TDI, D5, LPG of toch benzine

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Volgens mij heeft Oceanracer als eens verklapt dat zijn volgende auto zeker geen Volvo meer zal zijn, maar wederom een telg van het VAG concern.

Ik vindt dat je die pompverstuiver van VW inderdaad niet teveel moet ophemelen. Ik heb er mee gereden in een passat en kan zo de vergelijking met de V70 wel maken lijkt me. De 2.5 TDI in de V70 ken ik slechts van een proefrit en deze is natuurlijk niet te vergelijken met die lekkere D5, maar toch viel ie niet tegen (die Tdi).
Mijn Passat had een rooie d en i en was redelijk vlot maar niet stil. En zuinig was ie ook niet echt. Al met al niet echt een topper. Heb wel Gehoord (dus aanname) dat de 2 liter Tdi wel weer een fijn apparaat is.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

oudegroen schreef: Ik zou bijna in de valkuil stappen te gaan twijfelen aan de versheid van jouw 140 pk TDI toentertijd, maar die slik ik in.
Wat heet versheid. Mijn V70 was toen ik hem kocht nog net geen 3 jaar oud en had net iets meer dan een ton op de teller en was dealer onderhouden. Dus hij was niet splinternieuw nee. Maar anderen hier noemen dat "net ingereden".
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

bart simpson schreef:@ Oceanracer, ik meen te lezen dat je sinds 2002 het licht gezien hebt en daar nu graag wat over moppert onder het motto "vroegguh was alles beter"... ik vind het goed hoor
Bart, als ik 't geld had kocht ik mezelf een D5. Wel weer een Oceanrace, want die kleur en velgen vind ik erg mooi. Het Audi blok was een prima blok toen het in de 850 kwam. En voor de "classic" ging het ook nog wel. Maar voor het modeljaar 2001 had Volvo echt al de D5 er in moeten hangen, vind ik. Een TD, waarbij de turbo pas bij 2500 toeren begint te draaien vind ik gewoon uit deze tijd. Ik kom met de diesel nooit boven de 2500 toeren. En bij een D5 (of 2.0D bij de V50) hoeft dat ook niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Oceanracer schreef:
oudegroen schreef: Ik zou bijna in de valkuil stappen te gaan twijfelen aan de versheid van jouw 140 pk TDI toentertijd, maar die slik ik in.
Wat heet versheid. Mijn V70 was toen ik hem kocht nog net geen 3 jaar oud en had net iets meer dan een ton op de teller en was dealer onderhouden. Dus hij was niet splinternieuw nee. Maar anderen hier noemen dat "net ingereden".
En eeh........ je remmen zaten niet vast? :joker:
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

hans anesthesie schreef:Volgens mij heeft Oceanracer als eens verklapt dat zijn volgende auto zeker geen Volvo meer zal zijn, maar wederom een telg van het VAG concern.

Ik vindt dat je die pompverstuiver van VW inderdaad niet teveel moet ophemelen. Ik heb er mee gereden in een passat en kan zo de vergelijking met de V70 wel maken lijkt me. De 2.5 TDI in de V70 ken ik slechts van een proefrit en deze is natuurlijk niet te vergelijken met die lekkere D5, maar toch viel ie niet tegen (die Tdi).
Mijn Passat had een rooie d en i en was redelijk vlot maar niet stil. En zuinig was ie ook niet echt. Al met al niet echt een topper. Heb wel Gehoord (dus aanname) dat de 2 liter Tdi wel weer een fijn apparaat is.
De kans dat de volgende auto een Audi is, is inderdaad groter dan dat ik weer voor Volvo zou kiezen. Maar dat heeft niets met de motoren te maken. De huidige diesels van Volvo zijn puike motoren. Echt niets mis mee. Het gaat mij dan meer om de betrouwbaarheid van de Volvo. Daar had ik meer van verwacht. En gezien mijn ervaring met VW (inmiddels al 8 jaar) zou ik op basis daarvan eerder kiezen voor een VAG-auto omdat ik in de jaren dat ik ook Volvo rijd (bijna 5 jaar) een duidelijk verschil zie in betrouwbaarheid en onderhoud.

