Mijn ervaring is dat als je de navigatie gebruikt, de auto zelf erg goed in staat is om te kiezen wanneer op benzine en wanneer op electriciteit te rijden, min of meer zoals Gouwe "met de hand" doet. Wil je heen en terug naar een wat verder gelegen doel, dan kun je zelfs de heen- en terugreis in de navigatie zetten en zal de auto acculading sparen voor het laatste stukje door de bebouwde kom weer naar huis....
Als je in Hybrid rijdt gaat de accu minder leeg dan als je in Pure rijdt. De auto is iets zuiniger, maar staat vooral toe dat de batterij verder leeg gaat. Als je deze vervolgens niet via de stekker weer oplaadt, zal bij de volgende rit de motor de batterij eerst weer tot zo'n 10% vullen op een onzuinige manier.
Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge
- EVO500
- 4th Gear member
- Berichten: 666
- Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
- Locatie: België
Zoals GOUWE rijdt, rijdt ik min of meer ook.
Op wegen waar ik harder rijdt als 95km/uur gaat ie altijd op "polestar", alles daaronder op "pure"
Vandaag een retourtje Eindhoven gedaan, 2x40km zonder bijladen.
Heen 2,6l/100km (accu half leeg gereden)
Terug 5,3l/100km (wat hoger omdat ik een keer vol heb geaccelereerd naar 185 omdat er zin in had
) en kwam ik zo op gemiddeld op 3,95l/100km uit (1:25.3)
De vrouw rijdt altijd op "Hybrid" en rijdt altijd (een stuk) onzuiniger, maar rijdt niet goed geanticipeerd...
Op wegen waar ik harder rijdt als 95km/uur gaat ie altijd op "polestar", alles daaronder op "pure"
Vandaag een retourtje Eindhoven gedaan, 2x40km zonder bijladen.
Heen 2,6l/100km (accu half leeg gereden)
Terug 5,3l/100km (wat hoger omdat ik een keer vol heb geaccelereerd naar 185 omdat er zin in had

Klopt
Zou kunnen, nooit zo op gelet eigenlijk. Op lange ritten verdeel ik eigenlijk altijd de accu capaciteit op heen en terug. Accu wordt dan alleen gebruikt op 50/70/80km wegen.
De vrouw rijdt altijd op "Hybrid" en rijdt altijd (een stuk) onzuiniger, maar rijdt niet goed geanticipeerd...
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6338
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Check, helaas is mijn MY2016 T8 nog niet zo intelligent. Bovendien moet je dan wel navi van de auto gebruiken (wat ik dus nooit doe) en ik ben wel benieuwd of jou auto dan ook rekening houdt met het wel/niet kunnen laden op de plaats van bestemming?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
Super! Die ‘hold’ button zegt me nog niks, maar ik ga zoeken!Gouwe schreef: ↑27.02.2022 - 12:46Zo heb ik het destijds geleerd op een cursus van Volvo toen ik mijn D6 ging rijden. In het menu (swipe op het touch scherm naar rechts) zit een knop "Hold" (die heb staat bij mij dus links boven in de hoek). Als je die inschakelt dan schakelt de benzine motor in, wordt de accu niet bijgeladen anders dan door regeneratie (uitrollen en afremmen).
Ik heb in mijn bestuurdersprofiel (persoonlijke modus) dus o.a. ingesteld dat ik altijd in Pure rijdt (met wel ingeschakelde ECC).
Ik schat zo in dat jij met jou dagelijkse afstanden zeker de 1:20 gemiddeld moet kunnen halen.
De hybride stand is m.i. voor dummies of luie mensen....
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
Echt nooit aan gedacht om hier handmatig tussen te gaan schakelen. Dank voor de tip en van op knopjes duwen wordt ik sowieso vrolijk, dus dat komt goed!
En dan later eens met navigatie proberen en kijken of die gemiddeldes dan ook gehaald worden!
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
Die startstand instellen lukte mij al niet met de T5 en nu weer niet, want als ik mijn auto opnieuw start, dan staat die automatisch in ‘hybride’. Kan ik dat ergens opslaan?
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
Haha en ik hoop dat je dat niet met de T8 gedaan hebt waarmee je een proefrit gemaakt hebt.
En serieus, warmt de motor op als je eerst elektrisch gereden hebt? Oudere auto’s met turbo-motoren dienden namelijk eerst goed warm gereden te worden, voordat het volle vermogen aangesproken werd, want anders was het zo kapot..
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
Het wordt voor mij even ingewikkeld.. Hold heb ik gevonden, maar ik lees in de handleiding dat die niet is in te schakelen tijdens rijden in Pure. Schakel jij die dan handmatig in op het moment dat je de snelweg opdraait? (Want dan zou je dus ook uit die Pure-modus moeten gaan toch?Gouwe schreef: ↑27.02.2022 - 12:46 Zo heb ik het destijds geleerd op een cursus van Volvo toen ik mijn D6 ging rijden. In het menu (swipe op het touch scherm naar rechts) zit een knop "Hold" (die heb staat bij mij dus links boven in de hoek). Als je die inschakelt dan schakelt de benzine motor in, wordt de accu niet bijgeladen anders dan door regeneratie (uitrollen en afremmen).
Ik heb in mijn bestuurdersprofiel (persoonlijke modus) dus o.a. ingesteld dat ik altijd in Pure rijdt (met wel ingeschakelde ECC).
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
@Dag88: maar als je met die lege accu de volgende rit op Pure rijdt en niet op Hybrid, dan heb je geen extra verbruik, want de accu wordt dan niet bijgeladen??
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6338
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Het staat allemaal in de handleiding, maar een belangrijk element is dat de sleutel in het middenvak ligt waar het sleutel symbool staat. Zo koppel je de instellingen aan een bepaalde sleutel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6338
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik zou zeggen, neem plaats op de bank met een kop koffie en lees de handleiding eens goed doorRnest schreef: ↑27.02.2022 - 21:15 Het wordt voor mij even ingewikkeld.. Hold heb ik gevonden, maar ik lees in de handleiding dat die niet is in te schakelen tijdens rijden in Pure. Schakel jij die dan handmatig in op het moment dat je de snelweg opdraait? (Want dan zou je dus ook uit die Pure-modus moeten gaan toch?

