Coasten

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 613
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

V480-S60 schreef: 17.08.2024 - 19:39 Dat continue in de hoogste versnelling rijden is ook niet goed.
Daarom zou ik dus zeggen dat dan de ECO-modus gebruikt wordt. Die schakelt terug als het nodig is. De handmatige modus doet dat uiteraard niet.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het is vrij simpel: de ECO modus schakelt eerder op én heeft coasting. Ook in die modus kan je gewoon een toerenteller laten weergeven. Alleen in Sensus vermoed ik.

Zolang je vlak rijdt en, maar dat is mijn mening, je voornamelijk op de snelweg rijdt, is deze modus helemaal prima. Bak doet ook meer met het beschikbare koppel.
Maar zodra je vals plat hebt of gewoon omhoog gaat heeft de bak de neiging te lang in zijn hogere versnelling te blijven.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20662
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Eens met Raspaardje.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 613
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

raspaardje schreef: 18.08.2024 - 12:34 Het is vrij simpel: de ECO modus schakelt eerder op én heeft coasting.
Klopt maar het ging hierboven even over de situatie dat de comfortmodus werd gebruikt en vervolgens de versnelling werd vastgezet in de 8e om te voorkomen dat de bak snel terugschakelt. Daarom zei ik dus dat je hem dan gewoon in de ECO stand moet zetten als je dat gedrag wil hebben. Vastzetten in de 8 lijkt me het paard achter de wagen spannen.

En hoe meet je of weet je dat de bak in de ECO mode te lang in een hoge versnelling blijft hangen? Dat lijkt me meer een gevoel dan een technisch objectief gegeven. Het kan gevoelsmatig misschien zo zijn maar qua verbruik kan het gunstiger zijn.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”