Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Plaats reactie
Rnest
2nd Gear member

Maximale waardes bedoel ik dan trouwens. 😁πŸ₯³
β€œWhen in doubt, flat out.” Collin McRae
NielsPHEV
7th Gear member

De eerste T8en in de XC90 hadden een serieus kleiner accuutje, is inmiddels een keer of drie geupgrade en de laatste keer ook heel serieus, daarbij had de XC90 aan het begin een heel klein benzinetankje. Een S/V 60/90 T6 of T8 kan ook met lege accu best zuinig zijn, de CW waarde is fors minder en bij file verkeer en regen remmen heeft de erad nog steeds wel voordelen en doet het hogere gewicht ook op lange ritten met een lege accu daardoor netto niet zoveel pijn
Rnest
2nd Gear member

Korte update:
Wat een feest!
Net 125km in totaal gereden. Heenweg 65km met een paar stops en 3,7L/100km. Terugweg 59,8km met 3.1L/100km na eerste actie met openbare laadpaal.
Heerlijk om alles in te stellen en te schakelen onderweg.
Van te voren adres ingeven, dan locaties van laadpalen met bijbehorende prijzen te zien krijgen en daar dan gewoon met navigatie heen te rijden (app Vandebron), geweldig!
(Tussenstops op de heenweg waren onder andere om een laadpasje op te halen bij een vriend, want mijne is nog steeds niet binnen.)
Het leek wel een schoolreisje hahaha. Laadpaal zoeken, inpluggen en werkte niet.. Gelukkig was er 300m verderop een andere paal en daar werkte het geleende (ANWB)pasje wel.
Gewoon leuk en een sport om zo zuinig te rijden!
(Waarbij mijn zoontje mij even fijntjes op de afschrijving van mijn Volvo wees..😁)
Ik heb twee auto’s, waaronder dus de T5, weggedaan voor deze T8. Best spannend, want ik reed graag in verschillende auto’s.. Maar vrijdag ga ik naar Duitsland en dan wordt de Polestar modus ingeschakeld en ben dan heel benieuwd wat dat gaat brengen. Ik heb het gevoel dat er een sportiever geluid uit de uitlaat komt, maar dat kan suggestie zijn.
Daar waar ik de T5 wat vaag en soft begon te vinden op serieuze snelheden, denk ik dat het nu wel goed zit. De verwachtingen zijn in ieder geval hooggespannen en ik denk dat de T8 me opnieuw aangenaam gaat verrassen en blijkt misschien dat ik ineens een ontzettend veelzijdige auto heb, wat ik niet verwacht had.
Ik had echt niks met elektrisch en hybride, maar wat een ervaring en verademing.
Ik heb zo even geen idee van het prijsverschil is tussen een T5 en bv een T6 en waar het omslagpunt ligt, maar zo saai (niet negatief bedoeld, de auto reed werkelijk fantastisch) als de T5 was, zo hartslagverhogend is de T8!
Wordt vervolgd!
iDanman
2nd Gear member

