2.4 vs. 2.0/2.5

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ik wel, hij is theoretisch zuiniger maar je spreekt hem sneller wat meer aan.. met een gewone 2.5 rij je gewoon rustiger omdat hij er niet zo "om vraagt"
Campy
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18

Precies, en je moet er eigenlijk ook andere dingen bij betrekken als het om het kostenplaatje gaat: Een duurdere auto (turboversie of moderne 20V) is ook duurder in verzekering.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Campy schreef:Precies, en je moet er eigenlijk ook andere dingen bij betrekken als het om het kostenplaatje gaat: Een duurdere auto (turboversie of moderne 20V) is ook duurder in verzekering.
Vergeet ook je banden en remmen niet.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hét verschil tussen de 2.5 en 2.4 is de variabele klepbediening. Daarnaast heeft de 2.4 140 pk inderdaad 20 kleppen tegen 10 kleppen voor de 2.5. Daardoor is de motor zoveel zuiniger volgens autoweek. Ik denk dat dit in de praktijk wel zal kloppen.
Overigens is een 2.4 motor veel soepeler en minder rauw dan de oudere 2.5.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
hvdmountain
4th Gear member
Berichten: 625
Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55

fransb85 schreef:volvo stikt van de rare tussenmodellen met nieuwe badges maar ouwe motoren, en allemaal kleine details die anders zijn (zo staat onder andere bij de eerste v70 classics bij de brandstofmeter bovenaan 70 en bij de latere niks) en zitten er iets anders gemodelleerde stoelen in (met nieuwe generatie
SIPS bags die aangesloten zijn op het srs systeem ECU). maar er zijn dus ook nog tssenmodellen met 2,5 en wel nieuwe stoelen enzo, ze moeten in zweden wel hun onderdelen opmaken:P. de 2.4 is een gedowntunede 20v 2.5 , die toen 2.4i werd. het verschil met de 2.5 motoren is inderdaad marginaal (4 pk tov 10v), klepstoters, drive-by-wire en slimme automaat met één winter knop ip 3 SEW knoppen en een iets gunstiger koppelverloop (daarom iets zuiniger, al merk je er bar weinig van in de praktijk). de toerenbegrenzer grijpt later in en de automaat is ontzettend irritant (slimme automaat=drama). kortom, je kunt mijns inziens beter in de 2.5 rijden, de zijn tenminste van dezelfde generatie als de rest van de auto zonder rare nieuwigheden die niet samengaan met de rest van de techniek in onze geliefde ouwe barrels:P maar ach, het is stof tot discussie
Zijn er hieromtrent daadwerkelijk noemenswaardige problematiek ontstaan? wat een zin :oops:
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Interessante discussie! Leuk om te lezen. Ik ben ernstig aan het overwegen om een V70 classic aan te schaffen. Toch nog altijd een auto waarvan ik vind dat je er één gehad moet hebben. Ik kijk dan toch steeds naar de turbo modellen. Dit lijkt mij de meest fijne moter om mee te rijden.
Qua verbruik zal het niet te veel uitmaken. De schok zal sowieso groot zijn na jaren dieselen :shock:

Denken jullie dat het verzekeringstechnisch veel zal uitmaken of je met een 2.5 20V aankomt of met een 2.5 T ?? Zal wel iets meevallen lijkt me.
Zal eens wat offertes op vragen.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

edraket schreef:Hét verschil tussen de 2.5 en 2.4 is de variabele klepbediening. Daarnaast heeft de 2.4 140 pk inderdaad 20 kleppen tegen 10 kleppen voor de 2.5. Daardoor is de motor zoveel zuiniger volgens autoweek. Ik denk dat dit in de praktijk wel zal kloppen.
Overigens is een 2.4 motor veel soepeler en minder rauw dan de oudere 2.5.
er was ook een 20kleps 2.5 die had 170pk´s, hoor iedereen wel mauwen dat de 2.4 motoren een stap terug waren omdat ze geen zelfstellende kleppen meer hadden maar de loopcultuur was absoluut mooier dan die van de 2.5
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Helemaal mee eens. Die motoren lopen echt een slagje gecultiveerder.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
hvdmountain
4th Gear member
Berichten: 625
Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55

Hier ben ik weer! Ben nu hard bezig dus met een s70 2.4 wat waarschijnlijk wel zal blijken in de andere door mij geopende topics. Wat ik me toch nog zat af te vragen... In de folders etc. worden de verbruikspecificaties nogal eens vrij rooskleurig opgegeven. Zijn er mensen die op basis van ervaring kunnen vertellen wat een 2.4 verbruikt?
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

1 op 10
Volvo for life
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

nee geen problemen, het is alleen grappig vind ik
Gebruikersavatar
hvdmountain
4th Gear member
Berichten: 625
Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55

fransb85 schreef:nee geen problemen, het is alleen grappig vind ik
Ehm, ik volg je niet? :roll:
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

gecultiveerd of niet, mijn 2.5 10 kleppertje roffelt er lekker op los:) en ik ben ook blij dat ik geen zelflerende automaat heb... na een kickdown gelijk weer naar de 2000 toeren... heerlijk... verbruik is ongeveer 1;7.5 op gas...

succes met je aankoop iig...
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Heb met beiden ervaring:
850 2.5 20v, LPi, verbruik 1 op 7
V70Classic, 2.4 (170pk), LPi, verbruik 1 op 9 (benzine zelfs 1 op 12).
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Robbb
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.09.2006 - 20:00

Heb alleen ervaring met huidige V70 Classic 2.4 (140 pk) nieuw type motor bj 2000, benzine. Verbruik op korte ritten 1 : 9 , Op snel weg bij 120 km/u : 1 : 11 - 1 : 12.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”