What Car? betrouwbaarheidsonderzoek

Geproduceerd bij NedCar in Born
rolph
2nd Gear member

De 400 die later 45 werd is zeker een Honda met Rover plaatje. Net als de 600 die als Honda Accord heette..

De 200 of 25 is een afgeleide van de 400 / 45. Tjak het kontje eraf ;)
De reden van de laatste facelift van die serie incl. nieuw dash was zelfs dat Honda geen voorraad dashboards meer had voor Rover...

Maar goed.. Dit draadje ging over de betrouwbaarheid van onze voitures: Volvo S/V 40's dus. Wie heeft een overzicht van die JD Power??
BoyLovesGirl
1st Gear member
Contacteer:

Ronald schreef:Neem er maar een pak zout bij :wink: . Als ik google op 'reliability volvo' krijg ik zelfs een lijstje waarin volvo bij de minst betrouwbare voorkomt. De mensen die het aandurven moeten zelf maar kijken :?

Ik heb in ieder geval nog weinig problemen met mijn auto gehad. 8)
betrouwbaarheid zouden we kunnen indexeren met onze eigen daadwerkelijke ervaringen. we zouden bijvoorbeeld alle technische ingrepen die niet onder een beurt vallen kunnen tellen en hiervan de impact (wat was er stuk) kunnen bekijken.

hoevaak heb je jouw auto naar de garage moeten brengen omdat er iets stuk was onder normaal dagelijks gebruik? (dus niet omdat je zelf iets verkeer hebt "gerepareerd"...

s40 uit 96 105 dk nog nul keer (volgende week wroden er binnen de garantie wat schoonheids en luxe reparaties uitgevoerd)
fluz
3rd Gear member

rolph schreef:De 400 die later 45 werd is zeker een Honda met Rover plaatje. Net als de 600 die als Honda Accord heette..
Ik ben enige jaren de gelukkige :roll: (ja, het is mogelijk!) geweest van een Rover 620 SDI. Het was overduidelijk dat deze auto op basis van een Honda gebouwd was. Op de onderzijde van bv de asbakjes staat doodleuk Honda :twisted: . Voor Rover was dit trouwens een bijzonder goede deal. De basis van de auto is (Honda) goed en men heeft hem een mooier uiterlijk en luxer interieur gegeven, waardoor de 600 serie beter verkocht dan de vergelijkkbare Accord.
De dieselmotor in deze auto was wel een eigen ontwikkeling en een bijzonder goede ook. Deze 2 liter motor was een van de eerste direct ingespoten diesels (na de Fiat croma :shock: ), waarmee hij toen bijzonder goed presteerde qua prestaties en verbruik. Nadeel was wel de iets hogere geluidsproductie. Rover heeft trouwens jaren jang zelf goede motoren gebouwd, die ook tot zeer recent door Lotus (is niet de eerste de beste) gebruikt zijn. :P
De komst van BMW heeft Rover geen goed gedaan. De auto's mochten geen concurrenten worden van de eigen auto's en zijn daarom anders (oubollig) in de markt gezet, met sterk geknepen BMW motoren (bv Rover 75 diesel). Hoe 't nu afgelopen is weten we allemaal.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

fluz schreef:De komst van BMW heeft Rover geen goed gedaan. De auto's mochten geen concurrenten worden van de eigen auto's en zijn daarom anders (oubollig) in de markt gezet, met sterk geknepen BMW motoren (bv Rover 75 diesel). Hoe 't nu afgelopen is weten we allemaal.
Dit is je reinste bull-shit, als BMW er niet was geweest zouden de middelen er nooit geweest zijn om de Rover 75 ueberhaupt te ontwikkelen, in dit segment van de markt stelde Rover al jaren compleet niets voor, realiseer je dat BMW heeft op Rover ruim ƒ 1.000.000.000,-- heeft verloren, dat doe je toch niet om een concurrent de wind uit de zeilen te nemen?
Of je het leuk vind of niet, het doodzieke (terminale) Rover kon zijn eigen broek al jaren niet meer ophouden en is nu door zijn in het verleden gevoerde conservatieve policy uit zijn lijden verlost.
fluz
3rd Gear member

