Aanschaf XC90 3.2 of 4.4

Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

Goedemiddag lui

Heel stiekem ben ik aan het kijken voor een XC90, ik heb altijd grotere auto's gereden met flink vermogen en dito motor echter dacht ik eens "verstandig" te zijn en had een Aygo gekocht (2017) deze leuk opgeknapt met velgen etc, maar na een half jaar is dit toch echt te klein, overigens gewoon een lerfect rijdend autootje.

Mijn oog is gevallen op een XC90,mede omdat ik gewoon een tijdloos model vind en lekker groot. Ik wil dan wel een wat grotere motor en dan de 3.2 of v8. Vraagprijs tot 120p0
Kmstand niet heel belangrijk, inzicht in het onderhoud wel. Liefst geen beige interieur.

Zit er veel verschil qua souplesse etc tussen de 3.2 en v8 en hebben beide punten waar echt rekening mee gehouden dient te worden.

Ik heb zelf een hobby garage incl brug, dus kan veel zelf. Echter is het niet de bedoeling dat ik gelijk al met een megaklus moet beginnen.

Ik hoor het graag.

Groet
Jeroen
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13521
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou voor de 4.4 gaan, geweldig ding..
Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

Hoe zit het met kmstanden? Zijn hogere kmstanden (bij goed onderhoud) een punt?
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13521
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Daar kan ik je niet uit eigen ervaring op antwoorden, zoek/had altijd lage standen
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20939
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Waar een 4,4 alles soepeltjes doet moet een 3,2 nogal toeren maken om op te schieten.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

Dat een 4.4 krachtiger is dan een 3.2 snap ik.

Gaat mij meer om het blok in combinatie met de bak. Dit zijn grote kostenposten als er wat mee is.

En hoe zit het met de wat hogere kmstanden?

Groet
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13521
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Complexer dan een op zich voor een XC90 perfecte 2.5T/T5 5 cilinder en daardoor kostbaarder qua onderhoud en verbruik...
Een 3.2 heeft zelfs geen meerwaarde tov een 2.5T/T5 (steeds dezelfde motor maar kreeg ineens een andere aanduiding)
HGV
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Dat kan toch niet? De 3.2 is een 6 cylinder, de 2.5 en de T5 zijn 5 cylinders... ik had meer het idee dat de 3.2 de opvolger van de T6 was, maar dan een dwarsgeplaatst blok waardoor de betere versnellingsbak er wel in paste en ze niet naar dat beroerde GM ding hoefde te grijpen met alle gevolgen van dien...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 (MY 2004)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3719
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

HGV schreef: 03.10.2024 - 07:06 Dat kan toch niet? De 3.2 is een 6 cylinder, de 2.5 en de T5 zijn 5 cylinders...
3,2 = non turbo
2,5 = wel turbo
....3,0 motoren = wel turbo (1 voor 3 cilinders, dus 2x)

En kijk eens naar de verschillen:
XC90 3,2.png
XC90 T5.png
en naar de T5 (draadloos)
in een XC40 :)
XC40 T5 2018.png
Maarrrr
als je toch handig bent
en je hebt een garage en een brug:
neem lekker een 8 cilinder 4,4 :]
...maar dat is geen antwoord op je vraag....
XC90 32, 6 inline & 4,4 V8.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mees op 03.10.2024 - 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een NA blok.
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13521
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

HGV schreef: 03.10.2024 - 07:06 Dat kan toch niet? De 3.2 is een 6 cylinder, de 2.5 en de T5 zijn 5 cylinders... ik had meer het idee dat de 3.2 de opvolger van de T6 was, maar dan een dwarsgeplaatst blok waardoor de betere versnellingsbak er wel in paste en ze niet naar dat beroerde GM ding hoefde te grijpen met alle gevolgen van dien...
de 2.5T is n veel rustigere machine dan de 3.2, zowel qua toerental als qua koppel, 320Nm bij 1500t/min ipv 320Nm bij 3200t/min.
Ford vond die 3.2 nodig omdat zij deze op de plank hadden liggen.
Deze voegde alleen niets toe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

mees schreef: 03.10.2024 - 07:53
HGV schreef: 03.10.2024 - 07:06 Dat kan toch niet? De 3.2 is een 6 cylinder, de 2.5 en de T5 zijn 5 cylinders...
3,2 = non turbo
2,5 = wel turbo
....3,0 motoren = wel turbo (1 voor 3 cilinders, dus 2x)

En kijk eens naar de verschillen:
XC90 3,2.png
XC90 T5.png
en naar de T5 (draadloos)
in een XC40 :)

XC40 T5 2018.png

Maarrrr
als je toch handig bent
en je hebt een garage en een brug:
neem lekker een 8 cilinder 4,4 :]
...maar dat is geen antwoord op je vraag....
Het plaatje van de T5 die je laat zien betreft een nieuwe model XC90...
Deze heeft namelijk een 8-traps automaat ipv een 6-traps
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 (MY 2004)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3719
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Zou je zo maar eens gelijk in hebben, dat ik een verkeerde opzocht =) :-O
Wellicht kan jij de juiste vinden, heb even geen gelegenheid nu.....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13521
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik heb de juiste reeds geplaatst
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2243
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20939
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik had een 2,5T uit 2005 en die reed prima. Vooral dat koppel bij lage toerental maakte haar geschikt voor de caravan. Met een 3,2 moest flink toeren gemaakt worden.
Hier staat sinds 5 jaar een X5 oud te worden en ondanks gelijk vermogen en koppel moet ik het gaspedaal dieper indrukken met de caravan er achter: koppel ligt bij 3000+ toeren. Liever een V8 of een turbomotor voor souplesse.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3719
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Wat zijn jullie goed zeg, met zoeken :happy:
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2243
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

En jij met puzzelen zag ik op een filmpje, ieder zo zijn kwaliteiten ;)
Life is what happens while you're busy making other plans
GLangenberg
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21.03.2024 - 10:28

Wij hebben sinds een half jaar een xc90 uit 2014 met de 3,2 motor. Eigenlijk wilde ik de v8 maar ik wilde een zo ‘jong’ mogelijk exemplaar van dit model én, de 3,2 en de v8 (2,5t ook?) gebruiken dezelfde 6 traps versnellingsbak. Dus laat vooral de t6 staan!!! Wat ik weet van mensen die de v8 hadden, is dat de vertanding naar de achterkant sneller stuk gaat ivm veel meer koppel dan de overige motoren. Uiteraard kan alles stuk als je er niet normaal mee omgaat. Ik ben voor safe gegaan en een 3,2 gekocht met 141k op de teller. Prima combinatie, ook met de caravan erachter (1700kg). Snel? Nee. Zuinig? Nee. Betrouwbaarheid? Hopelijk goed. Tot nu toe wel!
V8/2011
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 29.09.2023 - 01:06

Wij rijden ruim een jaar een v8 executive '11 en verwachten deze auto nog heel lang te rijden.
Nu 278K km (NAP) en enkele pakkingen vervangen ivm lichte olielekkage.
De enigszins hoge onderhoudskosten vallen in het niets vergeleken met het enorme genot dat deze auto met zich meebrengt!
EX30 '24
XC90 4.4 v8 '11 👌
V60 d2 '14
v70 t4 '11
v50 2,4 '04
v70 2,5 d '98
850 2,5 24v '94
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”