Herkenbaar, ik had (tot vorige week) 5 jaar in een V60 D6 gereden (privΓ©) en ben sinds een week overgestapt op een V60 B3 (lease). Bij mij is de ervaring dus totaal andersom, helaas was een T6 (of T8) niet haalbaar met mijn leasebudget. Evengoed blij met de B3 mild hybrid, vooral met de extra ruimte, maar een totaal andere ervaring.
π•πŸ—πŸŽ π“πŸ– πŒπ˜πŸπŸŽπŸπŸ– πˆππ’π‚π‘πˆππ“πˆπŽπ πŽππ˜π— ππ‹π€π‚πŠ πŒπ„π“π€π‹π‹πˆπ‚
𝐕𝐖 𝐏𝐀𝐒𝐒𝐀𝐓 𝐆𝐓𝐄 𝐌𝐘 πŸπŸŽπŸπŸ• ππ‹π€π‚πŠ
π•πŸ”πŸŽ ππŸ‘ 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟐𝟐 πŒπŽπŒπ„ππ“π”πŒ 𝐀𝐃𝐕𝐀𝐍𝐓𝐀𝐆𝐄 ππ‘πˆπ†π‡π“ π’πˆπ‹π•π„π‘ πŒπ„π“π€π‹π‹πˆπ‚
π•πŸ”πŸŽ πƒπŸ” ππˆπ‡ πŒπ˜πŸπŸŽπŸπŸ’ π’π”πŒπŒπ”πŒ π„π‹π„π‚π“π‘πˆπ‚ π’πˆπ‹π•π„π‘ πŒπ„π“π€π‹π‹πˆπ‚
π•πŸ•πŸŽ 𝟐.πŸ“π“ πŒπ˜πŸπŸŽπŸŽπŸ— πŒπŽπŒπ„ππ“π”πŒ π„π‹π„π‚π“π‘πˆπ‚ π’πˆπ‹π•π„π‘ πŒπ„π“π€π‹π‹πˆπ‚
Rnest
2nd Gear member

Volgens mij heb je vermogen genoeg toch, zeker op de Nederlandse wegen. En een prachtige kleur? Heeft jouw auto dan ook internet maps of Sensus? Ik had daar iets over gelezen dat het perfect werkte en alleen ontwikkeling van de app achter liep.. En als belangrijkste: hoe is het verbruik in de praktijk?
Gouwe
7th Gear member

Rnest schreef: ↑03.03.2022 - 01:35 .............Gewoon leuk en een sport om zo zuinig te rijden!..............
Ik had echt niks met elektrisch en hybride, maar wat een ervaring en verademing............
Je hebt het hybride virus aardig te pakken lees ik, mooi man (en heel herkenbaar :-)).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
wasbeer2006
5th Gear member

Leuk Rnest, dan heb je de juiste auto gekocht! Ik vind dat ook leuk proberen, instellen.
Soms denk ik wel dat het voor de gemiddelde rijder (die meestal niet op dit forum zitten) wel wat te veel wordt.

Mijn B4 rijd woon werk deze week 6.0/100km voor de sidis scheelt dan echt wel veel als je oplet. Bij een naderende file rijd je zomaar 2km met de motor uit, zonder dat ik andere hinder.
Ik ben jaloers, had zo graag een polestart gehad. Leuk dat je er zo enthousiast over bent.
-V60 B4 7dct R design wit
Rnest
2nd Gear member

Hele nette waardes toch en dankjewel. Ik heb β€˜geluk’ gehad dat ik een gebruikte T8 kon kopen waar de dealer niet vanaf kwam en β€˜m voor een hele nette prijs (tov de nieuwprijs) wilde kopen..
iDanman
2nd Gear member

