Ik heb proefgereden in 2 auto's. Korte rij-impressie om de situatie te schetsen.
Het gaat om een Volvo S80 T6 en een Volvo S60 2.4i.
Verschil is 100pk. De T6 heeft een dwarsgeplaatste 2.8 liter 6 in lijn twin-turbo (!) met 272pk en een 4-traps Geartronic automaat.
De S60 2.4i heeft een dwarsgeplaatste 5-cilinder 170pk motor en een handgeschakelde (spaceball) 5-bak.
De S80 T6 is groot. De stoelen zijn super, niet te zacht, perfect gevormd en geschikt om lang te cruisen. De S80 had 2 soorten stoelen, de classic en de dynamic (oid). De classic zijn vlakker, de dynamic zijn wat dieper. Deze auto heeft de dynamic stoelen met stof-leer. Goed voor de grip in bochten.
Nadat ik de auto warm heb gereden is het tijd om em echt uit te proberen. Als je er gewoon in rijdt vergeet je al snel dat hij zo groot is. Het zicht rondom is erg goed, je zit vrij hoog en je rijdt als een koning over de weg. De motor is niet te horen, bij cruisen maakt hij iets van 2200 toeren oid. De auto is gezien zijn comfort en grootte verbazenwekkend goed te plaatsen. Afrit op op het halve klaverblad A4 kom ik tot 80-90 in de bocht met het gevoel dat er iets meer in zit. Maar het is een koude, vochtige dag dus ik heb geen zin om te pushen, vooral niet als ik de auto nog potentieel 4 jaar wil berijden

Afrit af weer de snelweg op weinig kans om het acceleratievermogen te testen, want ander verkeer houdt me op. Ze zijn ver weg genoeg om de bocht goed te nemen, en ik voel de auto wat over zijn voorwielen glijden. Een beetje gas lossen en de voorkant komt weer wat naar binnen. De auto is voorzien van DSTC, wat een prettig vangnet geeft.
Ik wil toch wel eens proberen hoe snel de auto nou is, dus bij de volgende afrit er af. Bij het stoplicht de remmen eens uitgeprobeerd en het ding stopt goed. Geen trillingen niks, wel een enorme vertraging.
Daarna het klaverblad weer en eindelijk heb ik de kans om echt gas te geven. De auto geeft een bescheiden brul(letje) en gaat steeds sneller. De kilometerteller maakt grote stappen, maar een gevoel van groots drama ontbreekt. De auto is echt heel snel, maar niet spectaculair. Het zal ook wel komen omdat de exit-snelheid van de bocht zo tegen de 100km/u ligt en dat daar de Vmax is, dus ik niet echt veel sneller wil gaan.
Tijd om te cruisen. Muziekje op en de audio-installatie is erg goed. De auto is stil op cruisesnelheid, maar het windgeruis lijkt harder te zijn dan bij de Legacy. Cruisen gaat perfect, de auto is rustig, glijdt majesteus over de weg, de motor maakt slechts iets van 2200 toeren. Ook na langere tijd geen last van mijn rug, wat ik in de Legacy al na 5 minuten heb.
Ik ga er af en keer weer om, dit keer heb ik wel de kans om echt gas te geven. Ik trap het gas diep in, de automaat schakelt een paar versnellingen terug en de auto schiet vooruit. De versnelling is echt super. Maar het blijft een heer van stand, geen overtogen woord wordt gesproken en het motorgeluid blijft binnen de perken.
Weer op de weg speel ik even met de handmatige versnelling. Het leukst is om zelf terug te schakelen naar II, dan staan de turbo's op scherp en schiet de auto echt vooruit. Je voelt het stuur trekken in je handen als je een bliksemsnelle inhaalmaneuvre maakt.
Al met al een geweldige cruiser, waarmee je redelijk kan sturen, met vermogen te over. Een groot gevaar voor je rijbewijs. Ik dacht niet dat ik dat ooit zou zeggen, maar de combinatie van veel vermogen en superieure rust maakt dat je al gauw te snel rijdt. Aan de andere kant, de auto zweept je niet op, dus je voelt de aandrang niet om hard te rijden. En voor de kicks heb je dan nog op- en afritten.
En dan de S60 2.4i. Mijn vriendin heeft/had bezwaren tegen de automaat in de T6. Ze vind het wel lekker rijden, maar ze is bang dat ze verleert hoe ze moet schakelen. Ik heb haar verteld dat dat niet gebeurt, maar we besloten om toch even verder te kijken naar alternatieven. Een bijkomende reden is dat de eerste S80s wel eens kuren kunnen vertonen met potentieel dure reparaties tot gevolg. Ok, op de S80 krijgen we 6 maanden garantie en ik wil een aankoopkeuring laten doen, dus dat risico valt te beperken, maar misschien is een wat jongere auto met minder kilometers een veiliger keuze.
