Heb een V70 2.4D besteld, rij nu in een demo D5, trekt als een beest. Ik had het gevoel dat tijdens de proefrit de 163 pk ook als een speer ging, maar had toen nog geen 185 pk gereden.
Ga ik het verschil duidelijk merken en missen of gewoon zo de bestelling laten en eventueel later tunen ?
2.4D (163 pk) of D5 (185 pk) of tunen
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik zou dan origineel D5 kiezen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
De 163 pk versie is niet bepaald sloom nee. Maar als ik de vrije keus zou hebben (bijv. bij lease) en het zpu financieel niks uitmaken (betwijfel ik) dan zou ik toch echt wel de D5 nemen. Ook altijd weer beter bij het inruilen hé.
Wat denk je wat er gebeurt als je een 185pk D5 laat tunen :twisted:
Wat denk je wat er gebeurt als je een 185pk D5 laat tunen :twisted:
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 3rd Gear member
Net hetzelfde als wanneer je de 163pk versie laat tunen.hans anesthesie schreef: Wat denk je wat er gebeurt als je een 185pk D5 laat tunen :twisted:
Hardwarematig zijn ze identiek. Enig verschil is software (fiscaal).
Tussen de 126 pk versie en de zwaardere diesels is er wel een beetje verschil. Motor is dezelfde, maar andere turbo, andere versnellingsbak, andere remmen.
Mijn gedacht.
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Klinkt logisch. Maar volgens mij gaat deze vlieger niet helemaal op.
Motoren zijn niet helemaal identiek. Wellicht kunnen meer ingewijden dat beter uitleggen.
Motoren zijn niet helemaal identiek. Wellicht kunnen meer ingewijden dat beter uitleggen.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 1st Gear member
Ik heb zelf ook getwijfeld tussen de 163pk en de D5 185pk, heb op aanraden van de dealer de 163pk + Rica tuning gekozen.
De wagen heeft nu 226pk / 460nm (komt dus van 163pk / 340nm).
Zij deden dit al meerdere jaren en hadden nog geen negatieve ervaringen ermee.
Ook een collega heeft dit ooit laten doen bij zijn V70 van 2002 (standaard 130 PK en na tuning 205 PK), hij heeft er nooit problemen mee gehad en gaat nu bij zijn nieuwe V70 opnieuw hetzelfde doen (neemt nu wel de 163pk versie).
Uiteraard kan er altijd iets misgaan maar volgens de dealer ligt de Rica tuning nog ruim binnen de door Volvo aangegeven mogelijkheden van deze motor.
De wagen heeft nu 226pk / 460nm (komt dus van 163pk / 340nm).
Zij deden dit al meerdere jaren en hadden nog geen negatieve ervaringen ermee.
Ook een collega heeft dit ooit laten doen bij zijn V70 van 2002 (standaard 130 PK en na tuning 205 PK), hij heeft er nooit problemen mee gehad en gaat nu bij zijn nieuwe V70 opnieuw hetzelfde doen (neemt nu wel de 163pk versie).
Uiteraard kan er altijd iets misgaan maar volgens de dealer ligt de Rica tuning nog ruim binnen de door Volvo aangegeven mogelijkheden van deze motor.
-
- 4th Gear member
Ik wist niet dat men 226 pk uit de 163 pk diesel kon halen.... Is dit dan alleen maar met de chip gedaan of wat heeft men nog meer veranderd?
Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat zegt Rica ja, maar Volvo NL en Volvo AB zeggen dat zeker niet, daarom wijzen zij de eventuele garantieclaims ook af... en dat staat dan weer haaks op wat Rica zegt, eigenaardig verhaal van Rica vind je ook niet?schoen02 schreef:Uiteraard kan er altijd iets misgaan maar volgens de dealer ligt de Rica tuning nog ruim binnen de door Volvo aangegeven mogelijkheden van deze motor.
-
- 1st Gear member
Volgens de dealer zou Volvo aangegeven hebben dat de motor 245pk aankan. Enkel de chip is veranderd, de 163pk zou identiek zijn aan de 185pk en die uitvoering zou er zijn om fiscale redenen.
Wel heb ik al gemerkt dat hier veel discussies over bestaan en de garantie vervalt inderdaad. Dat laatste is ook maar logisch, waarom zou Volvo garantie geven op een aanpassing die niet door hun gebeurt.
Ik heb dus ook wel even getwijfeld maar heb dan beslist het toch maar te doen. Dat is uiteraard een keuze die ieder voor zich moet maken (inclusief het 'risico') en ik heb vooral rekening gehouden met de opmerkingen / ervaringen van de dealer. Ik zie persoonlijk niet in waarom zij me dit zouden adviseren terwijl ik had aangegeven eventueel gewoon de D5 te nemen. Deze dealer is trouwens ook al enkele jaren na elkaar in BE verkozen als beste Volvo dealer en ken wat mensen die er al jaren klant zijn, dat soort zaken wil toch ook iets zeggen.
Heb geen uitdraai (dit waren de vooraf opgegeven waardes), maar heb dit wel nog gevraagd.
Mij was het vooral om het extra koppel te doen, dat verschil merk je wel goed. Ik had trouwens testgereden met een nieuwe S80 D5 en om 1 of andere reden vond ik die onrustiger rijden dan een getunede V70 van de verkoper.
Maar goed, dit soort zaken zijn dus allemaal heel persoonlijk en tuning zal altijd voor- en tegenstanders hebben.