Rnest schreef: ↑03.03.2022 - 10:13 Volgens mij heb je vermogen genoeg toch, zeker op de Nederlandse wegen. En een prachtige kleur? Heeft jouw auto dan ook internet maps of Sensus? Ik had daar iets over gelezen dat het perfect werkte en alleen ontwikkeling van de app achter liep.. En als belangrijkste: hoe is het verbruik in de praktijk?
Voor NL zeker vermogen genoeg, maar haalt het niet bij de D6. Ik mis echt wel het elektrisch rijden bij korte stukjes. Vond het ideaal dat de motor niet aan ging op stukjes wat te weinig afstand was om de boel goed op te warmen.
Ik heb Sensus, werkt prima, ik heb de navigatie nog niet gebruikt, ik knal mijn iphone erop met carplay en gebruik tot op heden alleen maar Waze voor navigatie en flitsers.
π•πŸ—πŸŽ π“πŸ– πŒπ˜πŸπŸŽπŸπŸ– πˆππ’π‚π‘πˆππ“πˆπŽπ πŽππ˜π— ππ‹π€π‚πŠ πŒπ„π“π€π‹π‹πˆπ‚
𝐕𝐖 𝐏𝐀𝐒𝐒𝐀𝐓 𝐆𝐓𝐄 𝐌𝐘 πŸπŸŽπŸπŸ• ππ‹π€π‚πŠ
π•πŸ”πŸŽ ππŸ‘ 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟐𝟐 πŒπŽπŒπ„ππ“π”πŒ 𝐀𝐃𝐕𝐀𝐍𝐓𝐀𝐆𝐄 ππ‘πˆπ†π‡π“ π’πˆπ‹π•π„π‘ πŒπ„π“π€π‹π‹πˆπ‚
π•πŸ”πŸŽ πƒπŸ” ππˆπ‡ πŒπ˜πŸπŸŽπŸπŸ’ π’π”πŒπŒπ”πŒ π„π‹π„π‚π“π‘πˆπ‚ π’πˆπ‹π•π„π‘ πŒπ„π“π€π‹π‹πˆπ‚
π•πŸ•πŸŽ 𝟐.πŸ“π“ πŒπ˜πŸπŸŽπŸŽπŸ— πŒπŽπŒπ„ππ“π”πŒ π„π‹π„π‚π“π‘πˆπ‚ π’πˆπ‹π•π„π‘ πŒπ„π“π€π‹π‹πˆπ‚
wasbeer2006
5th Gear member

De flitsers geeft het Volvo systeem bij mij ook aan.
Maar daarnaast staat FM ook altijd aan via android auto
Rnest
2nd Gear member

Dit weekend naar Winterberg geweest. Brembo’s moest ik even aan wennen op de heenweg. De auto (Polestar-modus) schakelde veel en vaak terug bij accelereren. De gouden ventieldopjes en gordels wekten de verwachting van een wolf in schaapskleren, maar mede door zijn gewicht is het geen gooi- en smijtauto. Na aankomst wist ik nog niet helemaal wat ik ervan moest vinden. Vanmiddag terugweg, was een heel ander verhaal. Wat rustiger op de weg en wat een heerlijke comfortabele reisauto. Echt zalig gereden. Iets minder lomp gas met accelereren maakte dat het schakelen veel soepeler ging en trok toch snel op. De dempers geven de ondergrond perfect weer en zijn echt β€˜levendig’. Hetzelfde geldt voor de remmen. Was even wennen, maar zit heel veel gevoel in. Volle tank van dealer zal E10 geweest zijn en zal ook wel suggestie zijn, maar ik had het idee dat de Aral 102 waarmee ik β€˜m vol gegooid heb, gewoon wat fijner reed.
Heenweg 20km elektrisch gereden en had er nog 13 over. (Kon daar niet laden.)
De 13km daar gebruikt in de bergen/heuvels, maar door de regeneratie kon ik ruim tot op de snelweg doorrijden. Dat scheelde aanzienlijk in het verbruik. Terugweg 8.7L/100km, wat ik echt heel netjes vind.
De auto heeft zich geweldig gehouden en ik heb er gewoon even aan moeten wennen. Ik zocht een S60 met AWD en toen ik deze tegenkwam, waar ik eigenlijk nog nooit van gehoord had, dacht ik dat ik een soort van hele snelle BMW of Audi was. Toen ook echt getwijfeld, omdat ik geen stuiterende sportauto zocht eigenlijk, maar meer comfortabel.. De S60 biedt mij precies het beste van deze twee werelden. Hij nodigt niet uit toch jakkeren, ook niet als er iets snels voorbij komt. (Helaas ook niet gebeurd op de terugweg.)
Je kunt er heerlijk mee cruisen op serieuze snelheden en biedt toch dat vleugje sportiviteit wat gewoon heel mooi is. Ik ben echt blij, was een heerlijke rit!
CamielB
1st Gear member

Ik rij een XC60 T6 (2022) en zou de meerprijs voor een T8 lekker gebruiken voor een paar mooie opties. De 350 pk en 600+ Nm koppel zijn ruim voldoende. Ik zou geen plug in hybride kopen als ik niet het gros van mijn km’s elektrisch zou rijden (60 km per volle accu in mijn geval).
raspaardje
6th Gear member

