Wervelklep armpje los geschoten

mad
6th Gear member

Inmiddels ben ik ook aan de tweede wervelklep toe. Opvallend is dat het domme armpje afbreekt, en wat daar de oorzaak van is onduidelijk blijft. Ik weet wel dat ze bij mij afbraken na een lange rit (800-1200 km) met langdurig hoge snelheden 160-180. Zou het ding heet worden en eraf smelten... gaat natuurlijk wel als een gek tekeer daar onder die motorkap. Zo'n armpje zou eigenlijk eventjes opnieuw uitgevonden moeten worden door Volvo...ik kan dus elke 125.000 km een kapotte wervelklep (en een kapotte turbo-slang, die was ook al weer aan de beurt) verwachten. Kijkt er niemand naar bij Volvo om dat soort onderdelen kwalitatief te verbeteren of denkt men laat ze maar aan klo...
XC70 D5 2009 Ocean Race
diesel01
Geartronic member

mad schreef: Inmiddels ben ik ook aan de tweede wervelklep toe. Opvallend is dat het domme armpje afbreekt, en wat daar de oorzaak van is onduidelijk blijft. Ik weet wel dat ze bij mij afbraken na een lange rit (800-1200 km) met langdurig hoge snelheden 160-180. Zou het ding heet worden en eraf smelten... gaat natuurlijk wel als een gek tekeer daar onder die motorkap. Zo'n armpje zou eigenlijk eventjes opnieuw uitgevonden moeten worden door Volvo...ik kan dus elke 125.000 km een kapotte wervelklep (en een kapotte turbo-slang, die was ook al weer aan de beurt) verwachten. Kijkt er niemand naar bij Volvo om dat soort onderdelen kwalitatief te verbeteren of denkt men laat ze maar aan klo...
3000rpm is idd het punt waarbij de klep open of dicht gaat, die van mij lag er laatst ook af en na montage had de auto weer lucht boven de 3000rpm, wereld van verschil.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Ramon&Ramon
7th Gear member

Open zetten die klep en niet meer aankomen...
eta76
4th Gear member

Is nog onder garantie vervangen. Bij Brouwer in Rogat :-)
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
mad
6th Gear member

Ramon&Ramon schreef: Open zetten die klep en niet meer aankomen...
EGR afdoppen, roetfilter verwijderen, wervelkleppen eruit, Eco-tuning, software-matig al die milieu-flauwekul uitschakelen en dan zijn alle problemen de wereld uit.
Motor krijgt voldoende lucht, verbruik gaat omlaag (dát is beter voor het milieu). Geen overbodige bezoeken meer aan de garage (goed voor het milieu in mijn wallet). En al dat roet kwam/komt links - of rechtsom tóch in het milieu. Als je dat niet wilt is fietsen de enige oplossing.
Lijkt me een goed plan...wie heeft nog andere suggesties/ aanvullingen?
Laatst gewijzigd door mad op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 2009 Ocean Race
lint
Geartronic member

Mee eens maar wie gaat het de overheid eens goed uitleggen?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Jers3n
5th Gear member

Niet mee eens, buiten dat het feit deze deze 'burgerlijke ongehoorzaamheid' m.i. zeker niet bijdraagt aan minder milieuvervuiling, stel ik voor dat men zich eerst goed inleest in alle aspecten van vervuiling, zowel lucht- als milieu vervuiling. Roet is niet hetzelfde als as (o.a. verbrande roet) en er is ook nog zoiets als NOx, wat wellicht minder slecht is voor het milieu, maar vooral erg slecht voor de gezondheid. En minder roet is (een veelvoud) meer NOx en andersom...
mad schreef:...
EGR afdoppen, roetfilter verwijderen, wervelkleppen eruit, Eco-tuning, software-matig al die milieu-flauwekul uitschakelen en dan zijn alle problemen de wereld uit.
Motor krijgt voldoende lucht, verbruik gaat omlaag (dát is beter voor het milieu). Geen overbodige bezoeken meer aan de garage (goed voor het milieu in mijn wallet). En al dat roet kwam/komt links - of rechtsom tóch in het milieu. Als je dat niet wilt is fietsen de enige oplossing.
Ik proef enig sarcasme?
Maar goed, een lager verbruik is nog steeds niet 'beter voor het milieu' hooguit minder slecht.... fietsen is inderdaad een prima oplossing. Maar ik ben vooral van mening dat er elders grotere milieuwinst te behalen is....

