Hoe temperatuur sensor airco vervangen bij V50 uit 2004?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Javdalen
Starter

Goedenavond mede Volvo liefhebbers,

De afgelopen jaren heb heel wat berichten en gesprekken gelezen op dit forum maar pas gisteren een account aangemaakt. Heel vaak als ik ergens tegenaan liep met mijn auto wist ik hier meer duidelijkheid te krijgen.

Een klein beetje een beeld van mijn auto en mijn klussen:
Ik heb een Volvo V50 met de 2.4 motor uit 2004 in de kleur Dawn Blue. Deze heb ik inmiddels al zo'n zes jaar en heb er enorm veel plezier aan. De auto word vooral als gezinsauto gebruikt maar is ook soms een klusbus zoals tijdens onze verbouwing :-)

De auto krijgt jaarlijks een beurt bij de garage en daarnaast probeer ik zo veel mogelijk zaken zelf te repareren en te verbeteren. De afgelopen maand was daarin wel een grote aangezien het bleek dat er een paar centimeter water in de auto stond waardoor ik opzoek moest gaan naar het lek en de auto droog moest krijgen. Het lek bleek de losgeschoten afvoer slangetjes van het dakraam in de A-stijl te zijn: inmiddels alle vier (ook die in de C-stijl) vervangen. Vervolgens alle stoelen en banken er uit gehaald zodat de gehele vloer er uit kon om te drogen. En nu zit alles inmiddels weer helemaal in elkaar (zonder onderdelen over te houden ;-) ) en vandaag weer de eerste rit er mee gemaakt. Heel blij en trots!

Reden dat ik nu eindelijk toch maar zelf een topic aanmaak is omdat ik vast loop met een ander probleem.

Sinds het begin dat ik deze auto heb heeft de Airco kuren. Het veel voorkomende vijf tot tien minuten werken en dan er mee stoppen. Ik heb een aantal jaren geleden al de magneetkoppeling van de airco beter afgesteld (ringetjes er uit gehaald) maar dit heeft het probleem toen niet verholpen. Daarna zijn er nog een paar monteurs mee bezig geweest maar helaas nog steeds geen betrouwbare airco.

Van de week heb ik het laatste ringetje uit de magneetkoppeling van de airco gehaald en de spleet is nu volgens mij echt wat die moet zijn. Maar nog steeds geen normaal werkende airco.

Na de rit vandaag (met AC aan) bleek de AC-leiding die de cabine in gaat geheel bevroren (zie
20240713_130549.jpg
&
20240713_130624.jpg
. De koppeling werkt wel goed want die slaat aan en uit.

Nu ik toch weer zo aan de auto aan het klussen ben kan ik dit probleem toch niet helemaal los laten.

Door de bevroren leidingen zou ik graag uit willen sluiten dat de temperatuur sensor die de temperatuur meet die de cabine in gaat niet defect is (als deze defect is kan dit zorgen dat de airco maar blijft koelen totdat de boel dicht vriest).

Na een lange zoektocht ben ik er achter welk onderdeel ik voor mijn auto moet hebben (30665322, onderdeel 30 op dit plaatje
Schermafbeelding 2024-07-13 213435.png
en waar het onderdeel in mijn auto zit (bij de interieur-luchtfilter).

Maar de grote vraag is: Hoe krijg ik deze los en een andere er in?

Het onderdeel zit vrij hoog in het dashboard verstopt bij de bovenkant van het luikje waar de interieur luchtfilter achter zit. Hierdoor ik het moeilijk goed te zien er te voelen wat je doet en hoe je de sensor los krijgt. Hier een foto van hoe het onderdeel er in mijn auto uit ziet.
20240713_210015.jpg
Nu de vraag: Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om deze sensor los te krijgen zodat ik een nieuwe kan plaatsen?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

In ieder geval hele fijne avond gewenst!

Met vriendelijke groet,
Jasper
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fredhead
Geartronic member

De sensor zelf heb ik nog nooit vervangen, uit ervaring aan de C30 van mijn ouders weet ik wel dat het gaspedaal eruit moet om het interieurfilter te kunnen vervangen.
Zodra het pedaal eruit is heb je de ruimte om de bekleding weg te halen en hierbij te komen, ik gok dan dat je op diezelfde manier ook bij de sensor komt.

