2.4D (163 pk) of D5 (185 pk) of tunen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Vledder
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 04.02.2007 - 09:44
Locatie: Wapserveen Zuidwest Drenthe

Heb een V70 2.4D besteld, rij nu in een demo D5, trekt als een beest. Ik had het gevoel dat tijdens de proefrit de 163 pk ook als een speer ging, maar had toen nog geen 185 pk gereden.

Ga ik het verschil duidelijk merken en missen of gewoon zo de bestelling laten en eventueel later tunen ?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40984
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik zou dan origineel D5 kiezen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Er zit wel een verschil van 60NM tussen, dat zal je wel merken.
Robert_T
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 05.01.2007 - 23:30

Idd, 60NM is een groot verschil.

Heb zelf in beide gereden, 185 en 163PK maar vond de 163 bepaald niet langzaam..

Vraag me trouwens ook af of je met tunen die 60NM wel kan winnen.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

De 163 pk versie is niet bepaald sloom nee. Maar als ik de vrije keus zou hebben (bijv. bij lease) en het zpu financieel niks uitmaken (betwijfel ik) dan zou ik toch echt wel de D5 nemen. Ook altijd weer beter bij het inruilen hé.

Wat denk je wat er gebeurt als je een 185pk D5 laat tunen :twisted:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
drive_a_legend
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37

hans anesthesie schreef: Wat denk je wat er gebeurt als je een 185pk D5 laat tunen :twisted:
Net hetzelfde als wanneer je de 163pk versie laat tunen.
Hardwarematig zijn ze identiek. Enig verschil is software (fiscaal).
Tussen de 126 pk versie en de zwaardere diesels is er wel een beetje verschil. Motor is dezelfde, maar andere turbo, andere versnellingsbak, andere remmen.
Mijn gedacht.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Klinkt logisch. Maar volgens mij gaat deze vlieger niet helemaal op.
Motoren zijn niet helemaal identiek. Wellicht kunnen meer ingewijden dat beter uitleggen.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
schoen02
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 19.12.2006 - 00:02

Ik heb zelf ook getwijfeld tussen de 163pk en de D5 185pk, heb op aanraden van de dealer de 163pk + Rica tuning gekozen.
De wagen heeft nu 226pk / 460nm (komt dus van 163pk / 340nm).
Zij deden dit al meerdere jaren en hadden nog geen negatieve ervaringen ermee.
Ook een collega heeft dit ooit laten doen bij zijn V70 van 2002 (standaard 130 PK en na tuning 205 PK), hij heeft er nooit problemen mee gehad en gaat nu bij zijn nieuwe V70 opnieuw hetzelfde doen (neemt nu wel de 163pk versie).

Uiteraard kan er altijd iets misgaan maar volgens de dealer ligt de Rica tuning nog ruim binnen de door Volvo aangegeven mogelijkheden van deze motor.
Robert_T
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 05.01.2007 - 23:30

welke grenzen zijn dat? waar staat dat?
schoen02 schreef: Uiteraard kan er altijd iets misgaan maar volgens de dealer ligt de Rica tuning nog ruim binnen de door Volvo aangegeven mogelijkheden van deze motor.
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

Ik wist niet dat men 226 pk uit de 163 pk diesel kon halen.... Is dit dan alleen maar met de chip gedaan of wat heeft men nog meer veranderd?
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

schoen02 schreef:Uiteraard kan er altijd iets misgaan maar volgens de dealer ligt de Rica tuning nog ruim binnen de door Volvo aangegeven mogelijkheden van deze motor.
Dat zegt Rica ja, maar Volvo NL en Volvo AB zeggen dat zeker niet, daarom wijzen zij de eventuele garantieclaims ook af... en dat staat dan weer haaks op wat Rica zegt, eigenaardig verhaal van Rica vind je ook niet?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

schoen02 schreef: De wagen heeft nu 226pk / 460nm (komt dus van 163pk / 340nm).
heb je daar ook een uitdraai van op een vermogensbank van?.
schoen02
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 19.12.2006 - 00:02

Volgens de dealer zou Volvo aangegeven hebben dat de motor 245pk aankan. Enkel de chip is veranderd, de 163pk zou identiek zijn aan de 185pk en die uitvoering zou er zijn om fiscale redenen.

Wel heb ik al gemerkt dat hier veel discussies over bestaan en de garantie vervalt inderdaad. Dat laatste is ook maar logisch, waarom zou Volvo garantie geven op een aanpassing die niet door hun gebeurt.

