Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
raspaardje
6th Gear member

Graag gedaan!
Bover schreef: 05.01.2023 - 14:13 Maakt de deeltjesmeting nog verschil bij Euro 5 t.o.v. 6? Ik bedoel eigenlijk heb je minder roetdeeltjes bij de Euro 5 motor omdat gebouwd is op minder NOx en dat mogelijk een betere verbranding geeft? Je snqpt mijn echt technische motoren kennis is beperkt...
Voor alle diesels is de deeltjesteller hetzelfde: het TELT de hoeveelheid deeltjes die in de uitlaasgassen zitten.
Elke fabrikant heeft per auto een uitstoot geregistreerd en de grenswaarde bij de APK met deeltjesteller ligt vele malen hoger dan die registratiewaarde.

Minder NOx uitstoot betekent dus meer roet. Als je het zo bekijkt is de hoeveelheid op te moeten vangen roet idd bij een euro 6 hoger dan bij een euro 5.
Maar vergeet de toevoeging van Adblue niet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
raspaardje
6th Gear member

Bover schreef: 05.01.2023 - 14:18 Goh als dat echt zo werkt scheelt dat een boel kosten als de DPF dicht zit. Je zou het bijna preventief doen....
Dat kan nooit kwaad.
En dan een lange rit waar je de motor lang en goed heet kan stoken zodat er passieve regeneratie kan plaatsvinden.
Laatst gewijzigd door raspaardje op 05.01.2023 - 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Bover
8th Gear member

Lijkt wel interacvief digitaal les in techniek.... l
raspaardje schreef: 05.01.2023 - 14:14 Met dat filmpje wordt het ook niet duidelijker, vind ik.

Je moet weten wat er gebeurt in het roetfilter om de werking van dit soort middelen te duiden.

Actieve , passieve, geforceerde regeneratie; zomaar wat termen waar je de betekenis van moet weten om zaken te snappen.
Lees dit eens: https://www.carblogger.nl/hoe-werkt-roetfilter-dpf/
Langzaam maar zeker wordt wel duidelijker..... :)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Fredhead
Geartronic member

Bover schreef: 05.01.2023 - 14:18
fredhead schreef: 05.01.2023 - 14:06 Ze hebben er zelfs een mooi filmpje over gemaakt:

Goh als dat echt zo werkt scheelt dat een boel kosten als de DPF dicht zit. Je zou het bijna preventief doen....
Ik denk dat het beeld iets rooskleuriger is dan de werkelijkheid maar het zal zeker wel wat schelen denk ik.
Zal nog eens zoeken naar het middel dat ik had gezien, dat werkt weer op een andere manier.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Bover
8th Gear member

Tja eigenlijk zou je de EGR moeten los halen voor het dichtzetten en schoonmaken. Dat heb ik niet gedaan en heb ik spijt van

Fredhead
Geartronic member

Je kan de inlaat altijd nog open maken en het ding bekijken.
Hier was de EGR na ruim 250.000 pas dicht gezet en viel het me 200% mee hoe het ding eruit zag. Dus het kan ook in jouw geval erger zijn in je gedachten dan in de werkelijkheid.
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

Bover
8th Gear member

De EGR heeft voor het dichtzetten maar 143.500 gelopen zal wel meevallen....

WillyWortel2
5th Gear member

De nieuwe APK voor diesels betreft auto's vanaf september 2011. Toen werd de euro 5b norm ingevoerd.
Oudere diesels tot en met euro 5a worden niet met een deeltjes teller gecontroleerd voor de APK.

Ervaringen in België maken duidelijk dat rijden op "super" diesel al dan niet met allerlei toevoegingen de uitstoot van te grote aantallen roetdeeltjes niet vermindert.
In een aantal gevallen werd daarna zelfs een flinke toename van het aantal roetdeeltjes vastgesteld.

In België is ondanks ingrijpende maatregelen bij afgekeurde diesels geen enkele auto na het vernieuwen van het roetfilter, het vervangen van de verstuivers enzovoorts door de deeltjes teller test gekomen.

