Mijn XC90 heeft het afgelegd tegen mijn vrouw: ze vindt hem te groot. Nu is hij binnenkort zeven jaar oud, dus vooruit dan maar: we hebben een XC60 besteld.
Bel ik vandaag de verzekeraar (Centraal Beheer) die me meldt dat er wel wat voorwaarden zijn:
"
Heeft u een auto met een cataloguswaarde van € 75.000,- of meer? En is uw auto niet ouder dan 5 jaar? Dan is extra beveiliging vereist. Diefstal en joyriding zijn alleen verzekerd als uw auto extra beveiligd is met één van de onderstaande systemen:
-Een CCV SCM of VbV SCM goedgekeurd voertuigvolgsysteem klasse 4 of klasse 5, met geldig certificaat. Dit was voor 1 januari 2021 het CCV/SCM of VbV/SCM goedgekeurde voertuigvolgsysteem inclusief jamming detectie.
-Een CCV SCM of VbV SCM goedgekeurde TV01 peilzender, met geldig certificaat.
-Een LoJack peilzender.
Het systeem of de peilzender moet aanstaan als u niet met de auto rijdt en het systeem moet zijn aangesloten op een meldkamer.
"
Niemand begrijpt precies wat ze hiermee bedoelen en ook niet of de XC60 wel aan die voorwaarden kan voldoen. Maar vooral: die voorwaarden zijn nauwelijks aangepast in de afgelopen ZEVEN jaar. Het ziet er nu naar uit dat ik de XC60 bij levering (September 2023 ...) ter keuring moet aanbieden om zo een SCM-certifikaat te krijgen. Zal wel iets met luchtwaardigheid te maken hebben, maar raar dat ze dat per individuele auto doen.
Weet iemand of er in de industrie (Volvo en de verzekeraars) overleg is om die eisen te moderniseren en te uniformeren? Je zou toch zeggen dat dat de rol is van SCM (is dat wel een instelling eigenlijk)?
Ik heb mijn frustratie over zeven jaar uitblijven van vooruitgang weer even weggeschreven, maar is er iemand die op dit onderwerp een simpel en overduidelijk licht kan werpen?
En dan nu: verzekeren!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40925
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Als je 'm bij Volvo verzekert heb je dat probleem waarschijnlijk niet.
https://www.volvocarinsurance.nl/
https://www.volvocarinsurance.nl/
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12370
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Klasse 3 alarm af fabriek bestellen, vereiste anti jamming update via de dealer dan een scm certificaat laten aanmaken, totaal iets van €1000,-
TV01 is volvo on call, is std op iedere volvo..
Bij afgifte van een scm certificaat kan er n steekproef plaatsvinden bv of de anti jamming aanpassing correct gedaan is, is deze niet goed gedaan is de dealer zijn certificeringsmogelijkheid kwijt.
Allemaal behoorlijk geüniformeerd volgens mij..
De scm bepaald de regels hierbij, er is in 7 jaar trouwens ook best het nodige veranderd..
TV01 is volvo on call, is std op iedere volvo..
Bij afgifte van een scm certificaat kan er n steekproef plaatsvinden bv of de anti jamming aanpassing correct gedaan is, is deze niet goed gedaan is de dealer zijn certificeringsmogelijkheid kwijt.
Allemaal behoorlijk geüniformeerd volgens mij..
De scm bepaald de regels hierbij, er is in 7 jaar trouwens ook best het nodige veranderd..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34
Gewoon via Volvo insurance en dan een key-protector erin via dealer. Was aanvang dit jaar bij onze nieuwe XC90 € 399,- extra. Verder geen eisen vanuit Volvo Insurance. Prijs was trouwens ook prima vergeleken met andere partijen, maar ik rijd de auto zakelijk via mijn BV dus weet niet hoe dat particulier zit.
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
misschien heb je nog iets aan dit topic:
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... 9#p1711029
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... 9#p1711029
- Overtoom
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 20.10.2016 - 16:07
Dank allemaal. Ik heb inmiddels ook Centraal Beheer aangesproken op die eisen. Als ik daar antwoord op heb laat ik jullie weten.
Na 30 jaar weer een Volvo. Toen een 345GL (een oudje), sinds 2016 een XC90 en vanaf januari 2024 een XC60. Kan niet wachten op de EX60 ...