Het gaat niet om een afspraak maar om een EU richtlijn die door de lidstaten wordt geratificeerd en opgenomen in de wetgeving van het betreffende land.
De informatie is op vrijwel alle sites die je raadpleegt incompleet en verwarrend.
Dit is de publicatie van de betreffende maatregel:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -2214.html
De formulering euro 6 of daaraan gelijkstaand wat milieu klasse betreft helpt ook niet echt voor de duidelijkheid.
Het gaat om auto's met een roetuitstoot van maximaal 5 miligram per kilometer.
Dat betreft alle diesel voertuigen die voor de toelating
verplicht een roetfilter hebben.
Hoewel het niet zo is geformuleerd betreft het auto's waarvan de datum eerste gebruik na 1 september 2011 valt.
Op die datum is de aanwezigheid van een roetfilter verplicht. Dat zijn auto's die een euro 5b motor hebben.
Bij invoering van het kenteken bij de APK blijkt of de auto onder de regeling keuren met deeltjesteller valt of niet.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.