Project V40 T5 weer T4, op zoek naar de storing.....

Geproduceerd bij NedCar in Born
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

Marinus schreef:Ik word ook simpel van die auto. Ik krijg net een telefoontje van RICA. Auto levert met beide turbo's T4 en T5 0,7 tot 0,8 Bar. Of ik nog iets het gewijzigd sinds de laatste keer proefrijden.

Echter, de auto is met olielekage en 1,2 bar continudruk als je accellereert door ANWB verscheept naar RICA. Ze hebben inmiddels 3 luchtlekkages en een olielekkage opgelost.

Beide turbo's gemonteerd gehad en er komt absoluut onvoldoende luchtdruk uit.

Het enige wat ik kan bedenken dat is het opnieuw reinigen van dat stappenmotor ding, maar ik kan me niet voorstellen dat die zo snel is vervuild. Zelfs zonder wastegate aansluiting, dus alle veiligheid eraf leveren beide turbo's te weinig druk. Ik snap er geen zak meer van.
Volgens mij hoef jij er ook geen zak van te snappen, dat is waarom je naar een specialist toe bent gegaan het is zijn taak om het te snappen.
Ik vraag me af hoeveel airflow je uitlaat toestaat ik heb begrepen dat er al een 3" downpijp opgezet is de vorige keer maar er zit nog steeds een KAT en een einddemper achter.
De airflow moet de turbo aandrijven toch?
En jou vorige verhaal in acht nemend dat ze bij RICA eerder geprobeerd hebben om meer vermogen uit je auto te halen gehad en dat dat niet lukte?
Wie weet succes ermee in ieder geval, laat het probleem bij RICA die mogen het oplossen!!!
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Brutus schreef:Volgens mij hoef jij er ook geen zak van te snappen, dat is waarom je naar een specialist toe bent gegaan het is zijn taak om het te snappen.
Ik vraag me af hoeveel airflow je uitlaat toestaat ik heb begrepen dat er al een 3" downpijp opgezet is de vorige keer maar er zit nog steeds een KAT en een einddemper achter.
De airflow moet de turbo aandrijven toch?
En jou vorige verhaal in acht nemend dat ze bij RICA eerder geprobeerd hebben om meer vermogen uit je auto te halen gehad en dat dat niet lukte?
Wie weet succes ermee in ieder geval, laat het probleem bij RICA die mogen het oplossen!!!
Begrijpelijke reactie maar niet terecht. Ze willen bij RICA best net zo lang zoeken en demonteren totdat ze het probleem gevonden hebben.....maar ik heb geen zin daar uurloon voor te betalen.

Ben behoorlijk gematst met de kosten trouwens. Want er zijn aardig wat uren in gaan zitten en ik gratis een week in een leenauto van ze gereden.

Maar even de feiten op een rijtje.

Toen ik de auto daar neerzette:
*olielekkage
*luchtlekkage
*1.3 bar continudruk met controler er op
*1.5 bar piekdruk met controler er op
*liter olie op 20 km

Wat is gebeurt:
*kapotte luchtpijp gedemonteerd
*5 lucht lekkages verwijderd tussen turbo en gasklephuis
*lekkende olieaanvoerleiding vervangen
*T5 hybride gemonteerd, 0.8 bar MET en ZONDER controler....???
*T4 gemonteerd 0.7 bar MET en ZONDER controler....???

Dus nu heb ik een T4, die net als een maand terug met 0.8 bar rijdt, een probleem wat ik dacht opgelost te hebben na het reinigen van de stappenmotor.

Het enige wat RICA niet heeft afgeperst is het inlaatspruitstuk, dus theoretisch kan daar nog iets zitten......maar ik ben bang dat ik me ga concentreren op belangrijke dingen en braaf wacht tot ik er weer zin, tijd en geld voor heb.

Zoals gezegd alleen stap 1 ga ik vandaag nog uitvoeren, een bus remreiniger kost bijna niks namelijk.
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2275
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

FF stom misschien , ga eens een stuk rijden met alleen je downpipe , misschien zit na al die ellende zit je kat. wel dicht.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Uh.... welke kat? :lol:

Trouwens hoor jij niet ziek in bed te liggen CeeBee???
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2275
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) Ik ben echt ziek............
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Nou probleem gevonden hoor.

Tsjongejongejonge. Volgende week gaat die hybride T5 er weer op.
Heb momenteel 1.1 bar turbodruk en de auto rijdt weer lekker. (Je gelooft het niet, maar het vacuumslangetje wat op de DV hoort, schiet er na 3x gas geven af. Dat hoor je alleen niet. 0.8 bar is exact de veerdruk van de wastegate.)

Ik denk dat met de wastegate 1 slagje strakker hij echt weer gaat vliegen. Als ik morgen tijd heb gelijk ff een slagje erbij.
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

Marinus schreef:Nou probleem gevonden hoor.

Tsjongejongejonge. Volgende week gaat die hybride T5 er weer op.
Heb momenteel 1.1 bar turbodruk en de auto rijdt weer lekker. (Je gelooft het niet, maar het vacuumslangetje wat op de DV hoort, schiet er na 3x gas geven af. Dat hoor je alleen niet. 0.8 bar is exact de veerdruk van de wastegate.)

Ik denk dat met de wastegate 1 slagje strakker hij echt weer gaat vliegen. Als ik morgen tijd heb gelijk ff een slagje erbij.
Blij toe dat je het gevonden hebt, wel een misser van RICA dat ze dat zelf niet hebben constateren.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Hij belde me, bedacht dat dat een optie kon zijn, dat heb ik geverifieerd...:D En inderdaad, dat was het probleem.

Gisteren Recirculatie DV gedemonteerd en een mooi aluminium plaatje er voor terug gezet.

Kurk verwijderd en de Bailey's DV terug gezet. Net het vacuumslangetje vervangen door een brandstofslangetje met stalen mantel en 2 stevige slangenklemmen erop :D :D laat nooit meer los.

Wastegate 1 slagje vaster gezet. Heb nu een mooie 1.2/1.3 bar laaddruk en de auto vliegt weer.

En net een dame op leeftijd met klassieke volvo station gered. Iets P544-achtigs maar dan station. Ze stond met pech, NIEMAND die ff stopt terwijl ze in het verkeer haar auto loopt te duwen. Heb haar ffies naar haar huis gesleept.
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2275
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Marinus schreef:Heb haar ffies naar haar huis gesleept.


Met 200+ per uur...................................... 8)

:D
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

ceebee schreef:
Marinus schreef:Heb haar ffies naar haar huis gesleept.


Met 200+ per uur...................................... 8)

:D
*grinnikt* Ze zei wel, oh die auto van jou die heeft geen moeite me slepen he??? hahahaha.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Heeft ze ook nog gecontroleert of alles nog op/aan haar auto zat toen je op bestemming aankwam? :lol:

Je bent wel echt een echte heer... een held! 8) Mooi, zo´n goede daad verrichten!

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Turbo4
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 02.02.2005 - 09:15

hehe, eindelijk klaar! Ik heb maar geen comentaar gegeven in dit topic,wist wel dat de dag zou komen dat het weer ok zou zijn 8)
Ben natuurlijk wel benieuwd naar de nieuwe opzet en we moeten dan ook ff een keer afspreken,of ga je mee naar de meeting met de belgen ?
Tofast4you
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

8)
Terug van vacantie..........en lees met verbazing.....en plezier de topic!! :D

Je zou een boek moeten schrijven (krijg je de kosten er misschien nog een stuk uit :wink: )

Snap alleen nog niet waar al die lekkages vandaan kwamen.......was dat met de nieuwe of met de oude slangenset?? of heb je last gehad van egels ipv marters onder je motorkap :lol: ?

Grote voordeel is dat je nu wel het verschil gaat merken tussen de T4 en de T5 8) 8) 8) :!:
Verdeel je prios dus maar over je kamer en je T4........ehhh....T5 :wink: :razz:
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Na een week perfect en onwijs lekker gereden te hebben met een orginele T4-turbocompressor hebben we afgelopen vrijdagavondavond de T5/T4-hybride gemonteerd.

En daarmee ben ik afgelopen zaterdag naar de meeting in StNiklaas geweest. Het rijdt echt onwijs!!!

Helemaal super. Op het lijstje staan nog:

*brandstoffilter vervangen
*injectoren reviseren
*gepanserde remslangen

En dan maar een keertje rollen op de vermogensbank.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

PhysicalZen schreef:Snap alleen nog niet waar al die lekkages vandaan kwamen.......was dat met de nieuwe of met de oude slangenset?? of heb je last gehad van egels ipv marters onder je motorkap :lol: ?
Allerlei verouderde slangen, zijn zo lek als een mandje. Behalve de nieuwe SAMCO/SFS-set plaatsen, heb ik ook de metalen buis geplaatst van een latere 2.0T, want de orginele plastic buis was op de lasnaad op meerdere plekke zo lek als een vergiet.

Een aantal vacuum en atmosferische slangetjes was ook lek. De eerste turbo is dus overleden door het draaien van overtoeren, omdat ie wel heel veel toeren moest draaien om een beetje lucht in het systeem te krijgen.

De T4 die ik nu nog heb liggen is getest in engeland, afgebroken boutje van de retourleiding is verwijderd en is hier op de bank getest bij RICA. Heb er anderhalve week met veel plezier mee gereden en is dus 100% goed en over.

De T5-hybride gedraagt zich heel anders. Opbouwen van druk gaat totaal anders. Ding heeft veel meer capaciteit en gedraagt zich veel rustiger. Als je laag in de toeren rijdt, rijdt hij relaxed soepel en zuinig, trap je hem de toeren in, dan is het alsof je inderdaad een raceauto onder je kont hebt. Dit is voor het eerst dat ik het gevoel heb dat m'n Volvo sneller is als de Williams die ik reed (daar was overigens niet veel meer orgineel aan). Met de T4 onder de motorkap leek hij op de Willie, maar nu???? :D
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

=D> :onfire: =D>
Dus het was het allemaal waard!!!!!!!!!!!!????????????? 8)

Zijn je injectors nog standaard??
Wat is je verbruik bij rustig rijden?

Ben zeeeeeeer benieuwd naar je testbankgegevens!!!!!!
wanneer? wanneer? wanneer? :P

ps: PM
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Met de hybride turbo is hij anderhalve km zuiniger per liter dan met orginele turbo. Dus dat is zeker een opsteker.

Overigens zuipen die krengen nog genoeg. :D Ennuh PM!

*EDIT* Ja heb orginele injectoren en zie ook niet in waarom ik die zou moeten vergroten, althans voorlopig niet.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Gelijk heb je met de injectoren (ik houd ze ook standaard).

met het betere verbruik maak je me echter alleen nog maar nieuwsgieriger naar je testbankresultaten. Wel laten uitdraaien want dan kan ik die van mij per eind september ernaast leggen en de verschillen zien!! :wink: 8)
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”