Rnest schreef: ↑06.03.2022 - 21:18 Dit weekend naar Winterberg geweest. Brembo’s moest ik even aan wennen op de heenweg. De auto (Polestar-modus) schakelde veel en vaak terug bij accelereren. De gouden ventieldopjes en gordels wekten de verwachting van een wolf in schaapskleren, maar mede door zijn gewicht is het geen gooi- en smijtauto. Na aankomst wist ik nog niet helemaal wat ik ervan moest vinden. Vanmiddag terugweg, was een heel ander verhaal. Wat rustiger op de weg en wat een heerlijke comfortabele reisauto. Echt zalig gereden. Iets minder lomp gas met accelereren maakte dat het schakelen veel soepeler ging en trok toch snel op. De dempers geven de ondergrond perfect weer en zijn echt β€˜levendig’. Hetzelfde geldt voor de remmen. Was even wennen, maar zit heel veel gevoel in. Volle tank van dealer zal E10 geweest zijn en zal ook wel suggestie zijn, maar ik had het idee dat de Aral 102 waarmee ik β€˜m vol gegooid heb, gewoon wat fijner reed.
Heenweg 20km elektrisch gereden en had er nog 13 over. (Kon daar niet laden.)
De 13km daar gebruikt in de bergen/heuvels, maar door de regeneratie kon ik ruim tot op de snelweg doorrijden. Dat scheelde aanzienlijk in het verbruik. Terugweg 8.7L/100km, wat ik echt heel netjes vind.
De auto heeft zich geweldig gehouden en ik heb er gewoon even aan moeten wennen. Ik zocht een S60 met AWD en toen ik deze tegenkwam, waar ik eigenlijk nog nooit van gehoord had, dacht ik dat ik een soort van hele snelle BMW of Audi was. Toen ook echt getwijfeld, omdat ik geen stuiterende sportauto zocht eigenlijk, maar meer comfortabel.. De S60 biedt mij precies het beste van deze twee werelden. Hij nodigt niet uit toch jakkeren, ook niet als er iets snels voorbij komt. (Helaas ook niet gebeurd op de terugweg.)
Je kunt er heerlijk mee cruisen op serieuze snelheden en biedt toch dat vleugje sportiviteit wat gewoon heel mooi is. Ik ben echt blij, was een heerlijke rit!
Mooi verhaal, leuk te lezen dat je er zo blij mee bent.
Waar ik wel benieuwd naar bent is een vergelijk van de T5 en de T8 PE gedurende een dergelijke rit; jij bent misschien wel de enige hier op het forum die deze kan maken...:-)

Ook ik heb afgelopen zaterdag een verbruik gescoord van 8.9l/100km over een afstand van 910 km.
Inclusief file bij MΓΌnchen en voor de wintersporters een bekend stukje op de A8. Ondanks dat en veel verkeer gedurende de gehele rit (15.40 - 23.40u) de afstand toch afgelegd in 8 uur tijd (1x tanken).
Dat betekende hele afstanden 160-190 km/h. In de ECO-stand om terugschakelen op hoge snelheid tot een minimum te beperken. En tot mijn verbazing nog best veel te "coasten".

Met welke snelheden heb jij jouw verbruik gehaald?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
wasbeer2006
5th Gear member

CamielB schreef: ↑07.03.2022 - 07:27 Ik rij een XC60 T6 (2022) en zou de meerprijs voor een T8 lekker gebruiken voor een paar mooie opties. De 350 pk en 600+ Nm koppel zijn ruim voldoende. Ik zou geen plug in hybride kopen als ik niet het gros van mijn km’s elektrisch zou rijden (60 km per volle accu in mijn geval).
Als dat een keuze moet zijn snap ik dat, zeker voor een XC60. Waarom zou je daar uberhaupt een polestar van overwegen...... Terwijl ie veel meer verkocht wordt dat een V60 polestar.
Neem dan een V60 polestar, die is net zo duur als een XC60 T6. Wil je een XC60 zou ik ook niet perse een T8 hoeven.
Rnest
2nd Gear member