Wel heb ik al gemerkt dat hier veel discussies over bestaan en de garantie vervalt inderdaad. Dat laatste is ook maar logisch, waarom zou Volvo garantie geven op een aanpassing die niet door hun gebeurt.
Ik heb dus ook wel even getwijfeld maar heb dan beslist het toch maar te doen. Dat is uiteraard een keuze die ieder voor zich moet maken (inclusief het 'risico') en ik heb vooral rekening gehouden met de opmerkingen / ervaringen van de dealer. Ik zie persoonlijk niet in waarom zij me dit zouden adviseren terwijl ik had aangegeven eventueel gewoon de D5 te nemen. Deze dealer is trouwens ook al enkele jaren na elkaar in BE verkozen als beste Volvo dealer en ken wat mensen die er al jaren klant zijn, dat soort zaken wil toch ook iets zeggen.
Heb geen uitdraai (dit waren de vooraf opgegeven waardes), maar heb dit wel nog gevraagd.
Mij was het vooral om het extra koppel te doen, dat verschil merk je wel goed. Ik had trouwens testgereden met een nieuwe S80 D5 en om 1 of andere reden vond ik die onrustiger rijden dan een getunede V70 van de verkoper.
Maar goed, dit soort zaken zijn dus allemaal heel persoonlijk en tuning zal altijd voor- en tegenstanders hebben.
-
- 6th Gear member
hoezo, gevraagd?.schoen02 schreef: Heb geen uitdraai (dit waren de vooraf opgegeven waardes), maar heb dit wel nog gevraagd.
Mij was het vooral om het extra koppel te doen,
meten=weten.
het koppel kan dus net zo goed 'maar' toegenomen zijn met 40 of 60Nm i.p.v. de 120 die vooraf opgegeven zijn.
- VOuLezVOus
- 1st Gear member
Had vroeger een 163 pk D5 en ga nu naar een 2.4D van 126 pk.
Aan 150 km / u een BMW het nakijken geven zal er nu niet meer inzitten...
Maar behalve dat is er in het dagelijkse verkeer niets te merken van het vermogensverschil....
Aan 150 km / u een BMW het nakijken geven zal er nu niet meer inzitten...
Maar behalve dat is er in het dagelijkse verkeer niets te merken van het vermogensverschil....
VOuLezVOus
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
-
- 4th Gear member
Als ik jou was zou ik het erbij laten. Als je je wagen op een loopband ahw zet dan ontstaat hier heel vele trillingen. Hetgeen niet echt goed voor de auto is, daarbij trappen ze hem ook nog eens op zijn staart. Als hij goed loopt (wat hij den ik wel doet...) is het toch goed?!
Maurice
-
- 1st Gear member
Rijd nu zelf in een gechipte D5 ( Rica) en heb afgelopen zaterdag mijn race maatje van de volvo cup erin laten rijden en hij was ZWAAR onder de indruk. Inderdaad voor je dagelijkse huis tuin en keuken ritjes maakt het niet veel uit maar als je van een beetje uitdaging houdt... Ik zat naast mijn racemaatje ( hij is zelf dealer) en het was genieten, ook als bijrijder!
-
- 1st Gear member
[quote="hoezo, gevraagd? het koppel kan dus net zo goed 'maar' toegenomen zijn met 40 of 60Nm i.p.v. de 120 die vooraf opgegeven zijn.[/quote]
Klopt, net daarom heb ik aan de dealer gevraagd om mij een bewijs te bezorgen. Ik merk namelijk wel in het rijden een serieus verschil met een 'gewone' 163pk in een voor de rest identieke uitvoering en dat zonder echt door te drukken.
Of het er nu 80 of 120 zijn maakt me dan ook niet zoveel meer uit, maar ik wil bij een eventuele verkoop binnen enkele jaren toch kunnen aantonen dat dit door een toch wel bekende Volvo tuner gebeurd is.
@ baywindpw: de dealer is Rutten in Houthalen-Helchteren, maar de tuning is door Rica gebeurd (bij de dealer zelf overigens), kostprijs 775€ excl. btw. Is dezelfde prijs als op hun site.
Klopt, net daarom heb ik aan de dealer gevraagd om mij een bewijs te bezorgen. Ik merk namelijk wel in het rijden een serieus verschil met een 'gewone' 163pk in een voor de rest identieke uitvoering en dat zonder echt door te drukken.
Of het er nu 80 of 120 zijn maakt me dan ook niet zoveel meer uit, maar ik wil bij een eventuele verkoop binnen enkele jaren toch kunnen aantonen dat dit door een toch wel bekende Volvo tuner gebeurd is.
@ baywindpw: de dealer is Rutten in Houthalen-Helchteren, maar de tuning is door Rica gebeurd (bij de dealer zelf overigens), kostprijs 775€ excl. btw. Is dezelfde prijs als op hun site.
-
- 6th Gear member
Ludo schreef: hoezo, gevraagd?.
het koppel kan dus net zo goed 'maar' toegenomen zijn met 40 of 60Nm i.p.v. de 120 die vooraf opgegeven zijn.
de enige die dat bewijs kan leveren ben jij.schoen02 schreef: Klopt, net daarom heb ik aan de dealer gevraagd om mij een bewijs te bezorgen.
Dirk Rutten of Rica kunnen dat niet leveren als de auto niet op de rollenbank is geweest.
enkel meten = weten.
we hebben zo al meerdere teleurstellingen tegen gekomen.