aankoop advies

raypandora
Starter

Hallo,
Ter vervanging van mijn huidige wagen Jaguar Xf sportbrake 2.2D van 2014 ben ik aan het twijfelen tussen een V60 B4 mild hybride modeljaar 2025 of een BMW G21 320I LCi 2025. Beiden zijn Benzine motoren.
De wagen zou nieuwe gekocht worden bij de lokale Dealer.

Nu ben ik reeds enige tijd op zowel dit forum als op het BMW forum alles wat aan het volgen en ik meen te lezen dat er meer problemen gemeld worden over de Volvo dan over De BMW.
Ik ben ook met beide wagens uitgebreid gaan rijden en beide reden goed. De Volvo is voorwiel aandrijving en de vering leek me zachter waardoor deze meer helt in de bochten bij sneller bochtenwerk.
De grote bedenkingen zitten in het gebruik van sommige materialen bij de Volvo ( lijken kwetsbaarder ) en over het rolluikje in de middenconsole waarvan ik men twijfels heb of het de levensduur van de wagen haalt.
Verder de zwarte blinkende kunstof alom aanwezig was bij mij heel gevoelig voor strepen op alles wat ik aanraakte 😒
Verder vond ik ook dat het zicht bij verandering van rijstrook beperkter was door de zijstijlen, ja ik kijk nog altijd over mijn schouder als ik op de snelweg van rijstrook verander.
van het Infotainment systeem lees ik ook niet al te beste verhalen, maar ik vond het tijdens het test rijden heel goed werken, ook de google assistent werkte heel goed, veel beter dan het BMW systeem.
Ik lees ook dat de Volvo best gevoelig is aan trillen door de banden bij hogere snelheden.

Wat zijn jullie ervaringen of ideeën kwa bouw kwaliteit en gebruikte materialen in de recentere Volvo's en dan met name de 2023-2024 modellen.
Hoe degelijk is de B4 mild hybride benzine motor en wat zijn jullie ervaringen met de 7-bak automaat.
De BMW heeft een ZF 8-bak automaat en ZF maakt goede automaten dat weet ik. Maar de bmw is in aankoop 5000€ meer dan de Volvo.
Meestal houd ik mijn wagens langer tijd bij en zitten ze na 10 jaar net over de 200K km.

Alvast bedankt voor het delen van jullie Kennis en ervaringen
wasbeer2006
5th Gear member

De aandrijflijn van BMW is gewoon de beste de er is op markt. Nu zijn er meer merken die de ZF gebruiken. Maar de BMW software is gewoon veel beter. De aandrijflijn van de B4 is ook erg goed, gedeelde twede plaats met Mercedes en Audi.

Het standaard onderstel van BMW is zachter dan Volvo. Het sportonderstel van BMW is wat harder dan de Volvo.
Dat je het idee hebt dat de volvo zachter is zit hem in de stabi,s die zijn gewoon wat zachter, waardoor je wat meer bodyroll hebt.

Een BMW met M sport onderstel is wel net de wat strakker rijdende auto. Je kan heel leuk vlot rijden met de V60, echt sportief wordt het nooit, de BMW iets meer, maar bv Audi en Mercedes redden het bij lange na niet.

Ik zie de V60 als een kruising tussen een BMW en Mercedes als je hem ergens wilt plaatsen. Qua sportiviteit net geen BMW en qua luxe/kwaliteit net geen Mercedes.

Persoonlijk zou ik net iets liever een 3 serie hebben. In mijn geval lease had ik dan een 318i moeten nemen tegenover de B4.
Hij was dan ook nog 6K duurder dan de B4 en dat vind ik de BMW dan ook niet waard.

Persoonlijk vind ik de BMW pas zijn geld waard bij een lekker aangeklede 330i en dan ga je naar de 80k.
De B4 is op de snelweg wel wat vlotter dan de 320i, niet veel maar iets.

Qua kwaliteit ontloopt het elkaar niet veel. Je leest altijd wel iets. Ik heb in 58k en 2,5 jaar nog niets bijzonders gehad. Behalve 1x niet starten na 1 maand en daarna nooit meer.

Het is echt een persoonlijke keus. Wat ik wel merk, imago, er word zelden meer naar mij getoetert. Met een Audi of BMW is dat wel anders. Ik vind dat achteraf echt heel prettig. Nu zeg ik niet dat het altijd onterecht was -:). Maar het valt wel heel erg op.

