Volvo D4 houd in bij lage toeren

Plaats reactie
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Ik heb een paar jaar een V60 MY2015, D4 automaat, hier zit de software van obbetuning in waarbij de EGR ook is uitgeschakeld. De auto heeft altijd goed gereden echter houd deze de laatste tijd wat in op lagere toeren vanaf 1600 toeren komt de auto pas goed op gang. Zijn er wellicht zaken die veelvoorkomend zijn wat dit kan veroorzaken?
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

Volgens mij is dit gewoon karakter van het motor blok? Ik heb zelf een S60 MY2015 D4 handbak, als ik 30 in z'n 3 rijd en rond 1300-1400 toeren zit dan is het sneller om terug te schakelen en te versnellen dan gas blijven geven en wachten totdat hij een keer op gang komt :-)
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Gebruikersavatar
0000vt
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.09.2021 - 17:06

Kijk eens naar dit koppel-vermogen grafiekje van Rica tuning voor jouw blok (https://rica.nl/diensten/chiptuning/?ma ... riant=2407). Tot de 1500-1600 toeren is het een sterk stijgende lijn naar het maximale koppel. Ik vermoed dat de turbo vanaf die toeren pas goed begint mee te werken.

Afbeelding
V60 D3 5 cyl R-Design 2011 375.000km+ ST2 Obbe/Vdash Tuned
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Bedankt voor de reacties, het is met name dat de auto minder goed rijd dan voorheen, voorheen had de auto echt wel vanaf 1200~1300 wat power en verliep het een stuk vloeider dan nu. Het voelt allemaal wat meer schokkerig aan.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik zou beginnen met uitlezen en kijken of er storingen gemeld worden.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3187
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Klinkt toch als EGR.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10882
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jelmer de Jong schreef: 03.11.2022 - 19:18 Klinkt toch als EGR.
Op te lossen door even in de Pruis te gaan duwen en trekken? Lekker warm te gaan stoken?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Een op dit moment hele zieke C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo" die beter gemaakt wordt.
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27946
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als die klep blijft hangen heeft dat bijzonder weinig nut, sowieso maakt het erg weinig uit voor de EGR of je dat doet of niet.
Ding komt tenslotte uit op de inlaat en die stook je niet warm behalve als er brand is onder de motorkap.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”