Er staat op het forum nog een XC90 met een lekke koppakking te koop. Voor weinig.
Misschien een idee om die aan te pakken en voor meer €€ te verkopen
D5 in de soep
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40791
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Verleidelijk, maar heb me even kort ingelezen in de V8 en die laat ik graag staan… Dat is geen pretje met het blok in de wagen als ik het goed begrijp en dan heb je ook nog eens 2 koppen, 2 dekken…Ben schreef:Er staat op het forum nog een XC90 met een lekke koppakking te koop. Voor weinig.
Misschien een idee om die aan te pakken en voor meer €€ te verkopen
Als iemand nog een V70 of XC70 Ocean Race weet voor weinig daarentegen die zou ik wel graag ipv het Audietje willen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Vaker olie wisselen helpt idd, punt is alleen dat niet iedereen de historie van de auto kent. Veel hebben vanaf de eerste (vaak lease) kilometers de wissel 30k plus gehad, tot einde contract met 200.000 op de teller. Dan begin je dus met een dikke achterstand. Daarnaast zijn de stoters en tuimelaars wel onderdelen die behoorlijk wat te verstouwen krijgen tijdens hun leven.volvo xc90 010 schreef: heel het verhaal gevolgd , wat je er van op kan steken is vaker je olie verversen om motorschade te voorkomen, ik doe ook iedere 10.000 km nw olie in me xc90 , zo duur is dat allemaal niet als je er bovenstaande ellende mee kan voorkomen !!
Ik zou daarom eigenlijk iedereen rond de 300k, die nog een tijdje voort wil met z’n D5 en een beetje handig is, aanraden om de stoters en tuimelaars te vervangen. Het is geen mega ingreep en je verfrist je blok er enorm mee.
Als ze eraf lopen heb je een stuk complexer werkje te pakken en de euro4 koppen zijn schaars en flink aan de prijs…
- Hans oet Twent
- 7th Gear member
- Berichten: 9889
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik wissel de Olie & Filter om de 15.000km, BMW is een dieseltje, met 155K ervaring waarvan de laatste 25 bij mij. Ding heeft altijd zo’n 20/25K per jaar gedraaid.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19885
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ja hier ook tussentijdse oliewissel, de 30k beurt gaat door de midden, om de 15.000 nieuwe olie.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20935
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Hier jaarlijks een oliewissel. En dan maakt het niet uit of ik 8.000 of 18.000 km rijd. Dat doe ik al de laatste 3 decennia.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 4th Gear member
- Berichten: 743
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Een V8 met lekke koppakkingen draait uit op motoruitbouwen en repareren.
Dan zit je dicht bij het vervangen van de motor door een goed draaiend blok met minder kilometers.
De motorruimte is te krap om de koppakkingen met de motor in de auto te vervangen.
Reken op flink wat arbeidsuren voor deze ingreep.
Dan zit je dicht bij het vervangen van de motor door een goed draaiend blok met minder kilometers.
De motorruimte is te krap om de koppakkingen met de motor in de auto te vervangen.
Reken op flink wat arbeidsuren voor deze ingreep.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Zo, ook weer klaar. ABS ring weer glimmend. De oude was gewoon ouderwets weggerot.
Met dank aan een YouTube tipje dat enkel de bovenste bout van je veerpoot bevestiging los hoeft om genoeg ruimte te creëren om de as eruit te kunnen tikken.
Klein klusje, bij elkaar een half uur werk als je het juiste gereedschap hebt.
Benodigd:
- diepe dop 21 (die had ik dus niet)
- dop 18
- dop 13 bout aandrijfas
Met dank aan een YouTube tipje dat enkel de bovenste bout van je veerpoot bevestiging los hoeft om genoeg ruimte te creëren om de as eruit te kunnen tikken.
Klein klusje, bij elkaar een half uur werk als je het juiste gereedschap hebt.
Benodigd:
- diepe dop 21 (die had ik dus niet)
- dop 18
- dop 13 bout aandrijfas
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3027
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
en de know-how
en de ruimte
en......
Met belangstelling volg ik dit topic.
Complimenten voor je werkzaamheden!
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27852
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ideale tip!
Ik heb bij mijn auto destijds de oude ring gebruikt om de nieuwe mee op z'n plek te kunnen tikken
Ik heb bij mijn auto destijds de oude ring gebruikt om de nieuwe mee op z'n plek te kunnen tikken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Zo heb ik ook nog een tip opgepikt. Nieuwe ring in een bakje kokend water leggen en dan erom tikken, is ie net wat ruimer.fredhead schreef:Ideale tip!
Ik heb bij mijn auto destijds de oude ring gebruikt om de nieuwe mee op z'n plek te kunnen tikken
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27852
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ga ik onthouden, dank!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8421
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
En niet met blote handen uit dat bekertje pakken, ook onthouden
Ik ga dit topic trouwens nog een keer van vor tot achter doorlezen, heb sinds kort behoefte aan informatie over de kop er af schroeven, reviseren, en weer monteren... Als ik zo veel geluk heb.
Toen dacht ik, dat heeft een naamgenoot net gedaan toch? Ja zeker. Wel een diesel maar dat mag de pret niet drukken.
Ik ga dit topic trouwens nog een keer van vor tot achter doorlezen, heb sinds kort behoefte aan informatie over de kop er af schroeven, reviseren, en weer monteren... Als ik zo veel geluk heb.
Toen dacht ik, dat heeft een naamgenoot net gedaan toch? Ja zeker. Wel een diesel maar dat mag de pret niet drukken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Vandaag eindelijk de automaat van verse olie voorzien. Was geen overbodige luxe. Gekozen voor de good old aftappen en vullen methode. Benodigdheden: torx 55, Torx 30, een 17mm inbus en olie; Mannol JWS 3309 10 liter in mijn geval, voldoet aan de specificaties en scheelt vet veel pieken tov de originele Volvo.
Genoeg voor drie keer verversen en dan heb je het meerendeel van de olie in de bak weer fris.
Had weinig behoefte aan losnemen slangen etc dus Gibbons was me teveel gedoe. Powerflush niet DIY dus dat viel af.
Dacht het even vlot te doen, maar soms wil het niet zoals gepland. Onhandig is dat de luchtbak eraf moet, maar dat was redelijk vlot gepiept. Eerste echte obstakel was een vulplug die vakkundig vast geluchtrateld. Hou daar eens mee op gasten!
Betekende weer een nieuwe dop in het arsenaal aangezien een 3/8 torx 55 op de slagsleutel me niet zo’n goed idee leek. Gelijk weer een half uur kwijt op en neer naar de vakhandel. Daarna slordig met het inschenken dus dikke bende, tjonge jonge…
Anyway, uiteindelijk prima geslaagd.
Van boven naar beneden eerste aftap, tweede tap en helemaal onder de nieuwe olie. Ben vergeten de laatste tap apart op te vangen, maar dat zat behoorlijk in de buurt van het roze van nieuwe olie.
Hierna met Vida de TCM olie temp in de gaten gehouden todat ie de benodigde 50-60 graden had (dat kost je een half uur) en het overtollige afgetapt. Daarna de TCM ook counter gereset en klaar.
Maakt het verschil? Jazeker! Het slingeren van de toeren rond lockup is verdwenen en de overgangen zijn een stuk soepeler.
Denk dat ik met een paar duizend km nog een keer een ronde doe.
Genoeg voor drie keer verversen en dan heb je het meerendeel van de olie in de bak weer fris.
Had weinig behoefte aan losnemen slangen etc dus Gibbons was me teveel gedoe. Powerflush niet DIY dus dat viel af.
Dacht het even vlot te doen, maar soms wil het niet zoals gepland. Onhandig is dat de luchtbak eraf moet, maar dat was redelijk vlot gepiept. Eerste echte obstakel was een vulplug die vakkundig vast geluchtrateld. Hou daar eens mee op gasten!
Betekende weer een nieuwe dop in het arsenaal aangezien een 3/8 torx 55 op de slagsleutel me niet zo’n goed idee leek. Gelijk weer een half uur kwijt op en neer naar de vakhandel. Daarna slordig met het inschenken dus dikke bende, tjonge jonge…
Anyway, uiteindelijk prima geslaagd.
Van boven naar beneden eerste aftap, tweede tap en helemaal onder de nieuwe olie. Ben vergeten de laatste tap apart op te vangen, maar dat zat behoorlijk in de buurt van het roze van nieuwe olie.
Hierna met Vida de TCM olie temp in de gaten gehouden todat ie de benodigde 50-60 graden had (dat kost je een half uur) en het overtollige afgetapt. Daarna de TCM ook counter gereset en klaar.
Maakt het verschil? Jazeker! Het slingeren van de toeren rond lockup is verdwenen en de overgangen zijn een stuk soepeler.
Denk dat ik met een paar duizend km nog een keer een ronde doe.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20935
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het wordt nog mooier als je ook het oliefilter vervangt en de magneten in de carter schoonmaakt waar ijzerslijpsel aan zit.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Dat zal ongetwijfeld, maar de TF80SC moet uitelkaar om dat te kunnen doen.Msuidgeest schreef:Het wordt nog mooier als je ook het oliefilter vervangt en de magneten in de carter schoonmaakt waar ijzerslijpsel aan zit.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27852
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hier vorig jaar ook gewoon een drain en fill gedaan.
Moet iedere 60.000 kilometer volgens het boekje en dan ga je van licht verkleurde olie terug naar zo mooi als op jouw foto.
Magneet en filter heb ik ook in ieder geval voor dit keer gelaten voor wat het was.
Dat is een mooie gelegenheid als je ergens een brug kan gebruiken.
Moet iedere 60.000 kilometer volgens het boekje en dan ga je van licht verkleurde olie terug naar zo mooi als op jouw foto.
Magneet en filter heb ik ook in ieder geval voor dit keer gelaten voor wat het was.
Dat is een mooie gelegenheid als je ergens een brug kan gebruiken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D