Inbouwen afstandsbediening CV

Alles over de 440 / 460
roever
4th Gear member

Hallo allemaal,

Ik loop al een tijdje met het idee om een afstandsbediening voor mijn CV in te bouwen in mijn 440 uit 1993 oude model. Ik had al begrepen dat ik er in het bestuurdersportier alleen een stuurmotor zit en geen echte motor.

Nu wilde ik gaan kijken wat ik het beste kan doen, om toch mijn afstandsbediending in te bouwen. Zoals ik het begrepen heb zijn er twee mogelijkheden:

1. een set kopen met een afstandsbediening voor een auto die nog geen CV heeft, en dan een nieuwe CV motor aan de stuurmotor in het bestuurdersportier koppelen (zorgen dat de deur iig gesloten wordt door de nieuwe motor endat de stuurmotor geactiveerd wordt). Doordat het bestuurdersportier dan gesloten wordt, worden ook de andere portieren gesloten door de stuurmotor.

2. een universele set kopen voor auto's die al CV hebben, en dan de stuur motor in het bestuurdersportier vervangen voor een gewone motor (van de sloop of een nieuwe). De vergrendeling wordt dan geregeld door de nieuwe regelunit en kan niet meer met de sleutel geactiveerd worden, alleen nog op afstand.

Mijn vragen:

1. Hoe krijg je het deurpaneel van de bestuurdersdeur eraf. Ik heb alle schroeven los gemaakt, en ik kreeg het paneel bijna los. Het bleef echter bij de deurhendel (om de deur open te maken) hangen. Ik kon echter niet erachter komen hoe ik dat stuk los moet maken om het paneel eraf te kunnen halen (zonder grof geweld natuurlijk).

2. Wat is de makkelijkste oplossing, een set voor auto's zonder CV, of een set voor auto's met CV en dan de stuurmotor vervangen?

3. Zou ik de stuurmotor in het bestuurdersportier gewoon kunnen vervangen door een nieuwe motor en kan ik deze dan aansluiten op de bestaande bekabeling, of moet ik dan ook nieuwe bekabeling voor de motor trekken?

4. Heeft iemand enig idee hoe moeilijk het is om zon universele unit in te bouwen? Ik ben enigszins handig, maar beslist geen techneut, en weet niet heel veel van electronica (dingen als een derde remlicht inbouwen zijn echter geen probleem). Ik kan gelukkig wel op de expertise van een kennis vertrouwen die me eventueel met het een en ander kan helpen.

Hoop dat iemand er ervaring mee heeft, of me iig in de goede richting kan wijzen! :D
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
menjo
7th Gear member

Ik heb geen ervaring met zo'n ding inbouwen bij een auto zonder volledig geschikte CV, maar wat betreft punt 4:

Wat zo'n universeel setje doet is in feite hetzelfde als wat de sleutel doet. Van het slot komen een paar draadjes (meestal 2) die de CV aansturen, het universele setje sluit je of op deze draadjes aan of je zet het ertussen. Dit hangt af van hoe je sleutelcontact schakelt en verschilt dus per auto. Bij mij waren er 2 draden die allebei standaard niet verbonden zijn, bij openen werd 1 van de 2 aan de massa gelegd, bij sluiten de andere. Bij het setje wat ik heb zat een uitgebreide handleiding die praktisch alle mogelijkheden wel beschreef. Het is dus niet meer dan een paar draadjes doorknippen en heraansluiten. Verder kan zo'n setje ook de knipperlichten nog aansturen, bij mijn auto kon dat gewoon door de draden daarvoor op de draden van de knipperlichtschakelaar aan het stuur aan te sluiten.

Ik zou zeggen zoek eens bij Conrad op de website naar die setjes, de bijbehorende handleidingen zijn daar ook te downloaden, dus dan kun je precies uitzoeken wat je nodig hebt.
volvoruud
3rd Gear member
Contacteer:

Michel had het op de zomermeeting over zijn CV met afstandbediening dat het heel makkelijk ging om het in te bouwen.

Even roepen. MICHEL MICHEL :razz:
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
roever
4th Gear member

Haha, idd misschien kan hij me nog helpen. Zoals menjo het voorstelt lijkt me wel logisch, en volgens mij zou ik dat nog wel kunnen inbouwen.

Ben benieuwd wat Michel voor een systeem heeft dan!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

ja hier ben ik .... :D

Ik zal al je vragen stuk voor stuk beantwoorden.

-1 Als je alle schroeven los hebt gemaakt moet je het sierstuk van de deurgreep verwijderen door je klink te openen en het siersuk naar voren te drukken (van langs de deur gezien).
dan kun je het paneel verwijderen door met gepast geweld aan de onderkant te trekken.

-2/3 ik zelf heb bij halfords een set gekocht van carstyle
en een motor genomen van mijn vroegere auto een BX :oops: :oops: en twee draden bij getrokken. dus je zou een peper dure motot kunnen nemen of gewoon naar de sloop gaan en daar één zoeken die op de stuur motor lijkt incl stekkertje met sukje draad maakt het makkelijker aansluiten

-4 Hier komt het moeilijkste, ze hebben het niet makkelijk gemaakt bij Volvo.
Om het relait te kunnen aan sturen door een zender moet je zelf een schema kunnen lezen en teken want het relais is massa gestuurd en komt niet over één met het schema wat je krijgt bij de zet :? Ik zelf heb er een multimeter bij gebruikt.

