Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Plaats reactie
Mackenzie
Starter

Hoi allemaal!

Ik ben Maxence, woonachtig in de omgeving van Kortrijk (België) en sinds afgelopen donderdag de eigenaar van een 2013 Volvo XC70 D5 AWD 215pk GT met ca. 180.000km op de teller.

Nu ik er een paar 100km mee heb gereden vallen me er een aantal zaken op:

- De airco maakt een “jankend” geluid, blijkbaar is dit een gekend probleem. Betekent dit direct een nieuwe aircopomp? Of is er een betere (lees: goedkopere) oplossing?

- Ik had graag de automaat eens laten powerflushen. Iemand een goed adres in West-/Oost-Vlaanderen (België)?

- Daar ik van plan ben om lang met de wagen te rijden vroeg ik me af of ik niet beter de EGR klep kan laten wegschrijven? Zo ja, door wie? Liefst ook in de streek van West-/Oost-Vlaanderen.

- Indien de EGR klep werd weggeschreven, dien ik dan niet beter ook de inlaat te reinigen of is dit niet nodig en is het wegschrijven genoeg?

- Mijn wagen maakt tijdens “deellast” een nogal “tractor-achtig” geluid. Bij vollast hoor ik enkel de 5cil brul. Iemand een idee wat dit kan zijn? Klinkt echt zoals een oude/koude dieselklop/gekletter. Doet dit trouwens zowel bij koude als bij warme motor.

- Tot slot: iemand suggesties voor goeie all-seasonbanden? Bandenmaat 235/50/R18

Ik hoop na het oplossen van deze issues veel kilometers te kunnen afleggen met de XC70, al jaren fan van het merk :-).

Alvast bedankt!

Gr
Kick
5th Gear member

Welkom!

Ik kan alleen op de laatste vraag een reactie geven: Michelin Cross Climate 2 ;-)
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Mackenzie
Starter

Kick schreef: 20.10.2024 - 08:44 Welkom!

Ik kan alleen op de laatste vraag een reactie geven: Michelin Cross Climate 2 ;-)
Thanks! Ik was tussen deze en de nieuwe Pirelli Cinturato All Season SF3's aan het denken.

Gr
fredhead
Geartronic member

Als je de EGR dicht zet zou ik de inlaat ook laten reinigen.
Komt een hoop troep in en met de klep dicht blijft het dan ook schoon.

Let wel: volgens mij mag het in België net als in Nederland officieel niet.
Ik heb zelf bij de laatste diesels die ik heb gereden de EGR altijd dicht gehad.
De huidige zit als extra een catchtankje tussen de carter ontluchting en de inlaat en daarmee blijft alles helemaal brandschoon en kurkdroog.

Wat banden betreft sluit ik me zeker bij de Michelins aan! :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
lint
Geartronic member

Welkom.
Hier ook een tevreden Michelin CC gebruiker.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Mackenzie
Starter

Ik bemerk ook een "hoog" verbruik.

Met veel snelweg (cruise control op 127km/u) kom ik steeds uit op 9l/100km.
Lijkt me aan de hoge kant, of niet?

Mijn XC70 is wel een AWD dus verbruikt waarschijnlijk een beetje meer.

Ik heb gisteren de sensor gereinigd die soms wel eens volgekoekt zit met smurrie. Dus dit kan de oorzaak niet zijn.

Gr
Rene64
2nd Gear member

Over de airco vraag.
Mijn aircopomp is 2 jaar geleden vervangen, die jammerde al lang wat steeds luider werd.
Op een gegeven moment koelde hij helemaal niet meer als het buiten meer dan 25 graden was om dan na een 5 tot 10 minuten rijden opeens vol aan te gaan.
De nieuwe pomp hoor ik ook weer een beetje, koud zit er een soort rammeltje in als of er een lager van een spanrol slecht is.
En soms wat gejammer, die nieuwe zit er iets van 80.000 km in nu schat ik.
Het werkt prima en de dealer zij bij de laatste beurt dat het bekend is dus ik laat het zo.
Bij twijfel de dealer even laten luisteren voor de zekerheid.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
fredhead
Geartronic member

Mackenzie schreef: 20.10.2024 - 16:20 Ik bemerk ook een "hoog" verbruik.

Met veel snelweg (cruise control op 127km/u) kom ik steeds uit op 9l/100km.
Lijkt me aan de hoge kant, of niet?

Mijn XC70 is wel een AWD dus verbruikt waarschijnlijk een beetje meer.
Gezien de snelheid en het gewicht/stroomlijn van de auto denk ik dat dit een vrij realistisch verbruik is.
Als je rond de 100-110 km/h rijd zal dit een stukje lager moeten zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Volvolof
3rd Gear member

Mackenzie schreef: 20.10.2024 - 10:10
Kick schreef: 20.10.2024 - 08:44 Welkom!

Thanks! Ik was tussen deze en de nieuwe Pirelli Cinturato All Season SF3's aan het denken.

