Volgas? Ben benieuwd.. Net met 3000 rpm weggereden, maar slechte tijd, veel te veel wielspin van 1-2 en van 2-3.
Volgas launchen lijkt me wel erg heftig. Misschien wel zo heftig dat ik vergeet binnen 2 sec te vertrekken hahaha. Mijn beste tijd tot nu toe gereden met 2000 RPM. (Nauwelijks wielspin)
Snelste tijd van 120-180 is 8.05 sec.
En @evo500 dat zijn inderdaad hele snelle tijden, want het is zeker niet gezegd dat andere auto’s hun fabrieksopgaves wel halen. En een prachtig verhaal van jouw Omega!
Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge
-
- 5th Gear member
De launchcontrol zet hem in mijn B4 net ff onder de 3000rpm, Hij rijdt dan met mooi iets wielspin weg en de overgang van 1 naar 2 is dan echt heel goed.
Ik zal hem ook een proberen te meten. Ik geloof ook niet dat die de 7.6 gaat halen, de mini van mijn vrouw met op papier 7.4 voelt zoveel sneller aan van 0-100
Gisteren is een A4 2.0 quattro gereden met 204pk. Die is echt wel sneller naar de 100 dan de volvo.
Die auto is gewoon 200kilo lichter!
Was wel even een leuke test naast elkaar (als dat mag in jouw topic Rnest
)
De volvo is zoals mijn kinderen na 100 meter in deze auto meteen zeiden "smoother"
De volvo is veel stiller, veel rustiger en trager naar 100 met een minder mooi motor geluid dan de audi.
Boven de 100 is de volvo marginaal sneller. Bakken zijn verglijkbaar beide 7traps.
De audi heeft iets meer gevoel dan de volvo, maar heeft hetzelfde vervelende gedrag in bochten dat de automaat niet bij de les is en even zeilt. Co2 dingetje, mercedes heeft het ook.
Maar op een of andere manier lijkt het in de audi minder storend wellicht door het lagere gewicht.
Als kleine kinderen hebben we een paar keer de maximale bochtensnelheid bij een oprit getest.
Wat je dan niet verwacht is dat de zwaardere volvo in beide handen gewoon 5 a 6 km harder door de bocht kan dan de audi.
De volvo lijkt op de grens nog even een soort truc uit het onderstel te halen het lijkt wel een soort torqvectoring.
Maargoed de mannen waren weer van de straat
Ik zal hem ook een proberen te meten. Ik geloof ook niet dat die de 7.6 gaat halen, de mini van mijn vrouw met op papier 7.4 voelt zoveel sneller aan van 0-100
Gisteren is een A4 2.0 quattro gereden met 204pk. Die is echt wel sneller naar de 100 dan de volvo.
Was wel even een leuke test naast elkaar (als dat mag in jouw topic Rnest

De volvo is zoals mijn kinderen na 100 meter in deze auto meteen zeiden "smoother"
De volvo is veel stiller, veel rustiger en trager naar 100 met een minder mooi motor geluid dan de audi.
Boven de 100 is de volvo marginaal sneller. Bakken zijn verglijkbaar beide 7traps.
De audi heeft iets meer gevoel dan de volvo, maar heeft hetzelfde vervelende gedrag in bochten dat de automaat niet bij de les is en even zeilt. Co2 dingetje, mercedes heeft het ook.
Maar op een of andere manier lijkt het in de audi minder storend wellicht door het lagere gewicht.
Als kleine kinderen hebben we een paar keer de maximale bochtensnelheid bij een oprit getest.
Wat je dan niet verwacht is dat de zwaardere volvo in beide handen gewoon 5 a 6 km harder door de bocht kan dan de audi.
De volvo lijkt op de grens nog even een soort truc uit het onderstel te halen het lijkt wel een soort torqvectoring.
Maargoed de mannen waren weer van de straat

