De afgelopen jaren heb heel wat berichten en gesprekken gelezen op dit forum maar pas gisteren een account aangemaakt. Heel vaak als ik ergens tegenaan liep met mijn auto wist ik hier meer duidelijkheid te krijgen.
Een klein beetje een beeld van mijn auto en mijn klussen:
Ik heb een Volvo V50 met de 2.4 motor uit 2004 in de kleur Dawn Blue. Deze heb ik inmiddels al zo'n zes jaar en heb er enorm veel plezier aan. De auto word vooral als gezinsauto gebruikt maar is ook soms een klusbus zoals tijdens onze verbouwing

De auto krijgt jaarlijks een beurt bij de garage en daarnaast probeer ik zo veel mogelijk zaken zelf te repareren en te verbeteren. De afgelopen maand was daarin wel een grote aangezien het bleek dat er een paar centimeter water in de auto stond waardoor ik opzoek moest gaan naar het lek en de auto droog moest krijgen. Het lek bleek de losgeschoten afvoer slangetjes van het dakraam in de A-stijl te zijn: inmiddels alle vier (ook die in de C-stijl) vervangen. Vervolgens alle stoelen en banken er uit gehaald zodat de gehele vloer er uit kon om te drogen. En nu zit alles inmiddels weer helemaal in elkaar (zonder onderdelen over te houden

Reden dat ik nu eindelijk toch maar zelf een topic aanmaak is omdat ik vast loop met een ander probleem.
Sinds het begin dat ik deze auto heb heeft de Airco kuren. Het veel voorkomende vijf tot tien minuten werken en dan er mee stoppen. Ik heb een aantal jaren geleden al de magneetkoppeling van de airco beter afgesteld (ringetjes er uit gehaald) maar dit heeft het probleem toen niet verholpen. Daarna zijn er nog een paar monteurs mee bezig geweest maar helaas nog steeds geen betrouwbare airco.
Van de week heb ik het laatste ringetje uit de magneetkoppeling van de airco gehaald en de spleet is nu volgens mij echt wat die moet zijn. Maar nog steeds geen normaal werkende airco.
Na de rit vandaag (met AC aan) bleek de AC-leiding die de cabine in gaat geheel bevroren (zie & . De koppeling werkt wel goed want die slaat aan en uit.
Nu ik toch weer zo aan de auto aan het klussen ben kan ik dit probleem toch niet helemaal los laten.
Door de bevroren leidingen zou ik graag uit willen sluiten dat de temperatuur sensor die de temperatuur meet die de cabine in gaat niet defect is (als deze defect is kan dit zorgen dat de airco maar blijft koelen totdat de boel dicht vriest).
Na een lange zoektocht ben ik er achter welk onderdeel ik voor mijn auto moet hebben (30665322, onderdeel 30 op dit plaatje en waar het onderdeel in mijn auto zit (bij de interieur-luchtfilter).
Maar de grote vraag is: Hoe krijg ik deze los en een andere er in?
Het onderdeel zit vrij hoog in het dashboard verstopt bij de bovenkant van het luikje waar de interieur luchtfilter achter zit. Hierdoor ik het moeilijk goed te zien er te voelen wat je doet en hoe je de sensor los krijgt. Hier een foto van hoe het onderdeel er in mijn auto uit ziet. Nu de vraag: Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om deze sensor los te krijgen zodat ik een nieuwe kan plaatsen?
Hopelijk kan iemand mij helpen.
In ieder geval hele fijne avond gewenst!
Met vriendelijke groet,
Jasper