Blog over de T5 van Teebee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27339
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als het verschil niet te groot is zou je het kunnen proberen met andere remblokken, anders ook gewoon de schijven vervangen.
Remblokken vervangen is geen ingewikkeld klusje.
Geleidepennen los draaien, remklauw van de schijf halen (kan nog wel eens vast zitten en dan wip je hem met een schroevendraaier iets omhoog) en hij is los.
Let op: niet aan de remleiding laten hangen (!)
Oude blokken eraf halen, remzuiger(s) terugduwen (heb je speciaal gereedschap voor, kan met een waterpomptang maar daarmee is de kans op beschadigen van de remzuiger of het rubber aanwezig), nieuwe blokken erin en in omgekeerde volgorde de remklauw weer terug plaatsen.
Niet vergeten om als je klaar bent eerst een paar keer met het rempedaal te pompen want anders duurt het erg lang voordat je stil staat :whistle:

Handrem zit inderdaad alleen achter.

En als je dan toch bezig bent: geleidepennen even goed schoonmaken en van een likje vet voorzien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 752
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Voor kun je ook met een lijmklem terug drukken.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Die vraag wilde ik net lanceren ;-) lijmklem werkt dus ook…
Verder nog special tools? Bv een weinig courante Torx, maatje groot?
En aandraaimomenten zijn natuurlijk ook wel interessant… enig idee waar die waarden te vinden zouden zijn?
Had al even gauw gekeken op YT voor how-to vids maar kon niks vinden mbt V60 II
Enig idee welk merk Volvo standaard gebruikt? Brembo lijkt me iig meer dan goed….
Laatst gewijzigd door teebee op 15.10.2023 - 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27339
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Standaard is vaak Ate.
Van de oudere modellen was het altijd imbus 7, geen idee of dat nog zo is.
Wiel even maximaal draaien, dopje eraf wippen en dan weet je het ook.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14803
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

brembo M-line heb ik gedaan en die ervaar ik als ietsje pittiger remmen
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bover schreef: 15.10.2023 - 14:42 brembo M-line heb ik gedaan en die ervaar ik als ietsje pittiger remmen
Ietsje pittiger als in ietsje prettiger?
Doe evt alleen voor dus weet niet op ‘pittiger’ voor wat uitmaakt voor achter.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14803
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Teebee: die Brembo grijpt ietsje eerder merkbaarder aan bij het remmen ook op langere termijn. Verwacht geen grote verschillen, net ff ietje vasthoudender meen ik...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nog aanvullend vraagje.
Er wordt bij de div modellen gesproken over ‘(on)geschikt voor slijtage waarschuwingscontact’ en ‘in-/exclusief waarschuwingscontact’.
Ik mag aannemen dat mijn model een slijtage waarschuwingssysteem heeft en dat dat contact een los component is wat ik niet opnieuw hoef te bestellen (hergebruik dus, of maakt het deel uit van het blok?).

Kom wel enorme prijsverschillen tegen; bv Brembo P86027 voor 101,- maar ook voor 63,- ….. (dan denk ik weer ‘what’s the catch?’)
Laatst gewijzigd door teebee op 15.10.2023 - 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bover schreef: 15.10.2023 - 14:55 Teebee: die Brembo grijpt ietsje eerder merkbaarder aan bij het remmen ook op langere termijn. Verwacht geen grote verschillen, net ff ietje vasthoudender meen ik...
wellicht prettiger met bergritten?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

fredhead schreef: 15.10.2023 - 13:37 Standaard is vaak Ate.
Van de oudere modellen was het altijd imbus 7, geen idee of dat nog zo is.
Wiel even maximaal draaien, dopje eraf wippen en dan weet je het ook.
Kwam nl filmpje tegen van V60 I waarbij een torx 55 nodig bleek.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2311
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

teebee schreef: 15.10.2023 - 14:56 Nog aanvullend vraagje.
Er wordt bij de div modellen gesproken over ‘(on)geschikt voor slijtage waarschuwingscontact’ en ‘in-/exclusief waarschuwingscontact’.
Ik mag aannemen dat mijn model een slijtage waarschuwingssysteem heeft en dat dat contact een los component is wat ik niet opnieuw hoef te bestellen (hergebruik dus, of maakt het deel uit van het blok?).