Als je er echt niet uit komt stuur maar even een pm.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
volvoruud
3rd Gear member
Contacteer:

--verwijderd. Onnodig. Michel was wakker geworden :razz:
roever
4th Gear member

Oei, t wordt al moeilijk! Zal het eens overleggen met een kennis van mij die iets meer verstand heeft van auto's en electronica want ik vrees dat dit mijn pet te boven gaat... Iig alsvast bedankt voor jullie inbreng tot zo ver!!!
menjo
7th Gear member

In de handleiding van het setje van conrad stond ook beschreven hoe je het in moet bouwen als je auto nog niet zo'n motor heeft (dan moet je dus wel zo'n motortje van hetzelfde merk aanschaffen).
mvdkant
2nd Gear member

toevallig eergisteren gevraagd bij de officiele dealer.
deze setjes zijn bij volvo te krijgen, afstandsbediening met bedrading en de rest. dit kost bij elkaar rond de 86 euro excl. btw en inbouw.

als de dealer dit moet inbouwen dan denk ik dat je voor rond de 225 euro wel klaar moet zijn.

staat n.l. bij mij op de verlanglijst maar ik heb eerst nog een ander probleem met mijn auto dat te lezen is op http://www.problemcar.nl/index.php?topic=35874

groetjes,
martin
je voelt je lekkerder in een volvo 460 !
roever
4th Gear member

Hmz, klinkt al interessant. Als het origineel is hoef ik denk ik ook minder met moeilijke schema's te werken en zo, en ik neem aan dat er dan een soort van beschrijving bij is die van toepassing is op mijn auto (en niet algemeen).

Weet je toevallig of die setjes ook voor een 440 van het oude model geschikt zijn?
mvdkant
2nd Gear member

ik moest mijn kenteken opnoemen bij de dealer. begint met fz en is uit januari 1993. volgens de boeken is dit leverbaar voor deze auto. de verkoopprijs incl bij de dealer ligt zo tussen de 100 en 120 euro.
hij had het boek van de 440 en 460 in zijn hand.

nu weet ik natuurlijk niet of het een plug en play systeem is. misschien moet je wel hier en daar wat draden trekken. mocht je zo ver zijn dan graag de uitleg hoe je het hebt ingebouwd (graag met de foto's)

vraag het morgen eens na.

groet,
martin
roever
4th Gear member

Hmz, ben even bij de dealer geweest. Hij kon dit soort dingen niet meer leveren zei hij.

Hij had het een tijdje geleverd in combinatie met een alarm voor ongeveer 200 euro (ex inbouw), maar dat systeem was uit de verkoopcolletie genomen volgens hem.

Weet niet of het klopt, of dat hij gewoon geen zin had om het uit te zoeken en te leveren, maar ik schiet er nog niks mee op...
volvoruud
3rd Gear member
Contacteer:

Ik denk het laatste :?

Anders gewoon even een andere dealer bellen of langsgaan?
V480-S60
Geartronic member

Als mvdkant in Amersfoort woont, en dit na heeft gevraagd bij de plaatselijke dealer (geen namen) dan kan je er van uitgaan dat deze dealer het goed heeft
De magazijnbeheerder (Nico) aldaar heeft er alle kijk op en weet precies wat mogelijk is en niet. Persoonlijk heb ik het idee dat hij het zelfs wel leuk vindt om dit soort dingen uit te zoeken.

Dus die dealer van roever, helaas :evil: die wil geen moeite doen voor een 440.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
mvdkant
2nd Gear member

ik ben daar door marcel geholpen. heeft in de boeken gekeken en kwam in eerste instantie inderdaad op het systeem uit met alarm. na wat verder zoeken vond hij de afstandsbedieningsset voor de deuren. ik heb het zelf in zijn boek gezien.

bel hem eens op en vraag het hem eens

Serva B.V.
Amsterdamseweg 11
3812 RN Amersfoort

Telefoonnummer: 033-4603000
Fax: 033-4603020

Email: info@servavolvo.nl

groetjes,
martin
roever
4th Gear member

Zal hem een dezer dagen even mailen. Bij mijn dealer liep de jongen van het magazijn even weg en vroeg het aan iemand in de werkplaats... Maar ik neem even contact op met jou dealer, en als ik eventueel een nummer heb kan ik proberen om het hier in de regio ergens te bestellen.
Rsport
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb een jaartje terug al eens geinformeerd naar de originele afstandsbediening (met alarm?) voor mijn 480 (1993, FXnummer) en dat was toen ook niet meert leverbaar.

Schijnt dat er diverse instalatiekits zijn voor onderdelen voor elk model en dat niet alle instalatiekits leverbaar zijn, dat was toen het geval bij de 480.
mvdkant
2nd Gear member

en, ben je al wat wijzer geworden??

groet',
martin
roever
4th Gear member

Nee nog niet, het project wordt door omstandigheden nog een tijdje uitgesteld. Er moeten eerst nog wat andere zaken geregeld worden... Daarna gaan we weer verder met de CV, ik laat het tzt nog wel weten.
jochemsmolders
1st Gear member

Michel740Turbo,
Hey Michel,
Ik heb een afstandsbediening besteld voor mijn 440 en snap vrij weinig van het systeem in de volvo. Ik ben erachter dat de motortjes worden aangestuurd door de gele en de groene draden vanaf de unit bij je linkervoet. En dat de unit getriggerd wordt doordat de bruine draad heel even verbonden wordt met de groene draad. Dit gebeurt nu doordat er van het bestuurdersslot een geel draadje naar een relais loopt die heel even dicht gaat en de bruine en de groene verbindt. Ik wil dus waarschijnlijk die relais gaan aansturen vanuit het kastje dat ik gekocht heb. En ik denk bovendien dat het motortje in mijn linkerdeur, dat volgens vele geen motortje is, wel een motortje is maar dat werkt nu niet omdat de gele en groene draad niet zijn aangesloten op de unit bij mijn linkervoet. Maar als ik dat doe hoop ik dat het motortje werkt. Weet jij misschien hoe het precies moet?
Alvast bedankt, groeten Jochem
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”