Gr
Die Pirelli is nog veel beter dan de CC2 als slijtage voor jou niet belangrijk is. Slijt als een malle, dus duur per km.
Wij hebben de CC2 op onze Mini. Fijne band, maar grip op nat kan beter. Gevoelsmatig gaat de v70 op 10(!) jaar oude continental winterbanden beter door een natte bocht. Ik ga ze binnenkort vervangen door Continental allseason contact 2. Ik ben benieuwd. In de testen in ieder geval beter dan de Michelin op nat, maar droog is het andersom.
Chrizzle D5
2nd Gear member

Als het gaat om de airco, komt het mij bekend voor. Misschien heb je wat aan mijn verhaal:

- ik heb mijn XC70 2014 d5 twee maand geleden gekocht
- verkoper had vlak voor verkoop al nieuwe multiriem erop gezet (blijkbaar speelde er toen al wat)
- bij de proefrit zat er een heel lichte "jank" geluid bij de airco (net hoorbaar voor neuroten, zeg maar)
- rest van de auto voelde goed, dus auto gekocht, met korting vanwege mogelijke nieuwe aircopomp (gokje)
- in de onderhoudspapieren zag ik dat (naast de multiriem vlak ervoor) nog geen jaar eerder ook de aircopomp al was vervangen
- "jank" geluid werd binnen paar week steeds sterker, bij airco uitgeschakeld verdween het geluid
- bij garage trok men vrij snel de conclusie: aircopomp is aan het overlijden, bovendien wat het een slecht merk dus vervangen
- daarnaast merkten ze ook dat terugloop poelie van dynamo vast zat en vol roest, ook vervangen
- geluid was weg
- na week ofzo begon er weer (eenzelfde) geluid
- bij garage geluisterd met omgekeerde schroevendraaier, men hoort toch ook bijgeluid bij dynamo. Verwachting is dat dynamo ook niet zo best meer is. Garage zag ook roest aan de binnenkant, garage denkt dat de motor ooit te enthousiast is schoongespoten met water. Advies: eerst doorrijden, en als het uiteindelijk te gek wordt, kunnen we evt. dynamo vervangen.

Gezien de eerdere reparaties, is het mijn indruk dat het bij mijn auto al een tijdje speelt. Maar inmiddels 5000 km verder: vooral bij vochtig weer, koude motor hoor ik hem inderdaad nog steeds wat janken bij lage toeren. Soms is het na een stuk snelweg ineens weer weg. Heel onvoorspelbaar. Ik denk dat ik er voorlopig mee doorrijd. Feit dat het geluid wegvalt als je de airco uitschakelt, hoeft volgens garage nog niet te zeggen dat de bron ook bij de aircopomp zit. De airco vraag namelijk vrij veel power, waardoor daardoor bijv. een brakke dynamo (die ook aan de multiriem hangt) daardoor óók extra geluid kan gaan geven.

Mijn advies: laat de garage goed luisteren waar de bron exact zit, met stethoscoop of schroevendraaier tegen het oor.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Mackenzie
Starter

Chrizzle D5 schreef: 22.10.2024 - 19:50 Als het gaat om de airco, komt het mij bekend voor. Misschien heb je wat aan mijn verhaal:

- ik heb mijn XC70 2014 d5 twee maand geleden gekocht
- verkoper had vlak voor verkoop al nieuwe multiriem erop gezet (blijkbaar speelde er toen al wat)
- bij de proefrit zat er een heel lichte "jank" geluid bij de airco (net hoorbaar voor neuroten, zeg maar)
- rest van de auto voelde goed, dus auto gekocht, met korting vanwege mogelijke nieuwe aircopomp (gokje)
- in de onderhoudspapieren zag ik dat (naast de multiriem vlak ervoor) nog geen jaar eerder ook de aircopomp al was vervangen
- "jank" geluid werd binnen paar week steeds sterker, bij airco uitgeschakeld verdween het geluid
- bij garage trok men vrij snel de conclusie: aircopomp is aan het overlijden, bovendien wat het een slecht merk dus vervangen
- daarnaast merkten ze ook dat terugloop poelie van dynamo vast zat en vol roest, ook vervangen
- geluid was weg
- na week ofzo begon er weer (eenzelfde) geluid
- bij garage geluisterd met omgekeerde schroevendraaier, men hoort toch ook bijgeluid bij dynamo. Verwachting is dat dynamo ook niet zo best meer is. Garage zag ook roest aan de binnenkant, garage denkt dat de motor ooit te enthousiast is schoongespoten met water. Advies: eerst doorrijden, en als het uiteindelijk te gek wordt, kunnen we evt. dynamo vervangen.

Gezien de eerdere reparaties, is het mijn indruk dat het bij mijn auto al een tijdje speelt. Maar inmiddels 5000 km verder: vooral bij vochtig weer, koude motor hoor ik hem inderdaad nog steeds wat janken bij lage toeren. Soms is het na een stuk snelweg ineens weer weg. Heel onvoorspelbaar. Ik denk dat ik er voorlopig mee doorrijd. Feit dat het geluid wegvalt als je de airco uitschakelt, hoeft volgens garage nog niet te zeggen dat de bron ook bij de aircopomp zit. De airco vraag namelijk vrij veel power, waardoor daardoor bijv. een brakke dynamo (die ook aan de multiriem hangt) daardoor óók extra geluid kan gaan geven.

Mijn advies: laat de garage goed luisteren waar de bron exact zit, met stethoscoop of schroevendraaier tegen het oor.

Thanks voor deze uiteenzetting!

Ik heb een afspraak gemaakt bij een garage... Ik ben benieuwd

Gr
Chrizzle D5
2nd Gear member

Ook vanwege mijn eigen auto ben ik erg benieuwd naar wat er uiteindelijk bij jou uitkwam. Graag een terugkoppeling naderhand :)
(altijd interessant om te horen namelijk)
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
steven.vuylsteke
5th Gear member

Dat verbruik bij 127km/h op cruise control lijkt me toch net iets te hoog. Als ik Duitsland door raasde had ik zo iets of nog net wat minder. Bob rijdt constant berg op en af in la France en zit rond de 8 en daar moet gewerkt worden.
Voor die egr enzo, mss gewoon even een dagje uittrekken en naar het gekende adres obbe tuning gaan. Dan ben je echt zeker. Het zal je volgens mij ook een goed gevoel geven
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”