Ik praat hier puur over mijn ervaring. Niet n.a.v. een proefrit, maar ik heb genoemde auto's enkele jaren in mijn bezit gehad en meen daardoor toch een aardig oordeel te kunnen geven. Wat anderen er mee doen, moet ieder voor zich weten. En als je nog geen commonrail-diesel hebt gehad, is het oude Audi-blok niets mis mee. Het is maar wat je gewend bent denk ik.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Eeeh, ik had al wel wat commonrail-diesel ervaring. Ik denk alleen dat ik een andere rijder ben dan jij. Mijn turbo doet het echt al wel op 1500 rpm, ik geef 'm alleen de kans om nromaal op druk te komen. Tja, volle druk haalt 'ie bij mij maar zelden, omdat ik daar geen aanspraak op maak (behalve in de Alpen, daar gebruik ik 'm graag) omdat dat in mijn ogen niet nodig is. Ik herhaal nogmaals, als ik hard wil rijden doe ik dat (volkomen legaal) in mijn rallyauto, en da's een benzine! Als ik dat zou willen met mijn TDI dan zou ik de wastegatebegrenzer wel bijstellen. Iedere 0,1 bar overdruk is dan meteen 10 pk en 30 Nm.

Wat jij zegt over de betrouwbaarheid van Volvo geeft mij echter te denken. Als ik daar jouw opvattingen over het 'toeren rijden" naast zet, kan ik me wel voorstellen dat jij meer onderhoud aan je auto's nodig hebt dan gemiddeld. Maar vlak dan de recente VAG's niet uit, waarbij vaststaat dat bij een "moderne rijstijl" je turbo het niet langer houdt dan 100.000 km.. Over betrouwbaarheid gesproken..........
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

ach, ik denk dat het hier wel juist gezegd is: veel hangt af van je rijstijl. Ik rijd graag rustig, comfortabel, zodat de passagiers amper voelen dat we rijden (en toch een deftige snelheid hebben he ;) ). En dan heb ik meer dan genoeg aan m'n classic of m'n vrouw haar V70II. En ALS ie het nodig heeft (niet zo vaak), geef ik hem de sporen en brult hij lusitg, trouw gevolg gevend aan mijn wensen. Zo moet een wagen zijn voor mij. Zo vond ik de S40 2.0d te geweldig, brutaal, je kan dit begrijpen met voorgaande in het achterhoofd.
Blijkt nu dat Oceaanracer juist die sportiviteit wil, in alle toeren, en dan is ook wel duidelijk en terecht waarom ie er zo over denkt.
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Blijkt nu dat Oceaanracer juist die sportiviteit wil, in alle toeren, en dan is ook wel duidelijk en terecht waarom ie er zo over denkt.
Maar dan moet 'ie (legaal) gaan rallyrijden of gaan racen op het circuit en níet op de openbare weg! Juist van een rij-instructeur mag je toch zoiets verwachten
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat jij TS (Hans) een Audi-blok aanraadt, terwijl je nu de VAG-techniek als onbetrouwbaar bestempeld.

Verder is mijn rijstijl door jou niet op afstand te beoordelen en niet ter zake doend in dit topic. Graag weer on-topic dus...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

Ik ben blij dat ik mijn Audi A4 met eerder genomde 115 pk TDI (bij Audi alleen rode I) uit 2000 kwijt ben. Mijn S60 D5 rijdt echt een heel stuk fijner. De Audi was nieuw toen ik hem kreeg en heeft in de 4 jaar dat ik hem had een waslijst aan problemen bezorgd. Ik heb nog geprobeerd hem te retourneren aan de importeur, omdat dit echt niet leuk meer was. De dealer ondersteunde mij daarin. Ik kreeg toen een aanbod dat toen zelfs beduidend onder de marktwaarde lag. Er zijn tijden geweest dat ik wekelijks bij die dealer was.
Een van de leukste problemen die ik had, was het zelfontbranden van de centrale kabelboom in de auto. Dit werd de avond vantevoren al een beetje aangekondigd doordat alle interieurlampjes zachtjes aan het gloeien waren terwijl de auto enige uren daarvoor al afgesloten was. Geluk gehad dat de Auto toen niet was uitgefikt. Maar zoals gezegd, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen en niet representatief voor een andere auto. Er schijne ook goede Audi's rond te rijden, net als goede Volvo's :P
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

oudegroen schreef: Wat jij zegt over de betrouwbaarheid van Volvo geeft mij echter te denken. Als ik daar jouw opvattingen over het 'toeren rijden" naast zet, kan ik me wel voorstellen dat jij meer onderhoud aan je auto's nodig hebt dan gemiddeld. Maar vlak dan de recente VAG's niet uit, waarbij vaststaat dat bij een "moderne rijstijl" je turbo het niet langer houdt dan 100.000 km.. Over betrouwbaarheid gesproken..........
Wat een onzin. Net alsof een auto stuk gaat als je een keertje gas geeft. Bovendien vergelijkt hij het met een VW, en hij heeft in de Volvo heus niet ineens een andere rijstijl.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat jij TS (Hans) een Audi-blok aanraadt, terwijl je nu de VAG-techniek als onbetrouwbaar bestempeld.
Als je goed las had ik het over de recente VAG techniek. De (in jouw woorden "niet meer van deze tijd") in mijn woorden beproefde VAG techniek durf ik bijna blind aan te bevelen. Ik raad echter niemand aan tegaan trappen met zijn (gewone) materiaal.
Verder is mijn rijstijl door jou niet op afstand te beoordelen en niet ter zake doend in dit topic. Graag weer on-topic dus...

Over jouw rijstijl wil ik het helemaal niet hebben, daar begin jij zélf over!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
VOuLezVOus
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.01.2007 - 20:24

Ik spreek voor mezelf: VAG versus Volvo. Momenteel rij ik 4 maanden Audi A4 TDI 115pk in afwachting van een ruil tussen mijn oude S60 D5 en V70 2.4D. De audi geeft me echt een gevoel van "rij mij". Met spijt in het hart moet ik toegeven dat mijn S60 minder dat gevoel gaf . In elk geval is de Audi een stuk aangenamer rijden in stadsomgeving. Daarin speelt de draaicirkel enerzijds en de vlotte toeren onderin anderzijds een grote rol. Vanuit quasi stilstand uit uit een ondergrondse garage rijden was in de Volvo telkens een traag gedoe in eerste. Je voelde netjes dat de 163 PkD5 onderin zonder adem zat, en pas rond de 1500 toeren begon te leven. Tegen dan was je pruttelend boven geraakt. Met de Audi rij je gewoon vlot naar boven zonder meer. De afwerkingskwaliteit van de toch al 160.000 km hebbende A4 hoeft op geen enkele manier onder te doen voor de S60, integendeel.

Als routière draait de redenering dan weer. Volvo rules. Een pompend onderstel van Audi gaat snel vermoeien, de windgeluiden evenzeer. Het is leuker een 5 cilinder in het vooronder, leuker qua geluid en leuker qua punch die je krijgt als je al eens aan 120 km/u versnelt. Je voelt duidelijk dat de A4 smaller op zijn poten staat.

Over de recente(re) VAG techniek durf ik me ook niet meer onverschillig uitspreken. Hier en daar hoor je al eens problemen met de nieuwe Passat, maar ook met eerst uitgebracht A6 3.0 TDI's is niet alles koek en ei.

@Fluz, die problemen had met zijn TDI 115pk en daarom naar D5 overstapte.. mijn S60 D5 is te beschouwen als "teruggenomen" door de dealer wegens een lange lijst problemen met de motor. Een V70 komt in de plaats. Een goede terugnameprijs voor de S60 en een uitstekende nieuwprijs voor de (laatste reeks) V70 maakte de keuze redelijk evident.
VOuLezVOus
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”