CamielB schreef: ↑07.03.2022 - 07:27 Ik rij een XC60 T6 (2022) en zou de meerprijs voor een T8 lekker gebruiken voor een paar mooie opties. De 350 pk en 600+ Nm koppel zijn ruim voldoende. Ik zou geen plug in hybride kopen als ik niet het gros van mijn km’s elektrisch zou rijden (60 km per volle accu in mijn geval).
Ja snap ik inderdaad. 350 pk zijn er meer dan genoeg. Omdat ik een gebruikte S60 zocht, kwam ik toevallig bij de T8 uit en deze heeft bijna alle opties en was beter geprijsd dan de verschillende T6-modellen die ik gezien heb, die daarnaast ook nog eens minder opties hadden..
Rnest
2nd Gear member

Snelheden zijn ongeveer te vergelijken. Heenweg was het verbruik een stukje hoger, maar daar zaten meer files in en heb toen niet elektrisch gereden. Geen idee of E10 en Aral 102 veel verschil maakt (met mijn oude auto’s scheelde het wel..), maar de heenweg kwam ik aan 11.7L/100km. Heb toen wel onnodig veel van de auto gevraagd, telkens na file en met inhalen veel gas, waardoor de auto serieus terugschakelde. De terugweg veel constanter gereden. Waar het 100-120-130 was me netjes aan de snelheid gehouden en de andere stukken gewoon lekker doorgereden.. (170+, denk vergelijkbaar met jou @raspaardje)

Dat is trouwens een net verbruik, dat haalde ik ook met mijn T5 op lange stukken met die snelheden.
De T5 reed zalig. Alsof je in een trein zat. Met
Je ogen dicht geen idee of je 90km/u rijdt of 160km/h. Gladjes/soepeltjes, alsof je op rail reed. Tractie in bochten ook perfect. Mijn vorige auto was een S80 D5 awd uit ik meen 2009 en heb me verbaasd over de ontwikkeling in 10 jaar tijd.
Met de T5 ben ik in de zomer naar Duitsland geweest en vond dit hele verhaal nog steeds gelden, maar boven 180km/h werd het ineens iets minder. Tot 180km/h had ik het gevoel dat de auto makkelijk 2x zoveel vermogen aankon, zo β€˜makkelijk’ reed hij. Daarboven vond ik het een beetje vager worden.. Je voelde gewoon dat de auto daar niet voor gemaakt was.. Als ik 190km/u reed en niet op snelheid lette, zakte ik eerder terug dan dat ik harder ging rijden. Doortrekken naar zijn topsnelheid ging niet zo soepel als van 100 naar 180km/u.
De T8 geeft meer vertrouwen op hogere snelheden. Remt heerlijk en de dempers komen echt tot zijn recht bij hoge snelheden. Als je dezelfde snelheid rijdt als de T5, dan voel je dat het β€˜makkelijk’ gaat. Je bent geneigd harder te rijden. Als hij begrenst is op 180km/h, dan zou je verbaasd zijn, want de auto heeft de indruk makkelijk meer aan te kunnen. Van de andere kant heb ik onderweg opgelet op die 185km/u waarop de Volvo’s vanaf zomer 2020 begrensd zijn en dat is een prima snelheid eigenlijk (in Duitsland, waar dat kan zonder anderen in gevaar te brengen natuurlijk.)
Misschien kan ik het verschil wat ik ervaar, zo uitleggen:
Als ik 170-180km/u reed met de T5 en er kwam een dikke Audi/Mercedes/BMW voorbij, dan ging ik netjes aan de kant en reed misschien even iets harder daar achteraan, maar dat voelde buiten mijn comfortzone.
Met de T8 rij ik daar met een grote glimlach achteraan, wetende dat de auto dan echt lekker in zijn element komt. Het is echter niet zo dat ik daar dan serieus mee kan wedijveren. Die auto’s (en bedoel dan niet de RS’en, AMG’s en M-series) zijn echt toch weer van een andere orde. Als die begrensd zijn op 250km/u, dan zit daar echt nog wel meer in. Dat is voor de T8 niet zo..
Verder lette ik bij de T5 echt niet op het verbruik, nu doe ik dat dus wel.. 😁
En ik werd tijdens het wassen, want dat doe je als je β€˜m net hebt na een weekendje zout en pekel, aangesproken door twee mensen hoe mooi ze β€˜m vonden. 😁
Het zijn beiden echt superauto’s, maar de beleving/het gevoel ligt voor mij bij de T8 wat hoger..
wasbeer2006
5th Gear member

