1) BEV is denk ik op dit moment waardevaster dan een PHEV. Heeft er ook mee te maken dat er nog relatief weinig BEV zijn met grote range.
2) Onderhoud BEV is echt een stuk lager. Het enige dan mogelijk duurder is zijn de banden die breder zijn en een hogere load index moeten hebben
3) Techniek is minder complex, dus er kan minder stuk. De electronica wordt nog wel eens genoemd als minder betrouwbaar, maar nu alle Volvo's AAOS hebben is dat ook opgelost

4) Een BEV rijdt zo veel lekkerder. Al het andere voelt "historisch" daarna
Nadeel:
1) FF goed kijken of je een goede laadplek hebt
2) Het is lekker als je de meeste dagen kan rijden zonder te snelladen. Ik kom zelf inmiddels zelden bij de snellader, daar ik op de meeste bestemmingen de stekker erin kan steken (ik heb af en toe een dag van 600+ km). Snelladen gaat overigens best snel en je went er snel aan. De regio rond bv Emmen is nog een laadpaalwoestijn. Als je daar veel moet zijn, zie je de snellader wat vaker.
3) Wil je iets gaan trekken of iets op je auto zetten; gewicht is niet zo'n issue, stoomlijn wel. Een fietsendrager heeft weinig effect, een imperiaal of een caravan wel.
2 en een half jaar geleden voor een XC40 gekozen en daar geen spijt van gehad, buiten de loze beloftes die in het begin gedaan zijn. Die hadden allemaal betrekking op de functionaliteit. De auto heeft ons tot nu toe nog nooit laten staan.
Plusje voor de XC40; Open dak