-V60 B4 7dct R design wit
-
- 2nd Gear member
Hahaha geweldig! Die bochtensnelheid vind ik persoonlijk dan we weer een beetje spannend. Heb dat wel donderdagavond geprobeerd in de sneeuw en toen corrigeerde hijzelf wel mooi bij een beetje uitbreken.
Ik heb wel gemerkt bij mijn T5 dat die gewoon harder de hoek om ging dan een oudere vierwiel-aangedreven auto. Dacht dat er electronisch echt veel geregeld werd..
Verder herken ik precies wat je omschrijft bij jouw B4. Zo reed mijn T5 dus ook. Supersmooth... Daarom miste ik het plezier in het rijden met de T5. Die is overigens afgelopen week verkocht zag ik. Benieuwd of ik de nieuwe eigenaar hier tegenkom. Hij heeft er een geweldige auto aan in ieder geval!
Heb zelf een A4 1.8T cabrio gehad en jouw omschrijving van de 2.0 quattro herken ik ook. Was ook echt een fijne auto.
Dat van de straat zijn is ook echt leuk haha. Die Dragy zou ook G-krachten meten meen ik, maar heb dat nog niet gezien. Zou iets voor jouw bochtenwerk zijn!
Ik heb wel gemerkt bij mijn T5 dat die gewoon harder de hoek om ging dan een oudere vierwiel-aangedreven auto. Dacht dat er electronisch echt veel geregeld werd..
Verder herken ik precies wat je omschrijft bij jouw B4. Zo reed mijn T5 dus ook. Supersmooth... Daarom miste ik het plezier in het rijden met de T5. Die is overigens afgelopen week verkocht zag ik. Benieuwd of ik de nieuwe eigenaar hier tegenkom. Hij heeft er een geweldige auto aan in ieder geval!
Heb zelf een A4 1.8T cabrio gehad en jouw omschrijving van de 2.0 quattro herken ik ook. Was ook echt een fijne auto.
Dat van de straat zijn is ook echt leuk haha. Die Dragy zou ook G-krachten meten meen ik, maar heb dat nog niet gezien. Zou iets voor jouw bochtenwerk zijn!
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
-
- 5th Gear member
Hier in de randstad weinig mooie wegen.
Vroeger ging ik altijd een weekje ardennen Houffalize/La Roche om te MTB'en en dan na het eten 's avonds de auto in de mooie weggetje rijden, dat was echt leuk.
Moet ik weer eens doen! Wel naar de 6 uur van spa in mei, maar dan is het wel druk daar. Het moet wel een beetje veilig blijven
Vroeger ging ik altijd een weekje ardennen Houffalize/La Roche om te MTB'en en dan na het eten 's avonds de auto in de mooie weggetje rijden, dat was echt leuk.
Moet ik weer eens doen! Wel naar de 6 uur van spa in mei, maar dan is het wel druk daar. Het moet wel een beetje veilig blijven
-
- 2nd Gear member
@wasbeer2006. Ik ken het! En dan een S60 kopen als je van mtb’en en racefietsen houdt in plaats van een V60..
Fietsmaatjes hoofdschuddend en een klein punt(je) hebben ze wel, maar ik vind ‘m zo mooi!!
Dadelijk dat artikel Autoweek eens lezen!
Fietsmaatjes hoofdschuddend en een klein punt(je) hebben ze wel, maar ik vind ‘m zo mooi!!
Dadelijk dat artikel Autoweek eens lezen!
-
- 5th Gear member
Haha, ja nou ik heb vorige week in een S60 gereden, die rijd toch net wat meer in balans dan een V (station).
Maar daar krijg ik echt geen fiets in en ik ga nog wel eens alleen op pad. Ook niet met alleen het voorwiel eraf, dat ging in de passat wel.
Ach, ik heb hier een paar fietsen staan waar de autoliefhebber waarschijnlijk van gaat hoofdschudden
Maar daar krijg ik echt geen fiets in en ik ga nog wel eens alleen op pad. Ook niet met alleen het voorwiel eraf, dat ging in de passat wel.
Ach, ik heb hier een paar fietsen staan waar de autoliefhebber waarschijnlijk van gaat hoofdschudden

Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 02.04.2022 - 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- EVO500
- 4th Gear member
Oke dat wist ik niet, heb ook altijd alleen met manuele transmissie's geredenerichendri schreef: ↑01.04.2022 - 22:46 Je kunt gewoon vol gas geven in D en voet op de rem, maar dan wel binnen 2 sec vertrekken.
In de werkplaats noemen ze dat een stall test, kijken of de koppelomvormer etc nog goed is.
Bakolie wordt daar wel erg heet van.
Daarom zijn launches gelimiteerd.
Fabriekstijden is op standaard banden etc.

Vanochtend toch ook vlug een 3 tal keren geprobeerd. Alleen de snelweg waar ik dit probeerde is behoorlijke beton baan en ga van een "vieze" vluchtstrook vertrekken.
Ook met 2000rpm geprobeerd, durf eigenlijk geen vol gas te geven. Heb nog steeds van 1-2, 2-3 en volgens mij zelfs bij 3-4 wielspin

Tijden waren 5,08 en 5,16. Met 3/4 volle tank en koude banden. Er zit met goed opgewarmde banden duidelijk meer in. Ik had daarvoor zeer rustig had gereden en daarna eens gevoeld en waren misschien 30gr.
Vindt hier niet direct een mooie snelweg met goed asfalt in België in de buurt

Wel is duidelijk dat nu na 20K de motor wat beter presteert tov de 1500km in het begin. 4.9 weet ik dus vrij zeker dat de Volvo dit in een ideale omgeving gaat halen.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Omega 3000-24V EVO500
- EVO500
- 4th Gear member
Zal misschien ook aan de 4 wiel aandrijving liggen, waardoor deze veel beter (sneller) kan wegrijden?wasbeer2006 schreef: ↑02.04.2022 - 09:15 Gisteren is een A4 2.0 quattro gereden met 204pk. Die is echt wel sneller naar de 100 dan de volvo.
Omega 3000-24V EVO500
Omega 3000-24V EVO500
-
- 3rd Gear member
Vergat ik nog te zeggen, bij een stalltest ligt het toerental vaak rond de 2200-2400 toeren.
Voordeel om zo te vertrekken is dat de turbodruk al flink meedoet.
Met standaard band bedoel ik waar hij standaard af fabriek op geleverd wordt.
Niet de banden uit de optielijst.
Grotere en bredere banden kosten vermogen en dan bedoel ik geen euro's.
Eric
Eric
-
- 2nd Gear member
Dank Eric. Ik had dat gevoel al.. bij 3000 RPM teveel wielspin en rond de 2000 RPM ging het beter.
@EVO500, zal binnenkort ook maar weer eens proberen als zomerbanden erop liggen! Van 3-4 dacht ik ook nog wielspin te hebben haha.
Allebei je reviews gelezen, mooi hoor. (En je tijd op Dragy gezien
)
@wasbeer2006 die fiets past nog in een Aygo..
Mijn racefiets past op de achterbank (maat 60) en mag aannemen dat ik mijn mountainbike er toch ook makkelijk in krijg met de bank plat. (Heb dat nog niet geprobeerd. Eerst AGR zaterdag.
)
@EVO500, zal binnenkort ook maar weer eens proberen als zomerbanden erop liggen! Van 3-4 dacht ik ook nog wielspin te hebben haha.
Allebei je reviews gelezen, mooi hoor. (En je tijd op Dragy gezien
@wasbeer2006 die fiets past nog in een Aygo..
Mijn racefiets past op de achterbank (maat 60) en mag aannemen dat ik mijn mountainbike er toch ook makkelijk in krijg met de bank plat. (Heb dat nog niet geprobeerd. Eerst AGR zaterdag.
-
- 2nd Gear member
Heb die Stalltest nog even opgezocht. Snap nu wat je bedoeld Eric..erichendri schreef: ↑02.04.2022 - 22:20 Vergat ik nog te zeggen, bij een stalltest ligt het toerental vaak rond de 2200-2400 toeren.
Eric
Ook met plankgas zou het toerental idealiter tussen 2200-2400 RPM zijn. Mijn 3000 toeren zou dus niet eens kunnen, tenzij mijn auto kapot is of ik te vaak achter elkaar dit geprobeerd heb
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EVO500
- 4th Gear member
Was ook verrast. Was voorheen niet zo en dacht dat de banden nu meer grip hadden.
Ja, met winterbanden lijkt me lastig. Denk dat misschien een cementzak in het vooronder een optie is om de wielspin te minimaliseren

Vwb reviews, dacht dat ik het maar moest schrijven, door de tijd heen vergeet je dingen

Had op de Omega ook instelbare Koni's geel gemonteerd en kortere veren (was ik al weer vergeten om het te benoemen daarin, en volgens mij nog wat dingen)
Moet het eigenlijk ook met de Monza doen (oude ELE rallyauto) met destijds in 1990 al 300pk wat goed meekon met de bmw m3 in de rally. Nadeel was teveel gewicht in het vooronder, maar dat off toppic
Dank Eric en Rnest, goede technische onderbouwde info, wordt gewaardeerd. Graag meer van zulke tech info.
Omega 3000-24V EVO500
Omega 3000-24V EVO500
-
- 5th Gear member
Ik schreef 0 naar 100, Maar ik bedoelde gewoon de accelaraties tussen deze snelheid. Dat had ik niet helemaal duidelijk opgeschreven.EVO500 schreef: ↑02.04.2022 - 14:50Zal misschien ook aan de 4 wiel aandrijving liggen, waardoor deze veel beter (sneller) kan wegrijden?wasbeer2006 schreef: ↑02.04.2022 - 09:15 Gisteren is een A4 2.0 quattro gereden met 204pk. Die is echt wel sneller naar de 100 dan de volvo.
Je merkt dat het een lichtere auto is in acceleratie en richtingsverandering. Maar dat ie niet de rust van een V of S60 heeft.
-
- 5th Gear member
@Rnest, kan je de dempers achter niet hard zetten en voor soft, dat zou meer grip voorin moeten opleveren.
-
- 3rd Gear member
ik rij met een XC60 T8.
Het verbruik hangt van zo veel factoren af.Het ligt voornamelijk bij je zelf en hoe je je auto gebruikt en hoe je je rechter voet in bedwang kan houden.
Gebruik je het prestatiepotenties van de T8 veelvuldig is het echt geen zuinige auto.
Maar welke auto is dat wel met dergelijke prestaties (EV's daargelaten al zijn die dan ook niet zuinig met elektriciteit.)
In NL en me aan de snelheid houdend rij ik met gemak 4,5l/100 km en dat is met ook relatief veel snelweg km waar niet altijd kan worden opgeladen aan de andere kant van de rit (enkele reis 125 km). Al het lokale verkeer natuurlijk vrijwel volledig elektrisch want ik laad thuis altijd op.
Beste verbruik tot nu toe is 3,5l/100km over 850 km.
Slechtste verbruik is 11,8 l waar ik uit Oostenrijk terugkomend met een grote Thule op het dak regelmatig tegen de snelheidsbegrenzer (180 km/h, 184 op de teller) aan accelereerde. En dat doet de auto heuvel op ook...
Met veelvuldig laden is in NL dus met gemak 5l/100 km te halen, maar daar komt dan natuurlijk wel je elektra verbruik bij.
Is een T8 nodig? Nee nooit, maar is wel heel leuk, en er zijn weinig auto's te koop voor dit geld met 455 pk/709 Nm (van 2022, daarvoor fractioneel minder).
Ik denk dat zeker een S60 daar de goedkoopste is.
Het verbruik hangt van zo veel factoren af.Het ligt voornamelijk bij je zelf en hoe je je auto gebruikt en hoe je je rechter voet in bedwang kan houden.
Gebruik je het prestatiepotenties van de T8 veelvuldig is het echt geen zuinige auto.
Maar welke auto is dat wel met dergelijke prestaties (EV's daargelaten al zijn die dan ook niet zuinig met elektriciteit.)
In NL en me aan de snelheid houdend rij ik met gemak 4,5l/100 km en dat is met ook relatief veel snelweg km waar niet altijd kan worden opgeladen aan de andere kant van de rit (enkele reis 125 km). Al het lokale verkeer natuurlijk vrijwel volledig elektrisch want ik laad thuis altijd op.
Beste verbruik tot nu toe is 3,5l/100km over 850 km.
Slechtste verbruik is 11,8 l waar ik uit Oostenrijk terugkomend met een grote Thule op het dak regelmatig tegen de snelheidsbegrenzer (180 km/h, 184 op de teller) aan accelereerde. En dat doet de auto heuvel op ook...
Met veelvuldig laden is in NL dus met gemak 5l/100 km te halen, maar daar komt dan natuurlijk wel je elektra verbruik bij.
Is een T8 nodig? Nee nooit, maar is wel heel leuk, en er zijn weinig auto's te koop voor dit geld met 455 pk/709 Nm (van 2022, daarvoor fractioneel minder).
Ik denk dat zeker een S60 daar de goedkoopste is.
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
-
- 2nd Gear member
Ik ga inderdaad de dempers achter harder laten zetten bij mijn bandenwissel naar zomerbanden. Kan dan gaan spelen met de dempers voor. (Die kan ik makkelijk verstellen.)wasbeer2006 schreef: ↑04.04.2022 - 08:41 @Rnest, kan je de dempers achter niet hard zetten en voor soft, dat zou meer grip voorin moeten opleveren.
-
- 5th Gear member
Dan krijg je ook een wat levendiger gedrag van de auto.
De V en S zijn zo stabiel achter en hebben zoveel grip, dat kan best minder. Ik denk dat het beter en fijner rijd.
De V en S zijn zo stabiel achter en hebben zoveel grip, dat kan best minder. Ik denk dat het beter en fijner rijd.
- EVO500
- 4th Gear member
Dat is netjes. Nu moet ik zeggen dat ik mijn teller nog niet heb gereset vanaf het begin en het wisselt. Kan alleen zeggen dat verbruik me erg meevalt (op benzine), maar heeft ook veel met de afstanden die je rijdt.Flying Jeroen schreef: ↑04.04.2022 - 20:36 Beste verbruik tot nu toe is 3,5l/100km over 850 km.
Slechtste verbruik is 11,8 l waar ik uit Oostenrijk terugkomend met een grote Thule op het dak regelmatig tegen de snelheidsbegrenzer
Waar ik wel even naar benieuwd ben, volgens mij had je eerst een T8 met 11Kw accu, of heb ik dit mis? Wat valt je nu het meest op in het rijden?
Omega 3000-24V EVO500
Omega 3000-24V EVO500
-
- 3rd Gear member
Deze aandrijflijn is veel beter. De oude had volgens mij zelf 10,8 kWh accu, echt de eerste lichting.
Met bij 2019 naar ik meen is dat een beetje vergroot naar 11.1 kWh. Maar precies weet ik dat ook niet.
Nu in ieder geval veel grotere 18.8 kWh.
Samenspel tussen elektromotor en ICE is veel fijner.
ICE lijkt rustiger/stiller te lopen. Waarschijnlijk doordat er geen compressor meer op zit.
Het gemis aan koppel onderin wordt dan ruimschoots goedgemaakt door die sterkere elektromotor.
Ik ben er blij mee.
Nu de temperatuur oploopt haal ik nu ongeveer 62 km op een accu.
Lokale ritten dus allemaal elektrisch, ook bij 130 km/h (al loopt dan de actieradius wel snel terug).
Ik blijf, zeker zoals hij nu is, PHEV een top concept vinden.
Met bij 2019 naar ik meen is dat een beetje vergroot naar 11.1 kWh. Maar precies weet ik dat ook niet.
Nu in ieder geval veel grotere 18.8 kWh.
Samenspel tussen elektromotor en ICE is veel fijner.
ICE lijkt rustiger/stiller te lopen. Waarschijnlijk doordat er geen compressor meer op zit.
Het gemis aan koppel onderin wordt dan ruimschoots goedgemaakt door die sterkere elektromotor.
Ik ben er blij mee.
Nu de temperatuur oploopt haal ik nu ongeveer 62 km op een accu.
Lokale ritten dus allemaal elektrisch, ook bij 130 km/h (al loopt dan de actieradius wel snel terug).
Ik blijf, zeker zoals hij nu is, PHEV een top concept vinden.
Volvo For Life: nr. 8 en 9
-
- 2nd Gear member
Hmmm had ergens gehoopt dat het ontbreken van de compressor een gemis zou zijn en enkel ten behoeve van milieu-aspecten in het leven was geroepen.
Had de hoop dat de mijne later nog een cultstatus krijgt en het de investering waard was.