Een gewone personen auto heeft lift. Hoe harder hoe meer, zeker tegen de 200 wordt dat behoorlijk meer, zeker als je achter zwaar geladen bent.
Onderstellen en banden gaan dan veel doen. De dempers op de t8 polestar zijn van een andere orde, alsmede de uitlijning waarschijnlijk.

Vergeet ook niet wegdek en wind bij die snelheden.

Een sportiever onderstel maakt op die snelheden zo,n verschil.
Ik heb in mijn B4 niet het idee dat ie boven de 180 echt anders gaat doen, maar stel hij had het normale onderstel zou dat goed kunnen.

Volvo ontwerpt een soort vliegend tapijt met een relatief hard onderstel, dat voelt soms tegenstrijdig/vaag aan.
Maar er zit echt veel grip in. Het wat hoge gewicht voor dit segment zal ook niet meehelpen. Mijn v60 B4 is 100 kilo zwaarder dan een gelijk gemotoriseerde E200 sedan
EVO500
4th Gear member

Wel gaaf dat je even je auto heb kunnen "uitlaten" in Duitsland :-)
Rnest schreef: ↑07.03.2022 - 19:14 Als hij begrenst is op 180km/h, dan zou je verbaasd zijn, want de auto heeft de indruk makkelijk meer aan te kunnen.
Ja, dat gevoel heb ik ook. Ik merk dat je het gevoel hebt dat je je 140 rijdt, zo stabiel blijft deze (en dan heb ik geen instelbare dempers)
Denk dat door lager zwaarte punt door de accu als tevens het gewicht het positief beΓ―nvloed. Je zult zien als je even gewend bent het alleen maar beter wordt. Ik moest in het begin wel even wennen (tussen de oren?) aan het hogere gewicht.
Die van mij is dus helaas begrenst en kan je vertellen dat is het dan net of bij de 180 iemand op de rem gaat staan, gezien je redelijk aan het versnellen bent, helemaal als je dat doet van bijvoorbeeld 70 waar de elektromotor meehelpt tot 130.
Wil dit in de zomer wel oplossen met de prestatie verbetering van een bekende firma na de eerste beurt, maar vindt hier overigens zeer of geen ervaringen over.
Rnest schreef: ↑07.03.2022 - 19:14 Verder lette ik bij de T5 echt niet op het verbruik, nu doe ik dat dus wel..
Ik denk dat als je er echt op let dit "geen kat in de zat is" Dit weekend ook op een ritje van 60 km (met legen accu) 1 op 17 gereden (wel 80-90km/uur B wegen) terwijl ik altijd wel uit ben van gegaan van 1 op 12.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Rnest
2nd Gear member

