Mijn XC90 heeft het afgelegd tegen mijn vrouw: ze vindt hem te groot. Nu is hij binnenkort zeven jaar oud, dus vooruit dan maar: we hebben een XC60 besteld.
Bel ik vandaag de verzekeraar (Centraal Beheer) die me meldt dat er wel wat voorwaarden zijn:
"
Heeft u een auto met een cataloguswaarde van € 75.000,- of meer? En is uw auto niet ouder dan 5 jaar? Dan is extra beveiliging vereist. Diefstal en joyriding zijn alleen verzekerd als uw auto extra beveiligd is met één van de onderstaande systemen:
-Een CCV SCM of VbV SCM goedgekeurd voertuigvolgsysteem klasse 4 of klasse 5, met geldig certificaat. Dit was voor 1 januari 2021 het CCV/SCM of VbV/SCM goedgekeurde voertuigvolgsysteem inclusief jamming detectie.
-Een CCV SCM of VbV SCM goedgekeurde TV01 peilzender, met geldig certificaat.
-Een LoJack peilzender.
Het systeem of de peilzender moet aanstaan als u niet met de auto rijdt en het systeem moet zijn aangesloten op een meldkamer.
"
Niemand begrijpt precies wat ze hiermee bedoelen en ook niet of de XC60 wel aan die voorwaarden kan voldoen. Maar vooral: die voorwaarden zijn nauwelijks aangepast in de afgelopen ZEVEN jaar. Het ziet er nu naar uit dat ik de XC60 bij levering (September 2023 ...) ter keuring moet aanbieden om zo een SCM-certifikaat te krijgen. Zal wel iets met luchtwaardigheid te maken hebben, maar raar dat ze dat per individuele auto doen.
Weet iemand of er in de industrie (Volvo en de verzekeraars) overleg is om die eisen te moderniseren en te uniformeren? Je zou toch zeggen dat dat de rol is van SCM (is dat wel een instelling eigenlijk)?
Ik heb mijn frustratie over zeven jaar uitblijven van vooruitgang weer even weggeschreven, maar is er iemand die op dit onderwerp een simpel en overduidelijk licht kan werpen?
En dan nu: verzekeren!
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Als je 'm bij Volvo verzekert heb je dat probleem waarschijnlijk niet.
https://www.volvocarinsurance.nl/
https://www.volvocarinsurance.nl/
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- OGA244
- 8th Gear member
Klasse 3 alarm af fabriek bestellen, vereiste anti jamming update via de dealer dan een scm certificaat laten aanmaken, totaal iets van €1000,-
TV01 is volvo on call, is std op iedere volvo..
Bij afgifte van een scm certificaat kan er n steekproef plaatsvinden bv of de anti jamming aanpassing correct gedaan is, is deze niet goed gedaan is de dealer zijn certificeringsmogelijkheid kwijt.
Allemaal behoorlijk geüniformeerd volgens mij..
De scm bepaald de regels hierbij, er is in 7 jaar trouwens ook best het nodige veranderd..
TV01 is volvo on call, is std op iedere volvo..
Bij afgifte van een scm certificaat kan er n steekproef plaatsvinden bv of de anti jamming aanpassing correct gedaan is, is deze niet goed gedaan is de dealer zijn certificeringsmogelijkheid kwijt.
Allemaal behoorlijk geüniformeerd volgens mij..
De scm bepaald de regels hierbij, er is in 7 jaar trouwens ook best het nodige veranderd..
-
- 2nd Gear member
Gewoon via Volvo insurance en dan een key-protector erin via dealer. Was aanvang dit jaar bij onze nieuwe XC90 € 399,- extra. Verder geen eisen vanuit Volvo Insurance. Prijs was trouwens ook prima vergeleken met andere partijen, maar ik rijd de auto zakelijk via mijn BV dus weet niet hoe dat particulier zit.
- eta76
- 4th Gear member
misschien heb je nog iets aan dit topic:
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... 9#p1711029
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... 9#p1711029
- Overtoom
- 2nd Gear member
Dank allemaal. Ik heb inmiddels ook Centraal Beheer aangesproken op die eisen. Als ik daar antwoord op heb laat ik jullie weten.
Na 30 jaar weer een Volvo. Toen een 345GL (een oudje), sinds 2016 een XC90 en vanaf januari 2024 een XC60. Kan niet wachten op de EX60 ...