Dit staat er (ongeveer) in jou handleiding:
Met de functie Hold is de capaciteit van de hybride-accu te reserveren voor later gebruik, zoals bij ritten in stedelijk gebied of in woonwijken.
Gewoon vanuit Pure handmatig in- en later weer uitschakelen inderdaad.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
Gouwe schreef: ↑28.02.2022 - 08:26Ik zou zeggen, neem plaats op de bank met een kop koffie en lees de handleiding eens goed doorRnest schreef: ↑27.02.2022 - 21:15 Het wordt voor mij even ingewikkeld.. Hold heb ik gevonden, maar ik lees in de handleiding dat die niet is in te schakelen tijdens rijden in Pure. Schakel jij die dan handmatig in op het moment dat je de snelweg opdraait? (Want dan zou je dus ook uit die Pure-modus moeten gaan toch?Je hebt een prachtig stuk techniek onder de kont en het zou jammer zijn als je daar niet ten volle van kan profiteren toch?
Dit staat er (ongeveer) in jou handleiding:
Met de functie Hold is de capaciteit van de hybride-accu te reserveren voor later gebruik, zoals bij ritten in stedelijk gebied of in woonwijken.
Gewoon vanuit Pure handmatig in- en later weer uitschakelen inderdaad.

Echt bijzonder allemaal dat hybride rijden Gaat een nieuwe wereld voor me open hahaha.
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1293
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ik lees sowieso altijd de handleiding, Jammer dat er van de V60 niet een complete PDF is, heel irritant maar dat ter zijde.
Je komt altijd achter interessante dingen. waar je vaak zonder lezen echt niet achter komt.
Ik zou bijna zo'n irritant youtube "10 things" filmpje gaan maken
Je komt altijd achter interessante dingen. waar je vaak zonder lezen echt niet achter komt.
Ik zou bijna zo'n irritant youtube "10 things" filmpje gaan maken

-V60 B4 7dct R design wit
- EVO500
- 4th Gear member
- Berichten: 666
- Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
- Locatie: België
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/19w ... P30504.pdfwasbeer2006 schreef: ↑28.02.2022 - 10:18 Jammer dat er van de V60 niet een complete PDF is, heel irritant maar dat ter zijde.
Nee

