Ik heb onlangs een V70 aangeschaft, bouwjaar 2001, km stand 170.000.
Aangezien ik een behoorlijk forse caravan heb denk ik erover om de motor te laten chiptunen door Rica. Het vermogen zou dan stijgen van 140 naar 180 pk. Is dit wijsheid? Heeft dit nadelige effecten? Hoe staat het met het koppel, vooral in het lagere toerengebied?
Wie heeft hier ervaring mee en wil zijn/haar wijsheid met mij delen?
Henri.
V70 140 pk naar 180 pk/
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
De winst zit hoofdzakelijk in de hogere toeren waar Volvo gewoon een stop heeft gezet op het koppel van de 140 PK t.o.v. de 170 PK.
De 170 PK versie van dezelfde motor is vrijwel identiek aan de 140 PK maar de nokkenas heeft wel een beetje een ander profiel. Om deze reden haal je niet helemaal het koppel van de 170 PK als je de 140 gaat tunen. Verschil is minimaal tussen deze twee versies.
De 140 PK versie krijgt dus nagenoeg dezelfde software stand als de 170 PK versie. En minimale optimalisatie laat een winst van 10 PK zien. Zet je deze software in een 170 PK versie dan is de winst maar 10 PK.
Kijk maar eens in de folder of mocht het er staan bij Volvo op de site. Je kunt dan aan de koppelcurve zien dat deze ineens plat gaat daar waar de 170 PK versie door gaat.
Je zou met een caravan eventueel iets verder door kunnen trakken in de toeren en daar je winst pakken voor wat betreft de trekkracht. Kan zijn dat de motor in het middengebied ook iets optimaler z'n werk doet dus het verbruik hoeft dan niet noemenswaardig hoger te liggen.
De 170 PK versie van dezelfde motor is vrijwel identiek aan de 140 PK maar de nokkenas heeft wel een beetje een ander profiel. Om deze reden haal je niet helemaal het koppel van de 170 PK als je de 140 gaat tunen. Verschil is minimaal tussen deze twee versies.
De 140 PK versie krijgt dus nagenoeg dezelfde software stand als de 170 PK versie. En minimale optimalisatie laat een winst van 10 PK zien. Zet je deze software in een 170 PK versie dan is de winst maar 10 PK.
Kijk maar eens in de folder of mocht het er staan bij Volvo op de site. Je kunt dan aan de koppelcurve zien dat deze ineens plat gaat daar waar de 170 PK versie door gaat.
Je zou met een caravan eventueel iets verder door kunnen trakken in de toeren en daar je winst pakken voor wat betreft de trekkracht. Kan zijn dat de motor in het middengebied ook iets optimaler z'n werk doet dus het verbruik hoeft dan niet noemenswaardig hoger te liggen.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20756
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Hier is al een heel topic over bij Algemeen Technisch.
Onder dezelfde kop. Kijk daar even en doe er je voordeel of nadeel mee.
Onder dezelfde kop. Kijk daar even en doe er je voordeel of nadeel mee.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)