-
- 2nd Gear member
Heb je nog antwoord gekregen van Centraal Beheer? Ik zit nu met hetzelfde. Blijft voor mij onduidelijk of Volvo On Call nu wel of niet gecertificeerd is. Als dit zo is hoef ik van Centraal Beheer geen certificaat te overleggen. Inmiddels ook de importeur gemaild met deze vraag.
- diesel01
- Geartronic member
Enige tijd terug met een BMW bezig geweest met een prijs van 105k, zelfde verhaal.
Std een klasse 3 maar deze was al geüpgraded naar een 5 met een abo van 24 pm, op afstand uitschakelen.
Moest even wennen aan de bedragen en dat heeft er voor gezorgd dat hij net in het weekend voordat ik hem zou kopen verkocht is aan een ander.
Wel een fijn idee dat ze de bolide op afstand kunnen stil zetten.
Die 24 per maand in het begin van het jaar in 1 betalen, kom je hem niet weer tegen op de balans
Edit, CB accepteerde VoC bij mij niet op de V90, daar heb ik voor €750 een klasse 4 in laten zetten.
Probleem is dat wanneer ze om 23:00 met het ding er van door gaan en je om 8uur er achter komt dat hij weg is VoC niet heel veel voor je kan doen.
Overigens viel mij dashcam afgelopen week van het raam en toen ik de sirene hoorde had ik binnen 5 seconden een melding op de app van VoC.
Volvo insurence hanteert wel een heul andere premie maandelijks dan zijn concurrenten.
Std een klasse 3 maar deze was al geüpgraded naar een 5 met een abo van 24 pm, op afstand uitschakelen.
Moest even wennen aan de bedragen en dat heeft er voor gezorgd dat hij net in het weekend voordat ik hem zou kopen verkocht is aan een ander.
Wel een fijn idee dat ze de bolide op afstand kunnen stil zetten.
Die 24 per maand in het begin van het jaar in 1 betalen, kom je hem niet weer tegen op de balans
Edit, CB accepteerde VoC bij mij niet op de V90, daar heb ik voor €750 een klasse 4 in laten zetten.
Probleem is dat wanneer ze om 23:00 met het ding er van door gaan en je om 8uur er achter komt dat hij weg is VoC niet heel veel voor je kan doen.
Overigens viel mij dashcam afgelopen week van het raam en toen ik de sirene hoorde had ik binnen 5 seconden een melding op de app van VoC.
Volvo insurence hanteert wel een heul andere premie maandelijks dan zijn concurrenten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 7th Gear member
Maar helaas blijkt dat stilzetten op afstand een illusie. Autodieven gebruiken zgn "jammers" (spreek uit als djemmer). Deze jammers verstoren het signaal waardoor ze gewoon hun gang kunnen blijven gaan.
Jammers verstoren het GSM, GPS, 2G, 3G, 4G en 5G signaal middels een 8 tot 12 bands stoorzender.
Bij een autodiefstal wordt de jammer in de auto geplaatst zodat deze geen ontvangst van buitenaf meer krijgt.
Dus bespaar jezelf en de verzekeraar een illusie...
Jammers verstoren het GSM, GPS, 2G, 3G, 4G en 5G signaal middels een 8 tot 12 bands stoorzender.
Bij een autodiefstal wordt de jammer in de auto geplaatst zodat deze geen ontvangst van buitenaf meer krijgt.
Dus bespaar jezelf en de verzekeraar een illusie...
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
- diesel01
- Geartronic member
Wanneer je alles hebt gedaan wat de verzekeraar van je verwacht gaat het uiteindelijk concept van verzekeren tegen diefstal in werking…
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 2nd Gear member
Ik heb inmiddels antwoord van Volvo Nederland die mij vertelde dat de dealer een TV01 certificaat kan verstrekken. Ook met CB gechat, als duidelijk is dat de auto standaard een TV01 erkenning heeft zou je zelfs geen certificaat hoeven te overleggen. Maar ja hoe toon je dit aan, daarom de dealer om een certificaat gevraagd. Deze heeft met Volvo Nederland overlegd en gaat dit nu verzorgen. Bij CB is een TV01 voldoende, voor mijn XC60 T6 Ultimate. Alarmsysteem hoeft niet.badjakker schreef: ↑04.07.2024 - 18:24 Heb je nog antwoord gekregen van Centraal Beheer? Ik zit nu met hetzelfde. Blijft voor mij onduidelijk of Volvo On Call nu wel of niet gecertificeerd is. Als dit zo is hoef ik van Centraal Beheer geen certificaat te overleggen. Inmiddels ook de importeur gemaild met deze vraag.