Zo vond ik een S60 die 2 jaar nieuwer is dan de S80 en met 50.000km minder op de klok. En met 102pk minder, maar wel met een handbak. Maar helaas ook enkele duizenden euro's duurder.
De auto ziet er strak uit. De buitenkant is netjes (die van de S80 heeft wat lichte krasjes) en het interieur ziet er goed uit, op wat gebruikssporen bij de middenarmsteun en achterin na. Het dashboard en de half-lederen sportstoelen zien er goed uit en de sportstoelen zitten fantastisch. Ik heb het wel vaker gezegd, maar de sportstoelen in de S60 zijn voor mij alleen al een reden om een S60 te kopen.
De koppeling is lekker licht. Als je uit de Legacy stapt, dan trap je de koppeling van de S60 door de bodem. En dan te bedenken dat de Legacy een lichte koppeling heeft in vergelijking met die in de 325ti. Beide overigens krampveroorzakend in lange files, dus een lichte koppeling is welkom.
Je merkt direct dat de S60 veel agieler en compacter is dan de S80. Niet alleen aan de beenruimte achterin, waar alleen niet al te grote volwassenen kunnen zitten, maar je zit lager dan in de S80 en de auto voelt compacter aan. Ooit vond ik eens dat je als bestuurder en bijrijder in de S60 wel erg ver uit elkaar zat, maar dat valt wel mee

De spaceball schakelt lekker en precies, en de auto heeft een mooie rollende roffel. Hij moet even warm worden, dus ik draai de snelweg op. Ook deze auto is heerlijk stil en comfortabel als je op de snelweg rijdt. En als je terugschakelt en gasgeeft, dan hoor je een heerlijke brul en gaat de auto er vandoor. Het zal wel minder snel zijn dan de S80, maar omdat je de motor beter hoort is de snelheids*sensatie* even groot.
De S60 stuurt strak en precies en het acceleratievermogen is top. Een betere mix van sportiviteit en comfort dan de S80, die primair op comfort gericht is. En beter dan de Legacy, die stugger is, zwaarder stuurt en veel minder goede stoelen en zitpositie heeft.
Dus nu de afweging.
Ga ik voor een supercomfortabele cruiser met genoeg vermogen om irritante Golf GTI'tjes ver achter zich te laten? Ga ik voor de wolf in schaapskleren waar ik zo van hou? Maar wel met het risico dat de auto te log is om lekker over landweggetjes te scheuren en het risico dat ik een paar fikse boetes oploop omdat de auto sneller is dan ik dacht.
Of hou ik het veilig met een jongere auto die langer meegaat, die in absolute termen minder snel is, maar qua rijbeleving prima is. Maar waar ik wel het risico loop dat ik over een paar jaar toch iets met meer vermogen zoek, omdat die 170pk me vervelen. Aan de andere kant, de 165pk in de Legacy die ik nu heb vallen me enorm mee.
De S60 is 30cm kleiner dan de S80. Dat maakt de S60 een praktischer auto qua parkeren. Ook de draaicirkel van de S80 is enorm: 12,6m. Het is gewoon in dat opzicht een minder praktische auto. Wel weer praktisch qua interieurruimte en qua kofferbak, want die zijn beide enorm. Maar voor een wat compactere auto is veel te zeggen.
Het is niet 'veilige keus' tegenover 'emotionele keus'. De S80 T6 is echt een bijzondere wagen, een wolf in schaapskleren. Maar hij is niet *spectaculair*. Hij is moeiteloos snel zonder er hard voor te werken. Hij stuurt dan wel precies, maar is geen bochtenridder. Klaverbladen geen probleem, maar landweggetjes zullen niet zijn terrein zijn.
De S60 2.4i maakt meer geluid, is agieler, dynamischer. Je moet harder werken om het maximale er uit te halen. Terugschakelen, het gas intrappen, de motor horen brullen en dan inhalen. Tegenover je voet tegen het tapijt duwen, de bak een paar versnellingen voelen terugschakelen en dan die duw in je rug en het trekken in je handen.
De S80 T6 is een bijzondere auto met bijzondere techniek. Echt iets speciaals.
De S60 2.4i is een normale auto. Meer vermogen dan men hier ten lande gewend is, maar niets speciaals in dat opzicht.
Als ik de S60 kies, dan heb ik misschien spijt dat ik niet voor die bijzonder T6 met z'n power heb gekozen.
Als ik de S80 kies, dan heb ik misschien spijt dat de auto minder een stuurmansauto is en ook wel erg groot is.
En dan is daar nog het leeftijds-, kilometrage-, garantie en prijsverschil. De S60 is 2 jaar en 50.000km jonger en heeft langer garantie, maar wel duurder. Maar het prijsverschil van een paar duizend euro is ook een soort garantie.
Het is een moeilijke keuze. Wat is jullie mening en advies?
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij aanschaf? Bekende problemen? Jaargangen die ik moet vermijden?
Alvast bedankt!