Bonkje achter bij loslaten gas

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
marsman
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Mijn XC60 T8 uit 2018, bouwjaar 2019 (70 liter tank) moet voor een beurt. Afspraak staat al. Heb er nu 1 jaar probleemloos 20.000 km-ers mee gereden, muv een kapot pinnetje van de laadklep. Maar daar is iemand bij de laadpaal gewoon tegenaan gelopen.

Er is 1 punt die ik ga aankaarten bij de beurt. Ik wil het hier alvast ook eens navragen. Bij het loslaten van het gas (zowel in full EV als in hybrid met de motor aan) hoor ik 2 tot 3 tienden na het loslaten van het gas een klein bonkje achter. Bij het gasgeven hoor ik niks, dus alleen bij gas los. Het bonkje hoor ik net 2 / 3 tienden na gas los, dus als de motorrem in werking komt. Ik gebruik de B-stand eigenlijk nooit, maar dan is het bonkje er ook. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Is dat de beroemde ERAD koppeling waar hier en daar toch wel issues mee zijn? Of zou het in de aandrijfas kunnen zitten?

Ik heb de auto bij dealer een maand of 3 geleden een Polestartuning laten geven. Ik weet niet goed of dit bonkje daarvoor ook al aanwezig was, het valt me sinds kort pas op.

Verder geeft de auto soms wat trillingen bij het remmen. Dat kan er wellicht ook mee te maken hebben.

Iemand die een idee heeft wat dit kan zijn?
marsman
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Nog een aanvulling, op hogere snelheden is het bonkje nauwelijks te horen (of eigenlijk niet). Alleen bij snelheden onder de 60 km/uur zeg maar. Iemand?
marsman
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Iemand?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4775
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Het bonkje zou speling kunnen zijn. Bijvoorbeeld op de ERAD maar kan ook ergens in de wielophanging zijn. Je weet zeker dat er niets los achterin de auto ligt?
Trillen met remmen is denk ik heel iets anders. Dat komt vooral omdat je met een hybride al snel minder (hard/vaak) remt. Je krijgt dan aanslag/residu op de blokken en schijven. Tip: doe eens een paar keer een noodstop maken zodat je de remmerij eens goed gebruikt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
marsman
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Thnx! Het kan bijna niet iets zijn wat los in de auto ligt. De auto vertraagt nauwelijks als ik het gas loslaat. Ik hoor het bonkje ook als ik heel rustig van het gas ga. Mbt die ERAD koppeling, werkt deze altijd? Dus ook al je geen gebruik maakt van de EV motor?
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”