat de auto de standaardstoelen heeft, want daarvan krijg ik dus echt pijn van in mijn rug.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”