EVO500 schreef: ↑07.03.2022 - 21:10 Wel gaaf dat je even je auto heb kunnen "uitlaten" in Duitsland :-)
Rnest schreef: ↑07.03.2022 - 19:14 Als hij begrenst is op 180km/h, dan zou je verbaasd zijn, want de auto heeft de indruk makkelijk meer aan te kunnen.
Ja, dat gevoel heb ik ook. Ik merk dat je het gevoel hebt dat je je 140 rijdt, zo stabiel blijft deze (en dan heb ik geen instelbare dempers)
Denk dat door lager zwaarte punt door de accu als tevens het gewicht het positief beΓ―nvloed. Je zult zien als je even gewend bent het alleen maar beter wordt. Ik moest in het begin wel even wennen (tussen de oren?) aan het hogere gewicht.
Die van mij is dus helaas begrenst en kan je vertellen dat is het dan net of bij de 180 iemand op de rem gaat staan, gezien je redelijk aan het versnellen bent, helemaal als je dat doet van bijvoorbeeld 70 waar de elektromotor meehelpt tot 130.
Wil dit in de zomer wel oplossen met de prestatie verbetering van een bekende firma na de eerste beurt, maar vindt hier overigens zeer of geen ervaringen over.
Rnest schreef: ↑07.03.2022 - 19:14 Verder lette ik bij de T5 echt niet op het verbruik, nu doe ik dat dus wel..
Ik denk dat als je er echt op let dit "geen kat in de zat is" Dit weekend ook op een ritje van 60 km (met legen accu) 1 op 17 gereden (wel 80-90km/uur B wegen) terwijl ik altijd wel uit ben van gegaan van 1 op 12.

1:17? Echt heel erg netjes inderdaad. En 1:12 leek mij voor aanschaf al erg optimistisch..
Ik heb inderdaad het idee dat de echt waardering nog komt, we moeten nog wat wennen aan elkaar. 😁
Heb wel verhalen gehoord over het verwijderen van die begrenzing, alhoewel de dealer erg stellig was dat dit niet kon. Ben heel benieuwd! Eigenlijk rij je niet heel vaak harder en is 185 een prachtige snelheid, maar het is zo lekker als het kan..
raspaardje
6th Gear member

Rnest schreef: ↑07.03.2022 - 19:14 Snelheden zijn ongeveer te vergelijken. Heenweg was het verbruik een stukje hoger, maar daar zaten meer files in en heb toen niet elektrisch gereden. Geen idee of E10 en Aral 102 veel verschil maakt (met mijn oude auto’s scheelde het wel..), maar de heenweg kwam ik aan 11.7L/100km. Heb toen wel onnodig veel van de auto gevraagd, telkens na file en met inhalen veel gas, waardoor de auto serieus terugschakelde. De terugweg veel constanter gereden. Waar het 100-120-130 was me netjes aan de snelheid gehouden en de andere stukken gewoon lekker doorgereden.. (170+, denk vergelijkbaar met jou @raspaardje)