- lint
- Geartronic member
Wij zijn recent overgegaan naar Promovendum voor de XC40 en de Z4.
Voorwaarde was wel een gecertificeerd klasse 3 alarm. De premie is wel substantieel lager geworden.
Voorwaarde was wel een gecertificeerd klasse 3 alarm. De premie is wel substantieel lager geworden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- Starter
Ik kreeg ook het advies er even mee naar de dealer te gaan. Ik heb een 2023 XC60, met Google spul erin. Geldt daarvoor ook dat er een TV01 certificaat verstrekt kan worden, voor zover je weet? Welk jaar is je auto?Ik heb inmiddels antwoord van Volvo Nederland die mij vertelde dat de dealer een TV01 certificaat kan verstrekken. Ook met CB gechat, als duidelijk is dat de auto standaard een TV01 erkenning heeft zou je zelfs geen certificaat hoeven te overleggen. Maar ja hoe toon je dit aan, daarom de dealer om een certificaat gevraagd. Deze heeft met Volvo Nederland overlegd en gaat dit nu verzorgen. Bij CB is een TV01 voldoende, voor mijn XC60 T6 Ultimate. Alarmsysteem hoeft niet.
Volgende week maar even langs.
-
- Starter
Ik reageer even op mezelf zodat mensen die hier via google komen met dezelfde vraag het ook weten: Ik ben even binnengelopen bij de dealer en hebben ze het voertuigvolgsysteem getest en gecertificeerd. Een uur later stond ik weer buiten met een certificaat en een sticker op het raam. Kost 80 euro. Dit betreft een 2023 XC60 met Google automotive, dus ik neem aan dat dat voor alle soortgelijke auto's geldt.volvoniels schreef: ↑26.07.2024 - 16:22Ik kreeg ook het advies er even mee naar de dealer te gaan. Ik heb een 2023 XC60, met Google spul erin. Geldt daarvoor ook dat er een TV01 certificaat verstrekt kan worden, voor zover je weet? Welk jaar is je auto?Ik heb inmiddels antwoord van Volvo Nederland die mij vertelde dat de dealer een TV01 certificaat kan verstrekken. Ook met CB gechat, als duidelijk is dat de auto standaard een TV01 erkenning heeft zou je zelfs geen certificaat hoeven te overleggen. Maar ja hoe toon je dit aan, daarom de dealer om een certificaat gevraagd. Deze heeft met Volvo Nederland overlegd en gaat dit nu verzorgen. Bij CB is een TV01 voldoende, voor mijn XC60 T6 Ultimate. Alarmsysteem hoeft niet.
Volgende week maar even langs.
Dit certificaat stelt dat het systeem TV01 goedgekeurd is en dat is dus voldoende om bij Centraal Beheer mijn auto all risk inc diefstal te verzekeren.
- BraboFrits
- 5th Gear member
Tja, het blijft een wedloop tussen de antidiefstal techniek en het dievengilde. Wat dat betreft kun je wel aan de gang blijven.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-
- 1st Gear member
Ik heb mijn Xc90 t8 R design zonder certificaat te moeten voorleggen bij centraal beheer verzekerd, is wel van eind 2017. En meer dan 5 jaar oud. Heb alles netjes ingevuld toentertijd op de website heb ze ook gebeld voor de zekerheid maar was prima zo.
-
- 2nd Gear member
Zit die techniek dat je sleutels snel(ler) gaan 'slapen' dan nu standaard in de sleutel? Want dat was bij mij (XC60 10-2021) bij alle verzekeraars een vereiste om diezelfde certificering (en bijbehorende stickers) te krijgen.volvoniels schreef: ↑29.07.2024 - 11:24 Ik reageer even op mezelf zodat mensen die hier via google komen met dezelfde vraag het ook weten: Ik ben even binnengelopen bij de dealer en hebben ze het voertuigvolgsysteem getest en gecertificeerd. Een uur later stond ik weer buiten met een certificaat en een sticker op het raam. Kost 80 euro. Dit betreft een 2023 XC60 met Google automotive, dus ik neem aan dat dat voor alle soortgelijke auto's geldt.
Dit certificaat stelt dat het systeem TV01 goedgekeurd is en dat is dus voldoende om bij Centraal Beheer mijn auto all risk inc diefstal te verzekeren.