Hahaha prachtig, en mijn fiets gaat nog veel harder dus dat probleem is ook opgelost
Helaas een nieuw probleem er bij. De automaat op het donorblok is geen geartronic en de mijne wel.
Maar beide blokken liggen naast de auto dus dat wisselen mag niet zo moeilijk zijn nu.
Maar... ik heb zo op mijn bak staan beuken met een platte beitel om die aandrijfas er uit te krijgen, dat ik bang ben dat de keerring ook klappen gehad heeft en gaat lekken. Vervangen gaat momenteel niet lukken want het aluminium is vervormd, en of die keerring nog goed is durf ik ook niet hardop te zeggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
fredhead schreef: ↑28.04.2024 - 14:00
Met een dremel of iets dat randje aluminium dat in de weg zit voorzichtig verwijderen?
Lijkt niet om heel veel materiaal te gaan.
Precis. Zo te zien de rand aan de oppervlakte.
En een keerring is redelijk dik.
Toch even wat twijfel over de keerring in de automaat.
Net even een rondje Veendam gedaan.
Vaste garage: gewoon laten zitten en hopen dat het goed gaat, vooral afblijven als hij niet lekt. En anders kan je er zo bij als het toch fout gaat. Ja dat klopt ook, wiel er af, as er uit en je hebt in principe redelijke toegang.
Technotrans: Dremel er over, scheurtje even open schuren, Locktite 3455 aluminium epoxy er op, netjes maken, nieuwe keerring.
Volvo dealer: mja mja... daar bestaat wel kneedbaar aluminium voor, nieuwe keerring er in en moet lukken maar blijft gokken.
Been autoschade: oplappen van een defect, ga maar op zoek naar een andere bak.
Mooiste is natuurlijk ruimte maken, TIG lassen om een nieuw laagje toe te voegen, en die netjes rond te maken in de ogiginele vorm maar hoe ver moet je gaan met zoiets?
Hij is nu mooi droog, na een week. Maar goed, hij staat nu gewoon op de grond en doet niks. Wat gebeurd er na 100 km rijden?
Het lijkt mij ook oppervlakkig, dat kleine losse deeltje loopt voor zo ver ik kan zien tot net onder de keerring.
Dat zweet rondom de keerring was al zo voordat het blok uit de auto kwam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Ik zou deze keerring er uit trekken en kijken hoe het er verder uitziet. En dan met de optie van Technotrans verder gaan
Die rand welk beschadigd is is er deels om de keerring op de plek te houden. Keerringen zitten er altijd strak ingeperst. Eruit lopen doet deze sowieso niet. Daar zit de boel te strak in elkaar.
Achter de keerring is een "zitting" wat voorkomt dat de keerring verder naar binnen kan. Als de keerring op zijn plek zit, zit deze strak op de zitting en rondom ook ingesloten.
Ik zou hem eruit halen en even netjes maken (dremel en misschien een beetje kneedsjabba) en weer terugzetten. De keerring dicht vooral af tegen de zitting aan en rondom de as. Die buitenste rand is niet zo belangrijk, je moet hem alleen niet beschadigen als je er een nieuwe intikt en hij moet niet uit vorm gedrukt worden.
Dat hij er uit valt ben ik ook niet bang voor, maar hij is onderin een beetje vervormd en de vraag is of hij de olie nog binnen houdt.
Zo'n ding kost misschien een tientje en die locktite 18 euro dus geen probleem.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie schreef: ↑30.04.2024 - 20:40
Of je belt RIMA (of een andere sloper) en vraagt of hij nog een deksel voor de uitgaande kant heeft...
Of je vraagt of ze daar nog een goed werkende passende bak hebben die weinig gelopen heeft. Want de bestaande bak schakelde sowieso niet zo goed meer zoals je zelf soms schreef.
Zo'n ruilbak zal ook niet alle geld kosten en dan heb je een hoop problemen opgelost.
Urbexpeditie schreef: ↑30.04.2024 - 21:43
Een goede versnellingsbak kost toch al gauw €1500 a €2000
Ah, nee joh. Ja, misschien een splinternieuwe zo bij Volvo Zweden uit de schappen maar een goede gebruikte kost echt geen 1500/2000 euro.
Bij Rima kosten ze tussen de 450 en 500 euro: https://autorima.nl/nl/onderdelen/volvo ... k/O25332/1
En ze hebben ze zelfs nog stukken goedkoper.
Bak van de donor motor afgeschroefd en aan de kant gelegd. Vandaag de bak van mijn blok gehaald en op de donor geschroefd.
Probleem was dat de donor bak een gewone automaat is, en in mijn S60 zit een geartronic.
Ik laat de aandrijfas keerring eerst zo, kijken wat hij gaat doen.
Keerringen van de krukas kan ik nu mooi bij, krijg ook steeds het advies van Adriaan om ze te vervangen nu. Maar eerlijk gezegd zie ik daar nu een beetje tegenop. Je zal zien dat er weer iets mis gaat (kan he) en extra werk geeft, weer extra onderdelen en kosten en tijd. Gewoon nu geen zin in. Vliegwiel zijde is op beide motoren mooi droog, distributiezijde van beide blokken wel wat zweet maar niet overdreven in mijn amateur ogen. Dus ik laat het hier bij nu, de auto moet ook een keer weer klaar.
Carterventilatie is nieuw, zonet gemonteerd. Morgen even nieuwe distributie set met waterpomp er op, en een pakking voor thermostaathuis halen bij de dealer. En op de 6 torx boutjes van de omvormer moet loctite, de rode? Zit nu ook wat roods op die boutjes.
Het begint weer ergens op te lijken. Ik moest even afstand of pauze nemen, zat op zo'n dood punt of zo. Maar kan er nu weer tegen aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Voor het werk aan even de distributieriem vervangen.
Markeren, riem er af, spanner en looprol vervangen, waterpomp pakking voorzichtig schoon krabben, pompje er op, riem er weer op.
Paar keer rond draaien, voelt goed, net als met de oude riem.
Ook een pakking voor thermostaathuis-cilinderkop, en een flesje loctite om de omvormer weer vast te schroeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi