Ik had hier; http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0 al wat informatie staan over mijn 'nieuwe' V70 2.4 uit 2000.
Hij rijdt subliem, dat even voorop. Echter één constatering;
... als het koud is, of hij heeft een uurtje of 8 stil gestaan krijg ik de koppeling niet in zijn 1 of achteruit. Een keer of wat pompen biedt niet echt soelaas, als ik doorzet beweegt de auto wel wat maar koppelen ho maar... na even draaien en wat frutten lukt het wel. Daarna niet echt problemen. Wel merk ik dat hij in zijn 1 wat nerveus optrekt... maarrr... dat is even bijzaak. DE pook zelf vind ik soms ietswat stroef inschakelen, maar ik hoor verder geen rare geluiden en tandenschrapen etc.. soms pakt hij wél ineens... Iemand ervaring hiermee?
Ik laat het onder garantie even bekijken, men zei dat het drainen en vullen van de olie het probleem zou verhelpen? Maar met 175.000 km op de teller denk ik wellicht ook aan de plaat zelf?
Thx 4 any advice!
Koppeling V70 Classic 2000
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Waarschijnlijk een vervuilde koppelingscilinder. Het kan met vervangen van de olie weg zijn, maar al het vuil krijg je niet uit de cilinder, dus is het een tijdelijke oplossing. Waarschijnlijk moet er een nieuwe op. Koppeling zelf gaat ongeveer 3 ton mee.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Druklager zelf naar zijn grootje, maar dat komt niet veel voor en acht ik ook niet waarschijnlijk. Meestal gaat het druklager lawaai maken, maar koppelt nog prima. Als het druklager stuk is moet de bak eraf en zou ik gelijk de plaat en keerring vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Ed, die van mij was na 2 ton echt helemaal op. De vorige eigenaar heeft een paardentrailer er vaak achter gehad. De koppeling slipte op een gegeven ogenblik wanneer je wilde wegrijden of enthousiast schakelde.edraket schreef:Koppeling zelf gaat ongeveer 3 ton mee.
Maar schakelen zelf ging wel gewoon soepel !
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Tsja, zo krijg je elke koppeling stukplim schreef:Ed, die van mij was na 2 ton echt helemaal op. De vorige eigenaar heeft een paardentrailer er vaak achter gehad. De koppeling slipte op een gegeven ogenblik wanneer je wilde wegrijden of enthousiast schakelde.edraket schreef:Koppeling zelf gaat ongeveer 3 ton mee.
Maar schakelen zelf ging wel gewoon soepel !

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Het motor toerental loopt wel op, maar de snelheid van de auto niet.Henk-Jan schreef:hoe ervaart men dat slippen dan? Is dat als de koppeling te snel opkomt of ineens met een rukje, dus niet 'linear'?
Als je dat niet in de gaten hebt en je geeft nog meer gas, kun je het ook ruiken....... Achterliggers beginnen met hun lichten te seinen omdat ze denken dat je auto in de fik staat.
Maar om terug te komen op de vraag van Henk-Jan: schakelen (een ander verzet selecteren) blijft gewoon soepel gaan.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:25
Okay, men heeft de koppeling etc. gesmeerd en nagelopen en geolied. Ik merk dat eea wel soepeler gaat en dat het optrek gedrag in met name zijn 1 zonder horten en stoten verloopt, lekker soepel weer.
Alleen wil hij nog steeds niet altijd even makkelijk in zijn achteruit na koud starten, even in zijn 1 duwen (moet er toch ook zo ingaan, niet duwen?) lukt het wel. Met file rijden wil hij na een tijdje met koppeling omhoog na stilstand niet zondermeer in zijn 1, even koppelen en weer wat duwen en het gaat wel weer soepel...
Kan dat aan de pook zelf liggen of de afstelling (kabels)? Ik tast even wat in het duister hier...
Alleen wil hij nog steeds niet altijd even makkelijk in zijn achteruit na koud starten, even in zijn 1 duwen (moet er toch ook zo ingaan, niet duwen?) lukt het wel. Met file rijden wil hij na een tijdje met koppeling omhoog na stilstand niet zondermeer in zijn 1, even koppelen en weer wat duwen en het gaat wel weer soepel...
Kan dat aan de pook zelf liggen of de afstelling (kabels)? Ik tast even wat in het duister hier...
440 1.8i > S40 1.8i > V70 2.4 Classic > V70 D5 HU-803 > wie weet ...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:25
ik ga even hier hangen;
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=17717.15
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=17717.15
440 1.8i > S40 1.8i > V70 2.4 Classic > V70 D5 HU-803 > wie weet ...
- coolyo0o
- 2nd Gear member
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 04.02.2007 - 00:48
als we het dan toch over de koppeling hebben heb ik ook nog een vraag,
in mijn vorige auto (saab9-3)pakte de koppeling vrij onderin op maar nu bij mijn v70 classic 1998 tdi pakt hij pas helemaal bovenin op, wat is normaal bij volvo bovenin of onderin?
in mijn vorige auto (saab9-3)pakte de koppeling vrij onderin op maar nu bij mijn v70 classic 1998 tdi pakt hij pas helemaal bovenin op, wat is normaal bij volvo bovenin of onderin?
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan.
ik haat bumperklevers vandaag weer 1tje voor me.
VOLVO S60 2.4 170 pk AUT 2001.
ik haat bumperklevers vandaag weer 1tje voor me.
VOLVO S60 2.4 170 pk AUT 2001.