bart simpson schreef:
fluz schreef:De komst van BMW heeft Rover geen goed gedaan. De auto's mochten geen concurrenten worden van de eigen auto's en zijn daarom anders (oubollig) in de markt gezet, met sterk geknepen BMW motoren (bv Rover 75 diesel). Hoe 't nu afgelopen is weten we allemaal.
als BMW er niet was geweest zouden de middelen er nooit geweest zijn om de Rover 75 ueberhaupt te ontwikkelen, eens
in dit segment van de markt stelde Rover al jaren compleet niets voor, BMW heeft op Rover ruim ƒ 1.000.000.000,-- verloren, dat doe je toch niet om een concurrent de wind uit de zeilen te nemen? eens
Of je het leuk vind of niet, het doodzieke (terminale) Rover kon zijn eigen broek al jaren niet meer ophouden en is nu door zijn in het verleden gevoerde conservatieve policy uit zijn lijden verlost. eens
Mijn statement is alleen dat BMW Rover niet dezelfde kans gegeven heeft als Volvo en Jaguar bijvoorbeeld van Ford krijgen. Ford geeft beide merken de kans om volwaardige auto's te ontwikkelen :P , met minimaal gelijkwaardige en soms zelfs betere (eigen) motoren.
Helaas krijgen bij andere autoconglomeraten bepaalde merken minder een kans.
Hoe goed schat je de kansen in die SAAB van GM krijgt?
Over een MERK als Chevrolet hoeven we al helemaal niet te spreken.
(ja, het merk zal wel blijven bestaan :scratch: )
V480-S60
Geartronic member

Ik wil aan bovenstaande nog wel even toevoegen dat VOLVO gezond was en is toen Ford het over heeft genomen.

GM heeft een doodziek SAAB :crybaby: overgenomen.

En inderdaad, helaas heeft Rover niet de kans gehad die VOLVO wel krijgt van Ford.
Maar dan blijft de vraag, waar lag het probleem bij Rover. Dat lag op de thuismarkt en verankerd in de aloude Labour methode die door mrs. Thatcher is verbeterd. Oftewel één BMC (blah) :violent1: (marktaandeel van meer dan 25% naar minder dan 3% binnen 25 jaar :!:

Maar ja ieder zijn eigen sentimenten. Ik persoonlijk vindt het jammer dat Rover niet meer bestaat, weer een roemrucht merk uit het verleden om zeep.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Summum
6th Gear member

Als puber heb ik jarenlang (mee)gereden in de Rover van mijn vader. Hij had een 2600S (SD1 voor de kenners). Fantastische auto, prachtig model, heerlijke zescilinder automaat, luxe om van te watertanden met leer en alles electrisch, ramen, spiegels, schuifdak, tot en met een boordcomputer die 30 functies had! En dat alles al begin jaren 80.

Hoewel je bij de betrouwbaarheid van dat alles je vraagtekens kon zetten, heeft mijn vader er toch ruim 9 jaar in gereden! Een echt slechte auto was het dus niet. Dat in die 9 jaar de meeste onderdelen wel eens vervangen zijn mag de pret natuurlijk niet drukken.... :mrgreen:
Feitelijk was de auto daardoor aan het einde weer als nieuw! :lol:

Maar het is zonde dat Rover ter ziele is. :cry: Het gaf toch kleur aan het wagenpark, die non-conformistische auto's.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
menjo
7th Gear member

Hmm, zo een (2600) heeft m'n vader ook gehad. Na +/- 5000km en flink wat problemen hebben ze er maar een 3500 motor ingebouwd. Daarna ging alles wel goed geloof ik :)
Ik kon als klein kind in ieder geval heerlijk slapen op die enorme hoedenplank.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

fluz schreef:Mijn statement is alleen dat BMW Rover niet dezelfde kans gegeven heeft als Volvo en Jaguar bijvoorbeeld van Ford krijgen. Ford geeft beide merken de kans om volwaardige auto's te ontwikkelen :P , met minimaal gelijkwaardige en soms zelfs betere (eigen) motoren.
Helaas krijgen bij andere autoconglomeraten bepaalde merken minder een kans.
Hoe goed schat je de kansen in die SAAB van GM krijgt?
Over een MERK als Chevrolet hoeven we al helemaal niet te spreken.
(ja, het merk zal wel blijven bestaan :scratch: )
Volvo en Jaguar (maar ook Landrover en Aston Martin) hadden al reeds een stevige positie in de markt, die werd door de kapitaalsinjectie van Ford alleen maar versterkt (Jaguar heeft toch nog wat problemen om geld te verdienen maar goed...)
Het zwaar verliesgevende SAAB heeft Opel van het begin af aan niet gepositioneerd zoals het nodig was, nieuwe SAAB's kwamen uit met reeds eerder geleverde Opel motoren en in zijn algemeenheid veel Opelcomponenten, daarmee downgrade je een merk als SAAB, je haalt het "high tech" eraf, als je een brandnieuwe V6 lpt of TDI introduceert in een SAAB en deze vervolgens bij Opel gaat aanbieden trek je Opel omhoog (in de perceptie van de koper).
fluz
3rd Gear member

Summum schreef: Maar het is zonde dat Rover ter ziele is. :cry: Het gaf toch kleur aan het wagenpark, die non-conformistische auto's.
Ach het zal wel sentiment zijn, maar het blijft zonde als een merk dat meer dan 80 jaar bestaan heeft verdwijnt.
In die jaren heeft dit merk toch veel betekend, wat o.a. geresulteerd heeft in 2 auto's van 't jaar: 1964 Rover 2000, 1977 Rover 3500. En natuurlijk een hele serie andere aantrekkelijke modellen.

