Betrouwbaarheid/aankoopadvies 2e gen XC90's - opgelost

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 431
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Gouwe schreef: 21.05.2024 - 08:15 Tijdens het laden werkt jou airco om de batterijtemperatuur optimaal te houden. Niets bijzonders dus lijkt mij. En met bevroren bedoel je waarschijnlijk gecondenseerd?
Serieus? De accu heeft een eigen koelcircuit toch? Zit ook een aparte ventilator en KVS reservoir onder het paravaan.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ja, maar waar denk je dat de koude die nodig is om te koelen vandaan komt? Die komt van jou airco compressor......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ja, maar waar denk je dat de koude die nodig is om te koelen vandaan komt? Die komt van jou airco compressor......
De koude komt gewoon van de buitenlucht, net als de koeling van je brandstofmotor en gebeurt via een warmtewisselaar (oftewel je radiator). Heeft niks met je aircopomp te maken

En een airco systeem werkt niet meer een traditioneel expansievaatje.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

pimsam schreef: 22.05.2024 - 13:56
Ja, maar waar denk je dat de koude die nodig is om te koelen vandaan komt? Die komt van jou airco compressor......
De koude komt gewoon van de buitenlucht, net als de koeling van je brandstofmotor en gebeurt via een warmtewisselaar (oftewel je radiator). Heeft niks met je aircopomp te maken
Dan ben je toch niet helemaal juist geïnformeerd (en geen idee wat je opmerking over het expansieventiel hier mee te maken heeft).
Hier mee info: https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... igen-1725/#
Als de airco in een PIH defect is kan je om die reden ook niet meer elektrisch rijden om schade aan de accu te voorkomen. Vele V60 D6 rijders hebben dat ervaren.......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RBA
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Helaas heb ik hem nog niet weer kunnen opladen. Dat ga ik vanavond doen. Eens kijken of ik weer hetzelfde ga ervaren. Ik ga vandaag of morgen nog wel de temperatuursensor in de rechter buitenspiegel vervangen omdat die instabiel is, scheint een klein klusje te zijn.

Misschien een andere vraag en ik heb de zoek button al gebruikt, alleen niks kunnen vinden.

ANDROID auto in mijn XC90 december 2015, wat zijn hiervoor de opties? Ik heb een hoop dingen voorbij zien komen van 2 usb poorten etc. Helaas heb ik de oude versie met 1 poort en functioneert alleen maar met Apple CarPlay..... Jammer voor mij met een Android toestel. Nu zie ik een hoop reclames voorbij komen van apparaatjes die met Apple CarPlay en Android auto werken. Zou dit eventueel ook de oplossing voor mij zijn? Volgens mij gaat het om het CarPlay protocol herkennen en stuurt daarna de informatie door aan het systeem waardoor in wel android auto zou kunnen gebruiken?
RBA
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Vannacht ging het opladen goed en geen ijsvorming op de leidingen. Vandaag maar wel de temperatuursensor vervangen en geeft nu weer de goede temperatuur aan. Leuk klein klusje 😁
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1013
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gefeliciteerd met je mooie XC90!
Nog wel een tip, als je een standkachel hebt dan moet je die met enige regelmaat gebruiken. Doe je dat niet (ik ben ervaringsdeskundige) dan heb je een gerede kans dat de kachel het op den duur niet meer doet en wacht je een dure reparatie...
Zelf laat ik de kachel ongeveer 1x per maand even draaien (mits de temperatuur onder de 15 graden is, anders werkt je kachel niet).

Veel veilige km's gewenst!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
K75RT
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.09.2017 - 13:28

BraboFrits schreef: 26.05.2024 - 13:14 Gefeliciteerd met je mooie XC90!
Nog wel een tip, als je een standkachel hebt dan moet je die met enige regelmaat gebruiken. Doe je dat niet (ik ben ervaringsdeskundige) dan heb je een gerede kans dat de kachel het op den duur niet meer doet en wacht je een dure reparatie...
Zelf laat ik de kachel ongeveer 1x per maand even draaien (mits de temperatuur onder de 15 graden is, anders werkt je kachel niet).

Veel veilige km's gewenst!
Goede tip! Is het niet zo dat in de pure modus, met bijverwarming geselecteerd, de standkachel altijd in werking treedt?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

K75RT schreef: 28.05.2024 - 12:55 Goede tip! Is het niet zo dat in de pure modus, met bijverwarming geselecteerd, de standkachel altijd in werking treedt?
Ja maar die functie (bijverwarming) kun je dus uitzetten (zoals ik heb gedaan)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
K75RT
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.09.2017 - 13:28

Gouwe schreef: 28.05.2024 - 13:03 Ja maar die functie (bijverwarming) kun je dus uitzetten (zoals ik heb gedaan)
Dan is het wel "fris" in de winter neem ik aan?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nee hoor, gewoon stoelverwarming aan. Meeste ritten zonder verwarming zijn max 5 km enkele reis. Dan voegt de verwarming niet veel toe. Langere ritten gaat buiten de bebouwde kom de ICE (en dus de bijbehorende verwarming) aan..
Wel start ik zo af en toe of vooraf via de standkachel activatie of door handmatig bijverwarming aan te zetten de verwarming om zoals BraboFrits ook aangeeft e.e.a. wel operationeel te houden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”