Vermoed wordt dat hoger olie verbruik door minder goed werkende schraapveren van de zuigers de oorzaak is van het falen bij de deeltjes test. Dat vermoeden is niet bevestigd door de zuigerveren van de betreffende motor te vervangen.
Ook auto's met relatief lage kilometerstand kwamen soms niet door de deeltjesteller test.

Wordt zonder enige twijfel vervolgd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
E.T.
5th Gear member

RDW zegt:

Vanaf 1 januari 2023 moeten de uitlaatgassen van dieselvoertuigen met een verplicht roetfilter tijdens de APK worden getest met een deeltjesteller. Met de deeltjesteller wordt op een eenvoudige en snelle manier de werking van een roetfilter nauwkeurig getest. Goed werkende roetfilters dragen bij aan een vermindering van de fijnstofuitstoot bij dieselvoertuigen. Deze hebben dan ook een positief effect op de luchtkwaliteit.

Officie bekendmaking Staatscourant zegt:

Met ingang van 1 januari 2020 geldt voor dieselauto’s met een door de fabrikant gemonteerd roetfilter de permanente eis dat het roetfilter goed dient te functioneren. De goede werking van het roetfilter wordt hierbij gecontroleerd door meting van het aantal roetdeeltjes in de uitlaat met een deeltjesteller.

Lijkt me dus dat elke auto die "af fabriek" (en waarbij dit ook zo is vermeld in het kentekenregister) is voorzien van een roetfilter, gekeurd moet worden mbv de deeltjesteller.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
raspaardje
6th Gear member

Helemaal waar, E.T.

WillyWortel2 zet de zaken zoals hij denkt dat het zit zo neer dat het lijkt alsof het om feiten gaat.
Dat mag, maar dan wel graag een bron erbij.
Fredhead
Geartronic member

Zoals hij ze zegt staan ze ook op diverse websites.
Helaas als je dan vervolgens bij de RDW je kenteken natrekt met je Euro 4 diesel val je ook ineens onder dezelfde regeling.
Waar men het verhaal van 2011 vandaan heeft ben ik dan wel erg benieuwd naar.

Bover
8th Gear member

raspaardje schreef: 06.01.2023 - 09:16 Helemaal waar, E.T.

WillyWortel2 zet de zaken zoals hij denkt dat het zit zo neer dat het lijkt alsof het om feiten gaat.
Grappig tekst WW lees ik anders want er worden ervqringen gemeld en geen feiten meen ik. Op de volgende link de Belgische definites en feiten rondom dit onderwerp...
IK worstel me op dit moment door de Franse teksten die heb ik nu gevonden....

Belgie: https://www.vlaanderen.be/technische-ke ... tellertest

Urbexpeditie
7th Gear member

Wilde al reageren met: Daar gaan we weer...

🤣
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
raspaardje
6th Gear member

fredhead schreef: 06.01.2023 - 09:41 Zoals hij ze zegt staan ze ook op diverse websites.
Iets wat in de krant staat is ook niet per se waar, toch? :-)

2011 verhaal: schat zo in dat dat een kwestie van overnemen info op websites is geweest in een tijd dat er nog geen duidelijkheid bestond.
Nog steeds goede info hier te vinden: https://www.deeltjestest.nl/overzicht-invoering. In achtnemend dat er in NL euro 3 diesels met af-fabriek roetfilter zijn geleverd..:-)
Laatst gewijzigd door raspaardje op 06.01.2023 - 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
raspaardje
6th Gear member

Bover schreef: 06.01.2023 - 09:59

Grappig tekst WW lees ik anders want er worden ervqringen gemeld en geen feiten meen ik. Op de volgende link de Belgische definites en feiten rondom dit onderwerp...
IK worstel me op dit moment door de Franse teksten die heb ik nu gevonden....

Belgie: https://www.vlaanderen.be/technische-ke ... tellertest
Zijn post begint toch echt met de volgende 2 zinnen:
"De nieuwe APK voor diesels betreft auto's vanaf september 2011. Toen werd de euro 5b norm ingevoerd.
Oudere diesels tot en met euro 5a worden niet met een deeltjes teller gecontroleerd voor de APK."

