Problemen toplager veerpoot
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Zoals elders geschreven ben ik ontzettend tevreden over mijn XC40 SMER MY2024. Helaas wel een ergernis sinds ik de auto heb opgehaald: een rammel in de voortrein. Deze manifesteert zich vooral op korte oneffenheden, zoals op klinkerstraten en richels in asfalt. Op grotere oneffenheden zoals verkeersdrempels hoor je het meestal niet. Was al eerder terug geweest, toen niets gevonden. Vandaag hebben ze de wielophanging helemaal los gehad en is vastgesteld dat er een aangeboren afwijking zit in het bovenste veerpootlager (waarop de veerpoot stuurt). Er schijnt een batch te zijn die van dit lager is voorzien en die moeten vervangen worden. Dat kan pas in Q3 van dit jaar (??). Het positieve is dus dat er in elk geval een oorzaak is gevonden. Het negatieve: dat het zo lang duurt voordat dit kan worden opgelost en ik te maken heb met een verminderd rijcomfort. En dat terwijl ik nu juist voor de XC40 heb gekozen na een vergelijking tussen verschillende elektrische auto's. Het onderstel van de Volvo vond ik het meest strak en stil. Het is wel ironisch dat precies mijn exemplaar niet de eigenschap heeft waarop ik de auto heb geselecteerd.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Wees gerust, de meeste XC40's hebben brakke toplagers. De oorzaak zit het in het feit dat de toplager ontworpen is voor de brandstof XC40. De electrische XC40 weegt evenveel als een XC90. Het gevolg is dat de toplagers een veel hogere belasting krijgen. Dat heeft weer tot gevolg dat er allerlei bijeffecten zijn. Ik heb een XC40 uit december 2020. De toplagers aan de achterkant kraken er lustig op los en ik heb ook idd een rammel in de voortrein.
De definitieve oplossing is een herontwerp van die onderdelen is naar wat ik van de dealer gehoord heb is dat wat Volvo aan het doen is. Een herontwerpen onderdeel moet natuurlijk ook op een aangepast productielijn, dus dat kost wat meer tijd.
De definitieve oplossing is een herontwerp van die onderdelen is naar wat ik van de dealer gehoord heb is dat wat Volvo aan het doen is. Een herontwerpen onderdeel moet natuurlijk ook op een aangepast productielijn, dus dat kost wat meer tijd.
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Ok, dank voor je reactie, dat verklaart idd een en ander.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27257
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Aangezien het geen veiligheidsdings is zou ik dat niet direct verwachten.
Eerder dat men ze onder garantie gaat vervangen zodra de oude versleten zijn.
Eerder dat men ze onder garantie gaat vervangen zodra de oude versleten zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Rawils
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 26.02.2024 - 20:43
Als ze maar onder garantie worden vervangen. Ik heb ook de indruk dat in mijn MY24 een rammel zit in de voortrein bij sommige klinkers en slechte weggedeelten.
Ik kijk het even aan en zal het in ieder geval bij de dealer benoemen bij de eerstvolgende servicebeurt.
Ik kijk het even aan en zal het in ieder geval bij de dealer benoemen bij de eerstvolgende servicebeurt.
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Wat jullie beschrijven is precies het probleem. Al degenen die er nog niet over hebben geschreven hebben het nog niet -bewust- opgemerkt, maar je kan er vergif op innemen dat iedereen met dit model dit probleem heeft. Ik vind het een enorme afbreuk aan de auto doen, die verder zo high-end overkomt. Het is een onvergeeflijke dissonant die zsm opgelost moet worden. Op een auto van dik 60 mille mag je beter verwachten en het stoort des te meer omdat de rest gewoon vreselijk goed in elkaar zit en de auto overall een ontzetten fijn en comfortabel weggedrag heeft.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 21.01.2021 - 17:17
Onze XC40 (vorige week vrijdag opgehaald bij de dealer) heeft ook een rammel in het voortrein wanneer we over klinkerwegen/asfaltrichels rijden. Dinsdag de dealer bellen om een afspraak te maken. Dit doet afbreuk aan, voor de rest, erg fijne auto..
Volvo XC40 Recharge RWD SMSR Essential MY2024
Volvo V40 D3 Nordic+ MY2017
Volvo V60 D6 Summum MY2014
Volvo XC60 D5 Summum MY2010
Citroen Cactus 1.2 MY2016
Citroen C1 1.0 MY2013
Volvo S40 Kinetic 2.4 140PK MY2005
Volvo V40 D3 Nordic+ MY2017
Volvo V60 D6 Summum MY2014
Volvo XC60 D5 Summum MY2010
Citroen Cactus 1.2 MY2016
Citroen C1 1.0 MY2013
Volvo S40 Kinetic 2.4 140PK MY2005
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
firescanner68 schreef: ↑19.05.2024 - 08:36 Onze XC40 (vorige week vrijdag opgehaald bij de dealer) heeft ook een rammel in het voortrein wanneer we over klinkerwegen/asfaltrichels rijden. Dinsdag de dealer bellen om een afspraak te maken. Dit doet afbreuk aan, voor de rest, erg fijne auto..