Kom wel enorme prijsverschillen tegen; bv Brembo P86027 voor 101,- maar ook voor 63,- ….. (dan denk ik weer ‘what’s the catch?’)
de v60II heeft geen waarschuwingscontact voor de remmen
ik weet wel niet of met een grote tang of lijmklem de remzuiger terug te duwen valt, achteraan moet het via Vida gebeuren
ik zou de geroeste rand wat proper maken met een staalborstel op een boormachine, zodat alles netjes staat, anders gaan de nieuwe remblokken terug afslijten op de geroeste rand
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Philken schreef: 15.10.2023 - 16:49 ik weet wel niet of met een grote tang of lijmklem de remzuiger terug te duwen valt
Op YT vids wordt dat met oa een waterpomptang gedaan (met enig beleid) bij het vorige V60 model. Er is een speciaal tooltje voor (soms ook zichtbaar in vids) maar daarmee kan je niet extra kracht zetten oid; gaat allemaal op handkracht. Het speciale tooltje is vnl voor het ‘makkelijk’ volgens mij.Zo’n tooltje kan je zelf ook vrij simpel maken lijkt me.
Philken schreef: 15.10.2023 - 16:49 ik zou de geroeste rand wat proper maken met een staalborstel op een boormachine, zodat alles netjes staat, anders gaan de nieuwe remblokken terug afslijten op de geroeste rand
Dat is wat de dealer aangaf waarom ze niet nu alleen de blokken hebben vervangen. Wellicht maar meteen nieuwe schijven plaatsen, als ik dan toch bezig ben… dan weet ik iig zeker dat de boel direct vlak op elkaar inslijpt…. Is weinig extra werk volgens mij.
Hun ‘advies’ om ‘vaker en harder te remmen’ zou dan ook niks uitmaken volgens mij; het blok is zachter dan de schijf.
Laatst gewijzigd door teebee op 15.10.2023 - 17:40, 3 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De D5 heeft voor Hex11 en achter een 7.
Voor 345mm schijf en achter 320.
Ik heb 100k km met Brembo blokjes gereden en dat beviel goed, zijn niet te duur en hebben het voor lang volgehouden maar gaan er nu af.
Ik heb Ate gekocht met een hoger letter qua frictie, deze blijven langer goed bij intensief gebruik.
Letter HH terwijl de Brembo GF heeft, Volvo zal ook zoiets oem gebruiken omdat ik ze met een paar keer stevig remmen op de autobahn al snel te warm heb.
Glijpennen zet ik gewoon vast op de hand, remklauwen hebben volgensmij 140nm nodig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 15.10.2023 - 17:41, 2 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27339
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Toch nog altijd maatje 7 =)

Nieuwe schijven is een kwestie van de 2 bouten van het remzadel los maken, meer extra werk is het niet.

Dat tooltje kost gemiddeld tussen de 10 en 20 euro geloof ik. Gebruik die van mij al een jaar of 10, inderdaad "voor handig" maar je beschadigd er ook niets mee en voor het geld dat het ding kost kan je zelf niet klooien om er eentje te maken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

fredhead schreef: 15.10.2023 - 17:38 Toch nog altijd maatje 7 =)

Nieuwe schijven is een kwestie van de 2 bouten van het remzadel los maken, meer extra werk is het niet.

Dat tooltje kost gemiddeld tussen de 10 en 20 euro geloof ik. Gebruik die van mij al een jaar of 10, inderdaad "voor handig" maar je beschadigd er ook niets mee en voor het geld dat het ding kost kan je zelf niet klooien om er eentje te maken.
Idd, voor 15,- heb je een veel-delig setje, daar knutsel je niet tegenop ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27339
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-u ... 3SEALw_wcB

Dit is hem zoals ik heb, past altijd.
Geen setje voor nodig ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14803
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 15.10.2023 - 18:22 https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-u ... 3SEALw_wcB

Dit is hem zoals ik heb, past altijd.
Geen setje voor nodig ;)
Geen geld voor dat ding en je werkt er makkelijker mee dan een lijmtang
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29457
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb dat ook aangeschaft en is inderdaad niet duur en werkt prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ziet er ook prima uit.
Ik had deze gezien: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... eyEALw_wcB
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

fredhead schreef: 15.10.2023 - 18:22 https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-u ... 3SEALw_wcB

Dit is hem zoals ik heb, past altijd.
Geen setje voor nodig ;)
Morgen toch even bij de Brezan langs, ben de wachtwoorden voor HBM kwijt.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”