Een vraagje voor de praktijkmensen!
Volgens Vadis (2003) moet bij het vervangen van de achterstabilisatorstang een behoorlijk aantal onderdelen gedemonteerd worden, zoas bijv de uitlaatpijp.
1) Zo te zien zijn de rubbers aan de stang vastgevulcaniseerd. Dat impliceert dat de rubbers met houders alleen niet vervangen kunnen worden, maar dat de hele stabistang in zijn geheel moet vervangen worden.
Zijn misschien vandaag de dag de rubbers los te verkrijgen en te monteren?
2) Zo niet, is er een minder omslachtige manier om de stabistang achter te vervangen?
Bij voorbaat dank!
Stabilisatorstang S80 geheel vervangen of alleen rubbers?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Waarom wil je deze vervangen?
Om deze te demntereb moeten inderdaad een aantal onderdelen worden losgehaald. Het zou best kunnen dat door een plaatje tussen de houder en het rubber te plaatsen de speling is op te heffen. Bij mij is hij destijds ook vervangen, maar de rammel kwam ergens anders vandaan.
Om deze te demntereb moeten inderdaad een aantal onderdelen worden losgehaald. Het zou best kunnen dat door een plaatje tussen de houder en het rubber te plaatsen de speling is op te heffen. Bij mij is hij destijds ook vervangen, maar de rammel kwam ergens anders vandaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ik heb op een hefbrug geconstateerd dat er speling tussen de rubbers en de houders zit, waardoor het bij wegoneffenheden aan het klapperen is.edraket schreef:Waarom wil je deze vervangen?
Om deze te demntereb moeten inderdaad een aantal onderdelen worden losgehaald. Het zou best kunnen dat door een plaatje tussen de houder en het rubber te plaatsen de speling is op te heffen. Bij mij is hij destijds ook vervangen, maar de rammel kwam ergens anders vandaan.
Als het voor de functionaliteit niets uitmaakt, wil ik er best een stuk hard rubber tussenduwen, maar alleen als er geen ander alternatief is.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Bedankt voor de tip, dat heb ik al gecontroleerd, daar zit geen speling, heb dan waarschijnlijk al een gemodificeerd model.Zoekende schreef:De S80 heeft ook nog een ander probleem, althans de eerste modellen
De bus van het subframe achterin heeft ruimte en daar moet dan een O-ring gemonteerd worden
Maar verder zijn Volvo's wel fijne auto's op wat kleine dingetjes ( :evil: ) na.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Die kleine stab.stangen zou niet zo erg zijn, die kosten relatief weinig en zitten er zo onder. Maar die grote die overdwars onder de auto loopt is wat prijziger en lastiger te monteren. O.a. subframe en uitlaat moeten losgehaald. De hele stang moet vernieuwd, en dat alles voor zo'n $@# rubbertje. :evil:VolvoXC70 schreef:Ik heb het ook gehad met mijn XC70. Na ruim 60.000 km kreeg ik te horen dat de stab.stangen achter moesten worden vervangen, hoort bij gewoon onderhoud. Ik heb alleen op de weg gereden :shock:
Even offtopic, zo'n nieuwere Range Rover is zeker wel beter dan zijn oudere BL broertjes? Bevalt ie goed?