Wat is er uitgekomen? Had onze C40 uit 2022 hier zo goed als geen last van, de EC40 van mei dit jaar heeft het ook. Een metalig geluid bij korte oneffenheden uit de voorwielophanging. Alsof ze ergens een rubbertje vergeten zijn

- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21166
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Over een producteigenschap gesproken..te idioot voor woorden dat dit door de eindcontrole komt, shortcuts om de boel maar zo snel mogelijk op de weg te krijgen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14.03.2024 - 18:49
Ik merk het hier ook (my24 xc40). Vooral bij kleine verlagingen, zoals putdeksels, in het wegdek. Net alsof de vering het niet zo snel bij kan houden. Naast dit vibreert de gehele auto bij het snel accelereren van 80 naar 110. Blij dat we 2 jaar extra fabrieksgarantie hebben gekocht... Zal nodig zijn.
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46
Klinkt hetzelfde als ik heb gehad met mijn XC60. Een tik bij (met name) inveren.
Bij mij was het de bovenste kap van de veerpoot die los of kapot was. Zal mijn topic even opzoeken.
Navraag hier op het forum bleek dat ook sommige S/V60 er last van hebben.
Edit:
viewtopic.php?p=1837765&hilit=Tik#p1837765
Is/was dus geen lager, maar idd een beschermkap aan de bovenzijde van de veerpoot.
Bij mij was het de bovenste kap van de veerpoot die los of kapot was. Zal mijn topic even opzoeken.
Navraag hier op het forum bleek dat ook sommige S/V60 er last van hebben.
Edit:
viewtopic.php?p=1837765&hilit=Tik#p1837765
Is/was dus geen lager, maar idd een beschermkap aan de bovenzijde van de veerpoot.
- Rawils
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 26.02.2024 - 20:43
Hier hetzelfde en ook de vibratie bij accelereren. Ik ga dit zeker aankaarten bij de eerstvolgende beurt.Plaid schreef: ↑30.07.2024 - 19:05 Ik merk het hier ook (my24 xc40). Vooral bij kleine verlagingen, zoals putdeksels, in het wegdek. Net alsof de vering het niet zo snel bij kan houden. Naast dit vibreert de gehele auto bij het snel accelereren van 80 naar 110. Blij dat we 2 jaar extra fabrieksgarantie hebben gekocht... Zal nodig zijn.
Toen ik in januari mijn XC40 kocht was deze drie maanden oud (demo) met slechts 3500km op de klok. Helaas kon ik geen extra garantie meer bijkopen. Ik vind dat erg jammer. Ik had het geld er graag voor over gehad. Ik vind het maar vreemd dat dit alleen kan bij het bestellen van de auto af fabriek. Volvo loopt hier duidelijk geld mee mis..
Bij mijn vorige auto (Opel Ampera-e) kon ik extra garantie bijkopen zolang de fabrieksgarantie nog gold. Waarom dat bij Volvo niet kan?
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09.11.2024 - 09:10
Aangezien er sprake is van een fabrieksafwijking in het bovenste veerpootlager, is het goed dat Volvo heeft vastgesteld wat het probleem is, maar het wachten op de oplossing (Q3 van dit jaar) is een lange tijd, zeker als het rijcomfort hierdoor wordt beïnvloed. Helaas komt dit wel vaker voor bij batches van onderdelen, en het lijkt erop dat Volvo bezig is met een oplossing voor de defecte lagers.
- Rawils
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 26.02.2024 - 20:43
Even mezelf quoten.Rawils schreef: ↑31.07.2024 - 08:56Hier hetzelfde en ook de vibratie bij accelereren. Ik ga dit zeker aankaarten bij de eerstvolgende beurt.Plaid schreef: ↑30.07.2024 - 19:05 Ik merk het hier ook (my24 xc40). Vooral bij kleine verlagingen, zoals putdeksels, in het wegdek. Net alsof de vering het niet zo snel bij kan houden. Naast dit vibreert de gehele auto bij het snel accelereren van 80 naar 110. Blij dat we 2 jaar extra fabrieksgarantie hebben gekocht... Zal nodig zijn.
Toen ik in januari mijn XC40 kocht was deze drie maanden oud (demo) met slechts 3500km op de klok. Helaas kon ik geen extra garantie meer bijkopen. Ik vind dat erg jammer. Ik had het geld er graag voor over gehad. Ik vind het maar vreemd dat dit alleen kan bij het bestellen van de auto af fabriek. Volvo loopt hier duidelijk geld mee mis..
Bij mijn vorige auto (Opel Ampera-e) kon ik extra garantie bijkopen zolang de fabrieksgarantie nog gold. Waarom dat bij Volvo niet kan?
Blijkbaar heeft Volvo geluisterd, want je kan nu gewoon garantie bijkopen. Het staat in de app als je op het autootje tapt en dan Shop. Daar staat de verlengde garantieverzekering. Je kan dit per maand betalen (€37,- p.m.) of het in één keer kopen voor €888,- voor twee jaar of €444,- voor één jaar verlengde garantie.
Ik ben van plan dit alsnog aan te gaan schaffen. Vijf jaar rust is wel fijn.
Bij mij zijn overigens twee weken geleden de achterassen vervangen. Toen was het probleem van de vibratie tijdens accelereren nog niet weg, maar sinds een week is het plotseling een stuk minder geworden. Of de assen moesten "inlopen" of heeft het te maken met de temperatuur. Op 20 november stond een vervolgafspraak gepland, dus mogen ze er nog eens goed naar kijken. Ik wil de trilling volledig weghebben.
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey