Airco valt uit bij hitte/file

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
GeertL
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.05.2024 - 20:15

Heren/dames,

voor het eerst het probleem met onze Volvo S60, 2.4 met 140 pk uit 2001 ervaren in de file in Zuid-Frankrijk.
Het was buiten 38 graden en uit het niets viel de airco uit. Toen de file was opgelost en de auto heeft weer rijwind werkt alles weer naar behoren.
Omdat het niet warm meer is geweest eigenlijk vergeten het probleem op te lossen. Laatst in Duitsland op een warmere dag enige tijd moeten wachten voor een dichte spoorwegovergang en deed zich het probleem weer voor.
Omdat we op 80 km wegen naar huis zijn gereden ook niet meer genoeg rijwind gehad om weer te gaan koelen.

Geen foutcodes aanwezig
Juiste hoeveelheid koudemiddel in het systeem
Motortemperatuur loopt niet op

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Toch de koelfan? Condensor dicht/verstopt?

Hoor graag als er iemand een idee heeft.
En natuurlijk bedankt voor de tijd die jullie nemen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 28015
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Laat de speling op de magneetkoppeling controleren.
Dit zorgt ook voor een wel/niet werkende airco.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 760
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Draait de condensorventilator wel?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4775
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er zijn hier al een par dingen genoemd: ventilator achter de voorbumper (deze moet regelmatig aanslaan/draaien met ingeschakelde airco), luchtspleet van de magneetkoppeling, één van de systeemdruk of temperatuur meetsensoren defect. Als de airco het weer doet, komt er dan in het begin ook rook/waas uit de uitstroomopeningen in het dashboard? Volgens mij was ook een bekend kwaaltje van dit platform dat de inlaatsensor (bij te rempedaal ergens?) defect ging waardoor de inlaat temperatuur niet goed werd gemeten en dus de verdamper bevroor......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 643
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ik had iets soortgelijk, bleek uiteindelijk na toevallige diagnose dat de koelfan achter de radiator niet meer werkte.
Andere erop en gelijk weer fris tijdens stil staan. Magneetkoppeling had ik al eens afgesteld en het probleem bleef, vandaar dat we verder gezocht hebben.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
GeertL
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.05.2024 - 20:15

Bedankt voor de reacties. Als de airco weer aan gaat na het uitvallen komt er geen rook/waas uit de kanalen. Koelfan is een enkele, motortemperatuur loopt niet op. Het probleem is lastig te reproduceren omdat het zich alleen voordoet bij warmere temperaturen, iets wat we de laatste tijd niet hebben in Nederland.

Zit er bij de enkele koelfan een 2de trap of aparte functie voor het gedeelte airco?
GeertL
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.05.2024 - 20:15

NicoV40 schreef: 27.05.2024 - 08:24 Ik had iets soortgelijk, bleek uiteindelijk na toevallige diagnose dat de koelfan achter de radiator niet meer werkte.
Andere erop en gelijk weer fris tijdens stil staan. Magneetkoppeling had ik al eens afgesteld en het probleem bleef, vandaar dat we verder gezocht hebben.
Het is niet het goedkoopste onderdeel, maar lijkt wel het meeste op het probleem dat ik ervaar.
redracer
4th Gear member
Berichten: 600
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

GeertL schreef: 27.05.2024 - 21:28
Zit er bij de enkele koelfan een 2de trap of aparte functie voor het gedeelte airco?
de langzame stand die een continu briesje ( voor de airco ) blaast en een stand voor het koelwater en die is een stuk luider .
Kan je dus even gauw testen met het in en uitschakelen vd airco
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 760
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Als er één fan aanwezig is en de temperatuur van de motor loopt in de file niet op, lijkt me het toch een andere oorzaak. Immers wordt er op de hoge stand voor motorkoeling, ook lucht door de condensor getrokken. Dus dan zul je af en toe toch ineens koele lucht moeten voelen.
GeertL
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.05.2024 - 20:15

Bedankt voor de reactie, ik ga verder zoeken.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3084
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Topictitel lang geleden ook ervaren in een andere Volvo. V70xc '02 en dat is vrijwel dezelfde auto/motor etc als TS.
Bleek dat er in het boekje keurig was aangegeven, dat bij hoge buitentemperatuur EN filerijden, de airco uitgezet wordt.
Na de file bij normale snelheden, ging de airco weer werken.
Misschien staat het ook in uw boekje vermeld.
GeertL
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.05.2024 - 20:15

Probleem voor het eerst ervaren vorig jaar in Zuid-Frankrijk bij een buitentemperatuur van 38 graden in de file. Heb de auto sinds 2015, nooit eerder gehad.

Er zijn 2 foutcodes aanwezig, zie bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”