Stabilisatorstang S80 geheel vervangen of alleen rubbers?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Een vraagje voor de praktijkmensen!

Volgens Vadis (2003) moet bij het vervangen van de achterstabilisatorstang een behoorlijk aantal onderdelen gedemonteerd worden, zoas bijv de uitlaatpijp.

1) Zo te zien zijn de rubbers aan de stang vastgevulcaniseerd. Dat impliceert dat de rubbers met houders alleen niet vervangen kunnen worden, maar dat de hele stabistang in zijn geheel moet vervangen worden.
Zijn misschien vandaag de dag de rubbers los te verkrijgen en te monteren?

2) Zo niet, is er een minder omslachtige manier om de stabistang achter te vervangen?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Even ter opfrissing!!!!!!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Waarom wil je deze vervangen?

Om deze te demntereb moeten inderdaad een aantal onderdelen worden losgehaald. Het zou best kunnen dat door een plaatje tussen de houder en het rubber te plaatsen de speling is op te heffen. Bij mij is hij destijds ook vervangen, maar de rammel kwam ergens anders vandaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

edraket schreef:Waarom wil je deze vervangen?

Om deze te demntereb moeten inderdaad een aantal onderdelen worden losgehaald. Het zou best kunnen dat door een plaatje tussen de houder en het rubber te plaatsen de speling is op te heffen. Bij mij is hij destijds ook vervangen, maar de rammel kwam ergens anders vandaan.
Ik heb op een hefbrug geconstateerd dat er speling tussen de rubbers en de houders zit, waardoor het bij wegoneffenheden aan het klapperen is.

Als het voor de functionaliteit niets uitmaakt, wil ik er best een stuk hard rubber tussenduwen, maar alleen als er geen ander alternatief is.
Zoekende
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.01.2007 - 21:04

De S80 heeft ook nog een ander probleem, althans de eerste modellen
De bus van het subframe achterin heeft ruimte en daar moet dan een O-ring gemonteerd worden
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Zoekende schreef:De S80 heeft ook nog een ander probleem, althans de eerste modellen
De bus van het subframe achterin heeft ruimte en daar moet dan een O-ring gemonteerd worden
Bedankt voor de tip, dat heb ik al gecontroleerd, daar zit geen speling, heb dan waarschijnlijk al een gemodificeerd model.
Maar verder zijn Volvo's wel fijne auto's op wat kleine dingetjes ( :evil: ) na.
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

VolvoXC70 schreef:Ik heb het ook gehad met mijn XC70. Na ruim 60.000 km kreeg ik te horen dat de stab.stangen achter moesten worden vervangen, hoort bij gewoon onderhoud. Ik heb alleen op de weg gereden :shock:
Die kleine stab.stangen zou niet zo erg zijn, die kosten relatief weinig en zitten er zo onder. Maar die grote die overdwars onder de auto loopt is wat prijziger en lastiger te monteren. O.a. subframe en uitlaat moeten losgehaald. De hele stang moet vernieuwd, en dat alles voor zo'n $@# rubbertje. :evil:

Even offtopic, zo'n nieuwere Range Rover is zeker wel beter dan zijn oudere BL broertjes? Bevalt ie goed?
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Plaats reactie

Terug naar “S80”