Wervelklepstangerje, gaat m.i. vooral los omdat er met redelijk wat kracht aan dat stangetje getrokken wordt. Dus niet aan de wervelklep kant maar aan de andere kant. Goed fixeren aan wervelklep-zijde (splitpen, kan ook bij de nieuwere versie) werkt bij ons al geruime tijd (2+ jaar).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
MN-NL
5th Gear member

Feit is dat al die milieu-eisen, goed of slecht, de fabrikanten aanzetten tot Schummelsoftware. VW was echt niet de enige, de andere autofabrikanten zijn niet voor niets zo rustig. Kop in het zand methode van emissie-eisen halen. Of we daar uiteindelijk wijzer van worden?
Ramon&Ramon
7th Gear member

mad schreef:
Ramon&Ramon schreef: Open zetten die klep en niet meer aankomen...
Dat gaat hem binnenkort niet worden, men is al bezig met het ontwikkelen van software bij RDW om dit soort praktijken tegen te gaan.
Het niet voldoen aan de toelatingseisen is zonder meer afkeur dan.
Plus het is een delict, gezien de subsidie die afgegeven is..fiscaal gezien.
eta76
4th Gear member

Mijn EGR staat wel dicht via software. DPF is intact. Moet de EGR eook worden terug gezet bij APK?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
evert65
6th Gear member

MN-NL schreef: Feit is dat al die milieu-eisen, goed of slecht, de fabrikanten aanzetten tot Schummelsoftware. VW was echt niet de enige, de andere autofabrikanten zijn niet voor niets zo rustig. Kop in het zand methode van emissie-eisen halen. Of we daar uiteindelijk wijzer van worden?
Precies, en daarom die hele vern#$kerij eraf, egr, etc etc
keep calm!, your randomizer is running
eta76
4th Gear member

Ivm koelvloeistof probleem even de storingen uit gelezen. 5 jaar verder, en weer de p2015.. ik heb nog niet gekeken, maar hij zal ongetwijfeld weer los zijn geraakt.
Frits V70
5th Gear member

Is helaas een ontwerpfout van Volvo. Stalen kopje met kunststof stangetje is op hoge temperaturen geen succes. Vlinderkleppen en stangetje vervangen is de beste oplossing. Laat ze ook de inlaat schoonmaken. Die zat bij mij destijds voor de helft dicht, vol met zwarte zooi.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
eta76
4th Gear member

Ik zie dat voor volkswagens iemand hier een workaround voor heeft gemaakt.
https://nl.grandado.com/products/set-re ... rdelen-kit
eta76
4th Gear member

Ook nog even voor de archieven.. Van de week is het stangetje weer los gesprongen. Met de P2015 melding tot gevolg. Auto klaagt verder niet, maar ik zag de melding in de Torque App.
Armpje is nu verwijdert en zou verder ook niet echt een probleem moeten zijn.
Frits V70
5th Gear member

Met het verwijderen van het armpje heb je geen zicht en controle meer over de stand van de vlinderkleppen. Zou vermogensverlies en een fikse vervuiling op kunnen leveren.

Ik zou de boel weer vervangen. Was destijds ook het advies van mijn garage. En dat zijn Volvo liefhebber / techneuten die het wel en wee van de auto's die ze in onderhoud hebben aan het hart gaan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
mad
6th Gear member

2016 wervelklep vervangen, nu 2024, hij zit er nog in, maar maakt een vreemd geluid. Wel 200.000 km verder. Het zal me jeuken, een nieuwe erin.... Met het uurloon hier van €14.00 kun je geen armoede lijden 😁🤔🤣
XC70 D5 2009 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”