Euro emissie norm

Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3697
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 17.11.2022 - 13:22 Het lijkt me dat de RDW goed op de hoogte is van de nieuwe APK eisen die voor Nederland gelden.
Is dat ergens terug te lezen?
Want ik lees alleen maar op Nederlandse websites dat de auto's die af fabriek van een roetfilter zijn voorzien bij de APK te maken krijgen met de deeltjesteller.
Bovendien wist ook mijn Saab-specialist mij te melden dat mijn euro 4 Saab straks met de deeltjesteller getest wordt.

@WillyWortel2
Dat geldt idd voor personenauto's vwb euro 3 icm roetfilter, ik weet alleen niet hoe met bestelauto's en vrachtwagens is gesteld.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26885
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Geen RDW, maar via de website van de Bovan en via carblogger.nl: personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3697
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Uit het RDW APK keurmeester blad:

"Deeltjestellermeting van
start in 2023
De invoering van het gebruik van de
deeltjesteller is uitgesteld. De reden
voor dit uitstel is omdat er problemen
zijn met de levering van apparatuur
en onderdelen. In tegenstelling tot
de eerdere ingangsdatum van 1 juli
2022 wordt vanaf 1 januari 2023 de
deeltjesteller onderdeel van de APK.
Alle betrokken partijen zijn het eens
over deze nieuwe datum. Het uitstel
is daarom zeker geen afstel. Het
extra halfjaar geeft leveranciers de
ruimte om de bestelde apparatuur
gespreid te kunnen leveren. Het
advies wat wij als RDW aan erkenninghouders willen meegeven is om een
eerdere bestelling niet te annuleren
of uit te stellen tot december. De
kans bestaat dat je dan alsnog met
lege handen staat. Zonder een in
RME geregistreerde deeltjesteller kun
je vanaf 1 januari 2023 geen diesel
met geregistreerd roetfilter (Ja in
raadpleegscherm)
meer keuren."

Ik denk dat er ook euro 3 auto's met die status zijn.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1005
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Op de site van de RDW heb ik geen informatie kunnen vinden over de uitbreiding van de test voor diesel auto's die ingaat op 1 januari 2023.
De informatie op deeltjestest.nl leek mij twijfelachtig. Euro 3 motoren hebben geen partikel filter, euro 4 motoren hebben wel een filter maar dat filter is niet effektief genoeg om de norm van maximaal 1.000.000 deeltjes per cm³ te kunnen halen.
In geen enkel ander land worden auto's die ouder zijn dan 2011 getest.

Zoals gebruikelijk wordt er volop gefantaseerd over de op handen zijnde APK.
Daarom leek het mij zinvol even met de RDW te bellen voor meer informatie.
Wie de bevestiging zwart op wil hebben hebben zal nog even moeten wachten.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3697
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ah, dat is altijd goed, dank voor het navragen!

Op Euro 3 motoren kon je een retrofit roetfilter (halfopen systeem) laten monteren.
Met een veel minder effect dan een gesloten roetfiltersysteem.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Deze retrofit roetfilters die gesubsidieerd waren door de overheid enige jaren terug zijn al een tijdje afgevoerd bij RDW. Het betrof inderdaad halfopen filters voor de Euro3. Zodoende kon je een milieusticker 4 krijgen. Deze Euro 3 motoren vallen nu onder een extra toeslag op de MRB.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26885
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik denk niet dat er nog veel auto's met zo'n filter rond rijden.
Deze liepen langzaam vol en daarna was de enige remedie vervangen of verwijderen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1005
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Nog iets van de RDW.
Bij een steekproef waarin alle soorten diesels werden gecontroleerd op de uitstoot van schadelijke bestanddelen bleek de helft niet te voldoen aan de normen waarmee ze werden gekeurd voor de typegoedkeuring.
Wanneer daar op gehandhaafd gaat worden krijgen de werkplaatsen het druk.
De steekproef betreft niet alleen de auto's vanaf 2011. Bij auto's die onder de nieuwe keuring vallen wordt ongeveer 6% afgekeurd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3697
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 17.11.2022 - 22:53 Nog iets van de RDW.
Bij een steekproef waarin alle soorten diesels werden gecontroleerd op de uitstoot van schadelijke bestanddelen bleek de helft niet te voldoen aan de normen waarmee ze werden gekeurd voor de typegoedkeuring.
Doe je op deze steekproef? https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... de-mand-2/