Een vraag nog waarom een B4 en niet de net zo dure T6? Rijd wel iets anders. Bewuste keus kan natuurlijk.
En jong gebruikt scheelt ook best wel veel.
-V60 B4 7dct R design wit
mees
6th Gear member
Contacteer:

raypandora schreef: 07.08.2024 - 14:53 Alvast bedankt voor het delen van jullie Kennis en ervaringen
Je vergeet het belangrijkste (een ander soort auto went snel):
de after-service van de dealer en het geleverde werk van de bij hen horende garage, de komende jaren.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
raypandora
Starter

wasbeer2006 schreef: 07.08.2024 - 16:45 De aandrijflijn van BMW is gewoon de beste de er is op markt. Nu zijn er meer merken die de ZF gebruiken. Maar de BMW software is gewoon veel beter. De aandrijflijn van de B4 is ook erg goed, gedeelde twede plaats met Mercedes en Audi.

Het standaard onderstel van BMW is zachter dan Volvo. Het sportonderstel van BMW is wat harder dan de Volvo.
Dat je het idee hebt dat de volvo zachter is zit hem in de stabi,s die zijn gewoon wat zachter, waardoor je wat meer bodyroll hebt.

Een BMW met M sport onderstel is wel net de wat strakker rijdende auto. Je kan heel leuk vlot rijden met de V60, echt sportief wordt het nooit, de BMW iets meer, maar bv Audi en Mercedes redden het bij lange na niet.

Ik zie de V60 als een kruising tussen een BMW en Mercedes als je hem ergens wilt plaatsen. Qua sportiviteit net geen BMW en qua luxe/kwaliteit net geen Mercedes.

Persoonlijk zou ik net iets liever een 3 serie hebben. In mijn geval lease had ik dan een 318i moeten nemen tegenover de B4.
Hij was dan ook nog 6K duurder dan de B4 en dat vind ik de BMW dan ook niet waard.

Persoonlijk vind ik de BMW pas zijn geld waard bij een lekker aangeklede 330i en dan ga je naar de 80k.
De B4 is op de snelweg wel wat vlotter dan de 320i, niet veel maar iets.

Qua kwaliteit ontloopt het elkaar niet veel. Je leest altijd wel iets. Ik heb in 58k en 2,5 jaar nog niets bijzonders gehad. Behalve 1x niet starten na 1 maand en daarna nooit meer.

Het is echt een persoonlijke keus. Wat ik wel merk, imago, er word zelden meer naar mij getoetert. Met een Audi of BMW is dat wel anders. Ik vind dat achteraf echt heel prettig. Nu zeg ik niet dat het altijd onterecht was -:). Maar het valt wel heel erg op.

Een vraag nog waarom een B4 en niet de net zo dure T6? Rijd wel iets anders. Bewuste keus kan natuurlijk.
En jong gebruikt scheelt ook best wel veel.
De bmw zou met het adaptieve M- onderstel zijn.
De BMW is niet meer verkrijgbaar als 330i zonder de xdrive en dat maakt hem echt wel te duur.
Bij Volvo heb ik enkel nog de keuze in B4 mild hybrid of T6 plug in Hybrid en de plug in is 14k € duurder. En ik heb geen mogelijkheid tot thuis opladen of op het werk 😓.
Reden dat ik geen jong gebruikte zou nemen is dat ik een mooie korting krijg op een nieuwe, alle opties kan nemen ik zelf wil en ik bij Volvo de 5 jaar garantie neem.
S80 Executive
5th Gear member

Inderdaad, waarom geen T6? Heb je wel de juiste prijslijst?
B4 Automaat Ultra - Dark Aut-7 63.695
T6 AWD Plug-in Hybrid Ultra - Dark Aut-8 64.695
Krijg je voor een duizendje meer de betere 8 traps automaat en anderhalf keer zoveel power. Over BMW kan ik niets zeggen, ik heb er nog nooit in gereden.
wasbeer2006
5th Gear member

Nou betere automaat..... dat is een mening.
De 8 traps geeft iets meer comfort. De 7 traps is veel sneller en twijfelt niet.

De 8 traps rijd wat smoother weg uit stilstand, van de twede/derde versnelling is de 7 traps altijd de betere.
Vergeet niet dat de 7 traps behoorlijk zuiniger is. Ik rijd 20 a 30% zuiniger dan een T6 op de verbrandings motor en dat komt echt niet alleen door de 300kg extra gewicht.

Ik zou zelf ook voor de T6 gaan voor het vermogen en met name tractie in de wintermaanden. De B4 is wel, weer op zijn Engels wat smoother in rijbeleving of het vermogen en tractie dat opheffen is ook hier weer persoonlijk.

Als de 330i alleen nog als xdrive is wordt het door de Nederlandse wetgeving heel duur (+10k gok ik)
330E al aan gedacht?, zit je met hetzelfde als een T6, dat snap ik.
grol
1st Gear member

wasbeer2006 schreef: 07.08.2024 - 20:18 Nou betere automaat..... dat is een mening.
De 8 traps geeft iets meer comfort. De 7 traps is veel sneller en twijfelt niet.

De 8 traps rijd wat smoother weg uit stilstand, van de twede/derde versnelling is de 7 traps altijd de betere.
Vergeet niet dat de 7 traps behoorlijk zuiniger is. Ik rijd 20 a 30% zuiniger dan een T6 op de verbrandings motor en dat komt echt niet alleen door de 300kg extra gewicht.

Ik zou zelf ook voor de T6 gaan voor het vermogen en met name tractie in de wintermaanden. De B4 is wel, weer op zijn Engels wat smoother in rijbeleving of het vermogen en tractie dat opheffen is ook hier weer persoonlijk.

Als de 330i alleen nog als xdrive is wordt het door de Nederlandse wetgeving heel duur (+10k gok ik)
330E al aan gedacht?, zit je met hetzelfde als een T6, dat snap ik.
Misschien overwegen om Polestar chiptuning erop te zetten als je het karakter van de automaat niet prettig vindt. Scheelt een hoop ergernis (in mijn geval). Maar dat is onderwerp voor een ander draadje.

On topic:
Een argument die ik niet langs heb zien komen nog en bij mij wel een rol speelde toen ik een auto mocht uitzoeken is: uitstraling. Persoonlijk vind ik een BWM een andere uitstraling hebben dan een Volvo. Ieder zijn of haar ding natuurlijk en ik rijd niet voor niets Volvo (boven MB, BMW of Vaudi), dus mijn menig is zeker (ook) gekleurd ;-)
S60 T5 Intro Edition Polestar
XC90 V8 AWD Geartronic Executive Edition
V40 T3 Polar+ Sport (R-Design) MY2019
Tesla S 70 2016
Peugeot 508 SW 2016
C30 D2 R-Design 2011
Mini Cooper D 2007
J33Bee
5th Gear member

wasbeer2006 schreef: 07.08.2024 - 20:18 Nou betere automaat..... dat is een mening.

Dit is toch een gear tronic bak in de T-reeks, rijd die 7traps dan alsnog beter? Ik heb de 7traps nog niet ervaren maar de 8traps in de B-reeks is geen fijne bak...
Jers3n
5th Gear member

J33Bee schreef: 08.08.2024 - 00:59

Dit is toch een gear tronic bak in de T-reeks, rijd die 7traps dan alsnog beter? Ik heb de 7traps nog niet ervaren maar de 8traps in de B-reeks is geen fijne bak...
Is behoorlijk persoonlijk denk ik, ik heb de GT8 in de V90 CC B5 en had die ook in de voorgaande V70 T5 met Polestar. In beide vind/vond ik het een erg fijne bak, ja in de V70 wat alerter etc. door de polestar, maar dat wordt icm. de B5 in de V90 CC weer gecompenseerd door het 48V systeem en ik vind m daarin zelfs ‘soepeler’ als in de V70 (maar de rijbeleving is ook anders natuurlijk). In sportstand (V70) of dynamic (V90) doet het niet veel voor elkaar onder.
Heb ook een tijdje in een V60 B3 met dct7 gereden, en zeker bij het wegrijden vanuit stilstand moest ik daar aan wennen, verder schakelt ook deze prima. Vond de souplesse wel wat minder dan in de V90 CC maar daar zal het verschil B3 of B5 ook wel een rol in spelen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
raypandora
Starter

Ik lees jullie bevinden en opmerkingen met veel plezier.
Nu moet ik melden dat ik in België woon en het verschil in aankoop met kortingen tussen de PIH T6 en de B4 MH echt wel 12000€.
Ik heb in Nederland op de site van Volvo gezien en idd het verschil is hier slechts een 1500€ op de cataloogprijs. begrijpen wie begrijpen kan 😵.
de B4 MH plus met enkele extra optie koop ik in België voor net 50k € de T6 PIH plus kost mij met de zelfde opties 62K€ beide na aftrek van de korting. Vandaar de keuze voor de B4.

verder ben ik vooral benieuwd naar :
- hoe vaak het voorkomt dat er trilling van de banden ontstaat bij bepaalde snelheid.
- hoe krasgevoelig de kunstof is.
- Of het leder van de comfort stoelen van goede kwaliteit is.
- problemen die vaker dan normaal opduiken ( elektronica, mechanische, ... )
- hardnekkige problemen die niet opgelost geraken.

Hetgeen ik wel van overtuig ben is de look van het exterieur. Ik vindt het 1 van de mooiere auto's van het moment.
En de plus versie is in België lekker rijkelijk uitgerust. daar waar ik bij de BMW merk dat er nog veel aan Opties moet bijgekocht worden 😥 en dat loopt snel hoog op.
EVO500
4th Gear member

Ik heb mijn T8 ook in België gekocht. Ik kreeg hier bij de Dealer flinke kortingen (enkele Pakket kortingen, actie's, extra dealer korting) scheelde toen even uit mijn hoofd zo'n kleine 11000€ (zonder dit zou ik op 76K zijn uitgekomen met alle optie's).
Als je wil kan ik je wel een PM sturen van deze Volvo garage (heeft overigens meerdere vestigingen in België)
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
5th Gear member

Ah Belgie.... dan snap ik het. Wij in Nederland hebben nogal een bijzonder belasting stelsel.

Het piano zwarte plastic krast bij mij totaal niet. Nu ben ik redelijk zuinig op mijn spullen. Op mijn mountainbike zitten ook weinig krassen na een vakantie oostenrijk 😀. Wel heb ik twee kinderen die ook regelmatig voorin zitten.
Ik had het in mijn passat ook en daar kraste het ook niet.

Trillingen heb ik geen last van en ik geef de auto regelmatig behoorlijk op zijn donder. Zeker hier ook door de bergen en dat het derde jaar op rijd. Ik zal echter nooit bij bv inparkeren een stoep oid oprijden. In de 25 jaar dat ik diverse auto,s rijd heb ik nooit trillingen gehad ook niet in de velgen/banden.

Ik weet niet goed welke stoelen ik heb. Die van de r design. Volgens mij de comfort. De beste stoelen ooit. Het leer is veel zachter als dat bij mijn vorige passat en zweet veel en veel minder. Het zit heerlijk. Ik zie geen rare slijtage plekken of iets na 55K.

Ik ken buiten het trillen geen problemen die vaker optreden dan gemiddeld.

Het is een hele comfortabele cruiser, die als je vlot wilt rijden ook leuk stuurt. De V60 onthaast wel meer dan een 3 serie. de 3 nodigt wat meer uit. Voor mij is het wel lekker die rust. Ik zou los van geld de keuze ook erg moeilijk vinden. Tenzij ik voor een 340i zou kunnen kiezen met een mooie berg aan opties.

Dit is mijn eerste Volvo en ik ben heel heel aangenaam verrast.
wasbeer2006
5th Gear member

De 8 traps is de meer comfortabele bij het wegrijden. Meer het zoef gevoel als echte automaat.
Maar het kost je wel brandstof en snelheid.

De 7 traps is net als alle bakken met dubbele koppelingen eigenlijk geen automaat maar een gerobotiseerde handbak.
nadeel is dat deze iets schokkerig wegrijd vanuit stilstand als je met de auto hold rijd. Daarna schakeld ie sneller.

Ik had de 8 bak ook prima gevonden, hij heeft gewoon een iets ander karakter.
raspaardje
6th Gear member

De stance van de V60 is gewoon vele malen beter dan een 3 Touring. Je moet bij die laatste echt dikke wielen hebben voor de betere looks.
Denk dat voor comfort een standaard dynamic chassis het beste is, voor de looks laat je dit zelf met 20mm verlagen dmv andere veren.