@ bart simpson: je hebt volledig gelijk in het feit dat een van de belangrijkste redenen voor het verdwijnen van Rover ligt in mismanagement (en het staakbereide britse volk ](*,) ), maar 't blijft zonde en...

wat krijgen we er nu voor terug een Dacia Logan :shock: , een Proton :oops: en/of binnenkort de Landwind :( , daar wordt een mens toch niet echt vrolijk van :? .

Summum schreef:Als puber heb ik jarenlang (mee)gereden in de Rover van mijn vader. Hij had een 2600S (SD1 voor de kenners). Fantastische auto, prachtig model, heerlijke zescilinder automaat, luxe om van te watertanden met leer en alles electrisch, ramen, spiegels, schuifdak, tot en met een boordcomputer die 30 functies had! En dat alles al begin jaren 80.
Een droom van een auto toen, inderdaad (hoewel liever met de 3500 motor :lol: :lol: ).
Je noemt een boordcomputer met 30 functies verbazingwekkend :oops: :oops: , ik kan er niet eens zoveel bedenken :lol: . Wat missen we nu dan allemaal? :roll:
BoyLovesGirl
1st Gear member
Contacteer:

fluz schreef:
Summum schreef: Maar het is zonde dat Rover ter ziele is. :cry: Het gaf toch kleur aan het wagenpark, die non-conformistische auto's.
Ach het zal wel sentiment zijn, maar het blijft zonde als een merk dat meer dan 80 jaar bestaan heeft verdwijnt.
80 jaar is ongeveer niet alleen de leeftijd waarop de meeste mensen ter ziele gaan maar ook waarop de meeste langer meegaande bedrijven ter ziele gaan. als bedrijven langer meegaan komt dat door zeer solide basis in financien die het mogelijk maken te vernieuwen en met de markt (vraag) zich mee te ontwikkelen. als ze dat niet lukt dan is het end of story chinese morning glory (in het geval rover) BLG
Summum
6th Gear member

fluz schreef:Je noemt een boordcomputer met 30 functies verbazingwekkend :oops: :oops: , ik kan er niet eens zoveel bedenken :lol: . Wat missen we nu dan allemaal? :roll:
Je vraagt me nu diep in mijn geheugen te putten. Aan 30 kom ik niet meer, was wellicht ook iets te enthousiast, maar ik herinner me nog wel een paar functies:
- afgelegde afstand (trip)
- afgelegde tijd
- nog af te leggen tijd
- actueel verbruik
- gemiddeld verbruik
- gemiddelde snelheid
- stopwatch
- e.t.a. (estimated time of arrival)
- afstand tot lege tank
en nog wel wat. Bovendien de meeste functies maal 2, voor zowel de actuele trip als de totaaltelling.
Niet elke functie was even functioneel, maar er zat een indrukwekkend bedieningspaneel in de middenconsole met zeer veel verlichte knopjes. Op mij als kind maakte dat uiteraard verpletterende indruk.. :P
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
volvoruud
3rd Gear member
Contacteer:

Meer knopjes dan mijn auto :o
Ook veel metertjes trouwens...

Afbeelding
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
menjo
7th Gear member

De enige knop die ik me nog herinner in die auto is die tussen de voorstoelen die vanaf de achterbank te bedienen was. Daarmee konden wij de stoplichten op groen zetten :lol:
Ik mocht altijd pas drukken als mijn vader het sein gaf, hij werkte bijna altijd :twisted:
volvoruud
3rd Gear member
Contacteer:

menjo schreef:De enige knop die ik me nog herinner in die auto is die tussen de voorstoelen die vanaf de achterbank te bedienen was. Daarmee konden wij de stoplichten op groen zetten :lol:
Ik mocht altijd pas drukken als mijn vader het sein gaf, hij werkte bijna altijd :twisted:
:D
Summum
6th Gear member

Hee, dat is inderdaad de SD1 Ruud!

Lang geleden dat ik die heb gezien. Alleen deze heeft niet de tripcomputer. Bij de onze zat die in het onderste deel van de middenconsole, achter de pook. Daar waar op jouw foto de 3 knopjes met de rode strepen zitten zaten bij ons meer dan 10 toetsen... :)
(2020) Audi E-tron
volvoruud
3rd Gear member
Contacteer:

Deze beter?? :razz:

Afbeelding
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

En het charmante bij Rover was (zeker bij die SD1) dat nooit alles werkte.
Summum
6th Gear member

Ja, dat is hem. Voor de duidelijkheid:

Afbeelding

Heerlijk voor de knopjesfreak! :P
(2020) Audi E-tron
fluz
3rd Gear member

@summum

Als jij een knopjesfreak bent, dan houd je ook wel van mijn dashbord :P .

Afbeelding[/img]
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”