Maar goed om te horen dat hij jou zo goed bevalt!
Ik ben net met een standaard Subaru WRX mee geweest. Dragy meegenomen en kwam zelf met de allereerste keer 0-100 al aan 6,6 sec en de tweede keer 6,5 sec. Auto is uit 2000 meen ik en de nodige km’s op de klok. Net even opgezocht, fabrieksopgave 6.2 sec en in de test van de Autoweek 6,4 sec..
Toch apart dat ik er dan met mijn Volvo zo ver vanaf zit..
Overigens vorige week woensdag toevallig een Yaris op Marktplaats voorbij zien komen en gekocht..
1,5 week mee gereden en alweer vele kilometers verder.. 1:16,5 zonder moeite voor te doen en rijdt gewoon comfortabel lekker eigenlijk. (Afgezien van het feit dat je door medeweggebruikers anders behandeld wordt. Lees opgejaagd en aan de kant gedrukt).
Wat zijn we toch eigenlijk gek met die dure auto’s haha.
Dadelijk de Dragy maar eens in de Yaris (my2000) gooien.
Had de hoop dat de mijne later nog een cultstatus krijgt en het de investering waard was.
Maar goed om te horen dat hij jou zo goed bevalt!
Ik ben net met een standaard Subaru WRX mee geweest. Dragy meegenomen en kwam zelf met de allereerste keer 0-100 al aan 6,6 sec en de tweede keer 6,5 sec. Auto is uit 2000 meen ik en de nodige km’s op de klok. Net even opgezocht, fabrieksopgave 6.2 sec en in de test van de Autoweek 6,4 sec..
Toch apart dat ik er dan met mijn Volvo zo ver vanaf zit..
Overigens vorige week woensdag toevallig een Yaris op Marktplaats voorbij zien komen en gekocht..
1,5 week mee gereden en alweer vele kilometers verder.. 1:16,5 zonder moeite voor te doen en rijdt gewoon comfortabel lekker eigenlijk. (Afgezien van het feit dat je door medeweggebruikers anders behandeld wordt. Lees opgejaagd en aan de kant gedrukt).
Wat zijn we toch eigenlijk gek met die dure auto’s haha.
Dadelijk de Dragy maar eens in de Yaris (my2000) gooien.