De sport/contourstoelen vind ik dan weer echt heel fijn, het leer is sterk.
Pianolak en rolluik is een kwestie van hoe je er zelf mee omgaat. Ik ben ook voorzichtig en dan gaat het prima. Als ik mijn auto met 88k km laat detailen staat er weer een zgan auto.

Ik heb een keer in een 2019 320i gereden en dat reed simpelweg erg lekker. Maar niet zó lekker om daarvoor te kiezen gezien het financiële plaatje tov de looks en de beter uitgeruste V60.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
RZA
5th Gear member

Heb hiervoor een 1, 3 en 5 serie gehad met de ZF bak, blijf die beter (soepeler en sneller) vinden dan die in de Volvo, zelfs met Polestar.

Zoals al eerder opgemerkt: als je netjes met je Volvo interieur omgaat blijft het ook allemaal netjes; bouwkwaliteit is goed en wat mij betreft zeker geen reden om daarvoor niet voor Volvo te kiezen. En als een keer een paneeltje beschadigd is kun je deze gewoon vervangen, kost niet de wereld.

De huidige 20i motoren (nog steeds de B48 denk ik) zijn sterk, krachtig en betrouwbaar, maar hetzelfde geldt voor de Volvo motoren.

Waar ik zelf bij m'n BMW's meer mee bezig was dan bij Volvo was het risico dat ze je stuur, navi etc eruit halen. Zelfs met extra alarm. En veel mensen hebben er een mening over. Over m'n Volvo hoor ik nooit iemand haha. Is maar net waar je naar op zoek bent...

P.s. qua sturen zal de 3 dichter in de buurt komen van je XF (wat ook een strak sturende auto is) dan de Volvo. De Volvo stuurt ook fijn, maar op een andere manier.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
raspaardje
6th Gear member

Qua sturen lijkt een B4 met sportchassis me helemaal prima. Denk dat dat beter stuurt dan een klasse grotere XF met dieseltor in het vooronder.

Met zwart interieur plaats je gemakkelijk een leren stuk over de middenconsole. Van Aliexpress, zoals ook de T6 en T8 dat hebben.
Op die manier verminder je ook de kans op beschadigingen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
J33Bee
5th Gear member

wasbeer2006 schreef: 08.08.2024 - 13:28

De 8 traps is de meer comfortabele bij het wegrijden. Meer het zoef gevoel als echte automaat.
Maar het kost je wel brandstof en snelheid.

De 7 traps is net als alle bakken met dubbele koppelingen eigenlijk geen automaat maar een gerobotiseerde handbak.
nadeel is dat deze iets schokkerig wegrijd vanuit stilstand als je met de auto hold rijd. Daarna schakeld ie sneller.

Ik had de 8 bak ook prima gevonden, hij heeft gewoon een iets ander karakter.
Hmm ik lees weinig tot geen negatieve ervaringen alhier met de PHEVs icm gear tronic?

Wel de 8traps op de B-reeks. Vind ik zelf ook een verschrikkelijke bak soms. Traag, niet logisch enz.
wasbeer2006
5th Gear member

Ja op de stekker hybrids is ie net zo traag alleen vangt de electro dat eerst op, dus je hebt al 130pk om te accelereren. Echter merk je ook heel goed dat die andere 250pk er ook later bijkomt. Maar bij normaal rijden is die combo prima.
J33Bee
5th Gear member

wasbeer2006 schreef: 08.08.2024 - 20:44 Ja op de stekker hybrids is ie net zo traag alleen vangt de electro dat eerst op, dus je hebt al 130pk om te accelereren. Echter merk je ook heel goed dat die andere 250pk er ook later bijkomt. Maar bij normaal rijden is die combo prima.
Maar de 8 traps op die van mij heeft toch ook geen dubbele koppeling? De gear tronic wel of is dit gewoon dezelfde bak?
S80 Executive
5th Gear member

Wij rijden een V60CC B5. Daar zit een 8 traps bak in. Ik vind hem prima schakelen. Het enige dat opvalt in de normale stand is dat je hem duidelijk voelt terugschakelen. In mijn profiel kies ik voor de eco stand qua aandrijflijn. Dan zeilt de auto bij gas los en is het terugschakelen ook minder te voelen. In eco kun je ook iets meer op koppel rijden, is mijn indruk. Snel hoef ik met die auto niet te zijn, daar hebben we de EC40 twin performance voor.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”