Toekomstige aankoop V50. Waar op te letten?

Geleverd vanaf 2003
EnkeltjeVolvo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 27.10.2024 - 14:46

Dag mede forum leden. Dit is mijn eerste post dus ik dacht even wat over mijzelf.
Inprincipe heb ik altijd japanners gereden en heb ik hier geen moment spijt van gehad. Mijn eerste auto was een Suzuki swift. En ik rijdt nu 6 jaar een Mitsubishi Lancer 2.0 edition omdat ik wat groters nodig had. Helaas is mijn huidige Mitsubishi Lancer aardig op en wil ik er niet meer aan investeren. Hierdoor ben ik gaan zoeken naar wat nieuws. Nu is er een mooie V50 uit 2007 op mijn pad gekomen maar het lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

Het gaat om een V50 2.4benzine summum automaat met leer en dakraam, Eerste eigenaar en niet geïmporteerd. Alle boekjes met stempels zitten erbij en is zover ik kan zien keurig onderhouden. Dit alles met maar 115k op de teller! Distributie is rond de 95k gedaan dus die kan nog een tijdje mee. De auto heeft wel wat kleine dingetjes zoals: lichte beschadigingen rondom maar makkelijk op te lossen. Een raam rubber achter moet vervangen worden zorgt voor lichte lekkage. En het BLIS systeem werkt niet goed. Maar ik vermoed dat het gewoon viezigheid is. Ook kan ik zo snel niet vinden of de automaatbak ooit is gespoeld.

Mijn vraag is dan ook: Wat zijn dingen die op deze leeftijd / km stand extra op gelet moet worden? Want er is vrij weinig in de jaren mee gereden in verhouding met andere auto's. Ik zat zelf al te denken aan:

- Radiator slang en thermostaat huis nakijken.
- Kijken voor krakende geluiden van de control arm en kogelgewrichten
- koelvloeistof reservoir checken
- remklauwen test ( remmen en kijken of hij trekt)
-
Mis ik iets waar ik echt naar moet kijken voor aankoop wat misschien het zuur kan maken op de lange baan? ? Ik vind het niet erg om wat meer te investeren voor zekerheid want ik ben niet van plan de auto snel weg te doen :)

Alvast bedankt voor jullie reacties
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1035
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Mankementen die nu bekend zijn fiksen en reservoir checken indd.
Waarom geen aankoopkeuring? Anders kun je beter gewoon lekker gaan rijden en dan zien wat er in de loop van de tijd op je pad komt.
Als de bak goed schakelt; if ain't broke don't fix it.
EnkeltjeVolvo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 27.10.2024 - 14:46

volvo440special schreef: 28.10.2024 - 11:08 Mankementen die nu bekend zijn fiksen en reservoir checken indd.
Waarom geen aankoopkeuring? Anders kun je beter gewoon lekker gaan rijden en dan zien wat er in de loop van de tijd op je pad komt.
Als de bak goed schakelt; if ain't broke don't fix it.
Bedankt voor je reactie! Ik koop de auto via een vriend van mij waar hij werkt. Is een inruil auto en gaat dus weg zonder garantie / tegenhandels prijs. Hier is de prijs ook naar.
Heb wel die zelfde vriend gevraagd hem op de brug te zetten. Inprincipe hebben ze zo snel niks gevonden. En hij rijdt als een zonnetje.
Scheelt wel dat we zelf wel houden van hobbyen en kennissen hebben die aardig wat van auto's weten.

Voor de bak zelf: Voorlopig niks aan doen kan dus geen kwaad?
EnkeltjeVolvo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 27.10.2024 - 14:46

volvo440special schreef: 28.10.2024 - 11:08 Mankementen die nu bekend zijn fiksen en reservoir checken indd.
Waarom geen aankoopkeuring? Anders kun je beter gewoon lekker gaan rijden en dan zien wat er in de loop van de tijd op je pad komt.
Als de bak goed schakelt; if ain't broke don't fix it.

Eindstand: inmiddels trotse eigenaar van een v50 met 116k km op de teller. Echt een genot om mee te rijden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mooi, lekker gaan genieten en bijhouden.

Veel rijplezier.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1382
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Gefeliciteerd mooie uitvoering deze V50, veel rijplezier natuurlijk,
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Veel rijplezier
en op het forum hier.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
EnkeltjeVolvo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 27.10.2024 - 14:46

Bedankt allemaal! Gister achter gekomen dat er een high performance audio systeem in zit. Mooi extratje :)

Op mijn verlanglijstje voor dit jaar/ begin volgend jaar staan: chippen eventueel spoelen als ik er een deal op kan krijgen. En ramen blinderen. Mijn vorige auto had dit fabrieksaf en mis het nu al.

