Met CarPlay heb je geen kaart tussen je klokken en geen headup display aanwijzingen.
Dat vind ik dan ook een groot gemis en ben het met je eens, maakt het gebruik van CarPlay een veel minder bruikbaar alternatief.
De halve kaart is hetzelfde als de sensus kaart. Die is ook het halve scherm. De andere helft is altijd lucht.
Maar bottom line deel ik je mening
Sensus navigatie en (RTTI) verkeersinfo
-
- 3rd Gear member
Allereerst bedankt voor je duidelijke blog over het importeren van de Volvo. Wat een gedoe zeg, maar wel te doen als je de juiste stappen weet……AirBoxeRT schreef: ↑05.08.2023 - 23:54Dat kan en dat is ook al wel eens gelukt. Maar dan heb je maar een half scherm, wat mij ook weer zeer verbaast. Dus dat heb ik snel weer afgesloten.FLITS34 schreef: ↑05.08.2023 - 23:23 Je kan natuurlijk ook een Garnin of TomTom app ( of een gratis app zoals Google maps, Waze of Flitsmeister) via carplay op het middendisplay zetten.
Dat kan met een kabeltje vanaf je telefoon of met bluetooth via de Carme module.
Mogelijkheden genoeg, mocht je daar vragen over hebben dan hoor ik het graag
Wat mij nu te binnen schiet: heb je via CarPlay dan ook aanwijzingen tussen de klokken en op de headup display?
Ik blijf het Sensus systeem erg tegenvallen en ik besef me terdege dat dat een zeer persoonlijke mening is.
Voor wat betreft de navigatie : het is idd zo dat Apple car play niet het volledige scherm gebruikt. Ik vind dat niet zo’ n probleem omdat ik eigenlijk altijd rij op de gesproken instructies die in het geval van Flitsmeister heel duidelijk zijn en ruim van tevoren.
Ik kijk eigenlijk alleen op het scherm bij afslagen om te kijken hoeveel rijstroken er beschikbaar zijn.
Bij de displayinstellingen kan ik kiezen wat ik voor info wil hebben op het display tussen de klokken. In mijn geval de keuze tussen niets, app info of sensus kaartje ook als je geen route hebt ingegeven.
Omdat ik altijd naar internetradio ( heerlijke sixties en seventies zenders) luister heb ik het zenderlogo en de gegevens van de song van dat moment in mijn display tussen de klokken staan. Ik ben nog aan het uitzoeken of en hoe ik dan ook info van bijvoorbeeld Waze of FM in dat scherm kan zetten.
Ik heb helaas geen HUD dus weet niet wat er daarmee mogelijk is.
Sensus heeft naar mijn mening duidelijke tekortkomingen waarmee ik dagelijks geconfronteerd werd.
Ik zit vele uren per dag langs de weg en werd heel vaak geconfronteerd met onjuiste info van de Sensus nav. Meestal te laat of helemaal niets, systeem geeft vaak vrolijk een groen lijntje terwijl ik geruime tijd vast sta in de file.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- AirBoxeRT
- 2nd Gear member
Het is wat het is. En ieder heeft natuurlijk persoonlijke wensen wat ie er mee wil. Moet er maar mee leren omgaan/ wennen. Mijn mening is wel dat er door Volvo meer uit te halen was geweest.
Importeren viel uiteindelijk wel mee. Af en toe de onzekerheid of alles loopt zoals je gepland had was nog het ‘ergste’. En de tijd was een beetje beperkt vanwege skivakantie eerste week januari. Maar uiteindelijk alles goed, vlot en volgens plan verlopen.
- teebee
- 7th Gear member
Mbt Sensus is het vnl er mee leren omgaan. Onbekend maakt onbemind, en dat gaat voor een dergelijk systeem zeker op.
Dat het ‘geavanceerder’ had kunnen zijn is wellicht zo, maar dat maakt het huidige systeem allesbehalve ‘slecht’.
Het is een kwestie van je er in verdiepen en de eigenschappen en van leggen doorgronden. Het goed kunnen bedienen (niet altijd even logisch) is tevens belangrijk om het optimaal te kunnen benutten.
Er zijn slechtere systemen.
Dat het ‘geavanceerder’ had kunnen zijn is wellicht zo, maar dat maakt het huidige systeem allesbehalve ‘slecht’.
Het is een kwestie van je er in verdiepen en de eigenschappen en van leggen doorgronden. Het goed kunnen bedienen (niet altijd even logisch) is tevens belangrijk om het optimaal te kunnen benutten.
Er zijn slechtere systemen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Ik deel ook de menig van teebee, maar kan altijd beter. vooral wegafsluiting, zoals gezegd en zou ook graag zien dat je zelf in kan stellen wanneer er een alternatieve route moet worden aangeboden. Volgens mij ligt nu bij een vertraging van 15 min.
Maar door dit topic wil ik zelf eens het e.e.a bekijken en vergelijken.
Ik ga binnenkort naar Italië en zal omdat ik meerdere telefoons heb aantal navigatie apps vergelijken tw: Sensus, Google Maps, Waze en FM.
Ik hoor veel over TomTom, die heb aantal jaren geleden al vergeleke
N en lamg gebruikt. Verkeersinformatie/ file / afsluitingen nr 1, maar navigatie op zich, hmmm ik ben vaak onlogische richtingen opgestuurd, waardoor op hele kleine binnenwegen kom met veel trammelant… die is voor mij al afgevallen. Maar als anderen er happy mee zijn vooral gebruiken.
Wordt vervolgd.
Ik ga binnenkort naar Italië en zal omdat ik meerdere telefoons heb aantal navigatie apps vergelijken tw: Sensus, Google Maps, Waze en FM.