Ik heb dus ook wel even getwijfeld maar heb dan beslist het toch maar te doen. Dat is uiteraard een keuze die ieder voor zich moet maken (inclusief het 'risico') en ik heb vooral rekening gehouden met de opmerkingen / ervaringen van de dealer. Ik zie persoonlijk niet in waarom zij me dit zouden adviseren terwijl ik had aangegeven eventueel gewoon de D5 te nemen. Deze dealer is trouwens ook al enkele jaren na elkaar in BE verkozen als beste Volvo dealer en ken wat mensen die er al jaren klant zijn, dat soort zaken wil toch ook iets zeggen.

Heb geen uitdraai (dit waren de vooraf opgegeven waardes), maar heb dit wel nog gevraagd.
Mij was het vooral om het extra koppel te doen, dat verschil merk je wel goed. Ik had trouwens testgereden met een nieuwe S80 D5 en om 1 of andere reden vond ik die onrustiger rijden dan een getunede V70 van de verkoper.

Maar goed, dit soort zaken zijn dus allemaal heel persoonlijk en tuning zal altijd voor- en tegenstanders hebben.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

schoen02 schreef: Heb geen uitdraai (dit waren de vooraf opgegeven waardes), maar heb dit wel nog gevraagd.
Mij was het vooral om het extra koppel te doen,
hoezo, gevraagd?.
meten=weten.
het koppel kan dus net zo goed 'maar' toegenomen zijn met 40 of 60Nm i.p.v. de 120 die vooraf opgegeven zijn.
Gebruikersavatar
VOuLezVOus
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.01.2007 - 20:24

Had vroeger een 163 pk D5 en ga nu naar een 2.4D van 126 pk.
Aan 150 km / u een BMW het nakijken geven zal er nu niet meer inzitten...
Maar behalve dat is er in het dagelijkse verkeer niets te merken van het vermogensverschil....
VOuLezVOus
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

Als ik jou was zou ik het erbij laten. Als je je wagen op een loopband ahw zet dan ontstaat hier heel vele trillingen. Hetgeen niet echt goed voor de auto is, daarbij trappen ze hem ook nog eens op zijn staart. Als hij goed loopt (wat hij den ik wel doet...) is het toch goed?!
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
baywindpw
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 08.09.2006 - 18:49

@schoen02: bij welke dealer heb jij dit laten doen? Wat was de kostprijs?
Anna76
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01.02.2007 - 21:32
Locatie: Amersfoort

Rijd nu zelf in een gechipte D5 ( Rica) en heb afgelopen zaterdag mijn race maatje van de volvo cup erin laten rijden en hij was ZWAAR onder de indruk. Inderdaad voor je dagelijkse huis tuin en keuken ritjes maakt het niet veel uit maar als je van een beetje uitdaging houdt... Ik zat naast mijn racemaatje ( hij is zelf dealer) en het was genieten, ook als bijrijder!
schoen02
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 19.12.2006 - 00:02

[quote="hoezo, gevraagd? het koppel kan dus net zo goed 'maar' toegenomen zijn met 40 of 60Nm i.p.v. de 120 die vooraf opgegeven zijn.[/quote]

Klopt, net daarom heb ik aan de dealer gevraagd om mij een bewijs te bezorgen. Ik merk namelijk wel in het rijden een serieus verschil met een 'gewone' 163pk in een voor de rest identieke uitvoering en dat zonder echt door te drukken.
Of het er nu 80 of 120 zijn maakt me dan ook niet zoveel meer uit, maar ik wil bij een eventuele verkoop binnen enkele jaren toch kunnen aantonen dat dit door een toch wel bekende Volvo tuner gebeurd is.

@ baywindpw: de dealer is Rutten in Houthalen-Helchteren, maar de tuning is door Rica gebeurd (bij de dealer zelf overigens), kostprijs 775€ excl. btw. Is dezelfde prijs als op hun site.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Ludo schreef: hoezo, gevraagd?.
het koppel kan dus net zo goed 'maar' toegenomen zijn met 40 of 60Nm i.p.v. de 120 die vooraf opgegeven zijn.
schoen02 schreef: Klopt, net daarom heb ik aan de dealer gevraagd om mij een bewijs te bezorgen.
de enige die dat bewijs kan leveren ben jij.
Dirk Rutten of Rica kunnen dat niet leveren als de auto niet op de rollenbank is geweest.
enkel meten = weten.
we hebben zo al meerdere teleurstellingen tegen gekomen.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”