Dat zijn toch geen ervaringen, Bover?
Laatst gewijzigd door raspaardje op 06.01.2023 - 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
E.T.
5th Gear member

Voor Nederland is het volgens mij allemaal niet zo ingewikkeld:

Fijnstofmeting verplicht voor alle dieselvoertuigen met een af fabriek gemonteerd roetfilter

• Bij personenvoertuigen tot 2011 mag het roetfilter verwijderd worden, mits afgemeld bij RDW
• Overgangsregeling (afmelden roetfilter bij RDW) geldt enkel voor personenvoertuigen van 2011 t/m 2016
• Overgangsregeling geldt enkel voor 1e jaar na intreding nieuwe wetgeving (eigenaar van voertuig krijgt eenmalig de mogelijkheid tot afmelden).
• Afgemeld roetfilter kan later weer aangemeld worden (bijvoorbeeld een inruilauto weer voorzien van roetfilter)
• Geen verplichting tot aanschaf deeltjesteller, echter geen deeltjesteller dan ook geen APK voor voertuigen met roetfilter
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Bover
8th Gear member

Raspaardje je hebt een punt. Ehh klopt die info dan niet, ik probeer net te begrijpen wat hier in France staat beschreven en daar praat men ook over 5b norm. Anniewaai we zijn aan de beurt met diesels want besluit is genoemen die uit te faseren te beginnen bij personen wagens en lichte bestelauto. Dat roetfilter vervangen niet altijd helpt heb ik van vrinden begrepen in Belgie.
Die zijn zo slim geweest een voorleuring te doen voordat de definitieve APK aflipe en zijn in dat fantastische land aar Wallonie gereden en wonderwel werd daar wel goedgekeurd.

Laat wo zeggen ik hoop dat we nog zo lang kunnen rijden dat we niet veel afschrijving hebben te incasseren voordat rijden in een diesel voertuig letterlijk verboden wordt.

raspaardje
6th Gear member

Dit is een Nederlands forum dus dan zal de gedeelde informatie omtrent dit soort onderwerpen (waar wetgeving om de hoek komt kijken) vaak in dat licht bezien gelezen worden. Tenzij de poster natuurlijk expliciet vermeldt dat het onderwerp wetgeving, toegepast in een ander land, raakt.

5b norm geldt iig in België, en wellicht ook in Frankrijk. Dat laatste mag jij uitzoeken...;-)
Urbexpeditie
7th Gear member

Een Europese afspraak wil nog niet zeggen dat wetgeving er omheen in alle Europese landen ook hetzelfde zijn. In jou geval Bob, zou ik niet op de Nederlandse en Belgische info kijken, maar wat in Frankrijk van toepassing is.

In Zweden gaat men er ook heel anders mee om dan bv in Nederland. Zo heeft mijn XC70 nog nooit een CO2 meting oid gehad. En dit terwijl men in Nederland hier zo krampachtig over doen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
WillyWortel2
5th Gear member

Het gaat niet om een afspraak maar om een EU richtlijn die door de lidstaten wordt geratificeerd en opgenomen in de wetgeving van het betreffende land.

De informatie is op vrijwel alle sites die je raadpleegt incompleet en verwarrend.

Dit is de publicatie van de betreffende maatregel: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -2214.html

De formulering euro 6 of daaraan gelijkstaand wat milieu klasse betreft helpt ook niet echt voor de duidelijkheid.
Het gaat om auto's met een roetuitstoot van maximaal 5 miligram per kilometer.
Dat betreft alle diesel voertuigen die voor de toelating verplicht een roetfilter hebben.
Hoewel het niet zo is geformuleerd betreft het auto's waarvan de datum eerste gebruik na 1 september 2011 valt.
Op die datum is de aanwezigheid van een roetfilter verplicht. Dat zijn auto's die een euro 5b motor hebben.

Bij invoering van het kenteken bij de APK blijkt of de auto onder de regeling keuren met deeltjesteller valt of niet.
Laatst gewijzigd door WillyWortel2 op 06.01.2023 - 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”