Van het weekend kijken naar waar het lek vandaan komt. We denken zelf vanaf de antenne. Ik houdt jullie op de hoogte
Tien
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 10.02.2024 - 20:34

Gefeliciteerd.
Wat maakt dat je de automaat wil spoelen? Spoelen (flushen) is formeel niet voorgeschreven. Is de bak zwaar belast geweest (trekhaak)?
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
EnkeltjeVolvo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 27.10.2024 - 14:46

Tien schreef: 07.11.2024 - 14:08 Gefeliciteerd.
Wat maakt dat je de automaat wil spoelen? Spoelen (flushen) is formeel niet voorgeschreven. Is de bak zwaar belast geweest (trekhaak)?
Niet zover ik weet. Maar ik dacht dat het na 100.000 werd aangeraden. Zou meer een voorzorgs ding zijn omdat ik niet weet hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan. Zover ik kan zien in de boekjes is er wel altijd tijdig onderhoud geweest.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Over automaat verversen / flushen zijn de meningen verdeeld.
Ik heb er ooit eentje 'verspeeld' (dure grap) omdat ik 'te eigenwijs' was om te luisteren naar de deskundigen (de flusher die mij hele zwarte oude vergane olie liet zien) en zei opnieuw flushen na 5000km, ondanks dat hij weer fantastisch schakelde. Te laat dus, bij 7000km de bak defect.
Liet / laat het sindsdien telkens bij 80k (en zelfs minder) doen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27326
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Formeel niet voorgeschreven maar de praktijk heeft uitgewezen dat de olie vervangen gewoon onderhoud is.
Olie wordt slechter, ook in een automaatbak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
EnkeltjeVolvo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 27.10.2024 - 14:46

mees schreef: 07.11.2024 - 14:32 Over automaat verversen / flushen zijn de meningen verdeeld.
Ik heb er ooit eentje 'verspeeld' (dure grap) omdat ik 'te eigenwijs' was om te luisteren naar de deskundigen (de flusher die mij hele zwarte oude vergane olie liet zien) en zei opnieuw flushen na 5000km, ondanks dat hij weer fantastisch schakelde. Te laat dus, bij 7000km de bak defect.
Liet / laat het sindsdien telkens bij 80k (en zelfs minder) doen.
Misschien een stomme vraag maar je hebt hem dus ververst / geflusht en dit meost opnieuw na 5000 km? Ik dacht dat je erna weer '80k km tegen aan kon' of mis ik nu iets?
EnkeltjeVolvo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 27.10.2024 - 14:46

fredhead schreef: 07.11.2024 - 15:03 Formeel niet voorgeschreven maar de praktijk heeft uitgewezen dat de olie vervangen gewoon onderhoud is.
Olie wordt slechter, ook in een automaatbak.
Ja precies, de teller staat nu op 116k en ik ben dus eigenlijk wat aan de 'late' kant zal ik maar zeggen. Maar ik lees ook verhalen die wat minder succesvol zijn. Vandaar dat ik wat informatie probeer in te winnen voordat ik de stap maak.
Ik doe liever preventief onderhoud als het kan. Helemaal omdat ik weet dat ik hem nog wel een tijdje houd :)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

EnkeltjeVolvo schreef: 07.11.2024 - 20:29
mees schreef: 07.11.2024 - 14:32 Over automaat verversen / flushen zijn de meningen verdeeld.
Ik heb er ooit eentje 'verspeeld' (dure grap) omdat ik 'te eigenwijs' was om te luisteren naar de deskundigen (de flusher die mij hele zwarte oude vergane olie liet zien) en zei opnieuw flushen na 5000km, ondanks dat hij weer fantastisch schakelde. Te laat dus, bij 7000km de bak defect.
Liet / laat het sindsdien telkens bij 80k (en zelfs minder) doen.
Misschien een stomme vraag maar je hebt hem dus ververst / geflusht en dit meost opnieuw na 5000 km? Ik dacht dat je erna weer '80k km tegen aan kon' of mis ik nu iets?
Juist een goeie vraag, waar het juist om draait: ik was te laat met 'verversen'. Zat op 205kkm of zo (bonkte eerder al).
En de vervuiling was zo ernstig, dat 1 keer flushen niet voldoende was.
Er komt dan vuil los wat nog niet volledig los/verwijderd is gekomen en dat moet er alsnog uit, maar niet direct; effe 'losdraaien'.....
Ik snapte het toen niet (en nog steeds niet alles), was geen Geartronic's met hogere kilometerstanden gewend
en ging net op vakantie en maakte te veel kilometers...... en en.... einde. Waardoor? Vervuiling/verhitting? Zeg het maar.....
Bak ging slippen; geen lockup er meer in, met 1600kg aan de haak door Zwitserland, 200 kilometer voor het einde bij Mulhouse.