Zo niet, welke dan? Het is wel handig om een bron te vermelden indien je uitspraken met feitelijke uitspraken doet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1005
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik heb de bron toch vermeld?
Daar kan iedereen nalezen wat ik heb vermeld.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3697
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Lekker makkelijk terug te vinden ook.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik weet niet of het Europees geregeld gaat worden, maar hier in België geldt de test alleen voor euro 5 en 6. De euro 4 diesels vallen hier buiten.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3697
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

raspaardje schreef: 17.11.2022 - 11:27 Mooie website over de deeltjesteller: https://www.deeltjestest.nl/
In NL dus ook voor euro 4.
Dat stond in bovengenoemde link ook.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1416
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

We hebben het over "euro" stickers. Vreemd genoeg komt mijn auto uit Duitsland met een euro 4 sticker op de ruit en volgens de RDW kentekencheck zou dit een euro 5 zijn. Is er "euro" verschil tussen D en NL?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De 4 op de groene Duitse milieusticker heeft niets te maken met de euro-normen. Mijn 30 jaar oude 850 heeft ook zo'n sticker en heeft alleen te maken of je auto in bepaalde milieuzones mag in de grote Duitse steden.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Duitsland kent maar 3 "umwelt" stickers, en het getal slaat niet direct op de euro klasse.
De rode met een 2, die wordt al een tijd niet meer uitgegeven.
Een Gele 3 was euro 3 maar wordt ook niet meer uitgegeven.
De groene 4 is voor alles van euro 4 t/m 6 ( en in duitsland ook euro 3 met extra roetfilter)
Er is ook nog een blauwe E voor de elektrische gevallen.

Ik heb een euro 5 en een groene 4 sticker, daar mag ik nagenoeg in alle duitse steden mee rijden , op een enkele uitzondering na.
Onder andere deze, en dat is wel grappig:
In Hamburg is een straat waar geen diesels mogen rijden.
Vlak er naast loopt een straat waar dat wel gewoon mag ...
En de laate keer dat ik er in de buurt was ( en de andere weg heb genomen) stonden er grote digitale waarschuwingsborden.
Hoe die hun voeding kregen? Met draaiende DIESELaggregaten :-D
Iets met boter en hoofden...?

Edit: Henry gaf ook al een antwoord over de stickers zag ik na het posten.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1416
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ferrari schreef: 27.11.2022 - 11:05 De 4 op de groene Duitse milieusticker heeft niets te maken met de euro-normen. Mijn 30 jaar oude 850 heeft ook zo'n sticker en heeft alleen te maken of je auto in bepaalde milieuzones mag in de grote Duitse steden.
Lekker verwarrend, die euronormen dan. Wat zegt het dan?

Ik laat mijn Duitse 4 maar mooi zitten. Voor Duitsland dan wel handig. Lijkt wel de kenteken sticker van vroeger. De hele ruit weer vol met stickers. En er is geen eenheid in Europa met die stickers heb ik inmiddels gevonden. Frankrijk heeft er maar liefst 6!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14315
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frits ik heb Cri air euro sticker no 2 de gele in France. Helemaal volg ik het ook niet meer. Volgens mij heb ik een Euro 5b motorkeuring.( wat dat ook moge zijn)
In France komt het ook allemaal maar weer naders dan in NL en belgie....We gaan het meemaken...Gelukkig keur je hier voor twee jaar APK. Horen we dat deeltjes test eraan komt dan meteen laten keuren voor invoering en ben je ieder geval weer twee jaar verder.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Vandaag een grote beurt ( 370.000 km) en apk gepland bij de dealer.
Ze doen daar altijd een voorcheck en meteen de roettest.
Vorig jaar was het binnen de norm, maar nu er boven, dus afkeur.
Een nieuwe filter kost bijna 2000.
De oplossing was simpel.
Inloggen op de rdw site met digid, de auto aanklikken, "roetfilter verwijderd" aanklikken en met Ideal 71,65 aftikken.
Een minuut later zijn de gegevens weg over de roetfilter ( af fabriek: nee)
En de euro 5 blijft keurig staan.
Hij is daarna meteen APK afgemeld .
Dit is iets wat alleen maar in nederland kan, de "vervuiler" betaalt.
Ik vind het allemaal best, die 7 tientjes per 2 maanden betaal ik graag om door te dieselen zonder die jaarlijkse roetzeikkeuring.
Ik kan nog 10 jaar doorrijden voor ik die kosten voor een nieuwe filter heb betaald aan extra kosten mrb.
En dan moet die nioeuwe filter nog 10 jaar meegaan ook...
De roetfilter zit er nog gewoon onder, maar mocht die problemen gaan geven ooit kan ie er zo legaal onderuit.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Met lange stukken en beetje kwaliteit spul tanken in de laatste 2500km voor APK, kan het best zo zijn dat je volgend jaar weer prima voldoet. Heel benieuwd of je dan bij de rdw weer op ja kan laten zetten.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”