Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
pk's heb je nodig om snelheid te maken wanneer je de erad bij 150 kmh uitschakelt wat is dan de relevantie van het vermogen inclusief de erad ? koppel is inderdaad wel van belang en dat maakt ook dat die PIHtwinenginesrechargePHEV's best wel prettig rijden
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3717
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ik ben nu toch wel benieuwd naar de resultaten van wat tussensprintjes op hogere snelheden tussen een T6/T8 en een T5/B5...
Bijvoorbeeld 150 - 200 km/h, met volle accu en met lege accu.

Bijvoorbeeld 150 - 200 km/h, met volle accu en met lege accu.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Rolandk
- 3rd Gear member
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08
Ik vermoed dat een T6 amper/niet sneller is boven de 150 km/h, de T8 wellicht fractioneel. Ik had laatst een B4 mee en die trok prima op hogere snelheid.
De vraag is alleen in hoeverre dat (nog) relevant is nu de laatste modellen zijn begrensd op 180 km/h...
De vraag is alleen in hoeverre dat (nog) relevant is nu de laatste modellen zijn begrensd op 180 km/h...
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
Zal binnenkort eens testen! Stond al in de planning. Ben ook benieuwd naar 100-180km/u met een andere snelle auto.raspaardje schreef: ↑28.03.2022 - 09:16 Ik ben nu toch wel benieuwd naar de resultaten van wat tussensprintjes op hogere snelheden tussen een T6/T8 en een T5/B5...
Bijvoorbeeld 150 - 200 km/h, met volle accu en met lege accu.
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
- EVO500
- 4th Gear member
- Berichten: 666
- Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
- Locatie: België
Om een accurate meting te doen je zou de Dragy kunnen gebruiken. Werkt erg eenvoudig en heeft veel functies en is prijstechnisch interessant (althans dat vond ik)
Gewone gps op telefoon is niet accuraat. Dragy zorgt er voor dat er 100 GPS metingen per seconde worden gedaan doordat deze veel meer en preciezere satellieten aanspreekt en krijg je tot op een honderdste een nauwkeurige meting.
Je krijgt ook meteen een indruk of je auto doet wat ie moet doen.
Gewone gps op telefoon is niet accuraat. Dragy zorgt er voor dat er 100 GPS metingen per seconde worden gedaan doordat deze veel meer en preciezere satellieten aanspreekt en krijg je tot op een honderdste een nauwkeurige meting.
Je krijgt ook meteen een indruk of je auto doet wat ie moet doen.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1293
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Die Garmins zijn daar echt niet accuraat genoeg voor op GPS.
Dan is een stopwatch en je teller van de Volvo beter.
Ik gebruikte hem vroeger wel voor het ijken van mijn snelheidsmeter maar met flitsmeister en andere Android auto apps is dat niet meer nodig.
Ik kan de 150-200 helaas niet uitvoeren........
Dan is een stopwatch en je teller van de Volvo beter.
Ik gebruikte hem vroeger wel voor het ijken van mijn snelheidsmeter maar met flitsmeister en andere Android auto apps is dat niet meer nodig.
Ik kan de 150-200 helaas niet uitvoeren........
-V60 B4 7dct R design wit
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3717
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Nauweljks natuurlijk...

Stevig doorrijden doe ik alleen in Duitsland en dan weet je een beetje waar je op kunt rekenen wanneer je een andere (Nederlandse, want Duitsers rijden nauwelijks Volvo) Volvo tegenkomt.
Oké, ik rijd bijna altijd gedurende vakantieperiodes in Duitsland en Volvo bouwt in de ogen van Nederlanders wel populaire modellen om volgestouwd mee op vakantie te gaan.
Dus dan is de kans dat het een Nederlandse Volvo betreft veel groter...

Cijfers op internet te vinden betreft natuurlijk auto's met opgeladen en meehelpende accu. Wat doet dat extra gewicht aan accu op hogere snelheid nu wanneer de boel leeg is?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3717
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Cijfers met een niet lege accu waarschijnlijk.
Pk-gewichtsverhouding komt toch echt geheel anders te liggen wanneer die elektromotor niet meer meedoet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3717
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Leuk, dank! Met niet lege én lege accu dus, ajb...Rnest schreef: ↑28.03.2022 - 12:43Zal binnenkort eens testen! Stond al in de planning. Ben ook benieuwd naar 100-180km/u met een andere snelle auto.raspaardje schreef: ↑28.03.2022 - 09:16 Ik ben nu toch wel benieuwd naar de resultaten van wat tussensprintjes op hogere snelheden tussen een T6/T8 en een T5/B5...
Bijvoorbeeld 150 - 200 km/h, met volle accu en met lege accu.![]()