Dat is trouwens een net verbruik, dat haalde ik ook met mijn T5 op lange stukken met die snelheden.
De T5 reed zalig. Alsof je in een trein zat. Met
Je ogen dicht geen idee of je 90km/u rijdt of 160km/h. Gladjes/soepeltjes, alsof je op rail reed. Tractie in bochten ook perfect. Mijn vorige auto was een S80 D5 awd uit ik meen 2009 en heb me verbaasd over de ontwikkeling in 10 jaar tijd.
Met de T5 ben ik in de zomer naar Duitsland geweest en vond dit hele verhaal nog steeds gelden, maar boven 180km/h werd het ineens iets minder. Tot 180km/h had ik het gevoel dat de auto makkelijk 2x zoveel vermogen aankon, zo β€˜makkelijk’ reed hij. Daarboven vond ik het een beetje vager worden.. Je voelde gewoon dat de auto daar niet voor gemaakt was.. Als ik 190km/u reed en niet op snelheid lette, zakte ik eerder terug dan dat ik harder ging rijden. Doortrekken naar zijn topsnelheid ging niet zo soepel als van 100 naar 180km/u.
De T8 geeft meer vertrouwen op hogere snelheden. Remt heerlijk en de dempers komen echt tot zijn recht bij hoge snelheden. Als je dezelfde snelheid rijdt als de T5, dan voel je dat het β€˜makkelijk’ gaat. Je bent geneigd harder te rijden. Als hij begrenst is op 180km/h, dan zou je verbaasd zijn, want de auto heeft de indruk makkelijk meer aan te kunnen. Van de andere kant heb ik onderweg opgelet op die 185km/u waarop de Volvo’s vanaf zomer 2020 begrensd zijn en dat is een prima snelheid eigenlijk (in Duitsland, waar dat kan zonder anderen in gevaar te brengen natuurlijk.)
Misschien kan ik het verschil wat ik ervaar, zo uitleggen:
Als ik 170-180km/u reed met de T5 en er kwam een dikke Audi/Mercedes/BMW voorbij, dan ging ik netjes aan de kant en reed misschien even iets harder daar achteraan, maar dat voelde buiten mijn comfortzone.
Met de T8 rij ik daar met een grote glimlach achteraan, wetende dat de auto dan echt lekker in zijn element komt. Het is echter niet zo dat ik daar dan serieus mee kan wedijveren. Die auto’s (en bedoel dan niet de RS’en, AMG’s en M-series) zijn echt toch weer van een andere orde. Als die begrensd zijn op 250km/u, dan zit daar echt nog wel meer in. Dat is voor de T8 niet zo..
Verder lette ik bij de T5 echt niet op het verbruik, nu doe ik dat dus wel.. 😁
En ik werd tijdens het wassen, want dat doe je als je β€˜m net hebt na een weekendje zout en pekel, aangesproken door twee mensen hoe mooi ze β€˜m vonden. 😁
Het zijn beiden echt superauto’s, maar de beleving/het gevoel ligt voor mij bij de T8 wat hoger..
Dank voor je uitgebreide verslag! :-)

Mooi om te lezen en ik denk dat jouw Γ–hlins dempers idd een groot verschil zullen maken. Ook goed te merken op hoge snelheid. Een idee om deze anders in te stellen bij een volgende lange rit? Welke stand staan deze nu?
Ik herken de ontwikkeling, mijn vorige Volvo was een V50 uit 2008. De V60 is als auto voor de lange afstand van een compleet andere klasse.

Ik weet niet welke S60 T5 je had maar zoals wasbeer zegt zal een sportonderstel het op hoge snelheden beter doen dan een normaal onderstel. De gehele auto moet beter gecontroleerd worden door de toegenomen rijwind en lift en dan maken betere dempers echt wel verschil.
Met een T8 TE zal dat nog meer zijn. Heb je met een lege accu dan +-320 pk of blijft er altijd extra prik in de batterij zitten om wat vermogen toe te voegen?

Ik ervaar die 180 km/h niet echt als een grens om automatisch niet meer te versnellen of om niet meer achter dikke Duitsers aan te gaan. Het gaat allemaal zo soepel. Misschien is het het sportonderstel of draagt de stilte van het gelaagde glas eraan bij.
Uiteraard gaat het versnellen op hoge snelheden wat minder, zaterdag heel even de 215 km/h aangetikt. Hoe harder het gaat hoe minder je geneigd bent te willen meerijden omdat je weet dat de vermoeidheid exponentieel toeneemt....? :-)
Maar echt hard wordt er sowieso op de routes tussen NL en Oostenrijk niet meer gereden, daar is het domweg te druk voor geworden. Vanwege de verkeersdrukte was 140 - 180 km/h een mooie snelheid.
(Ook op de begrensde stukken (met een goede flitsmelder aan, 132 km/h gemiddeld over 344 km afstand, van tankstation van de Autobahn af naar huis).

Een T5 in ECO rijmodus met 103 km/h op de teller doet ook 1 op 17 over 75 km afstand, vergelijkbaar met EVO500 dus.
Het is echt de rechtervoet Γ©n tegenwoordig de accu die het verbruik bepalen....:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Plaats reactie

Terug naar β€œV60/S60 vanaf MY 2019”