Bonkje achter bij loslaten gas

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
marsman
3rd Gear member

Mijn XC60 T8 uit 2018, bouwjaar 2019 (70 liter tank) moet voor een beurt. Afspraak staat al. Heb er nu 1 jaar probleemloos 20.000 km-ers mee gereden, muv een kapot pinnetje van de laadklep. Maar daar is iemand bij de laadpaal gewoon tegenaan gelopen.

Er is 1 punt die ik ga aankaarten bij de beurt. Ik wil het hier alvast ook eens navragen. Bij het loslaten van het gas (zowel in full EV als in hybrid met de motor aan) hoor ik 2 tot 3 tienden na het loslaten van het gas een klein bonkje achter. Bij het gasgeven hoor ik niks, dus alleen bij gas los. Het bonkje hoor ik net 2 / 3 tienden na gas los, dus als de motorrem in werking komt. Ik gebruik de B-stand eigenlijk nooit, maar dan is het bonkje er ook. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Is dat de beroemde ERAD koppeling waar hier en daar toch wel issues mee zijn? Of zou het in de aandrijfas kunnen zitten?

Ik heb de auto bij dealer een maand of 3 geleden een Polestartuning laten geven. Ik weet niet goed of dit bonkje daarvoor ook al aanwezig was, het valt me sinds kort pas op.

Verder geeft de auto soms wat trillingen bij het remmen. Dat kan er wellicht ook mee te maken hebben.

Iemand die een idee heeft wat dit kan zijn?
marsman
3rd Gear member

Nog een aanvulling, op hogere snelheden is het bonkje nauwelijks te horen (of eigenlijk niet). Alleen bij snelheden onder de 60 km/uur zeg maar. Iemand?
marsman
3rd Gear member

Iemand?
Gouwe
7th Gear member

Het bonkje zou speling kunnen zijn. Bijvoorbeeld op de ERAD maar kan ook ergens in de wielophanging zijn. Je weet zeker dat er niets los achterin de auto ligt?
Trillen met remmen is denk ik heel iets anders. Dat komt vooral omdat je met een hybride al snel minder (hard/vaak) remt. Je krijgt dan aanslag/residu op de blokken en schijven. Tip: doe eens een paar keer een noodstop maken zodat je de remmerij eens goed gebruikt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
marsman
3rd Gear member

Thnx! Het kan bijna niet iets zijn wat los in de auto ligt. De auto vertraagt nauwelijks als ik het gas loslaat. Ik hoor het bonkje ook als ik heel rustig van het gas ga. Mbt die ERAD koppeling, werkt deze altijd? Dus ook al je geen gebruik maakt van de EV motor?
Papejojo
Starter

Ik had dit bonkje ook met een vorige wagen (geen volvo) met automatische versnellingsbak. Dit bleek een probleem met het differentieel te zijn.
marsman
3rd Gear member

Ok, de auto is inmiddels bij de dealer geweest. Heb vooraf ook proefgereden met de monteur. Er is niets gevonden tijdens de beurt die dit bonkje kan veroorzaken. De dealer verdenkt de Erad, maar weet het niet zeker en adviseert om door te rijden en te kijken wat er gebeurd. Alleen al het onderzoek om te zien of de Erad de oorzaak is, is al kostbaar.

Nu ben ik niet zo bang snel stil te komen staan. Maar we gaan wel een lange reis maken tijdens de zomervakantie. Daarom toch nog eens hier navragen wat de ervaringen zijn met de Erad. Ik heb al diverse berichten gelezen over de issues met de Erad, maar niemand heeft vergelijkbare symptomen die ik nu heb.

Daarom toch nog eens hier navragen, is er iemand die iets vergelijkbaars heeft gehad en een mogelijk andere oorzaak kan aanwijzen anders dan de Erad? Ik vertrouw de dealer, maar hier is ook ongelofelijk veel kennis en hands on ervaring.

Hoor het graag.
TomAmazon
2nd Gear member

Mijn XC60 had ook een 'bonkje' bij lastwissel, zeg maar. Bij afremmen in OPD (one pedal drive) en je gaf terug gas, een klein bonkje (ook vanuit stilstand en rijdend op stroom). Ik dacht eerst aan de remmen, het terug loskomen ervan (kan soms ook een tik/klak/bonk geven). Ik kon het het beste vergelijken met de cardanas van een oudere wagen waar wat speling op zat (of op het diff), maar dan niet zo luid.
Het bleek de overbrenging van de elektro-motor te zijn (kwam de dealer redelijk bekend voor) na een kort ritje met een technieker. De kost werd geraamd op een €1500,- (de auto was net uit garantie, 3 maand). De dealer heeft de importeur gecontacteerd en gelukkig dit tot een fractie herleid.
Auto rijdt weer als voorheen zonder dit 'bonkje'.
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
marsman
3rd Gear member

Kijk, dank TomAmazon! Dat is precies ook wat ik heb denk ik. Ik zal de dealer nog eens uitvragen.
Henry82
5th Gear member

marsman schreef: 28.06.2024 - 09:50 Nu ben ik niet zo bang snel stil te komen staan. Maar we gaan wel een lange reis maken tijdens de zomervakantie.
Ik zou dan zeker Premium Assistance nemen. Kost €55,- voor een jaar, maar zeker als je een lange reis gaat maken aan te bevelen. Mocht er onverhoopt iets gebeuren heb je recht op 30 dagen vervangend vervoer.

Hier lees je er meer over op pagina 6:
https://www.volvocars.com/images/v/-/me ... n-2023.pdf
Life is what happens while you're busy making other plans
marsman
3rd Gear member

Een update in mijn eigen topic, zodat iemand anders met vergelijkbaar issues weet wat het is en gaat kosten.

Na een bezoek aan 2 Volvogarages en DTS Lopik is uiteindelijk toch gebleken dat de ERAD koppeling vervangen moest worden. En in mijn geval dus al bij een kilometerstand van 125K, want toen hoorde ik de eerste 'bonkjes'.

Ik heb bij DTS in Lopik en de Volvo dealer offertes opgevraagd. Die lagen 50 EUR uit elkaar. Ik heb de dealer opdracht gegeven, omdat je dan levenslang garantie krijgt op de reparatie. Reken op 3.000 EUR. Nul coulance vanuit Volvo trouwens. Moet zeggen dat me dat tegenvalt voor een relatief jonge auto met weinig kilometers, die op 1 beurt na volledig dealer onderhouden is. En ik ben ook zeker niet de eerste die zich meldt met dit probleem, zeg maar.....

De auto is gemaakt en rijdt weer perfect. Laten we het houden op een flinke financiële kras in het vertrouwen in het merk Volvo, maar gezien de investering rijden we nu toch maar een paar jaar door.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”