Koppeling V70 Classic 2000

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Henk-Jan
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:25

Ik had hier; http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0 al wat informatie staan over mijn 'nieuwe' V70 2.4 uit 2000.

Hij rijdt subliem, dat even voorop. Echter één constatering;

... als het koud is, of hij heeft een uurtje of 8 stil gestaan krijg ik de koppeling niet in zijn 1 of achteruit. Een keer of wat pompen biedt niet echt soelaas, als ik doorzet beweegt de auto wel wat maar koppelen ho maar... na even draaien en wat frutten lukt het wel. Daarna niet echt problemen. Wel merk ik dat hij in zijn 1 wat nerveus optrekt... maarrr... dat is even bijzaak. DE pook zelf vind ik soms ietswat stroef inschakelen, maar ik hoor verder geen rare geluiden en tandenschrapen etc.. soms pakt hij wél ineens... Iemand ervaring hiermee?

Ik laat het onder garantie even bekijken, men zei dat het drainen en vullen van de olie het probleem zou verhelpen? Maar met 175.000 km op de teller denk ik wellicht ook aan de plaat zelf?

Thx 4 any advice!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Waarschijnlijk een vervuilde koppelingscilinder. Het kan met vervangen van de olie weg zijn, maar al het vuil krijg je niet uit de cilinder, dus is het een tijdelijke oplossing. Waarschijnlijk moet er een nieuwe op. Koppeling zelf gaat ongeveer 3 ton mee.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Henk-Jan
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:25

Ok, ga ik dat ook even bekijken daar met de monteur... nog andere suggesties?
440 1.8i > S40 1.8i > V70 2.4 Classic > V70 D5 HU-803 > wie weet ...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Druklager zelf naar zijn grootje, maar dat komt niet veel voor en acht ik ook niet waarschijnlijk. Meestal gaat het druklager lawaai maken, maar koppelt nog prima. Als het druklager stuk is moet de bak eraf en zou ik gelijk de plaat en keerring vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Henk-Jan
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:25

Hm, geen lawaai, geen schrapen etc. etc. gewoon er niet in willen en na wat harder pushen als hij wat warmer is wel...
440 1.8i > S40 1.8i > V70 2.4 Classic > V70 D5 HU-803 > wie weet ...
Gebruikersavatar
plim
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
Locatie: San Jose, California, USA

edraket schreef:Koppeling zelf gaat ongeveer 3 ton mee.
Ed, die van mij was na 2 ton echt helemaal op. De vorige eigenaar heeft een paardentrailer er vaak achter gehad. De koppeling slipte op een gegeven ogenblik wanneer je wilde wegrijden of enthousiast schakelde.

Maar schakelen zelf ging wel gewoon soepel !
Henk-Jan
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:25

hoe ervaart men dat slippen dan? Is dat als de koppeling te snel opkomt of ineens met een rukje, dus niet 'linear'?
440 1.8i > S40 1.8i > V70 2.4 Classic > V70 D5 HU-803 > wie weet ...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

plim schreef:
edraket schreef:Koppeling zelf gaat ongeveer 3 ton mee.
Ed, die van mij was na 2 ton echt helemaal op. De vorige eigenaar heeft een paardentrailer er vaak achter gehad. De koppeling slipte op een gegeven ogenblik wanneer je wilde wegrijden of enthousiast schakelde.

Maar schakelen zelf ging wel gewoon soepel !
Tsja, zo krijg je elke koppeling stuk :D Normaal doen ze het wel iets langer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
plim
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
Locatie: San Jose, California, USA

Henk-Jan schreef:hoe ervaart men dat slippen dan? Is dat als de koppeling te snel opkomt of ineens met een rukje, dus niet 'linear'?
Het motor toerental loopt wel op, maar de snelheid van de auto niet.

Als je dat niet in de gaten hebt en je geeft nog meer gas, kun je het ook ruiken....... Achterliggers beginnen met hun lichten te seinen omdat ze denken dat je auto in de fik staat.

Maar om terug te komen op de vraag van Henk-Jan: schakelen (een ander verzet selecteren) blijft gewoon soepel gaan.
Henk-Jan
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:25

nee, dat is niet het geval. Dat laaste gaat dus wat horkerig naar mijn beleving, dus zal het hydrolica, vloeistof of die ring zijn denk ik.
440 1.8i > S40 1.8i > V70 2.4 Classic > V70 D5 HU-803 > wie weet ...
Henk-Jan
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:25

Okay, men heeft de koppeling etc. gesmeerd en nagelopen en geolied. Ik merk dat eea wel soepeler gaat en dat het optrek gedrag in met name zijn 1 zonder horten en stoten verloopt, lekker soepel weer.

Alleen wil hij nog steeds niet altijd even makkelijk in zijn achteruit na koud starten, even in zijn 1 duwen (moet er toch ook zo ingaan, niet duwen?) lukt het wel. Met file rijden wil hij na een tijdje met koppeling omhoog na stilstand niet zondermeer in zijn 1, even koppelen en weer wat duwen en het gaat wel weer soepel...

Kan dat aan de pook zelf liggen of de afstelling (kabels)? Ik tast even wat in het duister hier...
440 1.8i > S40 1.8i > V70 2.4 Classic > V70 D5 HU-803 > wie weet ...
Henk-Jan
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:25

440 1.8i > S40 1.8i > V70 2.4 Classic > V70 D5 HU-803 > wie weet ...
Gebruikersavatar
coolyo0o
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04.02.2007 - 00:48

als we het dan toch over de koppeling hebben heb ik ook nog een vraag,
in mijn vorige auto (saab9-3)pakte de koppeling vrij onderin op maar nu bij mijn v70 classic 1998 tdi pakt hij pas helemaal bovenin op, wat is normaal bij volvo bovenin of onderin?
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan.
ik haat bumperklevers vandaag weer 1tje voor me.

VOLVO S60 2.4 170 pk AUT 2001.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”