Volvo t6/t8 heeft schijnbaar lammellen voor de radiator zie om snel op temperatuur te komen:
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1293
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
@evo500, bedankt!
Ik kon hem echt nergens vinden op het WWW, (heel slecht van mij)
Ik kon hem echt nergens vinden op het WWW, (heel slecht van mij)
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
Leest een stuk makkelijker zo!wasbeer2006 schreef: ↑28.02.2022 - 11:23 @evo500, bedankt!
Ik kon hem echt nergens vinden op het WWW, (heel slecht van mij)
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14
Mijn ervaring met de gps en hybrid is toch vooral dat de batterij de laatste kms gebruikt wordt.
Ik schakel ook tussen pure (van en naar snelweg) en hold. Af en toe es polestar
De accu wordt enkel actief geladen in polestar en awd mode tot 1/4 ofzo. In hybrid enkel via regeneratie.
Ik schakel ook tussen pure (van en naar snelweg) en hold. Af en toe es polestar

De accu wordt enkel actief geladen in polestar en awd mode tot 1/4 ofzo. In hybrid enkel via regeneratie.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 03.06.2021 - 16:47
Interessant te lezen hoe iedereen toch zoekt naar de voor hem beste manier om de auto in te stellen / gebruiken. Ik heb nu een kleine 10.000km gereden en kom nu uit op een verbruik van exact 4.0l/100km. Ik probeer zoveel mogelijk te laden en kan woon werk volledig elektrisch rijden. Ik schakel dus elke ochtend de auto in Pure en die schakelt vervolgens automatisch over naar hybrid als de accu leeg is. Als da het geval is zet ik hem in PE, want dat is toch echt alles veel beter afgesteld. Als ik bovenstaande lees kan ik dus beter op de hold knop drukken voordat de accu helemaal leeg is.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
Mooi om inderdaad al deze tips te lezen. Zoals ik in mijn openingspost aangaf, kende ik verschillende mensen die destijds de allereerste XC90T8 kochten en die auto allebei ook snel weer verkochten juist alleen vanwege het hoge verbruik.
Mijn T5 verbruikte bij normaal gebruik al serieus en omdat ik gewoon weer AWD wilde hebben, werd het deze T8. Ik hoopte dat ik hetzelfde verbruik als mijn T5 zou kunnen halen en ik had nooit verwacht dat dit me in positieve zin zo zou verrassen. Ook de dealer meldde mij dat verbruik vergelijkbaar met mijn T5 zou zijn. Aangezien hij een verkoper is, hield ik rekening met een verbruik wat slechter was dan mijn T5. Dus volledig onverwachts en ook om me ‘actief’ bezig te gaan houden met dit verbruik. Door al deze tips ben ik echt enthousiast geworden!
‘Vroeger’ heerlijk op de bank met een handleiding die je dan verslond, maar dit digitale verhaal vind ik veel lastiger lezen. Zelfs niet aan gedacht om daarin dingen op te zoeken..
Ben nu een heel eind onderweg en vraag me alleen af of de preconditioning in deze koude periode inderdaad tot brandstofbesparing leidt, zeker als je dan de stoel- en stuurverwarming nog zou aanzetten? Wellicht als je dan bij vertrek deze weer zou uitschakelen en de kachel niet meer vol open zou hoeven te zetten..
Vrijdag naar Duitsland, eens zien welke waardes dan te halen zijn.
Mijn T5 verbruikte bij normaal gebruik al serieus en omdat ik gewoon weer AWD wilde hebben, werd het deze T8. Ik hoopte dat ik hetzelfde verbruik als mijn T5 zou kunnen halen en ik had nooit verwacht dat dit me in positieve zin zo zou verrassen. Ook de dealer meldde mij dat verbruik vergelijkbaar met mijn T5 zou zijn. Aangezien hij een verkoper is, hield ik rekening met een verbruik wat slechter was dan mijn T5. Dus volledig onverwachts en ook om me ‘actief’ bezig te gaan houden met dit verbruik. Door al deze tips ben ik echt enthousiast geworden!
‘Vroeger’ heerlijk op de bank met een handleiding die je dan verslond, maar dit digitale verhaal vind ik veel lastiger lezen. Zelfs niet aan gedacht om daarin dingen op te zoeken..
Ben nu een heel eind onderweg en vraag me alleen af of de preconditioning in deze koude periode inderdaad tot brandstofbesparing leidt, zeker als je dan de stoel- en stuurverwarming nog zou aanzetten? Wellicht als je dan bij vertrek deze weer zou uitschakelen en de kachel niet meer vol open zou hoeven te zetten..
Vrijdag naar Duitsland, eens zien welke waardes dan te halen zijn.
“When in doubt, flat out.” Collin McRae