Vermogensverlies en foutmeldingen V70: hulp gevraagd!

De grotere Volvo's
Plaats reactie
sabriz560
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29.09.2024 - 15:24

Hallo allemaal,

Hallo iedereen,

Ik ben recent eigenaar geworden van mijn eerste Volvo, een V70 P3 uit 2008 met een 2.4D motor en 220.000 km op de teller. Ik ben nog nieuw in de wereld van Volvo’s en heb al wat problemen ondervonden die ik graag met jullie wil delen.

Helaas bleek de vorige eigenaar niet eerlijk te zijn over de gebreken van de auto. Het probleem waar ik nu mee zit, is een gebrek aan vermogen. De auto lijkt in Noodloop mode te zitten: zolang ik het gaspedaal niet te hard intrap, lijkt er weinig aan de hand, maar bij vol gas komt de auto nauwelijks vooruit, ondanks hoge toeren. Daarnaast hoor ik uitgesproken "blow-off"-geluiden van de turbo, wat kan wijzen op hoge druk. Hier is een korte filmpje van een acceleratie voor wat extra context :

De eerste stap die ik ondernam was een VIDA-diagnose. Hier zijn de foutcodes die uit de diagnose kwamen:

1) P023484 Turbo/Supercharger Overboost Condition
2) P201500 Intake Manifold Runner position Sensor/Switch Circuit Range/Performance (Bank 1)
3) P010116 Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance - General Electrical Failures
4) P006900 MAP - Barometric Pressure Correlation
5) P023468 Turbo/Supercharger Overboost condition
6) P023800 Turbo/Supercharger Boost Sensor A Circuit High
7) P222700 Barometric Pressure Circuit Range/Performance

Na deze foutcodes besloot ik de motorruimte te inspecteren. Daarbij ontdekte ik dat de wervelklep arm loszat en dat het hefboompje van de wervelkleppen zeer losjes bewoog van links naar rechts. Er was ook olielekkage te zien . Dit deed mij vermoeden dat de wervelkleppen defect waren en dat er ook veel koolstofopbouw was.

Daarom heb ik de wervelkleppen laten vervangen bij een monteur, die een vervangingskit gebruikte. Echter, hij heeft de leidingen en de EGR-klep niet schoongemaakt, ondanks dat ze vervuild waren. Dit stoorde mij, maar volgens de monteur was het niet extreem vervuild.

Na de vervanging van de wervelkleppen heb ik de foutcodes gereset en een testrit gemaakt. Helaas bleef het vermogensprobleem ook na het vervangen van de wervelkleppen aanwezig. Ik merkte dat de "blow-off"-geluiden van de turbo niet alleen luider waren, maar ook vaker voorkwamen, waarschijnlijk door de hoge druk in de turbo.

De volgende foutcodes bleven verschijnen:
1) P023484 Turbo/Supercharger Overboost Condition
2) P023468 Turbo/Supercharger Overboost condition
3) P023800 Turbo/Supercharger Boost Sensor A Circuit High
Daarnaast heb ik nu ook twee nieuwe foutcodes:
4) P200A84 Intake Manifold Runner Performance - Bank 1
5) P200835 Intake Manifold Runner Control Circuit / Open (Bank 1)

Ik weet nu niet zeker wat mijn volgende stappen moeten zijn.

Alle suggesties en hulp zijn welkom!

Alvast bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”