Pedaal dit vast met 3 boutjes die je los krijgt met een dopje 10 en vervolgens klik je de kabel zo los.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Javdalen
Starter

Ik heb de gaspedaal laatst al los gehad om zelf inderdaad de interieurfilter te vervangen. Ik kan de gaspedaal er wel weer even uithalen want dan wordt het wel iets makkelijker maar ik moet dan wel weten hoe die sensor los komt. Ik heb wel veel aan deze auto uit elkaar gehaald een meestal is wel uit te vinden waar je op moet drukken, in moet knijpen, aan moet trekken of moet wrikken.....maar bij deze sensor kom ik daar echt even niet uit.
-KJ-
5th Gear member

Dat gele deel liijkt mij de ont-/vergrendeling van de connector. Ik zou zeggen dat hij nu ontgrendeld staat, maar je zou hem eens naar binnen kunnen schuiven.
volvo440special
5th Gear member

Uitlezen wat sensoren meten lijkt me makkelijker.
Javdalen
Starter

-KJ- schreef: 13.07.2024 - 22:39 Dat gele deel liijkt mij de ont-/vergrendeling van de connector. Ik zou zeggen dat hij nu ontgrendeld staat, maar je zou hem eens naar binnen kunnen schuiven.
Ik dacht hetzelfde naar krijg vooralsnog geen beweging in dat gele deel. Het is ook best wel dun en slap kunststof dus echt kracht kan je niet zetten op dat deel.
Javdalen
Starter

volvo440special schreef: 14.07.2024 - 08:00 Uitlezen wat sensoren meten lijkt me makkelijker.
Hoe zou ik dat kunnen doen?

Bedoel je met software zoals Vdash of een multimeter?
volvo440special
5th Gear member

Vdash, VIDA, uitleestool, wellicht lukt een soort ELM327, die de CCM kan benaderen met de juiste app ook nog wel.

Verdamper is normaal 5-10°C
Made in Tahara
NicoV40
4th Gear member

Draait de ventilator op de radiator wel mee als je de airco aan doet? Dat bleek mijn probleem te zijn, dat de airco er vooral bij stilstaand of traag verkeer plots mee kapte.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Javdalen
Starter

volvo440special schreef: 14.07.2024 - 09:24 Vdash, VIDA, uitleestool, wellicht lukt een soort ELM327, die de CCM kan benaderen met de juiste app ook nog wel.

Verdamper is normaal 5-10°C
Helaas met achter gekomen dat Vdash niet real time deze sensor uit kan lezen. Alleen foutmeldingen. Ik zie geen foutmelding maar heb gelezen dat dat bij deze sensor niet altijd betekent dat die goed werkt. Heb ook een algemene OBD2 bluetooth dongle maar daarmee kan ik helaas ook deze sensor niet vinden.

Mocht je tips hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Javdalen
Starter

NicoV40 schreef: 14.07.2024 - 14:25 Draait de ventilator op de radiator wel mee als je de airco aan doet? Dat bleek mijn probleem te zijn, dat de airco er vooral bij stilstaand of traag verkeer plots mee kapte.
Weet ik nog niet zeker maar denk niet dat het hetzelfde probleem is want bij mij doet de airco het juist het beste als de auto stil staat en stationair draait. Juist het tegenovergestelde van wat jij had dus.
Javdalen
Starter

En heb inmiddels uitgevonden hoe het zit!

De auto met alleen airco en géén climate control (dus met een systeem waarbij je geen gewenste temperatuur kan instellen) hebben deze sensor helemaal niet. Kan je lang zoeken :-)

Na jaren van geen of slecht werkende airco heb ik inmiddels nu eindelijk wel een werkende airco!

Na veel speurwerk was ik er achter gekomen dat mijn problemen wel eens zouden kunnen komen door een niet goed werkende druksensor in het lage druk gedeelte van het airco systeem. Bij het uitzoeken of daar het probleem misschien zat ben ik er achter komen dat de isolatie van de twee draadjes die naar deze sensor gaat beschadigd waren en contact konden maken. Wat er voor zorgde dat de compressor continu aan bleef! Draadjes weer netjes gemaakt en nu heb ik eindelijk airco in onze auto! :love: :love:

Ik reageer even op mijn eigen berichten zodat iemand anders later hier misschien nog iets aan heeft. Al zou het wel vrij bizar zijn als ook iemand anders precies it probleem heeft :-)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”