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- EVO500
- 4th Gear member
- Berichten: 666
- Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
- Locatie: België
Is ook wel een situatie die zich alleen voor zou doen als je eerst in "pure=alleen accu" stand alles leegrijdt en dan over zou gaan in Polestar.raspaardje schreef: ↑28.03.2022 - 15:50 Cijfers op internet te vinden betreft natuurlijk auto's met opgeladen en meehelpende accu. Wat doet dat extra gewicht aan accu op hogere snelheid nu wanneer de boel leeg is?
Als je in Polestar (of dynamic in geval T8) rijdt laadt deze altijd op tot +20km "buffer" en eigenlijk al vrij vlug (schat 6km/5min= 5Km accu geladen bij 80km/uur voor Polestar)
Situatie komt dan ook bijna niet voor, dat de accu volledig leeg is, tenminste zoals ik er mee rijdt.
Maar als het moet verwacht ik wel dat je dit zou kunnen testen. "Pure" alles leegrijden. Vervolgens naar menu gaan en "Accu" op "Hold" zetten.
Nee, ik ook niet. Had dit half jaar geleden ook meteen met de meting mee willen meepakken....
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11704
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ach, mijn S60 T4 is sneller op 180-200 dan een nieuwe T8 


S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 19.02.2022 - 21:03
Net wat reviews gelezen over die Dragy, maar dat ziet er super uit! Morgen even uitzoeken waar het beste te bestellen en dan binnenkort maar eens testen. Ben ook echt heel benieuwd naar tussenacceleraties, zeker in vergelijking met andere Volvo’s/auto’s.wasbeer2006 schreef: ↑28.03.2022 - 14:57 Die Garmins zijn daar echt niet accuraat genoeg voor op GPS.
Dan is een stopwatch en je teller van de Volvo beter.
Ik gebruikte hem vroeger wel voor het ijken van mijn snelheidsmeter maar met flitsmeister en andere Android auto apps is dat niet meer nodig.
Ik kan de 150-200 helaas niet uitvoeren........
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1293
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Gewicht doet boven de 150 niet heel veel meer, om hoeveel gaat het 300kilo?
Dat is net zoiets als de vakantie bagage en daar merk ik op die snelheden amper wat van.
Ik heb veel meer last van een fiets achterop met die snelheid dan met 300 of 400 kilo.
Het gaat vooral om luchtweerstand.
PK/KG verhouding is wat mij betreft extreem overrated.
Dat is net zoiets als de vakantie bagage en daar merk ik op die snelheden amper wat van.
Ik heb veel meer last van een fiets achterop met die snelheid dan met 300 of 400 kilo.
Het gaat vooral om luchtweerstand.
PK/KG verhouding is wat mij betreft extreem overrated.
-V60 B4 7dct R design wit
- EVO500
- 4th Gear member
- Berichten: 666
- Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
- Locatie: België
Ja, dat denk ik ook.wasbeer2006 schreef: ↑29.03.2022 - 14:10 Gewicht doet boven de 150 niet heel veel meer. Het gaat vooral om luchtweerstand.
Had dit bij een nieuwe M6 competition met 625pk enkele maanden geleden. Deze kon mij van 80 tot 180 niet losrijden en ging vervolgens bij 170 maar naar de linker strook. Maar goed ook want ik kon ook niet veel sneller meer

V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10506
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ook de T6 is een rap bakkie hoor..... Maar zoals ik al schreef bij 185 is het gedaan. Over en uit.EVO500 schreef: ↑29.03.2022 - 15:34Ja, dat denk ik ook.wasbeer2006 schreef: ↑29.03.2022 - 14:10 Gewicht doet boven de 150 niet heel veel meer. Het gaat vooral om luchtweerstand.
Had dit bij een nieuwe M6 competition met 625pk enkele maanden geleden. Deze kon mij van 80 tot 180 niet losrijden en ging vervolgens bij 170 maar naar de linker strook. Maar goed ook want ik kon ook niet veel sneller meer![]()
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- EVO500
- 4th Gear member
- Berichten: 666
- Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
- Locatie: België
Zeker. Is bij mij ook hoorHans oet Twent schreef: ↑29.03.2022 - 17:58 Ook de T6 is een rap bakkie hoor..... Maar zoals ik al schreef bij 185 is het gedaan. Over en uit.

Nu moet ik wel zeggen dat de auto steeds meer uitnodigt om relaxed te rijden, in tegenstelling tot ik deze kocht stom genoeg?
Je hebt het vermogen maar ik ga echt niet iedere dag als een dolle rijden. Is wel gewoon fijn dat als je wilt, je het vermogen hebt.
Desondanks toch 3 weken terug in 2 dagen tijd 2 bekeuringen (in België) binnengekregen.
1ste: 1km gecorrigeerd te hard op 70km weg.
2de: 3km gecorrigeerd te hard ook op 70km weg.
Totaal 2x 62€ echt bezopen! (hoorde wel deze week dat ze hier iets aan gingen doen?)
Mooie is dan wel dat je in de app kan terug kijken wanneer het was en waar (staat ook op de bekeuring maar na 3 weken weet je echt niet meer wat de reis was, en zag ik dat ook mijn vrouw schuldig was aan een van deze bekeuring

Uiteindelijk wel kunnen zien dat men, 50m voordat de 90km weg begon, ze dus hebben gestaan en ik dat net wat gas heb gegeven om naar 90 te gaan pfff.
Zeer flauwe en relatief dure bekeuringen.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)