N en lamg gebruikt. Verkeersinformatie/ file / afsluitingen nr 1, maar navigatie op zich, hmmm ik ben vaak onlogische richtingen opgestuurd, waardoor op hele kleine binnenwegen kom met veel trammelant… die is voor mij al afgevallen. Maar als anderen er happy mee zijn vooral gebruiken.
Wordt vervolgd.
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
- AirBoxeRT
- 2nd Gear member
Ben erg benieuwd naar jouw bevindingen. Plaats je die hier, of maak je een nieuw topic aan? Laat het even weten, dan ga ik het volgen.Bluesbroeder schreef: ↑06.08.2023 - 18:19 Maar door dit topic wil ik zelf eens het e.e.a bekijken en vergelijken.
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Ja plaats het hier …
-
- 3rd Gear member
FM heeft in sommige landen beperkingen voor met name flitsers, waarschijnlijk iets met de wetgeving in dat land.
Bujgaand een linkje van de diverse landen.
Van de andere apps ken ik de eventuele beperkingen niet.
https://www.flitsmeister.nl/dekking
Bujgaand een linkje van de diverse landen.
Van de andere apps ken ik de eventuele beperkingen niet.
https://www.flitsmeister.nl/dekking
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- jalex_h
- 6th Gear member
??? Volvo gebruikt INRIX als provider. Tomtom gebruikt ook INRIX maar ook nog vele andere bronnen. Dat is wel een verschil.
En dat is precies de reden dat “Brussel” zich er mee is gaan bemoeien. Vanaf 01-01-2025 moeten, kort gezegd, de aanbieders van verkeersinfo deze delen en de door anderen gedeelde info ook zelf gebruiken.nederbelg1 schreef: ↑04.08.2023 - 08:01 Maar die diensten werken niet samen, elk een aparte database. Daarom is flitsmeister redelijk nauwkeurig in Amsterdam, Coyote nauwkeurig rond Parijs…..
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 3rd Gear member
Welke Sensus heb jij in je auto zitten, oude, nieuwe of nog een andere? Zit er in de nieuwste Volvo’s AAOS ( als ik het goed tik) en maakt dat ook nog een verschil welke versie je gebruikt?Bluesbroeder schreef: ↑06.08.2023 - 18:19 Ik deel ook de menig van teebee, maar kan altijd beter. vooral wegafsluiting, zoals gezegd en zou ook graag zien dat je zelf in kan stellen wanneer er een alternatieve route moet worden aangeboden. Volgens mij ligt nu bij een vertraging van 15 min.
Wordt vervolgd.
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Niet de nieuwste die daarvoor versie 2016 - 2021?
- kawaman
- 5th Gear member
FM geeft in Zwitserland waarschuwingen voor flitsers waar, oa. TomTom en Sensus die niet geven, juist vanwege het verbod op flits waarschuwingen.
Dit was mij vorig jaar al opgevallen en ook gemeld bij FM, maar deze zomer gewoon weer waarschuwingen en misschien wel meer als het jaar er voor.
Maar het is dus verboden om gewaarschuwd te worden in Zwitserland en er zullen vast boete's op staan, maar hoe groot is de pakkans?
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Las in Autonieuws, dat Flitzmeister in Duitsland nu óok bekeurd word, (€ 100,-) wanneer een passagier via een app Flitzm actief heeft op zijn mobiel. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- AirBoxeRT
- 2nd Gear member
Vraag me toch af hoe ze dat controleren.Hans Eilander schreef: ↑19.08.2023 - 21:34 Las in Autonieuws, dat Flitzmeister in Duitsland nu óok bekeurd word, (€ 100,-) wanneer een passagier via een app Flitzm actief heeft op zijn mobiel.![]()
- Henry82
- 5th Gear member
Lijkt me ook onmogelijk om te controleren. En daarbij blijf ik het ook onzin vinden, omdat Flitsmeister voor zoveel meer waarschuwt dan alleen snelheidscontroles. Blijf het mooi vinden hoe je gewaarschuwd wordt voor een stilstaand voertuig, voorwerp op de weg etc. etc.
Life is what happens while you're busy making other plans
-
- 3rd Gear member
Als er al een controle mogelijk zou zijn, dan geldt dat niet alleen voor Flitsmeister, maar ook voor het Sensus systeem.
Ook daar kan je het vinkje aan hebben staan voor flitspalen., maar ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen……
Ook daar kan je het vinkje aan hebben staan voor flitspalen., maar ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen……
-
- 3rd Gear member
Ok, ik gebruik het Sensus systeem zelden dus dat was me niet opgevallen. Ik vind Flitsmeister nog steeds een topper, maar dat is persoonlijk.
Een ieder moet maar gebruiken waar hij zich goed bij voelt……
Een ieder moet maar gebruiken waar hij zich goed bij voelt……
-
- 1st Gear member
Ik heb een XC40 T4 uit 6-2020:en gebruik door de slechte sensus navigatie altijd mijn TomTom. Zou echter graag een vaste houder willen hebben i.p.v de zuignap op mijn voorruit. Helaas door het moderne dashboard geen mogelijkheid gevonden. Net terug met caravan uit Zuid Frankrijk en blij dat ik mijn TomTom erbij kon gebruiken.
Zwarte V70D5 Geartronnic 2006 Summum uitvoering en schuifdak, Rica getuned van 185 naar 205 PK.
Zwarte V70T Automaat 1997, LPI en getuned van 193 naar 210 PK. Volvo sportonderstel.
Zwarte V70T Automaat 1997, LPI en getuned van 193 naar 210 PK. Volvo sportonderstel.