Dus ik ben van mening: ververs voordat het te laat is.
Net als je motorolie, voordat je motor.....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
EnkeltjeVolvo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 27.10.2024 - 14:46

mees schreef: 07.11.2024 - 21:33
EnkeltjeVolvo schreef: 07.11.2024 - 20:29
mees schreef: 07.11.2024 - 14:32 Over automaat verversen / flushen zijn de meningen verdeeld.
Ik heb er ooit eentje 'verspeeld' (dure grap) omdat ik 'te eigenwijs' was om te luisteren naar de deskundigen (de flusher die mij hele zwarte oude vergane olie liet zien) en zei opnieuw flushen na 5000km, ondanks dat hij weer fantastisch schakelde. Te laat dus, bij 7000km de bak defect.
Liet / laat het sindsdien telkens bij 80k (en zelfs minder) doen.
Misschien een stomme vraag maar je hebt hem dus ververst / geflusht en dit meost opnieuw na 5000 km? Ik dacht dat je erna weer '80k km tegen aan kon' of mis ik nu iets?
Juist een goeie vraag, waar het juist om draait: ik was te laat met 'verversen'. Zat op 205kkm of zo (bonkte eerder al).
En de vervuiling was zo ernstig, dat 1 keer flushen niet voldoende was.
Er komt dan vuil los wat nog niet volledig los/verwijderd is gekomen en dat moet er alsnog uit, maar niet direct; effe 'losdraaien'.....
Ik snapte het toen niet (en nog steeds niet alles), was geen Geartronic's met hogere kilometerstanden gewend
en ging net op vakantie en maakte te veel kilometers...... en en.... einde. Waardoor? Vervuiling/verhitting? Zeg het maar.....
Bak ging slippen; geen lockup er meer in, met 1600kg aan de haak door Zwitserland, 200 kilometer voor het einde bij Mulhouse.

Dus ik ben van mening: ververs voordat het te laat is.
Net als je motorolie, voordat je motor.....
Duidelijk dankjewel! Gewoon dikke pech in jou geval. Vervelend om te horen! Tot nu toe is alles echt dikke prima aan deze auto op wat kleinere dingetjes na. Maar ik ben al wel prijs opgaves aan het rondvragen voor zowel chip als het verversen. Ondanks alles netjes is ingevuld tot nu toe kan ik nergens terug vinden of dit is gedaan. En heb liever preventief wat kosten dan een nieuwe geartronic
Tien
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 10.02.2024 - 20:34

Heeft deze een trekhaak? Zo nee, dan zou je zeggen dat ie niet echt zwaar belast kan zijn geweest (in tegenstelling tot 1600kg trekken in de bergen).
Volgens mij kan je de 'zuiverheid' van de automaat-olie gewoon even (laten) controleren en dan vooral niet flushen als deze nog gewoon de goede kleur is (en geur heeft).
Maar goed, de meningen zijn hierover verdeeld.
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
EnkeltjeVolvo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 27.10.2024 - 14:46

Tien schreef: 07.11.2024 - 23:47 Heeft deze een trekhaak? Zo nee, dan zou je zeggen dat ie niet echt zwaar belast kan zijn geweest (in tegenstelling tot 1600kg trekken in de bergen).
Volgens mij kan je de 'zuiverheid' van de automaat-olie gewoon even (laten) controleren en dan vooral niet flushen als deze nog gewoon de goede kleur is (en geur heeft).
Maar goed, de meningen zijn hierover verdeeld.
Hij heeft een trekhaak en heeft er zover ik weet altijd op gemonteerd gezeten. Goede tip over het laten controleren ik denk dat ik daar als eerste mee begin. Je zou juist denken als dit goed is maar de X aantal km is al verstreken dat het geen kwaad kan preventief te doen toch? Want als het wel een aparte kleur heeft / ruikt ben je eigenlijk al te laat. Of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27326
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Stinkend en zwart of erg donkerbruin is het al even geleden dat de verse olie nodig was.
Als het nog nooit is gedaan dan is de huidige olie 17 jaar oud.

Geen Volvo maar voor het idee: mijn Mitsubishi is ook een automaat en daarin moet iedere 60.000 kilometer de bakolie vervangen worden volgens de service interval.
Die is nu ook 17 jaar oud, staat bijna 3,5 ton op de teller en schakelt nog als nieuw.
Een wat ruimere interval zou ook nog volstaan maar zo zijn er veel meer merken die het voorschrijven om gewoon de olie te vervangen na een x moment.
Gaat om een paar honderd euro die een veel duurdere reparatie kan voorkomen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1035
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Drain and fill is dan het beste.

Na 17 jaar 'ineens' flushen kan twee kanten opgaan. Of je bak knapt op of gaat juist klachten geven. Dat is niet te voorspellen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”